هاشم زایی

"روحانی با اصرار بر FATF به نفع اصولگرایان حرکت کرد!"؛ این نظر یک نماینده اصلاح طلب مجلس است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

روحانی با اصرار بر FATF به نفع اصولگرایان حرکت کرد!

«عبدالرضا هاشم‌زایی»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز گفته است:

«به عنوان یک اصلاح‌طلب می گویم، دولت در جهت اصولگرایی حرکت میکند. این قضیه در مورد شخص رئیس‌جمهور و وزرای وی صدق می‌کند.»[1]

*جریان سیاسی خاص از صبح فردای انتخابات ریاست جمهوری 96 و پس از آنکه احساس کرد از قِبَل رئیس‌جمهور روحانی به اهداف خود رسیده؛‌ طرح «عبور از روحانی» را در دستور کار گذاشت.

مع‌الوصف اما بعید بود چهره‌های این جریان به بیان صحبت‌های سخیف و یا حرف‌هایی روی بیاورند که هیچ استدلالی برای آنها وجود ندارد.

یک نگاه ساده به قضایایی مثل برجام، حضور اسحاق جهانگیری در سمت معاون اولی رئیس‌جمهور، اظهارات عاشقانه چپ‌های ستادی درباره روحانی (مثل ما «فدائیان روحانی» هستیم، ما به راهی می‌رویم که او بگوید، ما تضمین روحانی هستیم و روحانی از ما هم بهتر بوده است) اصرار دولت و اصلاح‌طلبان به اجرای FATF و تشکیل کابینه‌ای با شاکله اصلاح‌طلبی از سوی رئیس‌جمهور روحانی به روشنی نشان می‌دهد که دولت اعتدال بر کدام مسیر و سیاق حرکت کرده و می‌کند؟!

قبل از هاشم‌زایی، علی صوفی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی مدعی شده بود که که معرفی «فرهاد دژپسند» برای تصدّی وزارت اقتصاد از سوی روحانی؛ بخاطر جلب رضایت اصولگرایان بوده است!

این در حالیست که دژپسند، از مدیران مبرّز دولت اصلاحات و فردی است که در اعتراض به احمدی‌نژاد از سمت خود استعفا کرد.

او در دولت روحانی مجددا به ساختار دولت بازگشت.[2]

گفتنیست، «محمد عطریانفر» از مشاهیر حزب کارگزاران به تازگی در سخنانی تأکید کرد که ما اصلاح‌طلبان نه تنها حامی روحانی بودیم بلکه شریک او هم بوده‌ایم.[3]

***

شروع ناشیانه معاون اول برای «عبور از روحانی»

جهانگیری «اختیار» ندارد؛ شرف که دارد...

ایسنا گزارش داد: اسحاق جهانگیری، از فعالین اصلاح‌طلب، عضو شهیر حزب کارگزاران سازندگی و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی روز یکشنبه گذشته و در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات طی اظهاراتی گفت:

«آقای شریعتمداری از این موضع صحبت کرد که مدیران کشور ترسیده‌اند. این در حالی است که من مکررا گفته‌ام در شرایط فعلی مدیران ریسک‌پذیر را می‌خواهیم. در واکنش به این صحبت‌های من برخی می‌گویند چرا در این شرایط مدیران را برکنار نمی‌کنید؛ آنها فکر می‌کنند که در دستان من قلم و کاغذ است و راه که می‌روم می‌توانم مدیر را برکنار کنم. این در حالی است که من تا الان اجازه برکناری مدیرم را پیدا نکردم چه برسد به وکیل، وزیر و...!»

وی ادامه داد: برکناری کارساز نیست بلکه مدیر باید ریسک‌پذیر و تصمیم‌گیر باشد؛ اگر مدیری این موضوع را نمی‌پذیرد به کشور ظلم می‌کند که پستی را قبول می‌کند.[4]

روایت خبرگزاری ایلنا هم از اظهارات جهانگیری به این شرح است: «قیمت پایه صادراتی اصلاح خواهد شد، به من گفته شده که موضوع حل شده است، این در حالی است که اگر موضوع حل نشده است، به من نامه بنویسید که حل نشده است. ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک پذیر می خواهیم. من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کنم این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته‌ام. بنابراین از من انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر تغییر دهم!»

*غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در واکنش به این اظهارات جهانگیری به آنا گفته است: «من صحبت آقای جهانگیری را شنیدم اما نمی‌دانم چرا این حرف را زد؟ اگر من به‌ جای او بودم که حتی نمی‌توانستم  منشی خودم را تغییر دهم، یک روز هم در کابینه دولت نمی‌ماندم.»[5]

اظهارات جهانگیری همچنین از آن‌رو تعجب‌آور است که او کاندیدای پوششی رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات 96 نیز بود.

آگاهان سیاسی معتقدند صحبت‌های جهانگیری نه از باب نداشتن اختیار که صرفاً به منظور تکمیل پازل «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی» است.

در واقع جهانگیری باز هم نقش یک کامیکازی و فرد پوششی را ایفا کرده اما این بار برای اصلاح‌طلبان.

جدای از این بایستی به جهانگیری یادآور شد اولاً این شرط جوانمردی نیست که پس از آنکه 5 سال تمام از دولت دفاع کرده، برنامه‌های روحانی را توجیه کرده و حتی نقش فدایی او را ایفا کرده اما به جای گفتن حقایق ماجرا به مردم؛ بهانه نداشتن اختیار را پیش بکشد...

ثانیاً وجدان حکم می‌کند که جهانگیری به مردم بگوید از 5 سال پیش اختیار نداشته یا بحث «مسلوب‌الاختیاری» مربوط به روزهای اخیر است؟

ثالثاً داشتن وجدان اقتضا می‌کند جهانگیری اگر اختیار ندارد؛ به قول کرباسچی حتی یک روز هم در دولت نماند!

همچنین اقتضای رابع وجدان و شرف آنست که جهانگیری به مردم توضیح بدهد چطور 5 سال آزگار اختیار نداشته اما از این گفته که ننه‌جان او هم اگر پول داشته باشد می‌تواند مدیریت خوبی اعمال کند، چرا با اینکه اختیار خاصی در دولت نداشت اما در ایام انتخابات آنچنان تندروی کرد که دیگر صلاحیت برخی مراودات با مقامات عالی نظام را از دست داد و جهانگیری اگر اختیاری نداشت و کاری نمی‌توانست، بکند پس با کدام وجدان به جای حمایت از منتقدان دولت به آنها می‌تاخت و از این می‌گفت که شما عصبانی هستید و رأی مردم را نمی‌پذیرید؟!

در تکمله این صحبت‌ها لازم به توضیح است که معاون اول کابینه در هیچ دولتی نمی‌توانسته وزیر را تغییر دهد و اگر هم چنین توقعی وجود دارد، یک توقع زیادی است. به سخن دیگر اینکه مرحوم حبیبی، محمدرضا عارف، داوودی و رحیمی هم که قبل از جهانگیری معاون اولی را تجربه کرده‌اند هرگز اختیار جابه‌جایی وزیران را نداشته‌اند.

بحث عدم اختیار جهانگیری برای برکناری منشی هم یک شانتاژ بیشتر نیست و آقای جهانگیری در واقع شروع بد و ناشیانه‌ای برای مسئله «عبور از روحانی» داشته است.

آگاهان سیاسی از این می‌گویند که تحلیل طیف کارگزارانی‌ها در اردوگاه اصلاحات این است که بایستی با عبور از روحانی، دامن جریان سیاسی خاص از اقدامات و ناکارآمدی‌های دولت رئیس جمهور روحانی پاک شود و عاشقی‌های دو جریان اعتدال و اصلاحات از یادها برود.

اما تحلیلگران معتقدند که این رخداد، شدنی نیست و اصلاحات و اعتدال بر اثر همان عاشقی‌ها دچار یک سرنوشت محتومِ مشترک شده‌اند.

به سخن دیگر اینکه، عامل اصلی ناکارآمدی‌ها و مشکلات موجود از نظر مردم؛ اصلاح‌طلبان و در مرحله بعد جهانگیری و روحانی هستند.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/236312

2_ mshrgh.ir/901558

3_ mshrgh.ir/901558

4_https://www.isna.ir/news/97072916196/

5_http://ana.ir/fa/newsprint/319729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • سید IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    71 7
    حال ملت از شنیدن و خواندن لاطائلات اصلاح طلبان تهوع آور به هم می خورد.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      0 7
      سر همینه که همیشه به شما رای میدن؟!!!!
  • کشور وایران دوست IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    32 3
    جهانگیری که اختیار ندارد ولی در عوض ... که دارد.
  • رضا IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    36 4
    جناب آقای«عبدالرضا هاشم‌زایی»،نماینده اصلاح‌طلب مجلس آیا شما در مجلس به لایحه جنجالی FATF رای مثبت داده اید یا نه که صد درصد رای مثبت داده اید پس اشک تمساح برای چیست این همه اسمون ورسمون برای چیست شاید میدانی که دوران اصلاح طلبان بسر رسیده .اصلاح‌طلبان نه تنها حامی روحانی بوده بلکه شریک او هم بوده‌اند. این موضوع را همه ملت که نه بلکه کل جهان سیاست هم میدانند
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    39 3
    کنتور که نداره! هی مزخرف میگن!
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    6 2
    ...داشت که کارگزارنی انحصار طلب نبود ...
  • ایرانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    15 2
    همه این اس ... طلب ساکت شن بابا
  • ناشناس IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    37 3
    اگه وجدان یا شرف داشت که در انتخابات سال 96 نمیومد از روحانی دفاع کنه
  • جوادی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    15 3
    چقدر تضاد فکری بین اصلاح طلبان زیاد شده است . از هر سری صدایی بیرون می آید همه هم خودشان را کارشناس و متخصص همه فن حریف می دانند . این گیجی سیاسی و اجرایی محصول عدم خود باوریست که در همه آحاد این طیف موج می زند . پیشنهاد می کنم که اینان قدری همه به خدا باوری و خود محوری تمرکز کنند تا مجبور نشوند برای هر کاری آسمان و ریسمان را به هم ببافند . و در آخر اصولگرا های حزب اللهی هیچ احتیاجی به پنالتی دادن های اصلاح طلبان ندارند . خط حمله آنها متخصص آبکش سازی از تیم های پر غرور است . ما اگر به اف ای تی اف مخالفیم چون آنرا باعث تضعیف نظام می دانیم و تقویت دشمن . شما هم چه بر تصویبش اصرار کنید و چه نکنید در برداشت ما هیچ تاثیری ندارد.... والسلام
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    19 2
    عجب آن خیمه شب بازی کاندیداتوری به نفع روحانی سراب بود و یا واقعیت داشت اگر به خودتان رجوع کنید و منصف باشید می بینید شما ها برای بدست آوردن قدرت حاضریئ همه مملکت به باد فنا رود رو راست باشید و مردانه عمل کنید
  • کرمانی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    20 2
    وای اگر از پس امروز بود فردایی آقای جهانگیری برو استغفار کن از این همه ... که به مردم ایران گفتی ، از سوء استفاده برادرت ...
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    3 26
    با همان وجدان و شرفی که دارد مانده است و سختی می کشد و تلاش می کند نگذارد بی وجدان ها... زیاد بیت المال را غارت کنند
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      1 0
      آره راست می گی جلو داداشش رو هم لابد خودش گرفته. شماها دیگه چقدر شوتین.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    7 2
    شرف که دارد؟ ندارد؟ والله اعلم.
  • لنگ لنگان IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    11 1
    جز سياست هيچ چيز ديگه اي نيست؛شنونده بايد عاقل باشه و اين روزهاي تاريخي رو فراموش نكنه،چون تاريخ تكرار ميشه
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    19 1
    اختیار ندارد یا هر چی پس برای چی تو انتخابات به هر دری زد که این دولت رای بیاره و چقدر وعده داد؟
  • کارمند ساده IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    8 1
    هرکس که اختیار ندارد در این سطح دیگر نیازی به صحبت های عوام که از خواص جلوتر افتاده اند را ندارد؟!. ولی جهت یادآوری می گویم ریزش یا استعفا را برای همین موقع ها گذاشته اند که پیر و فرتوت شده اند و بهانه می جویند و یا همچنین اتاق بازرگانی و پتروشیمی ها و فولادی ها و ... را برایش جای خالی و صندلی خالی گذاشته اند لطفا بفرمایید حقوق نجومی ....
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    15 1
    گفت انسانم آرزوست، گفت از این قماش یافت نشود.
  • مهدی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    14 1
    این دفعه دیگه چه کلکی در سر داری آقای جهانگیری به یقین این افاضات در اطاق فکر همفکران مدعی اصلاحطلبت به تصویب رسیده من فریب نمیخورند باید پاسخگوی سیاستهای غلط خودت و دولت و حزبت باشی .
  • محمد رضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    14 1
    اصلاح طلبی = غرب گرایی = سلطه پذیری = وادادگی= وابستگی = بتن ریختن در تاریخ صد ساله کشورمان همین آدمهای غرب گرا، سلطه پذیر باعث عقب افتادگی کشورمان شدند
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    14 1
    حالا که دیدن رئیس جمهور داره روز به روز اعتبارش رو بین ملت از دست میده وصلش کردن به جناح مقابل :| ***
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    9 1
    جهانگیری ظاهرا وعده هایش را فراموش کرده است. ولی مردم گولش را خوردند.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      1 0
      چون بصیرت نداشتند! برگردید به صدراسلام تا حال ببنید فتنه و بصیرت رو می توان در کفه ترازو گذاشت یعنی اگر کفه بصیرت سنگین تر باشد فتنه در نطفه خفه می شود ولی اگر بی بصیرتی حاکم باشد زمان می برد تا فهم و بصیرت مردم.دنیاطلبی و ... منجر به ایجاد فتنه در آحاد مردم توسط خواص می شود. لطفا منتشر کن چون هیچ اشکال شرعی نداره و مثل روز روشن است.
  • سعید IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    15 1
    اون موقع که دلار 4200بین اقا زاده ها ونور چشمی ها پخش میکردی اختیار داشتی الان نداری ***
  • AE ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    8 2
    استعفا دهید تا هم خودتان راحت شوید هم تکلیف کشور و ملت روشن شود..
  • کریم IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    8 1
    ایشان شتاب به خرج دادند و خیلی زود شعارهای فریب دهنده تبلیغاتی شالن را با شانتاژ شروع کرده اند .. ایشان فکر می کند هنوز کرمان است و بایست کلیه مدیران به اشاره ایشان عزل و نصب شوند .. گر چه فعلا در کرمان هم حزبی اش این نقش را کامل به اجرا می گذارد
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    10 1
    ههههه چوب خدا صدا نداره...تا حالا رئیس جمهور اصلاح طلبان( خاتمی و روحانی) حرف نداشتن اختیار رو می‌زدند حالا معاون اول همین حرف رو به رئیس جمهور برگردونده.... بدبختی این مملکت همون قبیله گرایی است که آقا مطرح کردند.هیچ کس فکر مردم نیست همه فکر قبیله و گروه و حزب خودشون هستند....برخلاف فرمان خداوند تعالی در پرهیز از تفرقه و حزب بازی..
  • FR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    7 1
    ولی وقاحت به اندازه اصلاح طلبان را دارد....
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    6 1
    وجدان هم ندارند
  • /ک.ت IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    6 5
    سیاست با وجدان تعارض دارد
  • NL ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 0
    ندارد.
  • همگی دعا کنید: IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 0
    خداوند این مملکت را از لجنزار سبز و بنفش برهاند...
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 0
    گندزدن حالاجاخالی میدن واسه انتخابات بعدی
  • DE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 0
    جهانگیری خواب ریاست جمهوری و یا پست های دیگری را می بیند . حالا که دولت درهمه ابعادخراب کرده می خواهد با اظهار بی اختیاری خودش را از شراکت دراشتباهات روحانی تبرئه کند . آدم موذی آب زیرکاهیست و سهم عمده ای در تصمیمات دولت بر علیه منافع مردم داشته ، همچنان که نوبخت و سیف ....
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 0
    جهانگیری اگر وجدان داشت همراه چوپان وعده های ..به خورد مردم نمیداد
  • محمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 0
    اگه واقعا اختیارات نداره واسه چی اون پست رو اشغال کرده و داره حقوق می گیره بره یکی که اختیارات داره بیاد سر جاش جهانگیری داره خودشو از مشکلاتی که خودش عامل بوجود اومدنشون بوده تبرئه می کنه
  • DE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    2 0
    این کمسوادها سیاست را با تعمیر ماشین تصادفی اشتباهی گرفتند .فک میکنند مثل تعمیر ماشین بتونه کشی و آستری و رنگ بعد هم یک پولیش مشت طایر اسپورتی و پخش.... بفرمایید که عینهو! از کمپانی دراومده خلافی هم نداره .حالا میتونید راحت بهش رای بدید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس