ایمن حسین

با توجه به همسایگی عراق با کشورمان تاکنون ۲۲ بازیکن با این ملیت در لیگ فوتبال ایران به میدان رفته اند که از این تعداد چند بازیکن نقش مهمی در تیم های باشگاهی شان داشتند.

سرویس ورزش مشرق - چند روزی است که بحث حضور دو بازیکن عراقی به نام های ایمن حسین و همام طارق در استقلال مطرح شده است که البته بحث حضور ایمن حسین به عنوان مهاجم جدی تر به نظر می رسد. مهاجمی که سوابق وی نشان دهنده شم بالای گلزنی وی است و به نظر می رسد با حضور وی در کنار مرتضی تبریزی جدایی مامه بابا تیام از جمع آبی پوشان زیاد به چشم نیاید.

مروری بر سوابق حضور بازیکنان عراقی در لیگ آزادگان و لیگ برتر نشان می دهد تعدادی از این عراقی ها در ازای پولی که دریافت کردند خدمات خوبی به تیم های باشگاهی شان ارائه دادند و حتی به آقای گلی لیگ هم رسیدند. به همین بهانه به بررسی سوابق ۲۲ بازیکن عراقی حاضر در فوتبال ایران پرداختیم:

**عبدالوهاب ابوالهیل

این بازیکن به مدت ۹ سال در فوتبال کشورمان توپ زد. او در این مدت برای تیم های استقلال اهواز، سپاهان و فولاد خوزستان به میدان رفت.

عبدالوهاب ابوالهیل

**مهند مهدی

اولین آقای گل خارجی فوتبال کشورمان همین بازیکن بود که در لیگ آزادگان و در فصل ۷۹-۱۳۷۸ توانست به این عنوان ارزشمند دست یابد. او در مدت ۵ فصل حضور در لیگ ایران فقط برای صنعت نفت آبادان به میدان رفت.

مهند مهدی و امید شریفی نسب

**عماد رضا

عماد محمد رضا در تیم سپاهان دومین آقای گل خارجی "لیگ برتر" ایران پس از ادینیو برزیلی بود. او در لیگ نهم برتر با ۱۹ گل به این عنوان دست پیدا کرد. رضا فصل قبل از آن در لیگ هشتم با ۱۴ گل بهترین گلزن سپاهان لقب گرفت. او در تیم ملی کشورش هم در ۱۰۳ بازی ملی ۲۷ گل به ثمر رسانده بود و در لیگ برتر ایران برای فولاد، سپاهان و شاهین بوشهر به میدان رفت و پس از ۵ فصل لیگ کشورمان را ترک کرد.

عماد رضا

** علا عبدالزهرا

این عراقی که در خط حمله بازی می کرد هم دوران خوبی را در لیگ برتر ایران سپری کرد. او در تیم مس کرمان جزو خوب های تیمش بود و در ۱۱ بازی ۴ گل به ثمر رساند. در تراکتورسازی هم در ۵ دیدار به یاری این تیم تبریزی رفت و به دلایل نامعلوم ناگهان از جمع تراکتوری‌ها جدا شد و با فسخ قرارداد به کشورش بازگشت که بعدها مشخص شد به علت دوپینگ این بازیکن بوده است و پای این  دوپینگ به دیدار ایران و عراق در جام ملت های آسیا 2015 هم کشیده شد. او در ۶۱ بازی ملی اش ۱۳ گل به ثمر رسانده است.  مدت زمان حضور زهرا در ایران ۲ فصل بود.

علا عبدالزهرا

**هوار ملا محمد

شاید "جنجال برانگیزترین" عراقی لیگ برتر ایران را باید هوار ملا محمد نامید که در دو فصل پیاپی از پرسپولیس به استقلال رفت! او با ۱۱۱ بازی ملی بین عراقی هایی که در ایران بازی کرده اند از این حیث رکورددار است. محمد در ۳۲ بازی که برای سه تیم پرسپولیس، استقلال(نیم فصل) و ذوب آهن (نیم فصل) انجام داد ۷ گل هم به ثمر رساند گرچه پستش هافبک بود.

هوار ملا محمد

**کرار محمد جاسم

کرار جاسم در لیگ برتر ایران پرحاشیه ترین بازیکن عراقی لقب دارد. او با درگیری هایی که در تراکتورسازی و استقلال با هم تیمی هایش(مجتبی جباری) یا داور بازی داشت بارها باعث به دردسر افتادن باشگاه های متعلقه اش شد. او ۲ سال در تراکتورسازی، یک سال و نیم در استقلال، نیم فصل در شاهین بوشهر و حالا یک فصل در صنعت نفت سابقه بازی دارد و جمعا ۶ سال در لیگ ایران توپ زده است. او با شاهین بوشهر در جام حذفی نایب قهرمان ایران هم شده است.

بحث قرارداد این بازیکن به ریال و اصرار این بازیکن به تبدیل قرارداد به دلار این فصل دچار حاشیه شده است.

کرار جاسم

**مروان حسین و بشار رسن

این دو بازیکن که آخرین عراقی های حاضر در لیگ برتر ایران هستند فصل قبل به ترتیب در سپاهان و پرسپولیس توپ زدند. مروان حسین از سپاهان جدا شد اما بشار پس از رفتن محسن مسلمان بازیکن ثابت سرخپوشان شده است و بحث تمدید قرارداد با این جوان عراقی هم مطرح است.

بشار رسن

**ایمن حسین

فوتبالیست مورد نظر باشگاه استقلال که در حال مذاکره با این تیم است یکی از فورواردهای گلزن این سالهای عراق است که او نیز مشکوک به داشتن صغر سنی ۴ سال و نیمه است. بازیکنی که به رغم به ثمر رساندن گل راهیابی تیم المپیک عراق به بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل خودش به دلیل مصدومیت به آن مسابقات نرفت!

ایمن که قراردادش با تیم نفط عراق روز گذشته به پایان رسید بازیکن آزاد محسوب می شود و باید دید بحث حضور وی در استقلال چقدر جدی است؟

ایمن حسین

**سایر بازیکنان عراقی لیگ برتر ایران؛

-احمد کاظم با ۴ سال بازی در ایران برای تیم های پاس تهران و استقلال اهواز

-احمد مناجد یک فصل در استقلال اهواز به میدان رفت

-باسم عباس یک فصل در تیم استقلال اهواز توپ زد

-حسام فوزی که یک فصل در پگاه گیلان حضور داشت

-هیثم کاظم یک سال در تیم های سپاهان و استقلال اهواز به میدان رفت

-حیدر عبید یک فصل در ذوب‌آهن حضور داشت

-جاسم محمد تنها نیم فصل برای ابومسلم توپ زد

-صلاح حسن نیم فصل در پرسپولیس و نیم فصل در ابومسلم بازی کرد

-خلدون ابراهیم ۳ سال در ایران بود و برای  مس کرمان و صنعت نفت به میدان رفت

-محمد ناصر ۳ سال در تیم های برق شیراز، استقلال اهواز و شاهین بوشهر بازی کرد

-نور صبری تنها "دروازه بان عراقی" که به لیگ برتر ایران راه یافته یک فصل برای مس کرمان بازی کرد

-صالح سدیر ۲ فصل به میدان رفت. یک سال برای راه‌آهن و یک سال برای پیکان

-سامال سعید یک فصل در تیم فولاد خوزستان توپ زد

-فرید مجید یک فصل در تیم نفت تهران به میدان رفت

**نکته جالب توجه اینکه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به مدت ۵ سال (دوران حضور داعش در عراق) هیچ بازیکن عراقی جدیدی به لیگ برترکشورمان ترانسفر نشد و برخی بازیکنانی که قبلا حضور داشتند در ایران بازی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    4 2
    وزیر زنده باشه.این روش فشار به وزیر و کوتاه اومدنش خیلی بده چون تبدیل به یک سنت میشه.
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    8 2
    این بازیکن به درد استقلال نمی خوره و اصلا در حد و اندازه های تیام نیست
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    2 3
    هر وقت تعداد عراقی ها در فوتبال ایران زیاد شده در تیم ملی جلوی عراق دچار مشکل شدیم...
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    2 4
    پول یا مفت برای لنگ و کیسه
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 6
    وزیر ورزش با این عملکرد آخرش ثابت کرد هرچه درمورد بلاهایی که به سر استقلال آورد ه می گویند حقیقت محض است از جمله سپردن مدیریت این تیم به دست آدم‌ها ی نالایق و بی خاصیتی مثل افتخاری و توفیقی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس