سکینه اشرفی

چرا باید از بابت معاون جدید شهردار تهران نگران بود؟!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قم به روایت یک آیت‌الله: هر خیابان یک گدا!

سایت جماران، وابسته به سیدحسن خمینی به تازگی سلسله مصاحبه‌هایی را با موضوع «راه‌های ریشه‌کنی فقر» منتشر کرده است.

مصاحبه‌هایی که جماران نوشته است در گفت‌وگو با نشریه «حریم امام» انجام شده‌اند.

در یکی از این مصاحبه‌ها به نقل از فردی به نام «آیت‌الله دوستی زنجانی» پیرامون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران می‌خوانیم: وضعیت دوران خلافت امیرالمؤمنین علیه‎السلام را با وضعیتِ امروزِ قم، مرکز تشیع، مقایسه کنید. در هر خیابان و مرکز شهر که برویم یک نیازمند می‎بینیم که از مردم تقاضای کمک می‎کند!

او همچنین می‌گوید: کسانی هستند که به نان شب خود محتاج‎اند یا نسخه دارو در دست دارند و در خیابان‎ها از مردم درخواست کمک می‎کنند. برعکس کسانی در همین شهر هستند که حقوق نجومی دارند. چنین چیزی به کجای تعالیم اسلامی شباهت دارد؟ آن وقت ما ادعای مسلمانی می‎کنیم.

فرد اشاره شده در ادامه با بیان اینکه «علت فقر در جامعه به خاطر نظام اجتماعی ما است» تصریح می‌کند: امروزه واقعاً در جامعة ما امنیت اقتصادی وجود ندارد. همگی از دستبرد دزدان نگران هستند. این دزدی به نحوی شده است که در طبقة پایین و ضعیف به‌صورت جزئی و در طبقة بالا به‎صورت کلی است. طبقات پایین از دیوار بالا می‎روند و نهایتاً ماشین یا ضبط ماشینی دزدی می‎کنند؛ گاهی حتی کنترل (کنتور) برق یا آب را باز می‎کنند و می‎برند. اما در طبقات بالا یکسری دزدی‎ها به‌صورت فرمول‎های اقتصادی صورت می‎گیرد. از فرصت‎ها سوءاستفاده می‎کنند. این هم به یک معنا دزدی است؛ ولی این نوع دزدی، دزدی روشمند می‎باشد.[1]

*این اظهارات نه با واقعیت عینی کشور و نه با آمارهای اقتصادی تطابق ندارد.

مثلاً مسئله «کنتور دزدی»، رخدادی متعلق به دهه 60 است که دیگر اصطلاح آن حتی کمتر شنیده شده است.

ضمن اینکه پس از آب و برق، در عمده مناطق شهری ایران «گاز» کشیده شد و هم‌اکنون کنتور گاز نیز وجود دارد...

لازم به توضیح است که همین چند روز قبل بود که رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان تأکید کردند:

«مهم‌ترین کاری که دشمن میخواهد بکند تصویرسازی غلط از وضع کشور است؛ نه‌فقط برای اغوای افکار عمومی دنیا بلکه حتّی برای اغوای افکار عمومی داخل خود کشور؛ حتّی داخل خود کشور! یعنی حرف میزنند برای اینکه بنده و جنابعالی که خودمان در این فضا داریم تنفّس میکنیم، چیز دیگری فرض کنیم غیر از آن واقعیّتی که وجود دارد... دشمن میخواهد تصویر غلط و زشتی از کشور ارائه بدهد؛ این درست عکس واقعیّت است. کشور از جهات مختلف، تصویر دلنشین و زیبایی دارد؛ از همه جهت؛ حالا چهار صباح قیمت ارز بالا میرود، پایین می‌آید، مشکلات معیشتی برای مردم پیش می‌آید، اینها هست، اینها را میدانیم، امّا آن تصویری که دشمن میخواهد القا کند و تحمیل کند، به کوری چشم او وجود ندارد، [بلکه] عکس آن تصویر وجود دارد.»[2]

در اشاره به اظهارات فرد مذکور بیان چند نکته نیز ضروریست:

یکم: «واقعیت» چیزی نیست که یک رسانه یا یک فرد یا یک کانال تلگرامی مدعی آن باشد. بلکه واقعیت امری ملموس است که به اذعان دوست و دشمن و غریبه و آشنا دیده می‌شود.

و واقعیت شهرهای ایران و یا شهری مثل قم نیز اینست که مردم ایران دیگر مثل دهه 60 یا 70 زندگی نمی‌کنند و سطح «رفاه عمومی» در ایران افزایش یافته است.

بله! فقیر و یا افرادی که در خیابان از مردم طلب پول می‌کنند در همه جای جهان وجود دارد و در تمام ازمنه هم بوده است اما دیگر کسی در ایران مثل دهه 60 یا 70 در مقابل صف‌های شیر نمی‌ایستد. دیگر تعداد رستوران‌ها و فست‌فودها کم نیست و دیگر نه قیمت «تخم مرغ» که قیمت «خودرو» است که بعنوان دغدغه اکثریت مردم مطرح می‌شود.

دوم: بر خلاف نظر اصلاح‌طلبان و کسانی در خارج از کشور مبنی بر گرسنه بودن مردم ایران؛ اما ایران اسلامی کشوری است که هم‌اکنون از دریای فارس تا دریای مدیترانه را در ذیل نفوذ و اقتدار خود دارد. به اذعان دشمن ظرف 12 دقیقه می‌تواند به اهداف نظامی دفاعی خود در غرب آسیا فائق بیاید و از کشورهای متحد خود بصورت اقتصادی و نظامی حمایت می‌کند.

سؤال آنجاست که آیا کشوری با اکثریت جمعیت گرسنه، کشوری که برخی سلبریتی‌ها می‌گویند «آفریقا» است، کشوری که برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند دچار «چالش نان» است و کشوری که آقای دوستی زنجانی تصویر کرده است؛ می‌تواند چنین اقداماتی انجام دهد و یا چنین توانایی‌هایی داشته باشد؟!

و سوم: متأسفانه اگرچه برخی چهره‌ها و رسانه‌های جریان سیاسی خاص بر شیوع فقر در ایران تأکید دارند و اقدام به «تصویرسازی غلط» از فضای ایران می‌کنند (تا به فتنه اقتصادی نائل شوند) و برخی چهره‌های دیگر نیز در بحث پیشرفت‌های ایران صرفاً به «پیشرفت‌های نظامی» اشاره می‌کنند اما حقیقت این است که بخش اعظم پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بحث اقتصاد بوده است.

جایگاه هجدهم ایران در میان اقتصادهای جهان که می‌رود تا به جایگاه پانزدهم برسد، بهبود ضریب جینی و کاهش فاصله طبقاتی در کشور طی 40 سال گذشته، رساندن اثر تحریم‌های شدید آمریکا به 20 درصد و کمتر، فلج نشدن بواسطه تحریم‌های همه جانبه، قطع کامل وابستگی بودجه کشور به نفت، خارج شدن از بحران بیکاری به نحوی که آمارهای جهانی و داخلی از کاهش و ایستایی نرخ بیکاری ایران طی یک دهه گذشته خبر می‌دهند، ارزان بودن قیمت نان و سوخت علیرغم تمام فشارهای بین‌المللی، اخذ مالیات سبک از مردم به دلیل قوام اقتصادی حاکمیت و... تنها بخشی از پیشرفت‌های اقتصادی بزرگ نظام اسلامی در طول 40 سال گذشته است.

ما همچنین در اینجا به یک گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران پیرامون وضعیت فقر در ایران اشاره می‌کنیم که سال گذشته منتشر شد.

در این گزارش پیرامون وضعیت فقر مطلق و تعداد فقرای ایران آمده است:

«تعداد افراد دارای فقر مطلق در ایران از ۳ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ (سال 1369) به ۶۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ (سال 92) رسیده که کاهش شدید فقر مطلق در ایران را نشان می‌دهد. سهم افراد مبتلا به فقر مطلق از کل جمعیت نیز از ۵/۵ درصد در سال ۱۹۹۰ به کمتر از ۱/۰ درصد در سال ۲۰۱۳ رسیده است.»[3]

جالب آنکه مسئله «تصویرسازی غلط» که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره دارند با این واقعیت‌ها، وضوح بیشتری می‌یابد. و آن اینکه دشمن خارجی و کسانی در داخل، تعمداً و با پنهان‌سازی این واقعیت‌های آماری جالب و نیز تهیه پرونده رسانه‌ای برای القای وجود فقر گسترده در ایران، تلاش می‌کنند تا با ابزاری به نام «القای روانی» یک فضای تاریک، شکسته و آتش گرفته[4] از اقتصاد ایران ارائه کنند...

***

یدالله اسلامی: اگر دولت نمی‌تواند، ما آماده‌ایم با آمریکا گفتگو کنیم

«اسحاق جهانگیری»، فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در نشست یک تشکل اصلاح‌طلب موسوم به «مجمع نمایندگان ادوار» مجلس شرکت کرده است.

او طی اظهاراتی در این جلسه با بیان اینکه ما امروز گرفتار فرسایش سرمایه اجتماعی کشور شده‌ایم، گفته است: سیاست‌های اقتصادی وقتی دقیق و خوب باشد ولی با امید و انتظارات مردم هم جهت نباشد پاسخ نمی‌دهد.

جهانگیری از این هم گفته است که «امید به آینده آسیب دیده است»! و «یکی از ضعف های کشور نهادهای میانجی است و امروز جریانات سیاسی از هم دور شدند و شخصیت‌های سیاسی نیز از هم دور شدند و برخی خانه نشین شده و برخی را خانه نشین کردند.»

به گزارش ایرنا، پس از جهانگیری نیز «یدالله اسلامی» از چهره‌های شهیر اصلاح‌طلب و دبیر مجمع یاد شده طی اظهاراتی با تأکید بر اینکه بحران بی اعتمادی و ناامیدی در کشور شکل گرفته، اظهار کرده است: «پیشنهاد ما این است که اگر دولت آمریکا و ایران نمی‌توانند با هم صحبت کنند اما بدنه اجتماعی و نخبگان آمادگی این گفتگو را با نمایندگان آمریکا دارد و وزارت خارجه با مدیریت شرایط می‌تواند زمینه این گفت‌وگوها را فراهم کند.»[5]

*متأسفانه آقای جهانگیری که با اینکه عمری را در سیاست گذرانده‌اند و هم‌اکنون نیز در سن بازنشستگی هستند اما گویا با حضور در یک جمع اصلاح‌طلب، عنان اختیار از کف می‌نهند و با کنار گذاشتن درست و غلط، همان کارهایی را می‌کنند که در مناظرات انتخابات سال 96 کردند!

التماس‌های یدا... اسلامی مبنی بر آمادگی بدنه اجتماعی و نخبگان یا به عبارت بهتر، شخص خود او و دوستانش برای مذاکره با آمریکا در حالی است که اولا ایران اسلامی اگرچه مثل تمام کشورهای دیگر دنیا با مشکلاتی مواجه است اما هرگز دچار بحران نیست، ثانیا شرایط گفت‌وگوی منطقی با آمریکا فراهم نیست و ثالثا و مهمتر از همه اینکه قرار نیست کسی در اختلافات بزرگ و ریشه دار ایران و آمریکا، وقعی به تحلیل یک جریان سیاسی خاص در ایران بدهد که طی 17 سال گذشته هیچ تحلیل درست و یا برد انتخاباتی اکثریتی در ایران نداشته است.

جالب است که قانون سیاست حکم می‌کرد در مقابل این بحران‌نمایی‌ها و حرف‌های سخیف، عکس‌العملی هرچند جزئی هم از جهانگیری به گوش افکار عمومی برسد.

اما سکوت لام تا کام جهانگیری و صحبت‌های شخص او که مزاجی غیر از بحران‌نمایی ندارند؛ بیانگر این است که آقای جهانگیری هنوز هم مثل زمانی که اظهار می‌داشت کشور در «شرایط ته درّه» قرار دارد معتقد به بحران است و از طرفی راه رفع این مشکل را هم در مذاکره با آمریکا می‌جوید...

جهانگیری پیش از این نیز طی اظهاراتی گفته بود: «فساد در کشور وجود دارد و متاسفانه بزرگ شده و به برخی مسئولین بالای کشور رسیده است!»

ما در وبلاگ مشرق توضیح دادیم که طبق خبر سخنگوی قوه قضائیه، هرکس که اقدام به سیاه‌نمایی و مفسدنمایی از فضای کشور کند، بایستی احضار شود و سند گفته‌های خود را ارائه کند.[6]

گفتنیست، آگاهان مسائل کشور می‌گویند که در صبح فردای 13 آبان و همزمان با آغاز دور جدید تحریم‌ها،‌ هیچ اتفاق خاصی در معیشت مردم رخ نخواهد داد. از آنرو که آمریکا هیچگاه و حتی در دوران برجام نیز در حال ارائه تخفیف تحریمی به ایران نبوده است و تحریم‌ها همواره در طول 40 سال گذشته در حالت اعلی‌درجه علیه ایران اِعمال شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های موجود، تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هرگز بیش از میانگین 30 درصد نبوده است و سیاه‌نمایی‌های جریان سیاسی خاص نیز از آنرو صورت می‌گیرد تا کشور در شرایط «انکسار روانی» قرار گیرد و چیزی به نام «فتنه اقتصادی» رخ‌نمون شود.

***

چرا باید از بابت معاون جدید شهردار تهران نگران بود؟!

«سکینه اشرفی»، معاون جدید برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به انتصاب خود به جای حجت‌الله میرزایی (معاون سابق) و نگرانی‌هایی که نسبت به ناآشنایی او با لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران وجود دارد، گفت: باید اعلام کنم ۱۸ سال کارشناس سازمان برنامه و بودجه کشور بوده‌ام.

وی ادامه داد: من در سه برنامه توسعه کشور شامل برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم؛ هم در مرحله تدوین و هم برای تصویب آن‌ها در مجلس شورای اسلامی ‌نقش اساسی داشته‌ام.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه باتوجه به مسائل یادشده با بحث تدوین برنامه و دفاع از آن ناآشنا نیستم، گفت: بنابراین امیدوارم مردم و همکاران در خصوص این مساله نگرانی نداشته باشند![7]

*با گفتن اینکه «مردم نگران نباشند» نگرانی‌ها رفع نخواهد شد!

خاصّه اینکه بر خلاف ادعای خانم اشرفی، هیچ خاطره خاصی از نقش اساسی ایشان در تدوین برنامه‌های توسعه و تصویب آنها در مجلس وجود ندارد.

قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم مثلا یکی از مهمترین اظهار نظرهایی که از ایشان در دوران حضور در سمت معاونت استانداری سیستان و بلوچستان به گوش رسید؛ «اعتراض به عدم حضور مدیران مرد در جلسات بانوان» بود.[8]

ضمن اینکه باید بیان کرد کار نگرانی مردم تهران از آمد و رفت یک معاون شهرداری تهران هم گذشته است و حالا همه نگران شورای شهری هستند که نه تنها رفتارهای قابل انتقادی در قضایای حجاب و یا مراسم ملی و مذهبی دارد بلکه طی یکسال و چند ماه گذشته 4 شهردار و سرپرست را برای تهران برگزیده است که هیچیک کارنامه خاصی بر جا نگذاشته‌اند و به کارنامه شهردار سابق تهران نزدیک هم حتی نشده‌اند.

برخی منابع خبری از این می‌گویند که شورای شهر تهران از انتصاب خانم اشرفی راضی نیست و انتصاب او بعنوان معاون شهرداری، آنهم در واپسین روزهای حضور «محمدعلی افشانی» در ساختمان شهرداری، حاوی پرسش‌های بسیاری است.

ماجرای «شنود» از مدیران شهرداری و تایید و تکذیب‌های پس از آن نیز این روزها به یک رسوایی بزرگ تبدیل شده است؛ گفته می‌شود که شهردار تهران مکالمات مدیران خود را شنود می‌کند.

***

1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1035663

2_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40725

3_ https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-1101479

4_ https://khabarfarsi.com/u/58954040

5_http://www.irna.ir/fa/News/83070523

6_mshrgh.ir/885310

7_http://khabarfarsi.com/u/61127137

8_http://tn.ai/1649474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    78 28
    فعال اصلاح طلب غلط می کند چنین حرفی می زند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      44 2
      فعال اصلاح طلب فعلا دولت ما عرضه ی حل مشکلات کوچک هم ندارد بحث مذاکره زر زیادی تان است
    • سلام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      12 1
      مساله دارترین ساختار نظام ، وزارت خارجه است. سفیر اصلاحات در ساحل عاج که مکرر به حزب الله و سیدنصرالله فحاشی میکرد و اوائل دولت محمود عزل شد مجددا در دولت اعتدالی!؟ مورد حمایت شده است سفیر بهترین کشور خارجی یعنی سوییس!!!! بخوانید بقیه ماجرا را...
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      4 0
      فعلا همه هر غلطی میخواهند میکنند
  • اسی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    45 31
    استغفرالله !!! از یک آیت الله ! بعید است که دروغ پراکنی کند. ما قریب به 40 سال است که ساکن قم هستیم. چنین چیزی ندیده ایم که در هر کوچه!! و هر خیابان !! گدا پرسه بزند.بلکه این موضوع منحصر به برخی معابر اطراف حرم مطهر است. وقتی شخصی می گوید هر کوچه و هر خیابان به معنی این است که اکثریت قریب به اتفاق کوچه ها و خیابان های قم پر از گدا و نیازمند است که علناً گدایی می کنند و این یعنی یک دروغ بزرگ!! اصلا ایشان هفته ای چند بار از بیت مبارک بیرون میایند که فرصت کرده اند تمام کوچه پس کوچه ها را ببینند. متأسفانه باید بگویم برعکس تصور ایشان هر کوچه و هر خیابان قم مملو از برخی عمامه به سرهایی است که به قول امام راحل مردم باید عمامه از سرآنها بردارند!! اینها عوض اینکه به مردم امید بدهند مردم را از آینده کشور مأیوس می کنند.
    • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      0 1
      هر خیابان قم مملو از برخی عمامه به سرهایی است که به قول امام راحل مردم باید عمامه از سرآنها بردارند!! اینها عوض اینکه به مردم امید بدهند مردم را از آینده کشور مأیوس می کنند؟!!!!!!!!!!!!! این کلام خود شما با اغراق همراه نیست؟
  • محمد اکبریان IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    21 6
    والا کاش فقط توی خیابان بودند از بس که میان زنگ خونه ها رو می زنند ذله شدیم این نرفته اون میاد زنگ خونه رو میزنه واقعا آرامش نداریم
    • محسن IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      7 4
      بنظرم اونها حتی اگر گدا باشند برادران ناتنی شما هستند.حداقل زمانی که نالان زنگ در خانه تان را میزنند فحششان ندهید. البته اگر اصلاح طلب ها به احترام متقابل و انسانیت ایرانی باور دارند
  • شهروند IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    29 39
    باید مذاکره کرد مردم از وضع اقتصادی به تنگ امده اند گرانی مسکن اجاره وغیره وقیمت های ساعتی اقای روحانی
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      24 11
      سر برجام مذاکره کردید. دلار شد 20 هزار تومن. بسه دیگه لطفا.
  • سید IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    27 8
    آقای دوستی زنجانی نمی دانم مرتبه علمی شما در حد آیت اللّه هست یا نه!؟ اما وقتی شما عمامه پیامبر را بر سر گذاشته اید تکالیفی را برای خودتان محز کرده اید! اولاً اگر بی نوایی را دیدید حد اکثر کمک را از طریق خود و دوستان تان به وی داشته باشید تا مشکلش را حل کنید! ثانیاً مبادا با جماعتی حشر و نشر داشته باشید که از عوامل اصلی بروز این مشکلات برای مردم شده اند به قول شاعر: با مشرکان چه کارت گر بت نمی پرستی! شما را با سایت جماران حامی نجومی بگیران و اختلاس کنندگان در بیت المال چه نسبتی است که درددل فقرا را درددل ایشان می بینید!؟ ثالثاً انتظار شما از کیست برای رفع این معضلات!؟ از دولت و مجلس همزبان و همگام با این سایت یا از مخالفین این دولت فربه پرور!؟
    • ایرانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      7 0
      اسدالله بیات... بیت المال است ....
  • سید IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    30 3
    این یداللّه اسلامی یک پزشک عمومی است که در همان طبابت خودش هم ناموفق بوده است! آن وقت به سرش زده است که برای سیاست خارجی کشور نسخه بنویسد! عجیب نیست که در بلبشوی ایجاد شده توسط این دولت بی تدبیر هر ننه قمری به خود حق می دهد خودش را صاحب نظر بداند!!
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    32 22
    یدالله اسلامی غلط کرده مذاکره کنه
    • حسن IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      9 14
      شما و اطرافیان شما خیلی بی ادب تشریف دارین امید وارم شما را خدا اصلاح کند دوما شما خودتون غلط می کنین که قیم مردم می دونید
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      1 0
      باید بیشتر از اینا براش بنویسید منتهی نمیدونم چرا از رو نمیرن جماعت فرصت طلب و طرفدارانشون
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    27 2
    چطور به گفته خودتان تحریم ها زمان حمدی نژآد کشور را فلج کرده بود و توسط شما رفع شده ولی همان تحریم ها الان بی اثر است. خاک بر سر ما که شما را انتخاب کردیم ......
  • جوادی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    16 5
    این خانم سکینه اشرافی از کجا پیداش شد ؟ وزن علمی ایشان چقدر است ؟ برای اطلاع ایشان و همه نوکران امریکا : ملت می دانند که هم شما و هم دولت می توانید و می خواهید که با آمریکا ارتباط بر قرار کنید چون پشتش منافع کلانی در انتظارتان است و آنچه مانع نیت شوم شماست ، اراده ملت است که نه گذاشته و نه می گذارد که شما به آرزویتان برسید . ملت درک کرده است که منافع کلانش در بریدن دست آمریکا و نوکرانش است . 22 بهمن که یادتان نرفته ؟ اگر هم رفته باز هم یادتان خواهیم آورد . این ملت عظم دارد که روی پای خودش بایستد . بدون آمریکا و امثال شما ....
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      2 5
      روسیه روسیه چین خودشون زیر سلطه آمریکا و اروپا هستند. جهان سالهاست که دو قطبی نیست و حاکمیت بلوک شرق و و بلوک غرب دیگر معنی ندارد.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    12 0
    با احترام به فقرای واقعی اما در شهرهایی چون تهران و قم گدایی درآمد بسیار خوبی دارد./ نامه تمام
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    8 5
    "نه قیمت «تخم مرغ» که قیمت «خودرو» است که بعنوان دغدغه اکثریت مردم مطرح می‌شود." خوش به حال شماها که دغدغه قیمت تخم مرغ ندارید.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      3 1
      در متن قید شده «اکثریت مردم». هم درست بخونیم هم درست قضاوت کنیم.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    9 3
    "مهم‌ترین کاری که دشمن میخواهد بکند تصویرسازی غلط از وضع کشور است؛ "
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    7 3
    سخنان رهبر انقلاب خوب بود
  • محمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    6 2
    نویسنده خودش را بع کوری زده کودک غروشی وفلامت رت در مشهذ نمی بیند و در قم هم فکر می کند جون خودش و دوستان و همه مرتطینش اوضاع مناسبی دارند شامل همه می شود لطفا زحمت بکشد یک شب به خیابانهای مولوی در کوچه پس کوچه ها سری بزند .ددمیلیون فقیر مطلق داریم محض رضای خدا چشمتان را باز کنید و واقعیتی که خضرت ایت تلله فرمودند را ببینید قم نزدیک است بیایید ببینید اگر چشمی برای دیدن دارید
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      3 7
      کلاس زبانت رو کامل کن بعدا پیام بذار وهابی احمق
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    0 0
    شهر و مقتضیات آن مشخص است، با توجه به امکاناتی، شرایطی به منطقه ای شهر می گویند! به زور که نمیشود جغرافیایی را شهر کرد!! خخخخخ
  • محمدی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    3 4
    همان سناریوی قبل از برجام دوباره شروع شده اقایون اصلاح طلب(نفوذی ها) بنام مردم شروع به هیا هو می کنند امریکا هم از بیرون فشار می اورد. اقایون ایا یک با گزیده شدن از یک سوراخ کافی نیست؟!
  • FI ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    6 1
    جالبه همه دنیا گرفتن مالیات را برای رفع تبعیض طبقاتی در نظر میگرند بعد اینجا عدم وجود سیستم صحیح مالیات را بدلیل قوام اقتصادی دانسته است و در ضمن عنوان کرده که تبعیض هم کم شده است!!! این دو را به هر اقتصاد دانی نشان دهید خنده اش میگیرد. حقوق کارگر 1م و حقوق مدیر 15م و حقوق پزشک 40م است. کجایش تبعیض رفع شده.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      1 5
      حالا ما اظهارات شما رو باور کنیم یا آمار سازمان ملل که میگه ضریب جینی (یا همون شاخص فاصله طبقاتی) تو ایران کم شده رو؟!
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      1 0
      اره تو دنیا خیلی خوبن... پول نفت و گاز دارن. مالیات رو واسه عدالت می گیرن. دولت هم بودجش رو از طریق مالیات تأمین نمی کنه. شمام که رئیس خوبایی!
  • احمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    1 4
    خطاب به خودمان وبه همه آیاواقعا نمیدانید یکی از عوامل رفع فقر وبرپایی عدالت تغییرنگرش ودرونی مردم است که آقاصاحب الزمان عج علاوه بر خیر وصفای دولتش دارندگان سراغ کسانی میگردندکه وضع مالی خوبی ندارند ؟ اشراف ودارندگان تا تغییرنکنند وبفکرهمنوعان خود نباشند همه وضعشان خوب نمیشود پس اگر سراغ فقرابگردندوبگردیم فردایی هرچه میگردند فقیری نمی یابند . علیرغم آمار افتخارآمیز دارندگان بجای حرف وبرخوردسیاسی به افرادی که فقیرهستندکمک کنند . هرکس نمیداند مثلاقشرکشاودز درزمان طاغوت کشاورزیش تبدیل به آرد میشد تانان یکساله راتامین کننداگرچندگونی باقی میماندعیدهاهم برای بچه ها لباس نومیخریدند وگرنه همه لب گرسنگی بودند واگرکم میامد ودیگران کمک نمیکردندبدون شک ازگرسنگی میمردند. الان فرقهاکرده امامرفهان بفکرهمنوعان باشند چه مسئولین وچه اشخاص که انشاالله آقاکه بیاید خواهنددید آسان بود فقط بایدبخاطرخدا زندگی کرد دل ازمال کندن اغنیا سخت شده است .
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    2 2
    شماغلط کردین
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    5 1
    اقا یدی شما اصلاح طلبان قبلا... را برای مذاکره فرستاده اید چرا رد گم کنی حرف می زنید
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    11 3
    منطق جریان اصلاحات همین هست که: 1- اگر در انتخابات برنده شد، انتخابات درست بوده و گرنه تقلب شده و مسیر پیگیری هم کف خیابان هست. 2- راه حل مشکل کشور در نظر آن‌ها بستن با کدخداست نه کار و تلاش علمی و جهادی و مبارزه با فساد دامنگیر اطرافیان و...
  • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    8 3
    خاک عالم بر سر بی غیرتان که عرضه هیچ کاری ندارند و چشمشان بدست اجانب است چند وقت دیگر هم خانوا ده شان را باید هم اونها اداره کنند
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    5 1
    حااااااااااااااااااا بزاریم برید گفتگو بکنید ذره ای عزت و سرمایه و ... برای کشور نزارید همه رو بدید بره تا بچه هاتون تو لوس آنجلس کیف بیشتری کنن و ما بدبختا بشیم نوکر بی مزد و مواجب کشورهای استعمارگر! هیهات من الذله
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    7 2
    آخه آقای استاد همه چی دون(!!!) این چند سال همه جوره مذاکره کردید چه کره ای از آب گرفتید که کشورو دودستی بدیم دست شما ؟!!!
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    0 2
    نه شرقی نه غربی .کشور فقط ژاپن
  • از گند عظیم برجام چه خبر؟؟ IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    5 1
    خداوند این مملکت را از لنجنزار متعفن سبز و بنفش برهاند...
  • AE ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    0 1
    نظر شما حالایه بنده خدای روحانی ازقم حرف حق زده!؟مشرق نیوزاسمش گذاشته شخص مذکور!؟قباحت داره ادب واحترام به بزرگترکجارفته اصلاحرف ناحقی زده شمابایداینطوراسمش بگی
  • جواد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    0 0
    ظاهرا شما سایت ها فقط نظرات افرادی را می شنوید که اینرتنت، لپ تاپ یا گوشی هوشمند دارند و نظر می گذارند که در آن هم شک و تردید هست که همین ها را هم بشنوید. از فقرایی که کم هم نیستند و صدایشان به جایی نمی رسد چه کسی خبر دارد؟ فقط و فقط همه چیز را سیاسی میبینید، از درد فقرا هم برای مباحث سیاسی و کوبیدن یکدیگر استفاده می کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس