اصلاح طلبان

«مردم به خیابان بیایند»! نسخه اصلاح‌طلبان برای مشکلاتی که خود پدید آورند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«مردم به خیابان بیایند»! نسخه اصلاح‌طلبان برای مشکلاتی که خود پدید آورند

فردی به نام م. ا که گفته شده رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی است در مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز اظهار کرده است:

«مردم از دولتی که نمی‌تواند امورات آنها را مدیریت کند فاصله می‌گیرند. مردم نمی‌توانند با وعده و قول زندگی خود را بچرخانند و شکم آنها با وعده مسئولان سیر نمی‌شود. در سال گذشته نیز همین مردم با توجه به نابسامانی‌های اقتصادی اعتراض خود را نشان دادند. باید توجه داشت که مردم با هیچ دولتی خصومت ندارند و این مسأله اصلا سیاسی نیست. هنگامی که فشار اقتصادی به مردم بیش از توانایی آنها می‌شود به صورت طبیعی این فشارها در قالب اعتراض خود را نشان می‌دهد.»

او در ادامه می‌افزاید: در کشورهای جهان همه روسای جمهوری تلاش می‌کنند بیکاری را در جامعه کاهش بدهند. به همین دلیل نیز اگر در زمان یک رئیس‌جمهور بیکاری در جامعه افزایش پیدا کند مردم دیگر به آن رئیس‌جمهور رأی نمی‌دهند و فرد دیگری را انتخاب می‌کنند.

جالب آنکه این فرد اما در اشاره به ایران بصورت تلویحی احتمال به خیابان آمدن مردم را (به جای رأی دادن به گزینه‌های بهتر) مطرح کرده و گفته است:

تا چه زمانی می‌توان کشور را با شرایط کنونی مدیریت کرد؟ هرچه بیشتر به مردم وعده بدهیم و حل کردن مشکلات بنیادین را با تأخیر بیندازیم به همان اندازه شدت تبعات اجتماعی را بالاتر می‌بریم... م. در شرایط کنونی کمتر مسئولی برای مشکلات کشور راه حل ارائه می‌دهند و همواره عنوان می‌کنند ان‌شاءا... مشکلات در آینده حل می‌شود. این در حالی است که با ان‌شاءا... گفتن مشکلات مردم حل نخواهد شد. دغدغه اصلی مردم گرسنگی آنها است. یعنی مردم بر اثر گرسنگی اعتراض خواهند کرد. با این وجود واکنش مردم نسبت به گذشته شدیدتر خواهد شد و ممکن است پیامدهای غیرقابل جبرانی برای جامعه به همراه داشته باشد.

ا. م در صحبت‌های خود همچنین تصریح کرده است:

متأسفانه در گذشته برخی مدیریت شهر تهران را برعهده گرفتند که اصلا نمی‌دانستند شهرداری تهران کجاست. برخی مدیرانی که تازه روی کار می‌آیند به شکلی رفتار می‌کنند که گویا قرار است اتفاقات مهمی در دوران مدیریت آنها رخ بدهد. با این وجود این مدیران پس از مدتی که با محدودیت‌ها و موانع جدی در مسیر خود مواجه می‌شود به این نتیجه می‌رسند که در عمل هیچ کاره هستند. آقای روحانی هنگامی که در فضای انتخاباتی حضور داشت وعده‌های مهمی درباره جوانان، زنان و عدالت اجتماعی مطرح کرد. با این وجود امروز هیچ اتفاق تاثیرگذاری در این زمینه‌ها در جامعه رخ نداده و چه بسا وضعیت در برخی حوزه‌ها بدتر از گذشته شده است!

گفت‌وگوی مذکور با تیتر «هشدار! انفجار اجتماعی» منتشر شده است. [۱]

*اینکه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب دائما در حال دادن «آدرس خیابان» به مردم هستند ناشی از تعالیم بزرگان اصلاحات است.

چه اینکه پیش از این هم «سعید حجاریان» در صحبت‌هایی با اشاره به جمعیت مشایعت کننده جنازه یک خواننده جوان گفته بود: «همین مردم برای پاشایی به خیابان آمدند و حمایت کردند. باید برای دیگر خواسته‌ها هم فشار اجتماعی وارد کنند.»[۲]

و یا این «هاشم آغاجری» دیگر فعال اصلاح‌طلب بود که در اشاره به اغتشاشات دیماه ۹۶ از این گفت که مردم ایران بین خودکشی یا «شورش» مستأصل شده‌اند!

همچنین لازم به توضیح است که اصلاح‌طلبان در حالی بیان می‌کنند مطالبه اصلی مردم گرسنگی است که پیش از این می‌گفتند مطالبه اصلی مردم «رفع حصر» است...

الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران، چند ماه قبل در همین رابطه طی یادداشتی نوشته بود: مردم بزرگوار ما در سه، چهار انتخابات گذشته حضوری چشمگیر داشته اند و بعد از ماجراهای تلخ ٨٨ وفاداری شان را به نظام جمهوری اسلامی به اثبات رسانده اند. نه تنها یکی از مطالبات جدی ایشان از رییس جمهور رفع حصر و گشایش فضای سیاسی بوده است بلکه کتبی و شفاهی از وکلای خود در مجلس شورای اسلامی خواسته اند قانونی و در نهایت آرامش، جلوی تداوم حصر را بگیرند.[۳]

برخی محافل تحلیلی معتقدند این ایما و اشاره‌ها به سمت خیابان و این اتیوپی‌نمایی و سیاه‌نمایی گسترده از وضعیت ایران صرفاً از آنرو صورت می‌گیرد که جریان سیاسی خاص قصد به راه انداختن و ایجاد «فتنه اقتصادی» را دارد.

رخدادی که پیش‌لرزه آن نیز در دیماه ۹۶ رخ داد.

در باب مسئله سیاه‌نمایی از فضای عمومی کشور، ذکر این نکته گفتنیست که اگرچه ایران اسلامی همچون سایر کشورهای جهان با مشکلات اقتصادی روزمره‌ای مواجه است اما اوضاع کشور به هیچ وجه در حالت بحرانی قرار ندارد و شاخص‌های اقتصادی کلان نیز اگرچه با روی کار آمدن «دولتِ اصلاح‌طلبان» دچار کندی پیشرفت شدند اما همچنان مثبت هستند.

چه اینکه ضریب جینی ایران هم‌اکنون در جایگاهی بهتر از آمریکا قرار دارد، در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان هستیم و بزودی به جایگاه پانزدهم میرسیم، نرخ بیکاری ایران طی ۸ سال گذشته کاهش یافته و نرخ بیکاری فعلی هم به گواه چند صد هزار شغل بلامتقاضی در وزارت کار [۴] با عنوان بیکاری شیک ارزیابی می‌شود.

همچنین اصلاح‌طلبان و برخی دولتی‌ها در حالی بر سیاه بودن شرایط کشور، لجن بودن فضای ایران! [۵] و خشن شدن مردم بواسطه مشکلات اقتصادی! اصرار دارند که کشورمان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای مسافرت، دارای جایگاه پنجم جهان در «امید به زندگی» [۶] و کشوری است که هیچ جرم سازمان یافته‌ای اعم از پولشویی، تشکیل مافیا و تشکیل باند شرارت کلان در آن امکان ظهور و بروز ندارد.

اینکه ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان در بیان این حقایق لکنت و امنتاع دارد مقوله‌ای است که بایستی با نظر داشتن به بحث «فتنه اقتصادی» در آن تأمل کرد.

***

بی‌پولی ۲۰ درصد از مردم فرانسه برای خرید غذای کافی

چرا معترضان فقیر فرانسه مثل براندازان ایرانی «موبایل هوشمند» ندارند؟

طی روزهای اخیر و در جریان اعتراضات اقتصادی مردم فرانسه؛ تصاویر و فیلم‌هایی که از این حرکت وجود دارد حاوی حقایق جالبی است.

یکم: عمده معترضین فرانسوی "موبایل هوشمند" ندارند و جز معدودی، در دستان اکثریت آنها موبایل هوشمند دیده نمی‌شود.

دوم: نماد جنبش معترضان فرانسوی «پرچم‌سوزی» نیست بلکه به جای آن دیده می‌شود که عمده معترضان پرچم فرانسه را به اهتزاز درآورده‌اند.

سوم: چیزی که در شعارهای عمده معترضان به چشم می‌خورد اعتراض به فقر و گرسنگی و یا طرح خواسته رها کردن قدرت از سوی ماکرون، رئیس‌جمهور کشور است. یعنی در تصاویر و اخبار منتشره از این رویداد کسی معترض «اصل نظام» فرانسه نیست و کسی هم تصاویر نمادهای ملی فرانسه را به آتش نکشیده است.

*بدیهیست که می‌توان این حقایق را با اغتشاشات دیماه ۹۶ در ایران مقایسه کرد.

اغتشاشاتی که درباره آنها هم حقایقی وجود داشت:

یکم: «موبایل هوشمند» از نمادهای معترضین این اغتشاشات بود به نحوی که عمده تصاویر و فیلم‌های آن رخداد توسط همین موبایل‌ها اخذ شده بود.

جالب آنکه عنوان می‌شود اغتشاشگرانی که عمدتا موبایل هوشمند هم داشتند؛ «گرسنگان» هستند!

(در اینجا لازم به یادآوری است که خبرنگار شبکه الجزیره زمانی در اشاره به اغتشاشات موسوم به جنبش چتر در هنگ‌کنگ -حرکتی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفت- از این نوشت که دانشجویان معترض قصد دارند با موبایل‌های هوشمندشان آینده کشور چین را تعیین کنند)

دوم: در این اغتشاشات نه تنها پرچم ایران به آتش کشیده شد بلکه با رصد ما هرگز دیده نشد که اغتشاشگران، پرچم ایران را به دست گرفته باشند و یا خواستار احترام به آن باشند.

سوم: تنها چیزی که در شعارهای معترضان دیده نمی‌شد خواسته‌های اقتصادی بود؛ بلکه چیزی که به جای آن به حد وفور وجود داشت شعار علیه نظام اسلامی، شعار علیه ساختار نظام و شعارهای سیاسی مثل «رضاشاه روحت شاد»! بود.

قابل تأمل آنکه در این اغتشاشات و در کنار پرچم ایران، تصویر سردار سلیمانی هم به آتش کشیده شد.

چهارم: اگرچه در کشور ما هم مثل تمام کشورهای دنیا افراد محروم و فقیر وجود دارند اما این پدیده در ایران شایع نیست. ضمن اینکه آنالیز اغتشاشات ۹۶ هم نشان می‌دهد که متجمعین با برنامه‌ریزی قبلی و با شارژ اصلاح‌طلبان به خیابان ریخته بودند و در حیطه فقرا دسته‌بندی نمی‌شوند.

البته این تمام چیزی نیست که بصورت مستند از اغتشاشات دیماهم ۹۶ می‌دانیم.

آمارهایی رسمی وجود دارد که می‌گوید ۶۰ درصد حضّار در این رخداد «شاغل» بوده‌اند و ۷۰ درصد شعارهای متجمعین نیز شعارهای سیاسی بوده است نه اقتصادی.

جالب آنکه طبق اعلام مقامات کشور حتی یک مورد از افراد بی‌بضاعت و کسانیکه تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند نیز در میان دستگیرشدگان این اغتشاشات نبودند. [۷]

و جالب‌تر آنکه عمده دستگیرشدگان اغتشاش ۹۶ نیز برخی دانشجویان متعلق به تشکل‌های چپ، اتباع خارجی و یا کسانی بوده‌اند که مشکل نان شب نداشته‌اند.

حال بایستی در کنار این مقولات؛ به صحبت‌های اصلاح‌طلبان درباره این اغتشاشات اندیشید که چگونه اصرار دارند این اغتشاشات به دلیل «آفت‌زدگی» نظام جمهوری اسلامی ایران رخ داده، این اغتشاشات به دلیل مشکلات اقتصادی مردم روی داده و همچنین آنچه که رخ داده تنها یک پیش لرزه بوده و بایستی منتظر وقوع اغتشاش اصلی باشیم!

جالب آنکه در این میان افرادی هم پیدا شده و از این گفته‌اند که معترضین حق دارند -در کف خیابان- باشند.

مقایسه این رخدادها و حقایق میان فقرای فرانسه که از زور فقر و نداری و گرسنگی به خیابان آمده‌اند با رفتارهای بورژوازی براندازان ایرانی می‌تواند واقعیت‌های زیادی را آشکار کند...

بیان این نکته ضروریست که بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز نظرسنجی «پیو» ۹۰ درصد فرانسوی‌ها ناامید هستند و بیش از ۲۰ درصد جمعیت این کشور هم پول کافی برای خرید غذا ندارند!

مقوله‌ای که اصلاح‌طلبان و برخی دشمنان خارجی کشورمان اصرار دارند درباره ایران هم صدق می‌کند اما آمار و اسناد موجود، خلاف آنرا بیان می‌کند.

گفتنیست، برخی معتقدند وضعیت عمومی اقتصاد کشور به هیچ وجه آن چیزی که اصلاح‌طلبان القا می‌کنند، نیست و اگرچه در کشور ما هم فقیر وجود دارد اما این پدیده همه‌گیر نیست و اقتصاد ایران، مثبتات بسیاری دارد.

***

«مرگ بر شهردار زن و قانون بازنشستگی» ولی ما طرفدار زنان و جوانان هستیم!

«الهه کولایی»، از فعالان اصلاح‌طلب در اشاره به بازنشستگی شهیندخت مولاوردی (دستیار رئیس‌جمهور در امور شهروندی) از تشکیلات دولتی در یک توییت نوشت:

«آه از نهاد جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر برآمد. کناره گیری تاسف انگیز خانم مولاوردی، نسنجیده و نارسا بودن قانون جدید جلوگیری از ادامه کار بازنشستگان را آشکارتر ساخته است.»

در همین حال معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم طی اظهاراتی در همین رابطه گفته است:

اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، نیروهای ارزشمندی را از دولت جدا کرد. از بهترین، پرتلاش و شایسته ترین آنها خانم شهیندخت مولاوردی است. طی ۵ سال اخیر افتخار همکاری با این زن فداکار را داشتم. اینکه دولت از خدمات ایشان محروم شد جای تأسف دارد و ما دلتنگ ایشان خواهیم بود.[۸]

*قابل تأمل آنکه مدت‌ها قبل از اینکه مولاوردی بازنشسته شود، «احمد حکیمی‌پور» از فعالان اصلاح‌طلب نیز در اعتراض به قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفته بود: «چه لزومی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وجود دارد که دوستان ما به دنبال طرح دوفوریتی باشند!؟»[۹]

این صحبت‌ها در کنار امتناع اصلاح‌طلبان از به کارگیری یک شهردار یا وزیر زن، می‌تواند به روشنی میزان صداقت اصلاح‌طلبان با مردم در امر «جوانان و بانوان» را برملا کند.

جالب آنکه معصومه ابتکار که هم‌اکنون مشغول مرثیه‌سرایی برای از دست دادن نیروهای بازنشسته دولت است، سال گذشته در سخنانی از این گفته بود که اصلاح‌طلبان در بکارگیری جوانان موفق‌تر از اصولگرایان هستند. [۱۰]

محمدتقی فاضل میبدی، از فعالان چپ نیز به تازگی ادعا کرده است که نوع مدیریت اصولگرایان به درد قرن ۲۱ نمی‌خورد! [۱۱]

***

۱_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۳۹۹۲۵

۲_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۳۱۱۲۷۰۰۱۶۰۴

۳_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۳۳۸۳۲

۴_mshrgh.ir/۴۸۷۴۷۲

۵_mshrgh.ir/۸۹۱۸۳۱

۶_https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۴۰۶۰۶۰۰۰۵۸۴

۷_https://www.khabaronline.ir/news/۷۹۰۶۷۲

۸_ https://www.khabaronline.ir/news/۸۲۷۶۱۴

۹_ mshrgh.ir/۹۰۳۶۳۴

۱۰_ mshrgh.ir/۷۶۷۴۹۱

۱۱_ mshrgh.ir/۹۱۳۵۱۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حسن IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    54 25
    خانم جا برای دیگران باز کن دیگر بسه .
    • FI ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      36 5
      بخاطر 6 سنت افزایش قیمت بنزین ریختن توی خیابان. ایران دلار 4 برابر شد !!!
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      4 6
      مولاوردی فقط 53 ساله ست یعنی از روحانی که برای ریاست جمهوری در نظرش گرفتید جوان تره.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      10 12
      پیرمردهای هفتاد ساله باید جا باز کنند نه زنهای پنجاه ساله.مرگ بر مردسالاری و پیرمرد سالاری
  • رضا IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    30 7
    مشرق عزیز شما چرا پیامهای مخالف با هم حزبی های خودتان را انتشار نمی دهید؟؟؟؟!!!!! این آزادی بیان هست؟؟!!! چرا نمی نویسید در استان فارس و در یکی از شهرهای جنوبی متاسفانه مدیر بازنشسته با 40 سال سابقه کار زیرآب جوانان را می زند!!! واقعا نمی دانیم کجا حرف بزنیم که دنبال حق باشند؟؟!!
  • فرهاد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    40 7
    من ميگم هر چي هست زير سر نيروي انتظامي و سپاه ايرانه خانمها ترانه خانم و مهناز خانم پس چي شد خوابتون برد تاييدي ويا تكذيبي حداقل اگه شهامت محكوم كردن پليس فرانسه را نداريد لااقل ميتونيد نيروي انتظامي خودمون را به جاش محكوم كنيد يا لا بيدار شيد
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      29 17
      معترضین فرانسه مردم فرانسوی هستند که فقیرند و از اوضاع بد معیشتی به تنگ اومدن ولی معترضین ایرانی برانداز هستند و مزدور دشمن فرضی که وضع همشون هم خوبه و زندگیشون در ایران عالیه! مشرق نیوز
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    16 29
    مشرق جان اگه اینجوری که شما میفرمایید باشه پس چرا این اصلاح طلبان را قتل عام نمیکنید تا خیال دلواپسان محترم حوب بشه ودیگه منافقین راهی برای اینکارشون نداشته باشن .اصلا نکنه بامنافقین کار میکنی چون اصلاح طلبان هم جزئی از نظام هستند که رهبر فرزانه فرمودند من اصول گرای اصلاح طلبم
    • سید IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      16 4
      دلواپسان فعلاً که زیر پای خاطرجمعان دارند له می شوند! تا بعداً!!!
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      21 8
      داداش دیروز عراقچیتون مهر تایید بر دلواپسی دلواپسان زد"تقریبان منفعت برجام به صفر رسیده" .... به نظرم لفظ ساده لوهان هم برای شما خوب تعبیری هست ۵ سال مملکت را به فنا دادید البته ۳ سال دیگش هنوز مونده
  • سیرجانی سعید IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    6 1
    کار فرانسوی ها به سختی های چند سال اخیر بر میگرده
  • ناشناس IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    11 6
    بابا جان هرکسی دوست دارید بیاین این جریان رو صادر کنیم به کشورهای نچندان دوست اطراف ایران اون کشور سه ماهه کن فیکن میشه بعد سریع نیروهای انقلابی برن اون جارو سروسامان بدن اولیش میشه از همین امارات شروع کرد باور کنید جواب میده
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      12 5
      نمیخواد جریان صادر کنید محمود رو صادر کنید اونجا 4تا طرح مضحک بده دو روزه نابودشون میکنه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    53 2
    ای خدا لعنتتون کنه فرانسه میشن معترض ولی اینجا میشن بر انداز
  • sayehhich IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    28 9
    خطاب به نویسنده مطلب: اون چیزی که فکر کردی ما مردم هستیم؛ خودتی ... مقاله: مضحک و دیگر هیچ
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    53 34
    این مملکت یکی مثل رضاشاه رو میخواد که سروسامان بده
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      29 17
      آی گفتی
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      35 39
      رضاخان یا رضا قلدر اختیار خودش رو هم نداشت چه برسه به اصلاح اوضاع مملکت رضا خان اگه کسی بود که انگلیس ها با یه اشاره از شاه بودن عزلش نمی کردن بعدش هم تبعیدش کنن یه جزیره بی آب و علف که حتی آمریکایی ها راهش ندن
    • رسول ترک IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      30 34
      اینو باش رضا پالانی اختیار شلوارشم دست انگلیس بود:))))) بزرگواررضا پالانی که می گه همونه که ارتشش ظرف چند روز تسلیم شد و بیگانگان با تیپا از کشور شوتش کردن و اقتدار پوشالیش به فنا رفت منتهی برای یه عده بی سواد جوگیر که حتی یه کتاب تاریخ نخوندن و هیچی از هیچی نمی دونن رضاپالانی بی سواد اسطوره شده
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      1 6
      فقط خلخالی
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      3 1
      رضا بیسواد اصطبل بان نه اومدنش نه موندنش نه رفتنش دست خودش نبود بیچاره اونقدر احمق بود مدام به کشورها باج میداد حتی به کشوری چون افغانستان
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    10 17
    چون اونجا رسانه مهم نیست و آمریکا و اروپا هم از معترضین حمایت نخواهند کرد چون یهود صهیون موافق دولت است
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    1 0
    ول کن مردم نیستن
  • رضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    29 7
    به پرچم کشور باید احترام گذاشت چون خیلی شهید دادیم براش ولی گوشی هوشمند موافق نیستم چون الان 100 نفر تو ذهنم هست که برای نون شب محتاجن ولی گوشی هوشمند وماهواره دارن
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      12 15
      خب برن بفروشن نون شب بخورن. چرا مزخرف میگی؟
    • CZ ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      10 3
      دادا حالا نویسنده مطب یه چرتی گفته شما به دل نگیر.این جماعت به توهم عادت کردن.
  • رضا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    18 0
    جامه زرد ها اکثرا بازنشسته هستند درحالیکه اعتراضات پارسال اکثرا جوان بودن
  • سید IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    23 22
    اگر ایرانی ای از خواندن و شنیدن خزعبلات چندش آور اصلاح طلبان تهوع آور حالش به هم نمی خورد یا باید در وطن دوستی اش شک کرد و یا این که خودش هم تهوع آور است!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    38 19
    چرت نگو مشرق
    • رسول ترک IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      10 10
      حقیقت تلخه
  • علی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    38 7
    به دلیل اینکه صداسیماشون کارشو درست انجام میده نه مثل صداسیمای ما که پاریسو زنده پخش میکنه ولی کارگرای 7تپه رو بایکوت میکنه
  • محمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    26 0
    چپاول بیت المال توسط بازنشستگاه دیگه بسه.نا مسلمان بازنشسته .جوان فوق لیسانس با شرمندگی مقابل زن و بچه بیکار نشسته خونه که شما بازنشسته با دوبل حقوق بری سر کار.خیلی پرویید بخدا
  • رضا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    28 11
    نویسنده باچشمهای بسته مقاله را نو شته چشمهایش حتی سوسوی واقعیات هاراهم نمی بیند
  • مردم IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    20 13
    دیگر تشت رسوایی اصلاح طلبان از بام به زمین افتاده و فکر نمیکنم جز چند جیره بگیر و تعداد اندکی که کلا از مغز مرخص هستند کسی به این فرقه تماما خیانت و رسوایی ،دلبستگی داشته باشد جمله زیبایی هست که :"قلبی که برای ایران نتپد بهتراست نتپد" دقیقا مصداق این خیانتکاران است که جز برای اربابانشان در غرب فکر و ایده ای ندارند و فقط نام ایرانی را یدک میکشند
  • محسن121 IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    30 3
    چرا وزارت خارجه بیانیه نمیده بگه ما کنار مردم فرانسه هستیم،
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 0
    اگر شما واقعا بی طرفین یک گزارش هم درباره ارمون قضاوت تهیه کنین زمان ازمون انداختن روز یلدا اونم محل بر گزاری تهران ما متقاضیان خواهشمندیم پیگیری کنین یا زمان تغییز بدهند یا حوزه امتحغانی مراکز استانها باشد اصلا ما حظریم اگر مکان بیاندازند در مراکز استانه هزینه برکزاری را هم بدهیم از کرایه اتوبوس که گران تر نحواهد بد اصلا اگر درجتده تصادف شد عید مردم عرا می شود اصلا این درست است در سالی که همه مشکل مالی دارند دانشجو کرایه اتوبوس از کجا تهیه کنه
  • ایرانی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    11 13
    اصلاح طلبان غلط می کنند ! مردم باید بمیرند و دم نزنند!!! مردم دارند کیف می کنند...
  • علی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    22 4
    باسلام. فدات شم به شعور مردم احتارم بگذارید. عوام فریبی بس است دیگر. حکومت فرانسه را با ایران مقایسه نکنید.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    14 5
    طبق نوشته سیاست مشرق ما توی یکی از کشورهایاسکاندیناوی زندگی میکنیم و خودمان خبر نداریم . ضریب جینی بالاتر از امریکا و نرخ بیکاری کم و رده اقتصادی پانزدهم جهان و امیدبه زندگی بالا . چقدرخوشیم و خبر نداشتیم . خدایا از این خوشیها هم نصیب مسئولین بفرما. هرچند که آنها غمی ندارند و...........
    • رسول ترک IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      5 2
      :)))))اینو پسر تو توی ایران زبونت درازه بری اونورآب تو سرتم بزنن می گی به به چه خوب می زنن در ضمن کشورهایی که انقدر پاچه خواریشونو می کنی تره هم برات خرد نمی کنن می گی نه بگو آره
  • فش نیوز IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    8 2
    مشرق جان دنبال زیر بغل مار میگردی؟
  • سعید جابری IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    14 9
    مشرق یا واقعا بی سوادی یا خودتو زدی ب ....یت.اگه میخوای مقایسه کنی از همه جوانب مقایسه کن ن گزینشی.امثال مشرق مردم ایران بدبخت کرده
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      3 6
      به جای فحش دادن بهتر بود بگی چرا مشرق اشتباه کرده؟
  • علی رضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    10 1
    دانشگاه آزاد بازنشسته نداره؟؟!! چرا از اونا نمیگین؟؟!! چون هم حزبی شما هستن؟؟؟ استان فارس
  • ناشناس IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 2
    تمام حرفهای ا .م درست و قانونی هست ... چرا فکر میکنید ایشون قصد جنجال آفرینی و اغتشاش رو داره ؟ مگه غیر اینه که مسئولین هر روز قوله فردا رو میدن ؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    0 0
    چه چهره های ترسناکی دارن
  • مردم IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    18 7
    عجب طرز فکری دارید یعنی توی حکومت دموکراسی مورد نظر شما کسی موبایل داشته باشه حق اعتراض نداره .خخخخخخخخخ .خب این همون حکومت استبدادی هست دیگه شاخ و دم نداره که .حالا یکی خشگل باشه میگین خشگلا چرا برانداز شدن . همه حق اعتراض دارن توی دنیا اما خودتون میدونید وضعیت اینجا چجوریه دیگه فقط 22 بهمن و روز قدس مردم حق حرف زدن دارن اونم باید بگن مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      2 3
      آسمون ریسمون نباف جانم موضوع سر دروغه
    • رسول ترک IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      5 9
      برو مزدور کسی که می گه من به دلیل مشکلات مالی اومدم تظاهرات می کنه گوشی چند میلیونی و لباس مارک و عینک مارک نداره
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    6 3
    یکی از خائص بسیار منفی اصلاح طلبان این است که دوست دارند مراکز قدرت تحت تصرف ایشان باشد اصلاح طلبان با شعار دروغین به عقب برنمیگردیم به تشویق مردم برای رای به حسن روحانی بود با اینکه میدانستند جناب حسن روحانی در حد واندازه ریاست جمهوری ایران نبود این را خودشان بارها اعتراف کردند اما چون بیشتر نظر حزبی برایشان اولویت داشت تاوضعیت اقتصادی امنیت اجتماعی و معیشیتی احاد مردم روی اصرار نادرست خود پافشاری کردند البته حمایت ایشان از حسن روحانی برای پیشبرد اهداف خاص خودشان بود وبازهم بارها اقرار کردند اما جناب روحانی دست ایشان را خواند البته که جناب روحانی شاگرد مکتب اکبر رفسنجانی میباشد ،پس اصلاح طلبان که تقریبا در این وادی سر خود را بی کلاه دیدند شعار عبور از روحانی را سر دادند نظر به اینکه گاهی به نعل وگاهی به میخ میزنند و حربه شان گارگر نیفتاد اینک رو به شعار زدگی و اردو کشی خیابانی روی خواهند اورد تا یا بتواند رئیس جمهور را با خود همراه کنند یا با اشوب و بلوا به خواسته حزبی خود برسند البته احاد مردم تقریبا فهمیده اند که دراین اوضاع اسف بار جهانی علل الخصوص خاورمیانه نباید به شعار زدگی و گوشت دم توپ شدن اصلاح طلبان خوشبین باشند البته اصولگرا ها هم در این وادی بی تقصیر نیستند البته نیاز کشور به یک رئیس جمهور با روحیه و تفکر عملگرایی شهید رجایی احتیاج مبرم دارد و اینکه در انتخابات ایند ه مجلس شورا و ریاست جمهوری مردم بتوانند اصلح را انتخاب کنند بسیار مهم خواهد بود وگرنه وضع به همین سبک ادامه خواهد داشت
  • رضا IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    9 6
    تا حالا کسی دیده یه جوان فرانسوی یا کلا غربی برا زندگی بیا ایران اما میلیونها ایرانی اونجا هستن
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      4 4
      میلیونها؟
    • رسول ترک IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      4 7
      میلیونها؟:)))))پارکتو عوض کن بزرگوار
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    6 5
    اصلاح طلبان بی هویت بچه عمرو عاص هایی هستند که به تیپ آفتاب پرست عمل می کنند یا بعبارتی کرم های پیله نبسته اند
  • یسی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    3 3
    عزیزم پرچم ايران را بارها آتش زدند یکی دو عکس منتشر شد اما فقط همین نبود
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    10 5
    چون در فرانسه مردم می دونن دوسه روز بعد آزاد میشن ولی در ایران با موبایل از یارو فیلم و عکس می گیرن چون می دونن می ره کهریزک و بعد بهشت زهرا
  • معتضد IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    1 1
    چن از خودی ها بودند دائم هدایت می شدند تا بگویند گروه اصلاح طلب علت اعتراضات است البته مردم هوشیار بودند و راه خود رو خوب پیدا کردند
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 1
    خوش به حالتون. تعطیلین
  • سید رضا IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    10 3
    دوستان بی اطلاعی که زیر پرچم افساد طلبا دارین سینه میزنین ! از گند کاری های دهه های قبل اینا که سنتون قد نمی ده ، نمی گیم ! حداقل این چند ساله که با چشم نابیناتون ! دیدین این جماعت ؛ چه بر سر مملکت آوردن ! اگه دین ندارین ، حداقل آزاده باشین و حق رو بگین !!!
  • DE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    3 6
    براي اينكه در ايران كسانيكه پر خور هستند و شكمشان زيادي پر شده هار هستند چون همه چيز دارند ، انها از جنس مردم فقير فرانسه يا هيچ كشور ديگري نيستند ،
  • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 1
    بابا میبینم، تلفن همراه روز به روز گرانتر میشه پس زیر سر شماست . به خاط این هست که مردم از طریق پیام رسانهای همگانی نتونن مشکلات کشور رو به گوش دیگر هموطنا برسونن.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    4 4
    هر وقت در مملکتی مردهای پیر قدرت از دست دادند و زنهای میانسال و مسن قدرت گرفتند مردسالاری و نابرابری از بین میره.البت مشرق مروج فرهنگ پدرسالاره:)
  • NL ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 1
    مشرق با مطالب احمقانه ات مردم رو خیلی ناراحت و عصبانی میکنی.ماموریتی چیزی داری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس