به گزارش مشرق، هفته گذشته حجتالاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبههای 2 آذر 97، با اشاره به یادداشت عباس عبدی در روزنامه ایران با عنوان "دوربرگردان فرهنگی" گفته بود: در یکی از روزنامهها که از بودجه بیتالمال تغذیه میکند، آمده که شرابهای قلابی بلای جان مردم شده، به همین دلیل باید خرید و فروش شراب، آزاد شود، بنده به هیئت نظارت بر مطبوعات میگویم که شما باید رصد و برخورد کنید، نه اینکه من در خطبهها بگویم.
بیشتر بخوانید:
الگوی پیشرفت اصلاحطلبانه با مشروب خواری به سبک طاغوت
ارگان دولت: آزادی مشروبخواری، یک امر خیر است!
عبدی نیز در واکنش به خطبههای امام جمعه تهران، در کانال خود نوشت که "آقای سید احمد خاتمی در نماز جمعه دیروز تهران بدون توجه به متن یادداشت «دوربرگردان فرهنگی» اینجانب در روزنامه ایران، نکاتی را اظهار داشت که مطلقاً در متن نبود بلکه به تعبیری در نقد آن بود."
حجتالاسلام والمسلمین خاتمی، توضیحی درباره صحبتهایش در نمازجمعه تهران ارائه کرده است که به این شرح است:
اینجانب در خطبه نماز جمعه به نقد این نظریه مبنی بر اینکه (برای مقابله با مشروبات الکلی تقلبی باید مثل گذشته آنها را آزاد گذاشت و از راه های دیگر مقابله کرد)، پرداختم و اسمی از کسی نبردم.
بر اساس آموزه های دینی، "گفته" یعنی (ما قال) را نقد کردهام و همچنان این نظریه را مورد نقد میدانم، هرکس که آن را گفته است.
این سخن علاوه بر اینکه هیچ نظر خیری بر آن مترتب نیست، با اصل مسلمِ (حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه. حلال پیامبر تا قیامت حلال است و حرامش تا قیامت حرام است) در تعارض است.
در نگاه بنده این نظریه ها اگر نهادینه شود آسیب به اسلامیت می زند که مبنای نظام اسلامی است. بر این اساس این "نظریه" مورد نقد است، نه این و آن.
گرچه منتقدان محترم بعضا هتاکی کرده و سخنانی به ناروا گفته اند، من به این توضیح اکتفا می کنم و چیزی به آن نمیافزایم. از خداوند متعال توفیق سِداد در قول برای خود و منتقدان محترم خواستارم.
سید احمد خاتمی
97/9/6
20 ربیع الاول 1440