مجید انصاری

کسانی که از قبر مرحوم هاشمی می‌ترسند!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

کسانی که از قبر مرحوم هاشمی می‌ترسند!

«مجید انصاری»، فعال اصلاح‌طلب و معاون سابق رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در پنجمین سالگرد امام جمعه سابق اصفهان گفته است:

«عده ای از قبر برخی بزرگان هم در هراس هستند و حاضر نیستند از یک آزاده اندیشمندی تجلیل شود، حاضر نیستند از افکار شخصیتی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی که در مراوده با دنیای عرب صاحب سبک بود، استفاده کنند.»

به گزارش ایرنا، او همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار می‌کند: من می‌دانم جریاناتی از اینکه بخواهند به بهانه دور زدن تحریم ها جیب خود را پر کنند، بسیار خوشحال هستند و من نگرانم افرادی دوباره در اختلاس های کذایی نفتی پیدا شوند.[۱]

*تجلیل نکردن از مرحوم هاشمی و یا استفاده نکردن از چیزی به نام سبک ایشان در مراوده با اعراب دو مسئله متفاوت است.

در مسئله اول کسی مخالف نیست و مشخص نیست اشاره انصاری به چه کسی و به کجاست!؟

اما در مسئله دوم باید توجه داشت که نظام اسلامی همواره و در همه مسائل منطقی عمل می‌کند.

عربستان نیز در دوران جدید حاکمیتی خود رویکردی خصمانه و تمامیت‌خواه را نسبت به همه چیز و همه کس در پیش گرفته و من‌باب کنایه باید اشاره کرد که لابد شاهزادگان سعودی که توسط بن‌سلمان دستگیر و زندانی شدند نیز از منش و روش مرحوم هاشمی استفاده نکرده‌اند!

و یا همینطور یمنی‌ها که شاهد تجاوزات سعودی هستند کأنه می‌توانستند از فرمول مرحوم هاشمی استفاده کنند و جلوی تجاوزات عربستان را بگیرند.

این در حالیست که دولتی فعلی نیز به درست یا به غلط خود را مستظهر به حمایت مرحوم هاشمی می‌داند و کسی جلوی آقای روحانی را برای عمل به روش‌های مرحوم هاشمی نگرفته است.

از طرفی مردم و نسل‌های جدید باید بدانند که مرحوم هاشمی نیز مراوده خاصی با اعراب نداشته و صرفاً در دوران حاکمیت سابق عربستان و زمانی که عرب‌ها معقول‌تر رفتار می‌کردند، روابط مرسوم دیپلماتیک و تجاری با آنها داشته است.

البته رنگ و لعاب دادن به این روابط و خاص جلوه دادن دوران ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی از جانب کسی که در زمان حیات آن مرحوم نیز از این می‌گفت که در آینده پیرامون هاشمی مثل امیرکبیر و شهید اوّل فکر می‌کنیم و پس از درگذشت او هم بر ترویج «مکتب هاشمی» تأکید داشت! به هیچ وجه جای تعجب نیست. [۲]

***

روزنامه اصلاح‌طلب: «مردم» کورند و کاری جز تخریب مذاکره‌کنندگان و برجام ندارند!

«روزنامه شرق» در شماره دوشنبه گذشته خود یادداشتی را به قلم خبرنگاری به نام زینب اسماعیلی که روزنامه‌نگار حوزه دیپلماسی است، منتشر کرد.

در این یادداشت که در اشاره به بگومگوی چند عنصر خودسر با علی‌اکبر صالحی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس و مردک خطاب شدن آنها توسط صالحی نوشته شده، می‌خوانیم:

«از همین مظاهر هم نتیجه می‌گیریم که مردم ایران مردمی سیاسی هستند؛ اما اگر قرار باشد در موضوعی سیاسی اظهار نظر کنند، چیزی ندارند غیر از کلیاتی که هر روزه در صداوسیما تکرار می‌شود و بی‌محتوا و تنها پر از شعار است. همان‌طور که در تمام دوران مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن، از تخریب تیم مذاکره‌کننده تا تخریب دستاوردشان فراتر نرفتند. حال این گفته ترامپ که "این توافق تنها منافع ایران را تأمین کرده و آمریکا هیچ نفعی از این توافق نبرده" را نادیده می‌گیرند و می‌گویند چرا جوری توافق نکردید که جلوی خروج یک عضو را بگیرد؟ چرا جوری توافق نکردید که بتوانید عضو خارج‌شده را به خاک و خون بکشید؟ و حرف‌هایی از این دست که گویی آنچه را اکنون در جهان می‌گذرد، نمی‌بینند.
تنها می‌توان گفت این روند، خطرناک است. این روند بی‌نتیجه و پرهزینه است و مقصد سراشیبی این پیکان ترمزبریده نه‌تنها دره که دره‌ای عمیق است. پوشیده نیست که این سال‌ها از کف‌ خیابانی‌کردن انرژی هسته‌ای، ‌سودها برده شده؛ اما به نظر می‌رسد با این شکاف عمیق اجتماعی، دیگر بس است.»[۳]

*ماجرای توهین به مردم جزئی از ژنتیک جریان سیاسی خاص در ایران است و به همین جهت هراز گاهی خود را به رخ می‌کشد.

چه اینکه در ایام انتخابات ماضی نیز بود که روزنامه شرق در یک یادداشت به منظور حمایت از رئیس‌جمهور روحانی، ۲۰ توهین را علیه مردم ایران رواداری کرد. [۴]

(و مثلا در همان ایام بود که سعید لیلاز از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران اینطور می‌گفت که کاندیداهای اصولگرا بیسواد، دروغگو و بی‌اخلاق‌اند! )

علت این امر را نیز در آنجا باید جست که چپ‌ها معتقد به ذات پلید مردم ایران و عقب‌افتادگی آنها هستند و البته این مسئله را مانعی برای ایجاد لیبرالیسم و هضم شدن در دهکده جهانی هم می‌دانند.

در اشاره به یادداشت شرق نیز بیان این نکته یا به عبارت دیگر این کنایه ضروریست که این مردمی که در ادبیات بورژوازی شرق، چیزی ندارند، کورند، کلیات را می‌گویند و کاری به جز تخریب بلد نیستند؛ دست آخر مشخص شد که حرفشان و انتقادشان درباره غلط بودن برجام و خوشبینی به آمریکا صحیح است.

و اکنون این مدعیان نان خوب خوردن، زباندانی بین‌المللی و گلدوزی‌های سر آستین هستند که باید توضیح بدهند چرا به اندازه مردم از بصیرت برخوردار نبودند و از «صبح بدون تحریم» حرف می‌زدند یا اینکه پیش پیش ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون را بعنوان تیتر و عکس اول انتخاب می‌کردند!؟

گفتنیست، در دوران برجام از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب بیان شد که برجام دستاورد دارد اما مردم نمی‌فهمند.

***

استقبال سرد بانیان اغتشاش از تعیین مکان تجمعات

هیئت دولت اخیراً محل‌هایی برای برگزاری تجمعات را در تهران و سایر شهرها تعیین کرد.[۵]

اما این اقدام با استقبال سرد و البته کنایه‌های جریان خاص، بعنوان حامیان همیشگی حرکت خیابانی مواجه شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز در مطلبی با عنوان «مکان‌های خاص و مثل قیمه! » در همین رابطه نوشت:

«صرف نظر از اینکه آیا می‌توان نقطه یا نقاطی را در شهر تهران برای تجمعات و اعتراضات در نظر گرفت و گروه‌ها یا اقشار مختلف مردم را به تجمع در آن مکان‌ها اجبار کرد یا خیر، اساسا سخن اینجاست که اولا، چگونه مسئولان بعد از سال‌ها هنوز خمیرمایه صدای اعتراض مردم که همانا مشکل مسکن و کار و نان و بهداشت می‌باشد را نشنیده‌اند؟ که می‌خواهند از طریق این مکان‌های خاص این صداها را بشنوند. ثانیا، از قدیم گفته شده، علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. بدیهی است اگر مسئولان مربوطه مشکلات و مسائل معیشتی مردم را جدی بگیرند و در جهت رفع آنها عزمشان را جزم کنند، ریشه اغلب اعتراضات خود به خود از بین خواهد رفت.»

در این یادداشت همچنین می‌خوانیم: مکان‌های خاص در جهت تجمعات مردمی هیچ مشکلی را آنطور که انتظار می‌رود حل نخواهد کرد! [۶]

*این در حالیست که مدتی پس از فتنه اقتصادی دیماه ۹۶ نیز که شورای شهر تهران با طمطراق فراوان در صدد تعیین مناطق تجمع در تهران بود، روزنامه اعتماد طی یادداشتی نوشت:

«لازم نیست ما به مردم بگوییم بروید فلان‌جا و فریاد بزنید، باید مشکلاتی که باعث می‌شوند مردم نیاز به فریاد زدن داشته باشند را کم کنیم. در حوادث اخیر آمارها نشان می‌دهد که اغلب دستگیرشدگان در رده سنی ۱۶ تا ۲۶ سال هستند، یعنی کسانی که نیاز به کار دارند، کسانی که نیاز به مشغولیت دارند. به مسوول عزیز در شورای شهر توصیه می‌کنم که به جای پیگیری محلی برای اعتراض، پول این پروژه را صرف این کنند که برای صد نفر از آن کسانی که نیاز به فریاد زدن دارند، کار پیدا کنند. کارگران را سر کار برگردانند، زمینه‌ای فراهم شود که پدران از فرزندان‌شان شرمنده نباشند و این عصبیت و سرخوردگی در خانواده کاهش پیدا کند.»[۷]

بایستی اشاره کرد که بر اساس آمار وزارت کشور ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در اغتشاشات دیماه ۹۶ شاغل بوده‌اند و بیش از ۷۰ درصد شعارهای آنها نیز سیاسی بوده است.

این در حالیست که در تجمعی که به ایستگاه آتش‌نشانی حمله می‌شود، یا چند کودک کشته می‌شوند و یا عکس سردار سلیمانی و پرچم ایران به آتش کشیده می‌شود؛ تصوّر اقتصادی بودن این تجمع یک تصور خام است.

جدای از این، علاقه همیشگی جریان سیاسی خاص به حرکت خیابانی تغییر دهنده! و مثلاً آدرسی که سعید حجاریان در چند سال قبل به مردم در زمینه حرکت خیابانی داد! [۸] چیزی نیست که قابل انکار باشد.

ضمن اینکه فهم این نکته هم کار سختی نیست که جریانات هوادار حرکت خیابانی که همواره و در تمام رفتارهای خود دست آخر به سمت شعار علیه نظام متمایل شده‌اند؛ هرگز از قانونی شدن و تحت ضابطه آمدن تجمعات خیابانی استقبال نخواهند کرد.

***

۱_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۳۴۳۶۳

۲_ mshrgh.ir/۷۰۴۱۲۵

۳_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/۱۸۹۰۹۲

۴_ mshrgh.ir/۷۲۴۱۷۸

۵_ mshrgh.ir/۸۶۳۳۹۵

۶_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۳۴۷۹

۷_ mshrgh.ir/۸۶۳۶۵۹

۸_ https://www.farsnews.com/printable.php?nn=۱۳۹۳۱۱۲۷۰۰۱۶۰۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سید IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    عجب وقاحتی دارند این اصلاح طلبان تهوع آور!
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      42 5
      جونور اسلاحتلب مناسبتره
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      23 4
      اصلاح طلب های تهوع آور کارشون فقط خیانت به مملکته این غرب زده ها
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      0 0
      شماها که انسان رو به بیرون روش میندازید اخوی
    • DK ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      5 0
      اسهال طلب از همش بهتره
  • رسا IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    64 38
    ما اغتشاش گر نیستیم ما معترض به گرانی و بی کفایتی دولت هستیم خواهشا حساب ما را جدا کنید
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    50 10
    دهن گشادتو ببند آقایونی که قاجار رو روسفید کردید این همه رو که رو نیست سنگ پای قزوینه
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    28 7
    پدر سوخته ها!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    50 9
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IT ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    32 10
    از بدترین سیاستهای اقتصاد لیبرال دفاع میکنند به جای اقتصاد اسلامی عدالت محور انوقت مشکلاتش را گردن نظام میاندازند چرا در بازار خودرو از هر فرد که ماشین نو را بعد از تحویل از کارخانه در بازار ازاد میفروشد 98 درصد مالیات از سود ان نمیگیرند تا یه روزه دلالی در بازار خودرو تمام شود؟
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    23 4
    فهم این نکته هم کار سختی نیست که جریانات هوادار حرکت خیابانی که همواره و در تمام رفتارهای خود دست آخر به سمت شعار علیه نظام متمایل شده‌اند؛ هرگز از قانونی شدن و تحت ضابطه آمدن تجمعات خیابانی استقبال نخواهند کرد.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    21 0
    مسئله اصلی پول مفت نفت .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    32 39
    لعنت خدا بر فتنه گران و حامیان آنها.
  • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    28 4
    نیازی به قبر مرده ها نیست سرمایه ای که پنج سال خرج دوستی با کدخدا شد میتوانست خیلی مشکلات را حل کند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    10 0
    واقعیت این است این روند ادامه دارد
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    11 13
    کسی غیر از این مکان ها تجمع کرد بزنن خردش کنن تا حساب کار دستشون بیاد
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    2 1
    در شهر همدان از دست کبوتر بازان آسایش نداریم و جایی برای اینها البته در همه شهرها درست کنید که آلودگی این پرندگان جان مردم را تهدید می کند
  • م-ا-ی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    27 4
    انصاری اصلاح طلب و دم از عظمت هاشمی زدن نعل وارونه است شما در عالی جناب سرخ پوش ناطق نوری مجلس زوری و تحصن در مجلس و افشاگری در باره زدو بندهای اقازادگی را فراموش کردهاید؟ خدا رحمتتان حجاریان و اغا جاری و عبدی و گنجی و انصاری و منتظری و ندا اقاسلطان و کشته های دروغین و توهین به امام حسین و خیمه ها و موکبها ی سوخته و نه غزه و نه لبنان و اووووووووو کجایی انصاری اصلاح طلب امروز روز است نه که شب
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    26 4
    اصلاح طلبان چوب دو سر ... هستن نه موافقان نظام تحویلشون میگیرن نه مخالفان
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    5 11
    واقعا ارتباط با سران غربی با فقط تخصص هاشمی بود و بس خوش بحالش
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    26 3
    به هر حال مردم هم باید بدانند که اثر رأیشان چیست و نمی توانند مثلا به روحانی رأی بدهند و الان هم به گرانی ها معترض باشند!
  • DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    20 1
    روزنامه اصلاح‌طلب: «مردم» کورند و کاری جز تخریب مذاکره‌کنندگان و برجام ندارند! . منافقین هم در اول انقلاب که به رای مردم احتیاج داشتند مردم را خلق انقلابی و آگاه ایران خطاب کردند و بعد از ظهر که نتایج مشخص شد و مردم به آنها تو دهنی زدند , مردم را توده نا آگاه خطاب کردند.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    11 0
    سفره انقلاب بدجوری به اینها ساخته که دست به هر مستمسک و مغلطه و کذبی میزنند و سیر هم نمیشوند!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    4 11
    ای مشرق بز صفت
  • US ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    54 9
    دقت کردید مشرق فقط نظرات موافق رو تأیید می کنه؟ هیچ یک از نظرات من رو نمایش نداده. شاید از سر لجبازی این یکی رو نشون بدن که مثلاً بگن مخالف هم نمایش میدیم.
    • FR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      0 0
      مطمئنم خود مشرق این نظررو ارسال کرده
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      1 1
      من نظرات موافقی داشتم که تایید نشده تهمت نزن
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      1 0
      من نظر مثبتم ده تا دادم تایید نشده... مگه قراره همه اش و تایید کنن...
  • GB ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    10 3
    هاشمی رفسنجانی در مراوده با غرب صاحب سبک بود. زرشک. اسم سبکش چی بود.
  • ایرانی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    1 0
    اصلاحات نمی خواهد واقعیت را بپذیرد هر کسی که به امریکا بد و بیرا گوید انگار براجداد اصلاحات فحش میدهند ؟به هر حال هوای اربابشان را دارد/
  • جمارانی IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    2 0
    سبک برفرض سبک داشت خوب که چی الان خودتان به غیر از املاک بعد از انقلاب جماران چه دارید . چجوری این همه املاک در شمال شهر تهیه کردید .وای به روزی که مردم شماها را بشناسند
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    2 0
    سیب و گلابی برجام تف از آب در آمد
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    1 0
    اینها یک نوع ویروس تخریب هستند که از اول در انقلاب رخنه کرده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس