اخبارویژه

یک روزنامه اصلاح‌طلب دولت را مقصر افزایش قیمت دلار معرفی کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

مدعیان حمایت زیرپای روحانی را در آستانه سخنرانی خالی کردند


فضاسازی دیروز برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در آستانه سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، عجیب و سؤال‌برانگیز بود.


دیشب دو ساعت مانده به سخنرانی آقای روحانی، حسام‌الدین آشنا و معصومه ابتکار ویدئویی منتشر کردند با عنوان «روحانی نباز»! انگار که قرار است روحانی ببازد!! و این در حالی بود که دست رئیس‌جمهور به اعتبار بدعهدی آمریکا در برجام و حمایتش از تروریست‌هایی که 25 نفر از هموطنان‌مان را به شهادت رسانده بود، پر بود. در واقع آنها تصویری منفعل از روحانی مخابره می‌کردند... تصویر کردن چهره‌ای از پیش باخته از روحانی و دعوت به اینکه نبازد، در حالی است که همین محافل دولتی می‌گفتند 3 گل به آمریکا زده و 2 گل خورده‌ایم!


چند ساعت قبل از این اقدام آشنا و ابتکار، سایت دولتی خبر آن‌لاین تیتر زد: «روحانی صداقت ایران را نشان ندهد، بازار نا امید می‌شوند»(!)


خبر آن‌لاین ضمنا از قول کارشناس خود نوشت: «واقعیت این است که دولت روحانی در یک سال گذشته دو گل خورده و یک گل زده در کارنامه دیپلماسی و اقتصادی خود دارد. دولت در عدم خروج آمریکا از برجام کوشش جدی موفقی نکرد و دوم اینکه پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های لازم برای مهار تبعات خروج آمریکا از خود نشان نداد. اما یک موفقیت داشت و آن این بود که تندروهای داخلی را متقاعد کرد که خروج کشور از برجام به سود منافع ملی نیست.(!)


وی می‌افزاید: با خروج از برجام و تعقیب جدی و فراگیر تحریم‌ها تمام تلاشها و امیدبخش‌های تکنوکرات و اصلاح‌طلب ایران برای عادی سازی به حاشیه رفت اکنون با توجه به نوع تعامل متکبرانه؛ غیرصادقانه و ناعادلانه ترامپ با جامعه ایران، رغبت و انگیزه‌های اندکی برای جریان داخلی ایران برای گام‌برداری به سوی روابط عادی باقی گذاشته است ولی با این وجود انتظارات شارع و بازار ایران از دولت روحانی بسیار زیاد است.


این به اصطلاح کارشناس همچنین گفته: «ترامپ مغرور؛ خودشیفته و یا غیرقابل اعتماد، یک واقعیت مسلط بر روابط بین‌الملل است. باید آزمود و برای صلح و امنیت ملتها حتی با شیطان وارد گفت‌وگو شد، نباید فرصت گفت‌وگو را از دست داد چه بسا اگر پارسال پیشقدم شده بودیم امروز ترامپ هنوز در برجام بود و ما چند گام در جهت منافع ملی جلو بودیم و می‌توانستیم روایت غالب ایران هراسی را یکبار دیگر در جهان شکست و امید به صلح پایدار در خاورمیانه را تقویت کرد.»


این حملات در حالی است که رئیس‌جمهور تصریح کرده با عنایت به کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها و تخریب پل‌های موجود، اساسا مذاکره با دولتی با مختصات دولت ترامپ معنا و امکان ندارد.
یادآور می‌شود دیروز صبح نیز روزنامه زرد و اجاره‌ای آرمان از قول زیباکلام تیتر زد: «روحانی با شاخه زیتون، آمریکا را منفعل کند».


زیباکلام البته عمدا به یاد نمی‌آورد که دکتر مصدق نخست‌وزیر سکولار و کراواتی دوران نهضت ملی شدن نفت، با شاخه زیتون به نیویورک و ملاقات رئیس‌جمهور وقت آمریکا رفت اما به فاصله کوتاهی، سیلی غفلت خود را با کودتای 28 مرداد خورد. همچنین یاسر عرفات نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین نیز معتقد به کنار گذاشتن مقاومت و دست گرفتن شاخه زیتون صلح بود. او حتی مشترکا با صهیونیست‌ها نامزد جایزه صلح نوبل شد. اما هر مذاکره و توافق وی، باعث از دست رفتن بخشی از حاکمیت ملی فلسطینی‌ها، اشغالگری بیشتر صهیونیست‌ها و کاریکاتوری شدن دولت خودگردان فلسطین شد. با این وجود صهیونیست‌ها، همین عرفات سازشکار شاخه زیتونی را ترور بیولوژیک کردند و او با سرطان از بین رفت.



آمریکا با جنایت تروریستی اهواز به راهبرد خود شلیک کرد


ارتکاب تحرکات تروریستی کور نشان می‌دهد پروژه آشوب جواب نداده و دشمن مرتکب رفتارهایی می‌شود که ناقض راهبرد اختلاف‌افکنی است.


روزنامه فرهیختگان با اشاره به جنایت تروریستی در اهواز نوشت: پیام آشکار حمله تروریستی در اهواز آن هم توسط گروهکی جدایی‌طلب که آشکارا از ارتباطش با دولت‌های مرتجع منطقه می‌گوید، در وهله اول تغییر راهبرد محور ضدایرانی از آشوب داخلی به حمله تروریستی است.


تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران هیئت حاکمه ایالات متحده در مواجهه 40 ساله با جمهوری اسلامی احتمالا به تجربه مهمی رسیده‌اند، اینکه مواجهه سخت و فیزیکال اعم از جنگ یا اقدام تروریستی با جمهوری اسلامی عموما منجر به ایجاد وحدت داخلی، انسجام در ادبیات مسئولان و کم شدن فاصله مردم و مسئولان می‌شود. آثار پسینی تجربه انباشته جنگ تحمیلی و اقدامات مسلحانه سازمان منافقین در دهه 60 در همین پارادایم بازخوانی می‌شود.


اما چه شد که محور ضدایرانی به چنین نقطه‌ای رسید؟ تحولات داخلی ایالات متحده و چالش‌های آن در سیاست خارجه با چین،کره شمالی و حتی اروپا و البته چالش‌های درون حاکمیتی عربستان سعودی و البته اوضاع دراماتیک سعودی‌ها در یمن نوعی شتاب‌زدگی را در رفتار آنها با ایران پدید آورده که ممکن است اشتباهات محاسباتی این‌چنینی را پدید آورد. البته دلیل مهم‌تر برای این خطای محاسباتی بزرگ محور غیرایرانی عدم نتیجه‌گیری مطلوب آنها از راهبرد ایجاد آشوب‌ از دی ماه 96 تا شهریور 97 است.


امروز برای بخش‌های زیادی از مردم روشن شد آنچه ربات‌ها و لشکر اجیر شده سایبری در توئیتر و ... از مبارزه طرح می‌کنند دقیقا چیست؟ جسد شهید چهارساله اهوازی تابلوی دقیقی از خروجی مطلوب این تروریست‌های سایبری است. اثر دیگر این اقدام ایجاد سوالات جدی درخصوص برخی معیارهای دوگانه نظام بین‌الملل است، حالا که بحث کارگروه FATF داغ است یک سوال مهم این است که نسبت این کارگروه با تروریست‌هایی مانند الاحوازیه چیست؟ آیا کارگروه FATF که ادعای شفاف‌سازی منابع مالی گروه‌های تروریستی را دارد از منابع این گروه تروریستی خبر دارد؟ اگر خبر ندارد که نشان می‌دهد این مجموعه کارایی ندارد و کار کردن با آن اقدامی عبث است و اگر خبر دارد حالا که دولت ایران داوطلبانه بخش‌های عمده‌ای از درخواست‌های این کارگروه را اجرا می‌کند. FATF حاضر است منشأ و مبدأ منابع این گروه وگروه‌های مشابه تروریستی را که در غرب و جنوب شرق ایران علیه مردم اقدام تروریستی می‌کنند دراختیار افکار عمومی ایران و دنیا قرار دهد؟
 


نقض عهد بی‌هزینه شرکت‌های اروپایی برخلاف وعده مقامات دولتی


برخلاف ادعای متعدد مقامات دولتی، شرکت‌های اروپایی طرف قراردادهای پسابرجامی، نه به تعهدات خود عمل کردند و نه خسارت پرداخت کردند.


به گزارش روزنامه قدس، حداقل تا یک ماه پیش، بیشتر از 53 شرکت خارجی، کشورمان را از ترس تحریم‌های آمریکا و پیش از آغاز این تحریم‌ها ترک کردند. این شرکت‌ها در هشت صنعت عمده ایران یعنی نفت، حمل و نقل، خودرو، بانک و بیمه، برق، هواپیمایی، معدن و فلزات و فناوری ارتباطات فعال بوده‌اند. در این میان صنعت نفت بالاترین سهم رااز تعداد این شرکت‌ها داشته و صنایع حمل و نقل و خودرو در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. از میان 53 شرکت از 21 کشور جهان، 9 شرکت فرانسوی و هشت شرکت آلمانی بوده‌اند که در مقایسه با سایر کشورها بالاترین سهم را در توقف مناسبات اقتصادی با ایران داشته‌اند.


این در حالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و از مذاکره کنندگان برجام در برنامه تلویزیونی «رودررو» شبکه چهار سیما در تاریخ 14 شهریور ماه درباره ضرر ناشی از خارج شدن شرکت‌های خارجی و قطع ادامه همکاری آن‌ها با ایران گفته بود: «به همین دلیل است که اروپایی‌ها حاضر به خروج از ایران و خروج از برجام نیستند چرا که ضرر و زیان ناشی از خروج از برجام در قرارداد شرکت‌های اروپایی پیش‌بینی شده و هر شرکتی که خارج شود، خسارت پیش‌بینی شده را پرداخت می‌کند و خارج می‌شود.»


این ادعا در حالی توسط معاون وزیر امور خارجه مطرح شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت در تاریخ 28 اردیبهشت ماه درباره خروج توتال از ایران صراحتاً گفت: «در قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد، اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود.


مسئله مهم‌تر از پرداخت جریمه توسط شرکت‌های خارج شده از ایران، این است که این جریمه‌ها در اصل ابزاری برای جلوگیری از خروج این شرکت‌ها در صورت اعمال تحریم و متعاقب آن رها کردن قراردادها و تکرار تجربه دوره قبلی تحریم‌ها بوده است. این موضوعی است که عراقچی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی صراحتاً به آن اشاره کرد و گفت: «شرکت‌های دیگر هم که از قرارداد با ایران خارج شوند، براساس قواعد و عرف حاکم، خسارت می‌پردازند و پرداخت این خسارت به‌مراتب کمتر از جریمه‌های تحمیلی از سوی آمریکایی‌هاست که بخواهند به تحریم علیه ایران بی‌اعتنا باشند و با همکاری با ایران ادامه دهند.»


البته کارشناسان در زمان عقد این قراردادها با شرکت‌های خارجی بخصوص اروپایی‌ها هم درباره این موضوع به مسئولان دولتی هشدار داده بودند، ولی از آنجا که این مسئولان نسبت به غرب خوش‌بین بودند، به این هشدارها بی‌توجهی کردند و اکنون شاهد خروج بی‌دردسر این شرکت‌ها هستیم. به عنوان مثال، بیژن زنگنه، وزیر نفت در جلسه 21 تیر ماه 1396 صحن علنی مجلس درباره قرارداد توتال درباره این موضوع گفت: «برخی مطرح می‌کنند با تحریم‌ها این شرکت ایران را ترک می‌کند در حالی که تعدد حضور این شرکت‌ها موجب می‌شود تحریم‌ها هرگز اتفاق نیفتد زیرا خود آن‌ها ضرر می‌کنند.»
 



واقعیت‌ها برخلاف ادعای حفظ برجام ازطریق الحاق به FATF است


درحالی مقامات اروپایی و برخی نهادهای حامی دولت از اهمیت بالای تصویب لوایح مرتبط با FATF برای بقای برجام صحبت می‌کنند که از زمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی ایران را ترک کرده‌اند.


به گزارش روزنامه فرهیختگان مسئولان اروپایی برای بقای برجام و حفظ ارتباطات تجاری با ایران، به صورت مداوم از ضرورت پذیرش خواسته‌های FATF (بخوانید تصویب لوایح مرتبط با FATF) سخن گفته‌اند.


همنوا با موضع‌گیری این مقام اروپایی، افراد و نهادهای حامی دولت بر اهمیت تصویب لوایح مرتبط با FATF برای حفظ برجام تاکید کرده‌اند.
این درحالی است که بعد از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی با تاکید بر اهمیت تحریم‌های آمریکا برای ادامه فعالیت‌هایشان در ایران، کشورمان را ترک کردند. ازجمله زیمنس، توتال، اوبربانک اتریش و بانک بی سی‌پی‌سوئیس. موارد فوق به خوبی نشان می‌دهد که تحریم‌ها برای شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی، وزن بسیار بیشتری در مقایسه با FATF دارد.


در ابتدای مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی، قرار بود بانک سرمایه‌گذاری اروپا، تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی را در ایران برعهده بگیرد؛ اما این امر به خاطر نگرانی درباره تحریم‌های آمریکا محقق نشد.
 


روایت روزنامه الیاس حضرتی از نقش دولت در گرانی دلار


یک روزنامه اصلاح‌طلب دولت را مقصر افزایش قیمت دلار معرفی کرد.


روزنامه تعادل (وابسته به الیاس حضرتی) نوشت: التهابات دو هفته گذشته‌ بازار ارز به هیچ‌وجه عادی نبود. شاید در زمستان 96 دولت افزایش قیمت ارز را غیرطبیعی می‌نامید اما واقعیت این است که از نظر اکثر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی این اتفاق دیر یا زود رخ می‌داد و روند حوادث هرچند برای عموم جامعه تلخ بود ولی با منطق اقتصادی تطابق کامل داشت.


سناریوی بدبینانه‌ای در تشریح دلیل اتفاقات دو هفته اخیر بین فعالان اقتصادی وجود دارد که بعضی در لفافه از آن با رسانه‌ها سخن گفته‌اند. با توجه به اینکه بیش از 80 درصد ارز در اختیار دولت است) با احتساب نفت، گاز، میعانات گازی، پتروشیمی و معادن بزرگ (بعضی معتقد هستند دولت خود در دو هفته اخیر به شکل مصنوعی قیمت را افزایش و سپس کاهش داده است. چندین دلیل این شک را تقویت می‌کند.


دولت برای پرداخت هزینه‌های ریالی خود نیاز به فروش ارز دارد و در عین حال شرایط تورمی به گونه‌ای است که باید از فروش ارز به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی اجتناب کند پس بهترین روش ایجاد تقاضا برای خرید ارزهای گران‌قیمت در داخل است.


زمزمه افزایش حقوق کارکنان از هم اکنون آغاز شده است و در عین حال پس از تشدید تحریم‌ها در آبان ماه مسئله انتقال ارز و تأمین حقوق کارکنان بحثی جدی خواهد بود و اگر دولت منابع ارزی خود را با دلار 15 هزار تومانی بفروشد بخش قابل توجهی از منابع لازم را تأمین کرده است.


نقدینگی زیادی در دست مردم وجود دارد که حرکت آن در بازارهای مختلف مشکل‌ساز است. تصور کنید این نقدینگی دلارهای پانزده هزار تومانی خریداری کنند و سپس قیمت دلار به 10 یا 12 هزار تومان کاهش یابد. عملا بخشی از این نقدینگی مشکل‌ساز از بین رفته است.


شرایط سیاسی دولت به گونه‌ای است که می‌تواند چند هفته انتقاد را تحمل کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی استیضاح شده و اگر انتقادی از عدم عملکرد صحیح این وزارتخانه شود دولت توپ را به زمین مجلس می‌اندازد. رئیس‌کل بانک مرکزی تازه تغییر کرده است و طبیعتا همه می‌گویند به وی فرصت دهیم. بعد از چند هفته هم قیمت ارز کاهش یافته است و دولتمردان ژست موفق بودن سیاست‌ها را می‌گیرند.


اگر چنین فرضیه‌ای صحیح باشد باید گفت دولت دست به قمار بزرگی زده است. فراموش نکنیم که آغاز التهابات ارزی سال 96 به خاطر دستکاری‌های کوچک هر ساله به منظور تأمین کسری بودجه بود اما در شرایط خاص سال 96 مانند اختلاف شدید نرخ ارز واقعی و اسمی و همچنین خروج سرمایه قابل توجهی که در سال قبل رخ داده بود و در نهایت عدم دسترسی دولت به منابع حاصل از صادرات عملا فنر ارزی در رفت. در این برهه زمانی دیگر فنر جمع شده ارزی وجود ندارد اما اگر واقعا دولت به شکل مصنوعی نرخ را دستکاری کند ممکن است عواقب غیرقابل پیش‌بینی به بار بیاید که در این باب باید گفت: آزموده را آزمودن خطاست.

خراسان

تذکر مهم درباره رعایت حقوق شهروندی و استاندارد ظاهری کارمندان و مدیران


طبق بخشنامه هفته های اخیر یک مقام مسئول به همه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، دستگاه های مذکور موظف شده اند به منظور نهادینه سازی نظم و انضباط اداری در مجموعه خود، برای تهیه و تنظیم دستورالعمل های اجرایی مربوط به این موضوع نظیر مقررات ورود و خروج، پاسخ گویی و رعایت حقوق شهروندی و نیز رعایت موازین اخلاقی، استانداردهای ظاهری و پوشش مناسب به همراه ساز و کارهای تشویقی و تنبیهی مستخرج از قوانین در این زمینه، اقدام کنند.


طرح جدید دولت برای آگاه سازی مردم از فواید انرژی هسته ای


با توجه به تاکیداتی که قانون گذار در ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ضرورت در نظر گرفتن پیوست های فرهنگی و اجتماعی در مناطقی که دارا یا درصدد ایجاد ساختگاه یا تاسیسات هسته ای هستند، مطرح کرده تعدادی از دستگاه های دولتی به تازگی با ارائه طرحی به دولت، پیشنهادهایی را در خصوص ارتقای آگاهی ها و مشارکت افزایی مردم در دست یابی به توسعه پایدار برق هسته ای ارائه کرده اند که کلیات آن به تایید مسئولان مهم اجرایی رسیده است.

ایران

خروج 1/6میلیارد دلار از ایران برای خرید خانه در ترکیه

خبر اول اینکه ، داده‌های رسمی که از سوی دولت ترکیه منتشر شده است، نشان می‌دهند شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال 2018 بیشترین خانه را در ترکیه خریداری نموده‌اند. به گزارش تابناک، طبق همین آمار، شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال 2018، 3515 خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند و پس از آنها شهروندان ایرانی با خرید 1659 خانه در این کشور در رتبه دوم قرار دارند. در رتبه‌های بعدی خرید خانه در ترکیه به ترتیب شهروندان عربستانی با خرید 1573 خانه، شهروندان روسی با خرید 1180 خانه، شهروندان کویتی با خرید 1048 خانه و شهروندان افغانستانی با خرید 1045 خانه قرار گرفته‌اند. یکی از انگیزه‌های خرید خانه در ترکیه توسط شهروندان ایرانی، اخذ حق شهروندی این کشور بوده است. یکی از قوانین ترکیه برای اعطای حق شهروندی به فرد خارجی این است که آن فرد خارجی خانه‌ای به ارزش حداقل یک میلیون دلار در آن کشور بخرد؛ بنابراین، با این قانون می‌توان ادعا کرد در هشت ماهه نخست سال 2018 حداقل یک میلیارد و 659 میلیون دلار توسط شهروندان ایرانی از کشور ایران جهت خرید خانه در ترکیه، خارج شده است. اگر شهروندان باقی کشورهای مذکور نیز به منظور گرفتن حق شهروندی ترکیه اقدام به خرید خانه در این کشور کرده باشند، می‌توان گفت در هشت ماهه نخست سال 2018 حداقل و مجموعاً 10 میلیارد و 20 میلیون دلار از شش کشوری که بیشترین تعداد خانه‌ها را در مدت مذکور در ترکیه خریداری کرده‌اند، خارج شده است.

امریکا به دنبال جنگ با ایران نیست

خبر دیگر اینکه ، سخنگوی فارسی زبان وزارت امورخارجه امریکا با بیان اینکه فعالیت‌ها و سخنان برخی سیاستمداران امریکایی سیاست رسمی این کشور نیست، گفت که گروهک تروریستی منافقین جایگاهی در میان مردم ایران ندارند. به گزارش ایسنا، «الیزابت استیکنی»، در گفت‌وگو با شبکه دویچه‌وله گفت: ما گفته‌ایم که به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم بلکه خواهان تغییر در رفتار این کشور، بویژه درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هستیم که تهدیدی نه تنها علیه امریکا، بلکه علیه دیگر کشورها نیز هست. وی درباره حضور افراد نزدیک به ترامپ در نشست گروهک تروریستی منافقین مدعی شد: واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نیست. کسانی که با گروه‌های دیگر صحبت می‌کنند کارمندان دولت امریکا نیستند. به گفته این مقام امریکایی  گروهک منافقین در میان مردم ایران جایگاهی ندارند. استیکنی همچنین درباره بیانیه چند مقام پیشین امریکایی که گفته‌اند ترامپ با سیاست‌های خود خطر جنگ با ایران را ایجاد می‌کند، گفت: ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم بلکه می‌خواهیم از ابزارهای دیگر همچون تحریم‌ها، رایزنی و گفت‌وگو استفاده کنیم.

 حبس برای متهم پرونده ایران صدرا

دست آخر اینکه، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از صدور حکم متهم پرونده شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا خبر داد. به گزارش ایرنا، عباس پوریانی افزود: این پرونده یک متهم اصلی دارد که به اتهام خیانت در امانت و جعل اسناد به حبس محکوم شده است. وی گفت: مبلغ اتهامی این متهم 15 میلیون و 806 هزار یورو است. البته حکم این متهم در مرحله اولیه قابل تجدید نظرخواهی است. رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: رسیدگی به پرونده دکل نفتی گمشده در مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی ادامه دارد.به گفته وی زمان زیادی از رسیدگی پرونده نمانده و بزودی حکم متهمان صادر می‌شود.

آرمان

درخواست سفیر ایران از انگلیس

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در حساب توئیتری خود نوشت؛ «سفارت ایران در لندن ضمن تسلیم شکایت رسمی خود به «آفکام» برای بررسی اقدام غیر قانونی شبکه ایران اینترنشنال در پخش مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی، به‌طور جداگانه از دولت انگلیس نیز درخواست کرد که با شناسایی اعضای این گروه تروریستی، فعالیت آنها را ممنوع و از این کشور اخراج نماید.»

تصویب طرح نظارت بر صداوسیما

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: روز سه شنبه تمامی ۲۴ماده و تبصره‌های طرح نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی تصویب شد. فاطمه‌ذوالقدر در خصوص مهمانان حاضر در جلسه امروز هم گفت: تصویب دو ماده باقی مانده از طرح نظارت بر صدا و سیما دیروز با حضور آقایان موسوی و عبدا...‌زاده قائم‌مقام سازمان صدا و سیما و معاون این سازمان و معاون پارلمانی وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات انجام شد.

مجوز ۲۶ آژانس مسافرتی باطل شد

معاون گردشگری استان تهران گفت: لغو مجوز ۲۶ آژانس مسافرتی به‌دلیل تخلف‌ و عدم توجه به هشدارهای سازمان میراث‌فرهنگی بوده است. شهرام علی‌محمدی در خصوص لغو مجوز ۲۶ آژانس مسافرتی شهر تهران گفت: این آژانس‌ها علاوه بر اینکه خلاف آیین‌نامه عمل می‌کردند، شکایت‌های متعددی هم داشتند و ما براساس این موضوعات به آنها چندین بار هشدار دادیم و پیگیر حل مشکلاتشان بودیم ولی از آنجا که این افراد نسبت به این هشدارها بی‌تفاوت بودند؛ ناگزیر شدیم برای جلوگیری از تخلفات بیشتر اقدام به لغو مجوز آنها کنیم که البته کاملا براساس آیین‌نامه بوده است.

تلاش ۳ مدیر بازنشسته‌ برای ابقاء

حسن نوروزی با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی اظهار داشت: طی اخباری که به این فراکسیون واصل شده است، سه مدیر دولتی که بازنشسته نیز شدند به دنبال دریافت جانبازی بالای 50 درصد هستند تا در پست‌های خود باقی بمانند. وی ادامه داد: در حال تحقیق در این باره هستیم و اگر درستی این موضوع ثابت شود از بنیاد شهید تحقیق و تحفص می‌کنیم. با رئیس‌جمهور درباره کنار گذاشتن افراد بازنشسته از مناصب دولتی مذاکره خواهیم کرد، مدیران بازنشسته همچون 7 معاون صنعت، معدن و تجارت که بازنشسته شدند و خود استعفا دادند از مناصب دولتی استعفا بدهند و دست از طمع و دست اندازی به بیت المال بردارند.

تحلیل مشاور روحانی از سخنرانی ترامپ

یکی از مشاوران رئیس‌جمهوری با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در محمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: جهانیان و به خصوص ایران باید تغییر رویکرد آمریکا به مقابله با گلوبالیسم در مجمع عمومی سازمان ملل و تبعات آن را با آگاهی ویژه مدنظر قرار دهند. حمید ابوطالبی مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏اصلی ترین موضوع در سخنرانی رئیس جمهور آمریکا، نگاه این کشور به جهان است؛ چراکه رئیس‌جمهور آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به مقابله با گلوبالیسم در مجمع عمومی UN به عنوان نماد اصلی آن می‌پردازد. جهانیان و به خصوص ایران باید این تغییر رویکرد و تبعات آن را با آگاهی ویژه مدنظر قرار دهند.»

تصویب کلیات لایحه تفکیک وزارت تعاون

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که با توجه به عریض بودن وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اصرار رئیس‌جمهور مبنی بر این موضوع با تصویب کلیات طرح تفکیک موافقت کنند. محمدرضا بادامچی ادامه داد: مهمان کمیسیون، آقای انصاری معاون رئیس‌جمهور بودند که با ایشان در خصوص تفکیک وزارت رفاه صحبت شد. معاون رئیس‌جمهور توضیحات مفصلی در این خصوص ارائه داد که در نهایت هم کلیات لایحه رای آورد و مصوب شد. وی افزود: این بحث بسیار دامنه‌دار بود و به صورت کامل موضوع مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان هم به این نتیجه رسیدند با توجه به عریض بودن وزارتخانه و اصرار رئیس‌جمهور مبنی بر این موضوع با تصویب کلیات موافقت کرده و باقی بررسی‌ها را به کارگروه‌های مربوطه ارجاع کنند.

منافقین جایگاهی در میان مردم ندارند

سخنگوی فارسی زبان وزارت امورخارجه آمریکا با بیان اینکه فعالیت‌ها و سخنان برخی سیاستمداران آمریکایی سیاست رسمی این کشور نیست، گفت که گروهک تروریستی منافقین جایگاهی در میان مردم ایران ندارند. الیزابت استیکنی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه به دنبال تغییر نظام در ایران نیستند، گفت: ما گفته‌ایم که به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم بلکه خواهان تغییر در رفتار این کشور، به‌ویژه درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هستیم که تهدیدی نه تنها علیه آمریکا، بلکه علیه دیگر کشورها نیز هست. وی در پاسخ به این سوال که اما افراد نزدیک به ترامپ در نشست گروهک تروریستی منافقین شرکت می‌کنند و ابایی از صحبت کردن درباره برکناری نظام در ایران ندارند، مدعی شد: واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نیست. کسانی که با گروه‌های دیگر صحبت می‌کنند کارمندان دولت آمریکا نیستند.

خطای راهبردی دشمن نسبت به مردم ایران

سپاه در بیانیه‌ای با گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس، جنگ تحمیلی هشت ساله نظام سلطه و استکبار را عامل اقتدار و درخشش امروز انقلاب اسلامی و ملت ایران در پهنه عالم دانست. این بیانیه اقتدار دفاعی و قدرت منحصر به فرد بازدارندگی امروز جمهوری اسلامی ایران را محصول مقاومت و درس آموزی از هشت سال دفاع مقدس توصیف و تصریح کرده است:در شرایطی که توطئه‌ها و تهدیدهای جبهه دشمن فراتر از دوران جنگ تحمیلی ، میهن اسلامی را هدف قرار داده است و امروز اردوگاه شیطانی دشمنان با محوریت آمریکا و نمایش رئیس‌جمهور پلید و ماجراجوی آن تمرکز بر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه را برای عدول نظام و ملت ایران از آرمان‌های انقلاب و منافع ملی خود در دستور کار قرار داده است و هر از گاهی گزینه نظامی را چاشنی نمایش دشمنی خود می‌سازد، این اقتدار دفاعی و صلابت نیروهای مسلح و مدافعان انقلاب اسلامی است که با نفوذ هراس و وحشت به عمق ذهن و دل آنان، مانع عملیاتی شدن تهدیدهای سخت و وارد شدن به میدان کارزار با ایران عزیز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    24 7
    وقتی راجع به ابتدایی ترین آزادی ها صحبت میشه می فرمایید هر کی ناراحته بره خارج نتیجش میشه همین ترکیه رفتن ها
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      17 22
      ابتدایی ترین آزادی ها یعنی آزادی پوشش و برهنگی، دسترسی به فاحشه خانه، قمار خانه، عرق خوری و...! همان بروید ترکیه. مال بد بیخ ریش صاحابش.
    • جوادی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      2 2
      آنهایی که با یک غوره سردیشان می شود و با یک کشمش گرمی همان بهتر که بروند مملکت به افراد ژله صفتی که خود را هم قادر نیستند نگهدارند احتیاج ندارد . فقط جان مادر هایشان با صداقت به ملت بگویند که پولی هایی که بردند را از کجا آورده اند ؟ گرچه ملت جواب این پاسخ را 1400 سال قبل از لسان مبارک امیر المومنین ع شنیده اند که کاخ ها با مصالحی از جنس ظلم به مردم ، ساخته می شوند ( قریب به مضمون ) .
  • فوري با دقت IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    21 2
    جاسوسان در راستاي شناسايي مبادي ورو و خروج ارز fatf رو تصويب كردن، حالا كه ارز گران تر شد و كار اين رذايل توجيه نداشت بايد براشون دادگاه علني تشكيل داد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    18 1
    دقیقا کسانی که در این شرایط ارز برای خرید خانه بهخارج میفرستند به کشور خیانت میکنن عجیبه که دولت شده تماشا چی امریکا با تمام وجود وارد جنگ اقتصادی شده مرتب به کشورهای مختلف سفر میکنه و هماهنگی میکنه انگار هیچ کاری نداره در جهان جز ضربه زدن به ایران انوقت دولت مثل سیب زمینی نشسته شاید هم خود دولتی ها دارند خونه میخرند !!!!
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      11 0
      کسانی که ارز رو در بانکهای خارجی برای آقازاده هاشون پس انداز میکنن چی ؟ خیانت نمیکنن؟
    • احمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      8 0
      اگر دولت فقط تماشاچی این فسادها بود، الان فاجعه تا این حد گسترش پیدا نکرده بود. دلالهای سال 91 که قیمت ارز رو سه برابر کردند، الان در دولت و بانک مرکزی نشستن.
  • US ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    2 0
    اروپا اخرش یه کانال نگه میدار برای رفتن ارز چون دیدین احمق بودن دفع پیش خروج از ارز از ایران تحریم کردن امریکا تجربه کرد دییده ما چطور میتونیم کشور خودمونیم اتیش بزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس