اخبارویژه

سخنگوی حزب جناح راست فرانسه گفت: تاسیس یک بانک برای انجام روابط تجاری با ایران و روسیه، باید از سوی دولت بررسی شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

جولان اخلالگران بازار ارز در کانال‌های شبکه‌های مجازی


یک روزنامه حامی دولت نوشت نرخ ارز به شکل قمارخانه‌ای در فضای مجازی دستکاری و تعیین می‌شود!


در حالی که دولت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را رها کرده و عملاً فرصت اخلال در بازار ارز را فراهم کرده، روزنامه هفت صبح نوشت: حسرت‌آور است که چطور در کشور همسایه ما، ترکیه، بحران کاهش ارزش پول ملی رخ می‌دهد ولی آن دسته از مردم این کشور که سر و کاری با دلار و یورو ندارند، جلوی صرافی‌ها صف نمی‌بندند.


این روزها بازار ارز ایران به هر چیزی شباهت دارد جز بازار تبادل شفاف ارز و حالت قماربازانه پیدا کرده است.


فعالان بازار می‌گویند این بازار روی شرط‌بندی می‌چرخد و قمارخانه شده است.


فعالان بازار در این باره می‌گویند: «متأسفانه در کنار تمامی عواملی که بازار ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در مواردی برخی دلالان گردش بازار را در دست می‌گیرند و به آن جهت می‌دهند، به خصوص اکنون که در شرایط خاص قرار داریم با پراکنده کردن خبرهای منفی و مثبت و جو دادن در گروه‌ها و کانال‌های ارزی در شبکه‌های اجتماعی، هیجان ایجاد کرده و مسیر معاملات را تغییر می‌دهند به طوری که شاهدیم به یکباره بازار با هجوم برای خرید و گاهی برای فروش مواجه می‌شود که خود عامل نوسان تند قیمت خواهد بود.»


همچنین صرافان عنوان می‌کنند: «نباید از معاملات فردایی یا همان قماربازی این گروه‌ها غافل ماند، اینکه برای فردا بدون هیچ دریافت و پرداختی نرخ تعیین می‌کنند خود بازار را تحت‌الشعاع قرار داده و به ویژه افراد غیرحرفه‌ای را درگیر نوسان قیمت می‌کند در حالی که در این بین عمده آنچه می‌گذرد به نفع همین دلالان تمام می‌شود.




آقای روحانی! ما از شورای امنیت طلبکاریم نه بدهکار


تشکر آقای روحانی از شورای امنیت در حالی که این شورا برای نقض قطعنامه 2231 هیچ کاری انجام نمی‌دهد و سکوت اختیار کرده، تعجب ناظران رسانه‌ای و سیاسی را برانگیخت.


روحانی روز چهارشنبه در نشست خبری در نیویورک و درباره جلسه شورای امنیت به ریاست آمریکا گفت: جای شگفتی است کسی که امروز رئیس شورای امنیت است تقاضا کرده است که به قطعنامه 2231 این شورا که خود آمریکا هم به آن رأی داده است، عمل نشود. وی می‌گوید کسی که به این قطعنامه عمل کند، او را تنبیه می‌کند.


وی اضافه کرد: البته ما دو تشکر به شورای امنیت بدهکاریم. یکی بابت موضع بسیار خوب و قاطع در برابر حادثه تروریستی اهواز و دیگری بابت جلسه امروز.


وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز شورای امنیت همه اعضا غیر از آمریکا از برجام حمایت کردند، خاطرنشان کرد: جز آمریکا کشوری نبود که مخالف برجام باشد. این مسئله به معنای انزوای دوم آمریکاست.
تشکر روحانی از شورای امنیت در حالی است که کشور ما در طول سالها، بارها با قطعنامه‌های تحریمی و تنبیهی همین شورا مورد تحریم‌های شدید قرار گرفته است. از طرف دیگر توافق برجام، ذیل قطعنامه 2231 مورد تأیید قرار گرفته اما هم اکنون قطعنامه و توافق توسط دولت آمریکا به ویژه در حوزه لغو تحریم‌ها مورد نقض مکرر قرار می‌گیرد و شورای امنیت در قبال این نقض، تماشاچی صرف است.


آیا این رویکرد دوگانه شورای امنیت جای تشکر و قدردانی داشت یا اعتراض؟!
تأیید رفتار شورای امنیت توسط رئیس‌جمهور این تهدید را در پی دارد که تبدیل به یک رویه حقوقی شود. به این معنا که جا بیفتد برجام یعنی تعهدات و تکالیف محض ایران و اینکه آمریکا هیچ مسئولیتی در این توافق، جز نظارت و طلبکاری و اتهام‌تراشی ندارد!
 


تردید جدی روزنامه حامی دولت در آمار ایجاد 700 هزار شغل


یک روزنامه اقتصادی حامی دولت تصریح کرد آمار رشد پایین اقتصادی، آمار دولت درباره ایجاد اشتغال را زیر سؤال می‌برد.


روزنامه تعادل می‌نویسد: در گزارش  بانک مرکزی درباره شاخص‌های رشد اقتصادی در سه ماهه اول 97، نکات قابل تأملی وجود دارد. واقعیت این است که رشد اقتصادی 5 فصل اخیر عمدتا متاثر از سهم 1/2 درصدی نفت و 0/5 درصدی حمل و نقل وابسته به صادرات و واردات بوده است.


نگاهی به سایر بخش‌های غیر نفتی اقتصاد نشان می‌دهد که اولا رشد اقتصاد بدون نفت در حد 0/7 درصد محدود بوده که دندان گیر و اثرگذار بر اشتغال و درآمد و قدرت خرید مردم نیست ، ثانیا ، بخش‌هایی مانند صادرات، حمل و نقل و مستغلات نیز عملا متاثر از درآمد نفت، رشد نرخ ارز و... بوده‌اند. افزایش صادرات و رشد 81 درصدی نسبت آن به بهار 96 به قیمت جاری، ارتباط مستقیم با چند برابر شدن نرخ ارز در بهار امسال داشته است اما رشد واردات نیز متاثر از اعلام نرخ دلار 4200 تومانی و افزایش شدید ثبت سفارش واردات بوده است.


از سوی دیگر، در طرف تقاضا، نه تنها مصرف بخش خصوصی یا خانوارها با رشد منفی 0/3 و سرمایه‌گذاری با منفی 0/8 باعث ایجاد رونق، رشد و اشتغال در آینده نخواهد شد، بلکه متاثر از رشد منفی سرمایه‌گذاری در ماشین آلات با عدد 5- درصدی به کاهش رشد صنعت، سرمایه‌گذاری، اشتغال و رونق منجر خواهد شد.


اما نکته قابل تامل در این گزارش سهم فعالیت‌های اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی است که نشان می‌دهد در اکثر بخش‌های اقتصاد از جمله کشاورزی، ساختمان، بازرگانی خدمات موسسات پولی و مالی، خدمات اجتماعی و عمومی، رشد هر بخش یا صفر بوده یا منفی شده است. این امر نشان می دهد که هیچ بخشی در سه ماهه اول امسال فعالیت عمده ای در رشد تولید ناخالص داخلی نداشته است و شاید همین موضوع است که آمار رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص ایجاد 700هزار شغل در فصل بهار را زیر سوال می برد زیرا چگونه می‌توان انتظار ایجاد شغل آن هم در بعد700 هزار داشت.

همچنین اگر نگاهی به چهار فصل سال 96 نیز داشته باشیم رشد این بخش‌های اقتصادی غیر از نفت عمدتا کمتر از یک درصد، نزدیک به صفر یا منفی بوده است درنتیجه تنها تکیه گاه رشد اقتصادی در 5 فصل گذشته در طرف عرضه اقتصاد، بخش نفت و حمل و نقل بوده است و براین اساس، می‌توان وضعیت بخش‌های صنعت، کشاورزی، ساختمان، بازرگانی را همراه با رکود نسبی ارزیابی کرد. زیرا این نفت و خدمات وابسته به آن، صادرات و واردات وابسته به بخش نفت و نوسان دلاری بوده که رشد اقتصادی را به عدد مثبت هدایت کرده است و روشن است که در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار ایجاد اشتغال 100  هزار نفری داشت چه برسد به ارقام بالاتر . زیرا اشتغال‌زایی به رشد سرمایه‌گذاری، رشد تقاضا، افزایش قدرت خرید و مصرف مردم وابسته است و تنها با تسهیلات بانکی و مخارج دولتی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد و لذا وعده یا تحقق 700 هزار شغل و یک میلیون شغل دور از انتظار خواهد بود واگر دولت بتواند همین اشتغال موجود را حفظ کند کار بزرگی انجام داده است.



خاک برسری خاص معاون وزیر فراری دولت اصلاحات


همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب معتقد است برخی عناصر فراری مدعی اصلاح‌طلبی، به واسطه همکاری با دشمنان ملت ایران و تروریست‌ها، به زندگی در لجن روی آورده‌اند.


داریوش سجادی با اشاره به خوش‌رقصی‌های تلویزیونی ایران اینترنشنال برای تروریست‌ها نوشت: اظهارات علی‌اصغر رمضانپور سردبیر خبر در تلویزیون سعودی «ایران اینترنشنال» در توجیه روائی تریبون دادن به تروریست‌های الاحواز که 25 نفر از شهروندان خوزستان را دو روز پیش در اهواز به شهادت رساندند، حائز استفراغ است!


این کمال تعفن است که رمضانپور که زمانی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود اکنون تا آن درجه خوار شده که در ولع «زندگی با هر سفلگی» از گرفتن مواجب آغشته  به نجاست حکام ریاض در تلویزیون تابعه شیوخ عربستان کمترین حظ ناخوشایندی نمی‌برد!


زمانی دکتر علی شریعتی شکوه می‌کرد که «وه چه زشت است مردن در بستر...»!


و اکنون باید جمله ایشان را بدین منوال تبصره زد که: وه چه زشت است زندگی در لجن‌زار آن هم به ضرب‌تناول لقمه‌های نجس و حرام حکام ریاض!


گفتنی است رمضانپور پس از فرار از ایران مدت‌ها با شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی همکاری داشت. او معاون عطاءالله مهاجرانی در دولت اصلاحات بود.



چرا 19 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در «نیما» عرضه نمی‌شود؟


یک روزنامه اقتصادی همسو با دولت معتقد است دستگاه‌های اجرایی مسئول، دچار سوءمدیریت اقتصادی هستند.


روزنامه تعادل با اشاره به نوسانات نرخ ارز نوشت: این در حالی است که رئیس‌جمهور و مسئولان کشور، بارها بر وعده تامین معیشت و کالاهای اساسی و همچنین کنترل قیمت کالاهای اساسی تاکید کرده‌اند.

در همین حال برخی مسئولان، بدون توجه به بروکراسی پیچیده ترخیص کالا از گمرکات کشور دستور سریع برای تخلیه انبارهای گمرک داده‌اند تا بازارها را از کالا پر کنند، در حالی که این اقدام عملا بدون بروکراسی پیچیده امکان‌پذیر نیست و مشکلات نرخ ارز و... بر تاخیر در خالی شدن انبارها افزوده است.


همچنین باید تسویه حساب با بانک که قبل از ترخیص، صاحب کالا شناخته می‌شود، اعلام موافقت سازمان‌های همجوار گمرک یعنی استاندارد، بهداشت، سامانه نیما و تسویه معادل ریالی و تامین ارز و... انجام شود که کاری زمان بر است و نوسان ارزی عملا بر زمان ماندگاری در انبارها افزوده است. اما در این میان برخی مسئولان هم با ابراز شادمانی، آمار افزایش صادرات را اعلام می‌کنند.


از سوی دیگر، مجلس و رسانه‌ها، وزرای اقتصادی را پاسخ‌گو می‌دانند، سیف ممنوع‌الخروج می‌شود، وزیر صمت استعفا می‌دهد، وزیر اقتصاد استیضاح می‌شود، و نمایندگان مجلس برای پیگیری مطالبات مردم راهی جز استیضاح و سوال در اختیار ندارند. چرا باید اینچنین باشد؟ برای مثال در سال گذشته و در شرایطی که رشد شتابان نرخ ارز شکل گرفت و به بالای 5 هزار تومان رسید و دولت با تک نرخی شدن دلار 4200 تومانی به دنبال کنترل نرخ‌ها بود، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصادی چه اقدامی باید انجام می‌دادند که بتوانند از ایجاد رانت جلوگیری کنند؟


در شرایط امروز که دو وزارتخانه مهم بدون وزیر هستند و رئیس کل تازه وارد بانک مرکزی نیز با افزایش نرخ مو اجه است، علاوه بر پاسخ‌گویی وزرا، رئیس‌جمهور و... باید از سایر مدیرانی که سال‌ها مدیریت شرکت‌های بزرگ و صادرکننده را عهده‌دار بوده‌اند و از امکانات کشور، انرژی و خوراک و حمایت مدیریتی برخوردار بوده‌اند، سوال شود که به چه دلیل از عرضه به سامانه نیما خودداری می‌کنند؟ و از مبلغ 23 میلیارد دلار ارز صادرات غیرنفتی چرا فقط 4 میلیارد دلار به نیما عرضه شده و بقیه 19 میلیارد دلار کجا و چگونه خرج شده یا پس‌انداز شده است؟




مردم متقاضی مسکن مهر هستند اما وزارت راه روی خوش نشان نمی‌دهد


برخلاف ادعای دستگاه‌های مربوطه دولتی، مردم متقاضی مسکن مهر هستند اما دولت تحویل نمی‌دهد.


روزنامه قدس در گزارشی نوشت: معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است که در حال حاضر 200 هزار واحد مسکن مهر نیمه کاره در کشور وجود دارد که 100 هزار واحد آن فاقد متقاضی است، اما مردم خواهان مسکن مهر هستند که ادعا می‌شود،‌همچنان بدون مشتری است.


در حالی که مسئولان وزارت راه مدام مسکن مهر را به چالش کشیده و واحدهای آن را بدون متقاضی قلمداد می‌کنند، فعالان حوزه مسکن از بازار داغ خرید این واحدها سخن می‌گویند.


به گفته کارشناسان یکی از عوامل افزایش قیمت شدید مسکن در این ماه‌ها کمبود تولید و عرضه واحدهای مسکونی بوده است. مطابق با گزارش بانک مرکزی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌ها در سال‌های 92 تا 96 نسبت به چهار سال قبل بیش از 50 درصد کاهش داشته است. از طرفی بخش قابل توجهی از واحدهای ساخته شده در غیاب اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی احتکار شده و به بازار عرضه نشده است. مطابق با سرشماری سال 95 بیش از 2/5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که نزدیک به 500 هزار واحد آن فقط در تهران است.


احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح 1088 واحد مسکن مهر در شهرستان رودبار در تاریخ 18 شهریورماه امسال، گفت: «به رغم تمام مزیت‌ها، این طرح دارای ایرادهایی نیز بوده که سبب ایجاد مشکل در مسیر اجرای آن شده است و اکنون تعداد 100 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است.»


این اولین بار نیست که مسئولین وزارت راه و شهرسازی از وجود واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر خبر می‌دهند. پیش از این هم عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بارها این موضوع را مطرح کرده و گفته بود: «117هزار واحد داریم که حتی یک متقاضی هم ندارد. این‌ها را از کجا ساختند؟ از پول متقاضیان آن را ساخته‌اند و پول مردم را در بیابان حرام کرده‌اند.»


این درحالی است که مسعود نوری مدیرعامل شرکت تعاونی‌های مسکن کارمندان خراسان بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تنور داغ معاملات مسکن مهر سخن می‌گوید و تاکید می‌کند مسکن مهر قیمت مناسب‌تری نسبت به واحدهای مسکونی دیگر دارد برای همین مردم خیلی راغب هستند از این خانه‌ها خریداری کنند و از رنج مستاجری رهایی یابند.


وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر که قیمت اجازه‌بها و منازل مسکونی رشد صعودی را طی می‌کند، خریدوفروش مسکن‌های مهر نیز رونق پیدا کرده است، می‌افزاید: بسیاری از تعاونی‌ها این واحدها را که پیشرفت فیزیکی مختلفی دارند به متقاضیان عرضه می‌کنند.


غلامی کارشناس بازار مسکن نیز با اشاره به اینکه مسئولین وزارت راه با ارائه آمارهای واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر، درصدد سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعیف خود در بخش مسکن هستند، می‌افزاید: سال‌هاست بسیاری از متقاضیان مسکن مهر منتظر تحقق وعده تکمیل و تحویل واحدهای خود هستند و با توجه به گرانی‌های اخیر که در برخی نقاط تا 50 درصد افزایش داشته، فشار اقتصادی سنگینی را تحمل می‌کنند، ولی خبری از تکمیل برخی واحدها نیست و خود مسئولین وزارت راه هم می‌دانند برخی از این واحدها به خاطر نداشتن زیرساخت‌های لازم ازسوی دولت تکمیل نشده است.

خراسان

تذکر جهانگیری درباره نظارت برهزینه کرد  دلار 4200 تومانی


بر اساس بخشنامه ای که طی هفته های اخیر علاوه بر مسئولان دستگاه های اقتصادی دولتی برای تعدادی از تشکل ها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز ارسال شده، به آن ها تاکید شده با عنایت به بخشنامه ستاد اقتصادی دولت و همچنین پی نوشت معاون اول رئیس جمهور، موضوع مدیریت و نظارت بر تمام مراحل استفاده از ارز رسمی (دولتی)، ضرورت و اهمیت داشته و ذی نفعان و مدیران باید برای اجرای هرچه بهتر مصوبات و تصمیمات دولتی در این خصوص، اقدام لازم را معمول دارند.


هشدار درباره کلاهبرداری تلفنی از برخی کارمندان دولت


طبق اطلاعیه یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات زیرمجموعه، با اشاره به وقوع کلاهبرداری از کارکنان برخی دستگاه ها از طریق تماس های تلفنی، از مدیران مربوط خواسته شده به منظور پیشگیری از تکرار اقدامات مشابه، برای برگزاری دوره آموزش توجیهی کلاهبرداری تلفنی اقدام کنند که این دوره ها می تواند حضوری یا از طریق ویدئو کنفرانس صورت بگیرد و در عین حال، برای افراد شرکت کننده نیز دوره گواهی آموزشی صادر خواهد شد.   

ایران

دو بازداشت در شیراز به‌خاطر توئیت و بیلبورد جنجالی

خبر اول اینکه، مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز و محمد شعبانی رئیس روابط‌عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بازداشت شده‌اند. ایرنا به‌نقل از قاسم مقیمی عضو شورای شهر شیراز نوشته که مهدی حاجتی عضو اصلاح‌طلب شورای شهر با اتهام آنچه حمایت از بهائیان خوانده شد، بازداشت شده است. حاجتی در حساب توئیتری خود نوشته بود: «ده روز گذشته را به هر دری زده‌ام تا دو دوست بهایی بازداشت‌ شده آزاد شوند، اما به نتیجه نرسیده‌ام». خبرگزاری فارس هم خبر داده که طی روزهای گذشته دو فرد بهایی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) به اتهام مسائل امنیتی در شیراز بازداشت شده و پرونده قضایی آنان در حال پیگیری است.از سویی دیگر محمد شعبانی رئیس روابط‌عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز بازداشت شده است.

به‌گزارش فارس، محمد شعبانی که شامگاه پنجشنبه با دستور شهردار شیراز برکنار شده بود، توسط نهادهای امنیتی و با هماهنگی مقام قضایی بازداشت شد. پیش از این، انتشار عکسی در فضای مجازی در خصوص بیلبوردی در میدان نمازی شهر شیراز که در طراحی آن از تصویر سربازان رژیم غاصب صهیونیستی به جای رزمندگان دفاع مقدس استفاده شده بود، با انتقاد شدید مردم شهیدپرور شیراز، خانواده‌های معزز شهدا و کاربران فضای مجازی مواجه شده بود. حیدر اسکندرپور شهردار شیراز ضمن عذرخواهی از مردم شامگاه پنجشنبه محمدجواد کشاورزی رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری و نیز محمد شعبانی رئیس روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز را برکنار کرد.

اذعان به قانونی بودن حضور ایران در سوریه

خبر دیگر اینکه، جیمز جفری فرستاده ویژه امریکا در امور سوریه اذعان کرد: تهران به دعوت مقام‌های سوری در این کشور حضور دارد.به گزارش ایرنا، جیمز جفری با بیان اینکه واشنگتن قصد ندارد ایران را مجبور به خروج از سوریه کند، گفت: دونالد ترامپ بر حضور نیروهای امریکایی در سوریه تا زمان خروج نیروهای ایرانی از این کشور اصرار دارد.فرستاده ویژه امریکا گفت: حضور امریکا در سوریه ضرورتاً نظامی نیست و راه‌های بسیاری برای حفظ حضور واشنگتن در سوریه وجود دارد و بی‌شک ما در آنجا حضور دیپلماتیک داریم.وی بار دیگر با اشاره به اینکه امریکا قصد ندارد تا ایران را مجبور به خروج از سوریه کند، مدعی شد: در پایان روند سیاسی یا در مرحله‌ای از این روند بالاخره دولت سوریه احساس خواهد کرد که دیگر نیازی به حضور نیروهای ایرانی در سوریه نیست. این در حالی است که مقام‌های سوری بارها در نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت به حضور نیروهای امریکایی در سوریه اعتراض کرده‌اند.

هشدار نسبت به مهاجرت پرستاران

شنیدیم که،    دبیرکل خانه پرستار از مهاجرت سالانه ۴۰۰ پرستار به‌خارج از کشور خبر داد.محمد شریف مقدم در گفت‌وگو با ایلنا گفت عده‌ای از پرستاران به‌سازمان نظام پرستاری مراجعه می‌کنند و تأییدیه می‌گیرند، اما امکان دارد تأییدیه برای همه کشورها قابل قبول نباشد. آماری وجود دارد مبنی بر اینکه پرستارانی که می‌خواهند به خارج از کشور بروند در سال حدود 400 نفر هستند.وی ادامه داد: البته برخی پرستارانی که قصد مهاجرت دارند نیز به سازمان مراجعه نمی‌کنند و با استفاده از وکیل به طور مستقیم برای مهاجرت اقدام می‌کنند که البته بدون وکیل هم این اقدامات انجام می‌شود. در مجموع روش‌هایی که پرستاران برای مهاجرت استفاده می‌کنند، قابل آمارگیری دقیق نیست.

ادعای جدید ترامپ درباره ایران

دست آخر اینکه، رئیس ‌جمهوری امریکا که به طرح ادعاهای غیرواقعی و مبالغه‌آمیز درباره دستاوردهای خود و دولتش شهرت دارد، ادعا کرده بعد از خروج امریکا از برجام، ایران در حال فروپاشی است. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ با یک رسانه امریکایی بعد از برشمردن دستاوردهای ادعایی‌اش درخصوص کره شمالی گفت: «این تازه یکی از کارهای بسیار زیادی است [که من انجام داده‌ام]. توافق ایران را ببینید. ما توافق ایران را لغو کردیم.

یکی از بدترین توافق‌هایی بود که من دیده‌ام با مذاکره به دست آمده است.» رئیس ‌جمهوری امریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «ما به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم؛ این توافق را لغو کردیم و حالا آن کشور در حال فروپاشی است. شاید توافق جدیدی بکنیم، ولی آن توافق، توافق بهتری خواهد بود. ولی ایران دارد فرو می‌پاشد.» ترامپ در ادامه مدعی شد: «وقتی که من روی کار آمدم، مسأله این بود که ایران چه زمانی کل خاورمیانه را می‌گیرد. حالا آنها فقط می‌خواهند دوام بیاورند.»

آرمان

فعالیت ۲۶۰۰ دهیار زن در کشور

معاون امور دهیاری‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور، از فعالیت نزدیک به ۲۶۰۰ دهیار زن در کشور خبر داد. سعیدرضا جندقیان اظهار کرد: برای تجلی مجموعه رفاه یک نکته اساسی به نام سرمایه اجتماعی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه برای توسعه باید از سرمایه‌های اجتماعی خوبی برخوردار باشیم، اضافه کرد: سرمایه اجتماعی یعنی اینکه اتحاد و اعتماد بین مردم و مسئولان به حدی مطلوب باشد که متعاقب آن شاهد رخدادهای خوب در سکونتگاه‌ها باشیم. این مسئول یادآور شد: هر جا در توسعه سکونتگاه‌ها رخدادهای خوبی حاصل می‌شود، به معنای این است که مردم به مسئولان خود اعتماد دارند.

هشدار به تروریست‌ها

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: خردمندانه و در عین حال قاطعانه به تروریست‌ها درس عبرت خواهیم داد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدا... حاج ‌صادقی در آیین معارفه مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌ الزمان (عج) و قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) با اشاره به حملات تروریستی هفته گذشته به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز افزود: به لطف الهی دشمنان آنچنان پشیمان شوند که دیگر جرأت حمله تروریستی به این حرکات را نداشته باشند. وی اظهار کرد: دشمنان به یاد دارند زمانی که هفت نفر از نیروهای سپاه در سوریه به شهادت رسیدند، عاقلانه به آنها پاسخی داده شد که خواب را از چشمان‌شان ربود.

فرانسه به دنبال تاسیس یک بانک با ایران

سخنگوی حزب جناح راست فرانسه گفت: تاسیس یک بانک برای انجام روابط تجاری با ایران و روسیه، باید از سوی دولت بررسی شود. دامین لمپرور افزود: فرانسه باید تاسیس یک بانک به منظور انجام تجارت با ایران و روسیه همزمان با مطرح شدن ایجاد یک وسیله ویژه برای دور زدن تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا را بررسی کند. وی تصریح کرد: اگر تصمیم راه اندازی یک وسیله پرداخت ویژه مفید است، به طور کامل برای تقویت صادرات ما به کشورهایی که تحریم شده اند ناکافی است. پیشنهاد می‌دهیم که یک بانک بدون اتصال یا تعامل با ایالات متحده برای فاینانس عملیات‌های بانکی شرکت‌های فرانسوی در ایران و سایر کشورهایی که تحت تحریم هستند، به ویژه روسیه تاسیس شود. سخنگوی حزب جناح راست فرانسه گفت: البته این بانک قادر به کمک به شرکت‌های اروپایی که در آمریکا تجارت می‌کنند نخواهد بود؛ اما می‌تواند برای بسیاری از حوزه‌های تجاری استفاده شود.

اظهارات وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

وزیر خارجه انگلیس با متهم کردن ایران به بازداشت اتباع خارجی با هدف امتیازگیری درمذاکرات دیپلماتیک، مدعی شد که بازداشت بعضی افراد به دلیل نارضایتی ایران از برخی تصمیمات اقتصادی بوده است. جرمی هانت در اظهاراتی مملو از اتهام، مدعی شد که ایران از بازداشت اتباع خارجی به عنوان یک اهرم فشار برای امتیازگیری از دیگر کشورها استفاده می‌کند. هانت که با شبکه «اسکای نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به محکومیت «نازنین زاغری» به حبس به جرایم امنیتی، گفت:«واقعیت این است که ایران تصمیم گرفته تا افراد بی‌گناه را... به عنوان ابزاری برای اعمال فشار دیپلماتیک بازداشت کند. نمی‌توانیم چنین کاری کنیم، نمی‌توانیم چنین چیزی را بپذیریم... حتی روسیه هم چنین کاری نمی‌کند.»

تداوم خرید نفت ایران از سوی هند

وزیر خارجه هند در دیدار با ظریف اعلام کرد که کشورش به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد. محمدجواد ظریف و«سوشما سواراج» وزیر خارجه هند در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار وزیر امور خارجه هند ضمن تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی با ایران گفت: ایران برای ما نه تنها همسایه بلکه یک دوست خوب است. وی تاکید کرد که کشورش به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. در این دیدار همچنین راه‌های گسترش همکاری‌های بانکی بررسی شد. طرفین همچنین در خصوص بندر چابهار و گسترش همکاری‌های دو و چند جانبه با استفاده از ظرفیت‌های این بندر بحث و تبادل نظر کردند.

انتقاد نیکی هیلی از خنده به ترامپ

نماینده آمریکا در سازمان ملل از رسانه‌ها به دلیل پوشش منفی خندیدن سران جهان به سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی انتقاد کرد. نیکی هیلی ادعا می‌کند سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی این سازمان به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خندیدند، چون به او احترام می‌گذارند و از صداقتش لذت می‌برند. وی از پوشش واکنش حضار به سخنان ترامپ در صحن سازمان ملل توسط رسانه‌ها انتقاد کرد. هیلی اظهار کرد: این کار، عادلانه نبود. وی در این باره گفت: «رسانه‌ها برداشت بسیار اشتباهی از این جلسه داشتند. من هر روز با این مقامات سر و کار دارم و می‌دانم دقیقاً چه فکری می‌کنند. آیا آن‌ها عاشق آمریکا هستند؟ نه. آیا آن‌ها به آمریکا احترام می‌گذارند؟ بله حالا احترام می‌گذارند. آن‌ها عاشق صداقت او (ترامپ) هستند و این جنبه سیاسی ندارد و از نظر آن‌ها فقط بامزه است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ن IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    6 2
    همش دروغه فقط وقت میخرن.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    9 2
    حرامزادگان بهایی بر مقدرات ایران مسلط شده اند.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    10 2
    انگلیسو فرانسه ضررشون بیشتر از منفعتشونه.انگلیس که همون روباهس فرانسم که شغاله.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    1 1
    اسم بانکش هم بانک "ایران وخوزوخان "می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس