اخبارویژه

رئیس دیده‌بان عدالت و شفافیت کشور در ارتباط با پرونده‌های مهمی که این نهاد در دست دارد، گفت: شکایت از سیف رئیس سابق بانک مرکزی موردی بود که در حال رسیدگی است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

ایستگاه‌های منطقه‌ای تروریسم ارزی علیه ایران چگونه کار می‌کردند؟!


«آمریکا، امارات و عربستان بازارهایی در سلیمانیه، هرات و دوبی درست کرده‌اند که ارز را در این بازارهای کوچک بالا برده و بازار ایران هم از آن‌ها تبعیت می‌کند.»


واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ریشه ‌گرانی بازار ارز را توطئه عربستان و آمریکا دانسته و اعلام کرد که آمریکا، امارات و عربستان بازارهایی در سلیمانیه، هرات و دوبی درست کرده‌اند که ارز را در این بازارهای کوچک بالا برده و بازار ایران هم از آن‌ها تبعیت می‌کند. این نخستین‌بار نیست که دولتی‌ها آمریکا را مسئول گرانی و اغتشاش بازار ارز می‌دانند، پیش از این، در 22 شهریور ماه بود که مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی طی گزارشی اعلام کرد که بر اساس طرح همکاری مشترک وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی آمریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران از طریق القای شوک‌های زمان‌بندی شده در راستای افزایش نااطمینانی به پایداری ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، با بهره‌گیری از پایگاه‌های آمریکا در برخی کشورهای همجوار در جریان است.
اما چطور می‌شود منشأ خارجی تقاضای ارز باعث افزایش تورم و قیمت دلار شده و مکانیزم آن چگونه عمل می‌کند؟


فرض کنید کشور x قصد دارد تا اردیبهشت ماه طی یک پروسه چند ماهه بازار ارزمان را ملتهب کند، کشور x متوجه شده میزان نقدینگی ما به شدت رشد کرده و همزمان به‌خاطر یکسان‌سازی نرخ ارز دلار در حال نوسان است؛ به همین دلیل هم اقدام به خرید دلار با حجم بالا از طریق صرافی‌های طرف معامله ما در خارج از کشور می‌کند (اربیل، سلیمانیه، استانبول، هرات، دوبی). حالا صرافی‌های تهران متوجه نیاز دلاری خارج می‌شوند و شروع به جمع‌آوری دلار از کف بازار می‌کنند و این افزایش تقاضا، باعث افزایش قیمت می‌شود. افزایش قیمت دلار باعث فروش دلار توسط بانک مرکزی می‌شود و صراف که در مثلاً دوبی نشسته، تقاضای دلار از صراف تهران دارد. حالا بانک دلار را می‌دهد به مصرف کننده (مردم) تا قیمت کنترل شود و مردم چون قیمت افزایش داشته؛ اقدام به فروش به صراف تهران می‌کنند.


صراف دلار را از مردم می‌خرد و ریال می‌دهد. حالا صراف تهران دلار را می‌دهد به صراف دوبی، اما ریال نمی‌گیرد و به جایش مثلاً درهم می‌گیرد، این امر سبب فراوانی درهم در بازار شده و قیمت داخل نسبت به برابری قیمت دلار به درهم حباب دارد، به همین دلیل بانک مرکزی برای ایجاد تعادل قیمت درهم و دلار نسبت به نرخ جهانی، اقدام به خرید درهم از صرافی‌ها می‌کند. حالا صراف تهران ریال دارد؛ صراف دوبی دلار و مصرف کننده (مردم) سود کرده‌اند و قیمت دلار افزایش داشته است. این بازی مجدداً تکرار می‌شود تا قیمت مجدداً رشد کند و دلار از دست بانک مرکزی خارج شود.


اما نباید فراموش کرد که این افزایش قیمت دلار نگرانی صاحب سرمایه‌ها را به‌دنبال دارد، به همین دلیل آن‌ها اقدام به خروج سرمایه خود از کشور می‌کنند و این همزمانی با موج خرید دلار از طریق کشور x سبب کمیاب شدن منابع دلاری می‌شود. در این زمان دلار در صرافی‌های خرجی زیر قیمت تهران آن هم با اختلاف معامله می‌شود و این یعنی بانک مرکزی که الان به شدت تحت فشار است و قصد دارد نرخ دلار را سرکوب کند؛ حالا برعکس مکانیزم را اجرا می‌کند. دلار وارد می‌کند و درهم خارج.


حالا صرافی‌های خارجی مجدداً درهم خودشان را از بانک مرکزی ایران پس گرفته‌اند و دلار بانک مرکزی را به آن پس داده‌اند و کشور x با هزینه اندک کارمزد نقل و انتقال توانست اوضاع اقتصادی را بهم بریزد.
یادآور می‌شود دادستانی و نیروهای امنیتی ترکیه اخیراً شبکه 410 نفره فعال در قاچاق ارز از ایران به ترکیه و سپس انتقال آن به آمریکا را متلاشی کرد. برخی از این افراد با یهودیان ایرانی‌تبار در آمریکا در ارتباط بودند و نیم میلیارد دلار را از ترکیه به آمریکا منتقل کرده بودند. استانبول یکی از چهار ایستگاه آمریکا برای انجام عملیات تروریسم ارزی علیه ایران بوده است.
 

واشنگتن پست: ایران داعش را زد اما از دشمنانش زهر چشم گرفت


یک روزنامه آمریکایی تصریح کرد حمله موشکی ایران صرفاً انتقام از داعش نبود بلکه نمایش قدرت برای زهرچشم گرفتن از دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بود.


واشنگتن پست می‌نویسد: «سپاه پاسداران» اعلام کرد شش فروند موشک میان برد را در ساعت 2 بامداد از پایگاهی در غرب ایران به مقر داعش داخل خاک سوریه شلیک کرده است. طبق این اعلام، موشک‌ها به شرق رودخانه «فرات» اصابت کرده و مبارزان مسلح داعش را کشته و زخمی کرده است.


سپاه در وب سایت خود کشته شدگان این حملات را «تروریستهای تکفیری» نام برد. داعش هنوز بخش‌هایی از خاک استان «دیرالزور» سوریه را در تصرف خود دارد. در این ناحیه سربازان آمریکایی هم حضور دارند و در کنار رزمندگان بومی با داعش می‌جنگند. یقیناً جمهوری اسلامی هدف اصلی‌اش از این حمله موشکی، صرفاً هدف قرار دادن عاملان حمله تروریستی اهواز نبوده است. این حمله موشکی؛ «نمایش قدرت» برای زهر چشم گرفتن از دشمنان و رقبایش در منطقه و ماوراء آن بوده است.


«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» در مورد این حمله اعلام کرده است که دست کم چهار فروند موشک در شهرک «هجین» در شرق سوریه به زمین افتاده است. در این شهر داعش هنوز فعال است.


ایران جمع کثیری نیروی نیابتی بومی در سوریه دارد که در همین حوالی مستقر هستند و سپاه آنها را فرماندهی می‌کند. اما نکته حیرت‌انگیز و حائز اهمیت این است که، ایران دقیقاً در مقطعی دست به این حمله موشکی می‌زند که تا یک روز قبل از آن هم «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و هم هیئت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل، به مدت یک هفته در یک تلاش سخت دیپلماتیک سعی می‌کردند بلکه بتوانند موافقت اروپایی‌ها و سایر کشورها را برای مخالفت کردن با فشارهای فزاینده آمریکا علیه ایران بدست آورند.


«هنری روم» عضو «گروه اوراسیا» می‌گوید: «روحانی دلش نمی‌خواست ایران در زمانی که مشغول کار دیپلماتیک است؛ در داخل کشور دست به یک عمل تلافی‌جویانه بزند، چرا که یقیناً این کار اثر خود را بر مکالمات ایران در سازمان ملل باقی خواهد گذاشت.»


ادعای واشنگتن پست درباره مخالف بودن آقای روحانی با حمله موشکی در حالی است که رئیس‌جمهور دیروز در جلسه هیئت دولت ضمن تشکر صریح از اقدام سپاه گفت: باید از نیروهای مسلح و سپاه پاسداران تشکر کنم که به موقع و با دقت تصمیمات شورای عالی امنیت ملی را اجرا ‌کرد و پاسخ آنهایی را که به امنیت و جان مردم خیانت کرده بودند و به زن‌ها و کودک 4 ساله رحم نکردند، به بهترین وجه دادند. البته ما آمران و طراحان این اقدام تروریستی را مانند عاملان آن می‌دانیم.


حمایت غرب از جاسوسان دوتابعیتی و بی‌همتی وزارت خارجه درباره دیپلمات خود


هنگامی که غرب برای آزادی جاسوس‌های خود در ایران، جبهه رسانه‌ای تشکیل داده و با هجمه تبلیغاتی سعی در مرعوب کردن مقامات ایرانی را دارد، چرا وزارت خارجه برای آزادی دیپلماتش اهتمام کافی ندارد؟


مشرق در گزارشی نوشت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری در حال انجام چه کاری بوده، می‌بینم که او، آنطور که من می‌فهمم فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است»؛ اینها بخشی از اظهارات بوریس جانسون وزیر سابق امور خارجه انگلیس درمورد یک جاسوس دوتابعیتی ایرانی - بریتانیایی است. بیان این عبارت ازسوی رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس   که یک گاف سیاسی بزرگ تلقی شد، درحالی بود که تا پیش از آن رسانه‌های غربی و مقامات لندن یکصدا اعلام می‌کردند که زاغری برای دیدار با خانواده خود به ایران آمده و به دلیل اتهامات بی‌اساس بازداشت و محکوم به زندان شده است.
حالا مسئله آزادی این جاسوس دوتابعیتی، به یکی از محورهای اصلی مذاکرات دیپلماتیک دوطرف تبدیل شده است. حتی در آخرین سفر هیئت انگلیسی به ایران، معاون خاورمیانه‌ای وزیر خارجه انگلیس در کنار پرونده‌های برجام، یمن و سوریه، درخصوص آزادی زاغری مذاکره کرد.


در پرونده دیگری، پس از دستگیری و محکومیت دو جاسوس دوتابعیتی به نام‌های باقر و سیامک نمازی مقامات واشنگتن همین تلاش را برای آزادی آنها کردند.


باقر نمازی به همراه پسرش پس از انقلاب به تدریج و پس از مشورت‌های مستمر با دولت‌های متعدد در آمریکا، به یکی از عوامل کلیدی شبکه‌سازی برای ایجاد تغییر در ایران بدل می‌شود.


اما از طرف دیگر، دادستانی آلمان اتهامات ادعایی علیه یک دیپلمات ایرانی را که ادعا می‌شود قصد حمله به تجمع گروهک تروریستی منافقین را داشته است، اعلام کرد. دادستانی فدرال آلمان همچنین اعلام کرد که این دیپلمات ایرانی مستقر در وین مشکوک به همکاری با زوجی است که در بلژیک قصد حمله به تجمع گروهک تروریستی منافقین در پاریس را داشته‌اند.


«توماس اشنول» سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: از ایران خواسته‌ایم تا مصونیت این دیپلمات را لغو کند. دستگاه قضایی بلژیک حکم به بازداشت این دیپلمات ایرانی داده و به همین دلیل ظرف 48 ساعت موقعیت دیپلماتیک خود را از دست می‌دهد.


متاسفانه دستگیری یک دیپلمات ایرانی و نقض حقوق دیپلماتیک ازسوی دولت آلمان آن هم بدون اسناد متقن و مبتنی بر ادعاهای واهی، با واکنش مجدانه وزارت امور خارجه همراه نبود و به احضار سفرای چند کشور بسنده شد.


اکتفا به یک درخواست صرف برای رهایی این دیپلمات ایرانی و مماشات با طرف‌های اروپایی (برای حفظ برجام) از یک طرف، عدم گوشزد نمودن تبعات این‌گونه اقدامات از طرف دیگر، مقامات غربی را برای نقض قوانین دیپلماتیک و اعلان درخواست‌های طلبکارانه جسورتر کرده است؛ تا جایی‌که مقام اتریشی خواستار لغو مصونیت دیپلمات ایرانی شده است.


هنگامی‌که دولت‌های غربی برای آزادی جاسوس‌های خود در ایران، جبهه رسانه‌ای تشکیل داده و با هجمه تبلیغاتی سعی در مرعوب کردن مقامات ایرانی را دارند و از ابزارهای سیاسی و اقتصادی برای آزادی عوامل خود بهره می‌گیرند و در تمامی مذاکرات بخشی از توان خود را مصروف رهایی یک جاسوس می‌کنند، چرا دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید برای آزادی یک دیپلمات که از مصونیت حقوقی برخوردار است و تنها به اتهامات واهی دستگیر شده اهتمام کافی ندارند؟!


دستاورد «تقریباً هیچ» برجام را با همین منطق به «خسارت محض» تبدیل کردید


وزیر خارجه در اظهاراتی سؤال‌برانگیز گفت حمایت اروپا برای حفظ برجام، بیش از حد انتظار بوده است!


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف در مصاحبه با لیس دوست خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی اظهار داشت: ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و سایر مقامات گفته‌اند که به توافق هسته‌ای پایبند هستند و تلاش می‌کنند ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند شود. اروپایی‌ها بیشتر از آنچه از آنها انتظار می‌رفت به توافق هسته‌ای پایبندی نشان دادند. پس از آن نوبت به آن می‌رسد که آن تعهدات سیاسی به ساز و کارهای عملی تبدیل شوند. معتقدم آن ساز و کارها در نهایت ایجاد خواهند شد. آزمایش بعدی که بسیار دشوار خواهد بود، اینست که ببینیم آن ساز و کارها کار می‌کنند یا خیر. ما اندکی صبورتر خواهیم بود اما این به آن معنا نیست که صبر ما هرگز تمام نخواهد شد. ما فقط کمی بیشتر صبور خواهیم بود.


وی در پاسخ به این سؤال که«شما درخواست رئیس‌جمهور ترامپ را برای دیدار با رئیس‌جمهور روحانی می‌پذیرید آیا این غیرممکن است؟»، گفت: هیچ چیز غیرممکن نیست. اما ببینید نتیجه دیدار ترامپ با روحانی یک عکس یادگاری و یک سند دو صفحه‌ای خواهد بود. ما یک سند 150 صفحه‌ای داریم که در واقع همان توافق هسته‌ای است. کلمه به کلمه این سند با مذاکره تنظیم شده است؛ نه تنها بین ایران و آمریکا، بلکه شش قدرت دیگر هم در آن نقش داشته‌اند. من که به مدت طولانی در مذاکرات و فرآیند تنظیم این توافق بودم می‌توانم به رئیس‌جمهور ترامپ اطمینان دهم که آمریکا نمی‌تواند توافقی از این بهتر به دست آورد.


اظهارات ظریف درباره حمایت بیش از انتظار اروپا برای حفظ برجام در حالی است که اروپایی‌ها برخلاف تعهدات برجام درباره لغو تحریم‌ها، نه تنها تقابل نقض عهد آمریکا و احیای تحریم‌ها نایستادند، بلکه شرکت‌های بسیاری نظیر توتال و زیمنس و پژو و ایرباس و... اقدام به لغو قراردادهای خود بدون پرداخت جریمه کردند. اروپایی‌ها حتی حاضر نشده‌اند قطعنامه‌ای برای تقویت آمریکا (به خاطر نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت) به شورای امنیت ارائه دهند. برعکس آنها مواضع آمریکا علیه برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای آمریکا را تأیید کرده‌اند.


با این اوصاف عجیب است که آقای ظریف باز هم می‌گوید حمایت اروپا از برجام بیش از حد انتظار بوده است. یعنی آقای ظریف انتظار داشته مانند آمریکا رو بازی کند و دست ایران برای خروج متقابل از برجام را باز بگذارد؟! اکنون اروپا نقش پلیس خوب را به عنوان مکمل نقش پلیس بد آمریکا ایفا می‌کند و بدین ترتیب در حالی که تعهدات آمریکا به عنوان تعهدات طرف اصلی برجام در زمینه لغو تحریم‌ها نقض شده و شرکت‌ها از همکاری با ایران بیم داده می‌شوند، اروپا با فریبکاری‌هایش ایران را ترغیب به ادامه تعهدات یکطرفه خود کرده است.


گفتنی است همین مواضع آقای ظریف و برخی دیگر از مدیران دولتی موجب شده اروپایی‌ها و آمریکا هرگز خود را بدهکار حساب نکنند بلکه حتی ترامپ با اطمینان از اینکه مقامات دولت ایران می‌گویند حتی در صورت خروج آمریکا در برجام می‌مانند، اقدام به نقض تعهدات خود و خروج بی‌هزینه از برجام کرد! به عبارت دیگر، دستاورد «تقریباً هیچ» برجام با همین منطق منفعل، به تدریج به خسارت محض تبدیل شد.

وطن امروز

در مقابل هر ضربه‌ای «ضربه شدیدتری» خواهیم زد


امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی اهواز در جمع خبرنگاران گفت: مسلمان‌ها با واژه شهادت آشنا هستند و آشنایی ما با شهادت به قدمت تاریخ اسلام است و خط قرمز ما هم امنیت مردم و سربلندی و عزت کشورمان است. به گزارش تسنیم، فرمانده کل ارتش ادامه داد: ما پای این عزت، سربلندی و امنیت تا آخر ایستاده‌ایم. دشمنان ما باید پیام جمهوری اسلامی را تاکنون دریافت کرده باشند. وی افزود: ما در مقابل هر ضربه‌ای، ضربه شدیدتر و سنگین‌تری به طرف مقابل خواهیم زد. البته ممکن است در مواقعی صبور باشیم که این صبر هم نشانه قدرت است. وقتی ما اطمینان داریم که در زمان و مکان لازم توانایی زدن ضربه پشیمان‌کننده داریم، صبوری پیشه می‌کنیم. دشمنان از صبر ما خوشحال نباشند چون دست هر قدر بالاتر برود لاجرم محکم‌تر فرود خواهد آمد.

آمران حمله تروریستی اهواز منتظر اقدامات بعدی ما باشند


وزیر دفاع با بیان اینکه کسانی که علیه امنیت کشورمان اقدامی می‌کنند باید منتظر پاسخی سخت و کوبنده باشند، گفت: موشک‌های سپاه پاسداران با دقت بالا به اهداف مورد نظر اصابت کرد. به گزارش مهر، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پاسخ موشکی سپاه به تروریست‌های حادثه اهواز گفت: همانطور که خواست مردم عزیز ایران هم در این بود و رهبری معظم انقلاب و همچنین تک‌تک فرماندهان نیروهای مسلح بر این موضوع تأکید کردند، بلافاصله شورای عالی امنیت ملی درباره حمله به مواضع تروریست‌ها تصمیم‌گیری کرد و برادران عزیز ما در سپاه پاسداران این مصوبه را با دقت، قدرت و بموقع اجرا کردند. وی افزود: همانطور که از ابتدا گفته شده بود کسانی که علیه امنیت کشور عزیزمان اقدام می‌کنند باید منتظر پاسخی سخت و کوبنده باشند و تروریست‌ها همواره باید منتظر انتقام‌های سخت و غافلگیرکننده ایران باشند. وزیر دفاع تصریح کرد: با اقدام اخیر برادران ما در سپاه مرحله‌ای از پاسخ به تروریست‌ها داده شد و یقینا آمران و طراحان حمله تروریستی در اهواز باید منتظر اقدامات بعدی ما باشند. امیرحاتمی در پایان تصریح کرد: کسی نباید به خود اجازه بدهد علیه امنیت مردم ایران اقدامی کند و حتما باید بداند که با هر اقدامی پاسخ درخوری از ایران دریافت خواهد کرد.

خواهان آزادی فوری دیپلمات ایرانی هستیم


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه خواهان واقع‌بینی مقامات فرانسوی در قبال ایران هستیم، گفت: نسبت به دست‌های شومی که درصدد تخریب روابط 2 کشور و دیگر کشورهای موثر اروپایی هستند، هشدار می‌دهیم. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه 3 وزیر دولت فرانسه درباره اتهام ناروا و واهی به یکی از دیپلمات‌های کشورمان که به دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع یک گروهک تروریستی در پاریس متهم و دستگیر شده است، اظهار داشت: بار دیگر با رد اتهامات و ادعاهای مطرح شده مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام می‌کنیم و خواستار آزادی فوری ایشان هستیم. قاسمی تمام ماجرا را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا دانست که در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و با صحنه‌گردانی یک گروهک تروریستی و ضدمردمی مقیم فرانسه انجام می‌پذیرد.



روحانی ۵۰۰ هزار بیشتر رأی نداشت


مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه آقای روحانی عملاً‌ با حضور در بین اصلاح‌طلبان و به کارگیری ادبیات اصلاح‌طلبی موفق شد آرای مردم را به سمت خود جذب کند، اظهار کرد: ولی وقتی به ایشان گفته می‌شود اگر در مجلس، شفاف سخن نگویید اصلاح‌طلبان از شما حمایت نمی‌کنند و رأی نمی‌دهند، می‌گویند رأی ندهند. باید به آقای روحانی گفت به همین سادگی نمی‌توان از کنار مسائل عبور کرد. وی خاطرنشان کرد: روزی که آقای روحانی سال ۹۲ در کنگره‌ یکی از احزاب اصلاح‌طلب سخنرانی کرد، همه ما اذعان داشتیم که رأی آقای روحانی به 500 هزار هم نمی‌رسد چون بالاخره افرادی که رأی ندارند، از رسوبات انتخاباتی، حدود 500 هزار رأی جمع می‌کنند اما ایشان با به کارگیری ادبیات اصلاح‌طلبی و حمایت اصلاح‌طلبان توانست جمع گسترده‌ای را فراهم کند و مردمی را که از اقدامات احمدی‌نژاد متزلزل شده بودند به سمت گفتمان اصلاح‌طلبی  بکشاند. دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه روی کار آمدن آقای روحانی، ماحصل تصمیمات و تدابیر اصلاح‌طلبان بوده است، تصریح کرد: اینکه ایشان الان هیچ توجهی به اصلاح‌طلبان نکند و تره خرد نکند این عملاً بی‌انصافی است و اگر همین الان، اصلاح‌طلبان با صراحت بیانیه بدهند و اعلام کنند حمایت‌شان را از ایشان برداشته‌اند، افت سرمایه اجتماعی روحانی صددرصد خواهد شد.



رفتارهای آمریکا در قبال ایران به ضرر اقتصاد جهانی است


رئیس‌جمهور روسیه رفتارهای آمریکا در قبال ایران را به ضرر اقتصاد جهان دانست. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در «نشست جهانی هفته انرژی روسیه» رفتارهای آمریکا در قبال ایران را به ضرر اقتصاد جهان دانست. به گزارش تسنیم، وزیر انرژی روسیه نیز از ایران به عنوان شریک اقتصادی دیرینه یاد کرد و گفت همکاری دوجانبه حتی در صورت اعمال تحریم‎های جدید نیز تداوم خواهد داشت. به گزارش مهر، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه دیروز از قصد مسکو برای تداوم همکاری با ایران حتی بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها خبر داد. وی در این‌باره گفت: اگر تحریم‌های جدید اعمال شود، ما همچنان به همکاری‌مان ادامه می‌دهیم. نواک افزود: به تداوم همکاری با ایران که شریک اقتصادی دیرینه ما است، علاقه‌مندیم. قطعاً نیازمند یافتن اشکالی از همکاری در راستای به‌ثمر رساندن پروژه‌های مشترک هستیم. وی همچنین تاکید کرد به‌طور دائم با بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران در تماس است و امیدوار است با وی دیداری در روز چهارشنبه داشته باشد.

ایران

FATF درخواست عضویت عربستان را رد کرد

خبر اول اینکه کارگروه ویژه اقدام مالی با درخواست عضویت عربستان در این کارگروه مخالفت و آن را منوط به اجرای تعهدات عربستان در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم کرده است. به گزارش ایسنا، کارگروه ویژه اقدام مالی  با اعلام اینکه عربستان از ۱۱ معیار عضویت تنها توانسته است در ۷ معیار موفق به کسب نمره قبولی شود، گفته است تا زمانی که اراده سیاسی حل مشکلات را در مقامات عربستانی مشاهده نکند، با عضویت این کشور مخالفت خواهد کرد. تصمیمی که  نشان از ناکامی تلاش‌های محمد بن سلمان- ولیعهد سعودی برای ارائه تصویر یک جامعه رو به پیشرفت از عربستان سعودی است.

 
رئیس دولت اصلاحات از کریمی‌قدوسی شکایت کرد

خبر دیگر اینکه وکلای رئیس دولت اصلاحات ضمن بیان توضیحات درباره سرنوشت شکایت رئیس دولت اصلاحات از رئیس پیشین سازمان بسیج مستضعفین و مدیر مسئول روزنامه کیهان، خبر دادند که این هفته نیز از جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد به‌دلیل اتهام به رئیس جمهوری اسبق شکایت کرده‌اند. کریمی قدوسی با انتشار مطلبی در توئیتر مدعی شده بود که رئیس دولت اصلاحات «برای جلب حمایت سعودی برای نامزدی میرحسین به ریاض می‌رود و با ملک عبدالله دیدار می‌کند. در آن جلسه عبدالله خطاب به خاتمی می‌گوید: چرا ایران در منطقه و کشورهای عربی فعال است، می‌خواهید دستور بدهم ایران را روی سرتان خراب کنند؟ خاتمی در پاسخ می‌گوید: اعلی حضرتا در صورت رأی آوردن ما، از هر کجا که امر بفرمایید، خارج می‌شویم.»
به گزارش ایرنا، رئیس دولت اصلاحات سال 95 از محمدرضا نقدی، رئیس پیشین سازمان بسیج مستضعفین، شکایت کرد. نقدی مدعی شده بود خاتمی برای «کار سیاسی» از عربستان پول گرفته است.
سیدمحمد خاتمی همچنین از حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که مدعی شده بود رئیس دولت اصلاحات با جرج سورس دیدار کرده است، شکایت کرده بود. حالا بعد از گذشت قریب به دو سال از طرح این شکایات، وکلای خاتمی در گفت‌وگویی، از عدم پیشرفت روند قضایی رسیدگی به این پرونده‌ها خبر داده‌اند.


عربستان بودجه 250 میلیون دلاری شبکه «ایران اینترنشنال»  را تأمین می‌کند

شنیدیم که  تارنمای نشریه گاردین با بیان اینکه نهاد ناظر بر رسانه‌های انگلیس، درباره اقدام شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به دلیل مصاحبه با سخنگوی یک گروه افراطی جدایی‌طلب که از حمله تروریستی به شهر اهواز تمجید کرد تحقیق می‌کند، افشا کرد بودجه 250 میلیون دلاری این شبکه تلویزیونی را عربستان تأمین می‌کند. به گزارش ایرنا، ایران اینترنشنال که دفتر آن در منطقه چیزیک واقع در غرب لندن است، اولین شبکه فارسی‌زبان بود که با «یعقوب حر التستری» سخنگوی گروهک جدایی‌طلب و تروریستی «الاحوازیه» مصاحبه کرد. به نوشته گاردین، ایران اینترنشنال یکی از شبکه‌های رو به افزایش مستقر در لندن است که از سوی خاورمیانه حمایت مالی می‌شود.  
 

دستگیری اخلالگران‌ در رفت و آمد کامیون‌ها در قزوین

با خبر شدیم که  حجت‌الاسلام محسن کرمی، سرپرست دادستانی قزوین با اذعان به ضرورت حل مشکلات رانندگان از تعداد 17 نفر از مخلان در امر حمل‌ و نقل استان خبر داد. به گفته او، برخی از دستگیرشدگان مطالبات صنفی ندارند و حتی برخی نیز صاحب کامیون یا راننده وسایل نقلیه نیستند بلکه افرادی هستند که با تحریک دیگر افراد می‌خواهند اوضاع را متشنج جلوه دهند و بحث امنیت جامعه را مختل کنند. برخی از این  افراد دیده شده‌اند که در تاریکی شب به‌سوی ماشین‌های سنگین سنگ پرتاب کرده و در بیابان متواری شده‌اند. بسیاری از رانندگان در مراجعه به دادستانی  از وضع مشکلات صنفی خود و اخلالگرانی که در امر حمل ‌و نقل اخلال ایجاد می‌کنند، شکایت  کرده‌اند.


بازداشت 3 کارمند شرکت نفت به اتهام تخلف مالی

دست آخر اینکه روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری ۳ نفر از کارکنان این شرکت به اتهام تخلف مالی خبر داد. به گزارش میزان، بر پایه این اطلاعیه پس از کشف موضوع توسط مدیران مجموعه، موضوع بلافاصله به اطلاع مراجع ذیصلاح رسید و این افراد برای انجام بررسی و تحقیق دستگیر شدند.

آرمان

مسببان حمله اهواز منتظر اقدامات بعدی باشند

وزیر دفاع تاکید کرد: آمران و طراحان حمله اهواز منتظر اقدامات بعدی باشند کسی به خود اجازه ندهد علیه امنیت ما اقدامی کند اگر کرد پاسخ درخوری دریافت می‌کند. امیر سرتیپ امیر حاتمی با بیان اینکه همانطور که خواست عموم مردم و رهبری بود و تاکید کردند بلافاصله شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری کرد و سپاه با قوت این کار را اجرا کردند، اظهار داشت: روشن است کسانی که علیه امنیت ما اقدام کنند باید منتظر پاسخ سخت و کوبنده‌ای باشند اول هم گفتم پاسخ ما کوبنده خواهد بود که به لطف الهی و به همت رزمندگان سپاه این اتفاق افتاد و مرحله‌ای از پاسخ تروریست‌ها داده شد. حاتمی درباره موشک‌های پرتاب شده تصریح کرد: موشک‌های صنایع دفاعی تولید می‌شود و به خوبی توسط نیروهای مسلح به‌کارگیری شد و تمام نتایجی که در آزمایش میدانی گرفتیم در عملیات میدانی به ظهور رسید و به دقت به اهداف خود اصابت کردند. وی افزود: آمارهای اولیه حاکی از آن است که حدود چهل نفر از تروریست‌ها در حمله موشکی سپاه به هلاکت رسیدند و فکر می‌کنم باید منتظر آمارهای بعدی هم باشیم.

آخرین وضعیت شکایت از سیف

رئیس دیده‌بان عدالت و شفافیت کشور در ارتباط با پرونده‌های مهمی که این نهاد در دست دارد، گفت: شکایت از سیف رئیس سابق بانک مرکزی موردی بود که در حال رسیدگی است. احمد توکلی افزود: یکی از قالب‌های فسادانگیز تبارسالاری و تبارگرایی است، یعنی اینکه به دلیل اینکه پسر فلانی هستید به شما پست و مدیریت می‌دهند و یکی از عوامل فساد رفیق بازی است. وی با اعلام اینکه موارد فساد دیگر از اطلاع‌رسانی گذشته است، تصریح کرد: اخبار فساد دیگر کسی را برای پیگیری تحریک نمی‌کند. وی خاطرنشان کرد: این موارد به حدی فراگیر شده که مردم احساس می‌کنند با این موضوع کنار بیایند و این مناسب نیست، بحث مبارزه با فساد جدید و نو بوده و قابلیت ایجاد انگیزه دارد و برای افراد فاسد یاس و ترس می‌آورد.

لزوم مخالفت حوزه با FATF

یکی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه مبادا FATF مانند برجام شود و وکلای مردم باید در خانه ملت مراقب باشند و گفت: در این میان حوزه علمیه نیز وظیفه دارد که بیدار بوده و با تمام قوا با این قرارداد مخالفت کند. آیت‌ا... حسین نوری همدانی با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید همیشه نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه توجه داشته باشد، بیان کرد: نظام ما یک نظام اسلامی است و نمی‌توانیم نسبت به مسائل این نظام بی توجه باشیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه وجود مسائلی در سکه، دلار، خودرو و... در جامعه اضطراب ایجاد کرده است، افزود: مردم می‌گویند نظام را شما به وجود آوردید و باید نسبت به مسائل آن نظارت داشته باشید. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به در دستور کار بودن بررسی قراردادFATF از سوی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این قرارداد که بررسی آن در دستور کار مجلس قرار گرفته یکی از قراردادهای عبری، عربی و غربی است.

آمریکا خواهان بررسی ادعاهای نتانیاهو

در روزی که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست بنیامین نتانیاهو را برای بررسی ادعاهای وی در خصوص «تورقوزآباد» رد کرد، آمریکا نشان داد که ملعبه دست نخست وزیر رژیم صهیویستی شده و خواهان توجه به نمایش دروغین وی درباره ایران است. تارنمای «واشنگتن فری بیکن» به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت دولت دونالد ترامپ بازرسان بین‌المللی هسته‌ای تحت فشار قرار داده‌ تا ادعای نتانیاهو را بررسی کنند. نتانیاهو پنجشنبه گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که ایران یک انبار هسته‌ای در منطقه «تورقوزآباد» در جنوب تهران دارد که آن را از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخفی نگه داشته است.

جزئیات برگزاری جلسه بررسی CFT

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور وزرای اطلاعات و خارجه، سرپرست وزارت اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و صاحب نظران دانشگاهی در جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه یکشنبه آینده مجلس خبر داد. حشمت‌ا... فلاحت پیشه اظهار کرد: جلسه روز یکشنبه آینده در صحن مجلس به میزبانی کمیسیون امنیت ملی برگزار می‌شود در این جلسه وزرای اطلاعات، خارجه‌، سرپرست وزرات اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، صاحب نظران دانشگاهی و منتقدان به این لایحه دعوت شدند تا نظرات موافقان و مخالفان به لایحه CFT شنیده شود. وی با تاکید بر اینکه این جلسه برای شفاف سازی و هم اندیشی برگزار می‌شود، گفت: پیشنهاد ما این بود که این جلسه به صورت مستقیم در رسانه ملی پخش شود معتقدیم مردم نامحرم نیستند و باید در جریان امور قرار گیرند. ما می‌خواهیم به همه ابهامات و سوالات پاسخ دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس