روحانی و بالگرد

یک چهره نزدیک به لیدر اصلاح‌طلبان و از اعضای مبرّز بنیاد باران به تازگی بر امکان عبور اصلاح‌طلبان از روحانی اشاره کرده است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اشاره‌های بنیاد باران برای عبور از روحانی

«جواد امام»، از چهره‌های نزدیک به لیدر اصلاح‌طلبان و مدیر عامل بنیاد باران که به تازگی ظهور و بروز بیشتری در رسانه‌های چپ پیدا کرده است در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد گفت: اصلاح طلبان به جهت حمایت هایی که برای روی کار آمدن روحانی انجام دادند، مسوول پاسخگویی هستند اما نباید نادیده گرفت که بیشتر دولتی ها از جریان راست انتخاب شدند و در واقع اصلاح طلبان هیچ مشارکتی در کار اجرایی دولت نداشته‌اند.

او سپس در پاسخ به این سؤال که «اگر روحانی بخواهد به مطالبات اصولگرایان تن دهد و مطالبات اجتماعی مردم به خصوص حامیان و رای دهندگان را نادیده بگیرد این دوری اتفاق خواهد افتاد و قطعا فاصله بیش از این خواهد شد. با توجه به اینکه ناکارآمدی های جدی هم در دولت مشاهده می شود این دوگزاره باعث می شود اصلاح طلبان نتوانند در ادامه مسیر همراه روحانی بمانند» تصریح می‌کند:

اگر روحانی بخواهد به مطالبات اصولگرایان تن دهد و مطالبات اجتماعی مردم به خصوص حامیان و رای دهندگان را نادیده بگیرد این دوری اتفاق خواهد افتاد و قطعا فاصله بیش از این خواهد شد. با توجه به اینکه ناکارآمدی های جدی هم در دولت مشاهده می شود این دوگزاره باعث می شود اصلاح طلبان نتوانند در ادامه مسیر همراه روحانی بمانند.[۱]

*این فرد همچنین طی یادداشتی که دو شماره قبل در روزنامه اعتماد منتشر کرد از این گفت که اعضای کابینه رئیس‌جمهور روحانی مسئولیت‌پذیر نیستند و بی‌خاصیت‌اند. [۲]
ماجرای عبور اصلاح‌طلبان از روحانی و طلاق سیاسی چپ‌ها از رئیس‌جمهور به حدی برای محافل تحلیلی کشور روشن بود که از سال‌ها قبل آنرا پیش‌بینی کردند و درباره آن هشدار دادند.

مثلا مرحوم حسن شایانفر، تحلیلگر برجسته اصولگرا ۲ سال قبل در یک مصاحبه تأکید کرد که شعار «عبور از روحانی» روزی از دهان اصلاح‌طلبان شنیده خواهد شد. [۳]
او درست در روزهایی این حرف را می‌زد که اصلاح‌طلبان مشغول جاده صاف کنی بیشتر برای برجام بودند و از این می‌گفتند که ما «فدائیان روحانی» هستیم، تمام کارهای روحانی قانونیست و ما تضمین روحانی هستیم. [۴]

اما سؤال اصلی اینجاست که میان آن هوشمندی تحلیلی محافل اصولگرا و با فحاشی‌های گسترده این روزهای چپ‌ها به آقای روحانی چه ربط و ارتباطی هست؟

برخی معتقدند مسئله عبور اصلاح‌طلبان از روحانی از آنجا قابل پیش‌بینی بود که این مسئله یک پروژه است و اساسا ربطی به میزان کارآمدی دولت ندارد زیرا کابینه رئیس‌جمهور روحانی نسبت به دولت قبل هیچ تغییر راهبردی خاصی نداشته است.

در واقع چپ‌های ستادی در تمام طول این مدت، فقط آقای روحانی را تحمل کردند تا از انزوای سیاسی برهند و اکنون که دیگر نیازی به رئیس‌جمهور ندارند -و پروژه «اعتراض ظالمانه» را نیز در راستای یک فتنه بزرگ طراحی کرده‌اند- دیگر نیازی به صحنه‌آرایی احساس نمی‌کنند.

با این وجود و اگرچه ستاد جریان خاص در رؤیای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بدون روحانی است اما تحلیلگران معتقدند درهم‌تنیدگی که به واسطه رفتارهایی مثل «تَکرار می‌کنم» لیدر اصلاح‌طلبان در حمایت از رئیس‌جمهور بین چپ‌ها و اعتدالیون ایجاد شد، یک درهم‌تنیدگی همیشگی است و ایجاد انشقاق یا انفکاک در آن ممکن نیست.

به سخن دیگر اینکه اصلاح‌طلبان حتی اگر تمام پرونده خود در حمایت از آقای روحانی را هم بسوزانند اما همانطور که جواد امام اشاره کرده است؛ در چشم مردم مسئول عملکرد روحانی هستند و باید تا همیشه پاسخگو باشند.

***

کلید نرخ ارز و آب خرمشهر در دست موسوی، خاتمی و کروبی!

«علی‌محمد حاضری»، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا ضمن تأکید بر اینکه کسانی که سعی می‌کنند مردم را از دولت ناامید کنند، آب در آسیاب دشمن و ترامپ می‌ریزند، گفته است: در حال حاضر همه جریانات موجود و علاقمند به سرنوشت ایران باید شرایط خطیر کشور را درک کنند و علی‌رغم وجود تنگناها و حتی گلایه‌مندی‌ها مسیر تقویت انسجام اجتماعی و امیدواری ملی را طی کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همبستگی اجتماعی و گفت‌وگوی ملی چقدر می‌تواند این مسیر را هموار کند، گفت: این بحث کلان است، باید در سطوح عالیه کشور شرایطی را برای ایجاد یک وفاق ملی فراهم کند و نقارهایی که از قبل باقی مانده است رفع و لوازم آن را فراهم کنند.

حاضری می‌افزاید:‌ گره‌گشایی از حصر یکی از این لوازم است امیدواریم تیم دست اندرکاران و مسئولان عالی نظام لوازم و بسترهای مناسب را فراهم کنند تا امکان ایجاد وحدت ملی تقویت شود! [۵]

*قبل از حاضری، محمدجواد حجتی کرمانی دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز اظهار کرده بود که راه حل گرانی دلار، «رفع حصر و بازگشت خاتمی» است. [۶]

در این لیست البته نام حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران و اصلاح‌طلب معروف نیز دیده می‌شود که چند هفته پیش اینطور تأکید کرده بود که راه حل گرانی نرخ ارز، رفع حصر است. [۷]

اظهارات این افراد در حالیستکه مشکلات اقتصادی در اثر حمایت اصلاح‌طلبان از دولت و کم‌کاری کابینه محترم بروز کرده و ربطی به دیدگاه‌های امنیتی کشور ندارد.

در مسئله ناامیدی نیز بایستی اشاره کرد که اساساً این گزاره و حتی این کلمه! تماما دستپخت ستاد اصلاحات است که طی ماه‌های گذشته از جانب ستاد مشترک چپ‌ها و دولت بارها و بارها به انحاء مختلف تکرار شد و ما نیز در وبلاگ مشرق در گزارش‌های مختلفی به آن پرداخته‌ایم. [۸]

کشور در شرایط ته درّه قرار دارد، کشور غرق در ناامیدی است، مردم ناامید شده‌اند و... تنها بخشی از تأکیداتی است که اصلاح‌طلبان و کسانی از درون دولت، در ماه‌های قبل بر زبان آوردند تا فضای ناامیدی در کشور رواج یابد.

جالب آنکه رئیس‌جمهور روحانی به سان نوشدارو پس از مرگ سهراب؛ به تازگی مسئله سیاه‌نمایی و ناامیدسازی را یک جرم دانسته و خواستار برخورد قضایی با آن شده است!

***

ستاد برجام دانشگاه علم و صنعت را هم تسلیم کرد

خبرگزاری فارس، عصر روز سه‌شنبه گذشته خبر داد که بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیر معمول از دانشگاه علم و صنعت بازدید کرده‌اند.

بر اساس گزارش یاد شده، این بازرسان در اقدامی غیرمتعارف از آزمایشگاه‌های دانشکده برق این دانشگاه اقدام به نمونه‌برداری کرده‌اند.[۹]

*مشخص نیست آیندگان و نسل‌های بعدی با شنیدن این رخداد دردآور چه قضاوتی درباره دولت آقای روحانی، اصلاح‌طلبان و اعضای ستاد برجام خواهند داشت!؟

این واقعه تلخ و سازشکارانه، در شرایطی است که آمریکا از برجام رسما خارج شده و رئیس جمهور روحانی نیز در تازه‌ترین سخنرانی‌های خود ضمن کنارگذاشتن ادبیات و مشی سابق، از موضع مقاومت و حتی تهدید با طرفهای مقابل صحبت می‌کند و ورود بازرسان به محیط علمی - آموزشی پالس مناسبی به طرف‌های عهدشکن غربی تفسیر نخواهد شد.

***



۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۶۶۱۱۵

۲_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۶۴۹۲۸

۳_ http://fna.ir/KGO۱S۵

۴_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۵_ http://khabarfarsi.com/u/۵۶۳۳۴۴۹۹

۶_ mshrgh.ir/۸۷۰۱۳۴

۷_ mshrgh.ir/۸۶۸۵۳۱

۸_ mshrgh.ir/۸۳۰۳۴۰

۹_ http://fna.ir/bn۷r۷c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 19
  • سید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    وطن فروشانی تهوع آور به نام اصلاح طلبان
    • AE ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      5 32
      الاغ بارها بهت هشدار دادم با فیلتر شکن و با تنها یک کامپیوتر، لایک های منفی نده اما انگار گوشت بدهکار نیست. من سالهاست که مشرق رو رصد می کنم و به ندرت تعداد لایک ها از 300 تا می گذشتن. الان تو این دو ماهه چی شده که لایک های (عمدتا منفی) به 500 و 1000 تا میرسه اون هم در عرض یکی دو ساعت؟ چرا دیگران به این قضیه واکنش نشون نمیدن؟ سکوت بره ها؟؟؟؟
    • AE ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      3 42
      اگه این لایک های منفی واقعی بود یه یه ساعت فبل نمی شد و از دیروز تا به حال روی 586 تا ثابت نمی موند.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      1 0
      غلط کردند بازدید کردند ! چرا این خبر مهم را در بوق و کرنا نکردید؟
  • محسن121 IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    41 4
    الله اکبر الله اکبر
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    لعنت بر اصلاح طلبان منفور. وطنفروشان خائن.
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      لعت بر اصولگریان نفهم
    • AE ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      61 5
      لعنت بر خیانتکاران حالا ازهر حزبی که میخواد باشه
    • AE ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      32 4
      لعنت بر خیانتکاران حالا ازهر حزبی که میخواد باشه
    • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      2 0
      کدوم کشور دیگه زیر بار این بازرسی هاست فقط و فقط در این دنیا ما هستیم بعد طرف نظر میده اصولگرا نفهم ماهمون نفهم بمونیم اما مملکت رو اینطور بی ارزش و کوچیک و خوار نکنیم بهتره جناب اسلاح طلب فهمیده
  • مریم IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    تا رفع حصر نشه می خوان به مردم فشار اقتصادیی بیارن با ثروتهای هزار میلیاردی
  • AE ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    53 1
    روحانی همون روحانیه عوض نشده مقاومتش هم نوعی فیلمه که مردم باهاش همراه بشن هرچی هم تا حالا گفته برعکس در اومده در رو یه چیز میگه در پشست سر کارهای متناقضشو انجام میده
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    آخ مشرق بسوز از برجام
    • سید US ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      نه مشرق که تمام کشور و تاریخ ایران از برجام سوخت و دود شد!
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      بخدا قسم ایرانی نیستی.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      متاسفم که اینقدر نفهم و نادانی.هر انسان عاقلی از این خیانت می سوزد.خدا خودش کمکت کنه و بهت درک و قدرت تشخیص عنایت کند
    • احمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      12 1
      کدوم برجام؟ همون که تصمینش امضای جان کری بود؟!
  • مجید ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    ما بدبختا که الان قدرتی نداریم و اصلاحطلبا و اصولگراها فعلا دارن جولان میدن اما اگه روزی یه نیروی مستقل به قدرت رسید اولین کارش باید دستگیری این نفوذی ها و جاسوسای وطن فروش باشه که علنا دارن خیانت میکنن ... لعنت بر اینها
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    از آزمایشگاه‌های دانشکده برق این دانشگاه اقدام به نمونه‌برداری کرده‌اند ... ایرانی بدبخت و ترسو
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      خاک بر سر شیفتگان غرب و برجام
    • AE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      4 0
      داش باشلارین
    • AE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      4 0
      داش باشلارینا
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    آیندگان و نسل‌های بعدی چه قضاوتی میکنند و قتی بشنوند بیگانگان از آزمایشگاه‌های دانشکده برق دانشگاه تهران اقدام به نمونه‌برداری کرده‌اند
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      مروم را در تنگنا و گرفتاری اقتصادی قرار میدن تا وقتی جاسوسان آژانس برای سرکشی به هر جامیروند متوجه نشوند خیانت از این بالاتر ؟
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      19 3
      هیچی فرداش هم خونه تک به تک همین اساتید و دانشجویان را بازرسی میکنند و یک مسئاله عادی تلقی میشه
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    13 7
    خاک بر سرتان ایرنیهای بزدلهای اسیران غرب
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      22 0
      توهین نکن ایرانی اگر مسئولین غرب پرست انتخاب نکنه ذلیل نمیشه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    10 3
    هیهات منا العزه! ذلیل و خوار بودن حق مسلم ما است!
  • ن IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    روحانی بیسته.رهبر از روحانی حمایت می کنه.رهبر هم یک اصلاح طلبه
    • حمید IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      24 4
      رهبرما انقلابیه .....نه اون چیزی شماخیلی راحت داری به رهبر نسبت میدی
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      28 4
      رهبر از هر کسی که با رای مردم انتخاب بشه حمایت میکنه مگر امام از بنی صدر حمایت نکرد ؟ مردم خیانتهای بنی صدر یادشون رفته دوباره با رایشان تکرار کردند و باید بفهمند که خائن به هر رنگ و لباسی درمیاد و شعورشون رشد کنه
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      خفه شو اسلاحتلب کثیف
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    کلید براندازی در دست این ست نه کلید حل مشکلات.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    جای تاسف ...
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    2 0
    منونون
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    سلام علیکم خجالت بکشین دست اندرکاران مشرق یک ماهی نشده که شب قدر گذشته غیبت کردن در این مملکت داره نهادینه میشه. تأسف به حال شما که در غوغای صحرای محشر چه پاسخی دارین؟
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      غیبت برای امور مخفی معنی دارد. چیزی که علنی است و همه دارند می بینند دیگر غیبت نیست.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    مرگ به جونورای اسلاحتلب
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    آقایان عراقچی و صالحی و ظریف و لاریجانی: بدانید دنیا کوچیکه و یک روز خواهد آمد که قدرت و تریبون را از دست بدهید و افرادی خواهند امد که بگویند چه بر سر فناوری هسته ای آوردید...
  • ناشناس IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    بدبخت بي سواد 11:11 مجبور ي نظر بدي ياد بگير ( اصلاح طلب ) اينطوريه
    • سلام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      6 150
      اخوی متوجه نشدی عمدا اینجوری نوشته ؟؟؟ حیف کلمه اصلاح برای اینا، اینا همون اسلاح تلبن.
    • سلام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      2 88
      اخوی متوجه نشدی عمدا اینجوری نوشته ؟؟؟ حیف کلمه اصلاح برای اینا، اینا همون اسلاح تلبن.
  • Rastin IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    مرگ بر ماموران موساد و سي آي اي نفوذي كه خيلي خطرناك تر از دشمنان رودررو هستند و ماموريت خود را در اين بل بشو به نحو احسن انجام ميدهند.(همان فضا و كارهايي كه قبل از اشغال عراق انجام شد و به خوبي جواب داد در حال انجام شدن در كشور است)
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    7 369
    لعنت برا فساد طلبان وکمیته ننگ اور برجام که شرف ملت را به حراج گذاشته اند
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    7 50
    به عنوان یک فارغ التحصیل علم و صنعت واقعا تاسف میخورم از این قضیه به غربی ها چه مربوط که در دانشگاه های ما چه خبره
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    7 84
    بدبخت توله سگ مزدور افسادی با فیلتر شکن منفی بدی چیزی از کثیف بودن همپالگی هات و بی شرف بودن خودت عوض نمیشه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    5 103
    یه زمانی همنی احمق ها میگفتند باید سفارت انگلیس باز بشه تحریم ها بره یادشون رفته مردم چی فرض کردید
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    50 7
    عزیزان به دوقطبی دامن نزنید به فکر راه چاره باشید
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      6 32
      دو قطبی واقعا هست و چاره کار هم دفاع از قطب حق در مقابل قطب باطل است. پاک کردن صورت مساله مشکل را حل نمی کند.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    3 83
    روحانی زورهای آخر خودشو میزنه دیگه تمام... آینده برجام معلومه اروپا نامردی خواهد کرد و روحانی برخلاف میلش اعلام میکنه انرژی هسته ای رو شروع کنید...
  • Omid IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    4 127
    خدا لعنت کنه این خائنان وطن فروش رو. مملکت شیعه رو به باد دادند. آدم جیگرش میسوزه ک میبینه اینجوری کشورش داره به تاراج میره...
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    4 519
    قابل توجه اصلاح طلبان: رییس جمهور آینده اصلاح طلب نخواهد بود والسلام. همان طور که سال92 رییس جمهور اصولگرا نیامد سرکار... خودتونو خسته نکنید... از این سه سال باقیمونده لذت ببرید تا میتونید گرونی کنید
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    2 1
    سلام خدمت همه دوستان باید عرض کنم که دوستان نظرات خودشان راکه اکثرا هم باهم مغایرت داشت باادبیات نامناسب احساسی وغیرعلمی مطرح نموده اندکه برازنده فرهیختگان محترم نیست والبته درشرایط فعلی راهگشا هم نیست بنظرم بهتره که دوستان بدورازهرگونه تعصب وتنها باهدف دستیابی به یک راه حل منطقی و علمی بایک نگاه نو مشکلات بوجودآمده رابازبینی وراه حل های مناسب راپیداکنیم وبرای شروع بهتره به این مهم توجه داشته باشیم که همگی ایرانی هستیم بافرهنگ وتمدنی کهن وقابل افتخار که از افتخارات این تمدن کهن عدم تسلیم دربرابرظلم وزورگویی دشمنان بوده است.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    100 سال دیگه نام برجام رو در کنار ترکمن چای خواهند نوشت مطمئن باشید
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    2 13
    یکی تو اتوبان داشت می رفت از تو ماشینش شنید که یکی داره خلاف جهت تو اتوبان حرکت میکنه راننده تاکسی بعد از کمی فکر کردن به جلو نگاه کرد و با خودش گفت اقای محترم این همه دارن خلاف میرن قافل از این که خودش داد همه را دراورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس