صالحی

«شکست برجام» با بهانه شعارهای چند خودسر و یا مردک گفتن صالحی پنهان نمی‌شود.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

فلسطین با برجام آزاد می‌شود...

«عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی، روز شنبه گذشته طی یادداشتی در روزنامه اعتماد که با عنوان «بازخوانی ایران در روز قدس» منتشر شد، ارتباطی عجیب میان برجام روحانی و آرمان قدس را مطرح کرد!

او در بخش پایانی یادداشت بلندبالای خود نوشته است:

«به نظر می رسد که در نقشه به هم ریخته منطقه، هیچ کس در جای خود قرار ندارد. روابط پنهانی برخی کشورهای مسلمان با اسراییل و اتحاد آنان علیه ایران و سیاست خصمانه و بی باکانه امریکا منطقه را بیش از هر زمانِ دیگری در خطر ناامنی قرار داده است. البته اشتباه های گاه استراتژیک خودمان را نیز نباید از یاد ببریم. اینک به گمان این قلم، راهی که فراروی ما است در گام یک، بازخوانی ایران در حوزه تمدنی و اندیشگی آن، ایفای نقش سازنده، تعاملی و خلاق در جهان اسلام و بازموقعیت یابی صلح آمیز ایران در سطح منطقه و جهان است. در این بستر و در گام دو، تفکیک بین امریکا و اروپا ضروری است. باید به نوع نگاه اروپاییان به منطقه بدون شیفته و وابسته شدن به آنان و با حفظ هوشیاری توجه کرد. هنوز برجام برترین سند حقوقی برای تامین امنیت ایران و منطقه خاورمیانه است. برجام یک بار دیگر حاکمیت ملی ایران را در چارچوب سازمان ملل به رسمیت شناخته و ایران را از فصل هفت منشور خارج ساخته است. اینها دستاوردهای کوچکی نیستند. بنابراین، باید از تمام ظرفیت‌های حقوقی، قانونی و قراردادی آن بهره ببریم و از هر شتابزدگی پرهیز کنیم. در این چارچوب است که می‌توان از آرمان قدس دفاع کرد.»[۱]

*قبل از آخوندی، حسن رسولی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز اینطور گفته بود که اکنون که آمریکا سفارتش در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل کرده، تحقق آشتی ملی و عفو عمومی (بخوانید رفع حصر فتنه‌گران) یک امر ضروری است! [۲]

به نظر می‌رسد تمام این اظهارات عجیب و غریب از آنرو بیان می‌شوند که نه جریان سیاسی خاص قصد عذرخواهی از بابت رفتارهای خود در سال ۸۸ را دارد و نه دولت آقای روحانی از بابت برجام.

فلذاست که بایستی گوش افکار عمومی فعلا شنوای این قبیل سخنان عجیب و غریب باشد...

لازم به ذکر است که چیزی که مردم و افکار عمومی فعلا و به جای این حرف‌ها از آقای آخوندی انتظار شنیدن دارند، مقولاتی مثل توضیحات اقناعی درباره قرارداد با بویینگ است.

***

«در شرایط بدتر از زمان جنگ با عراق هستیم»

چرا اطرافیان احمدی‌نژاد و روحانی در «سیاه‌نمایی از ایران» یکصدا می‌شوند!؟

«علی جنتی»، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور روحانی، در بخشی از مصاحبه خود با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد اظهار کرده است:

«ما اکنون در شرایط ویژه ای هستیم که تهدیدهای خارجی در طول ٤٠ سال گذشته به بیشترین حد ممکن رسیده است. حتی در دوران جنگ تحمیلی و حمله عراق ما اینقدر با تهدید مواجه نبودیم گرچه بخشی از کشور اشغال شده بود و با فداکاری های رزمندگان دشمن را از سرزمینمان بیرون کردیم اما امروز در شرایطی هستیم که در ایالات متحده امریکا فردی چون ترامپ روی کار آمده است که صریحا اعلام می کند به دنبال براندازی نظام است. ائتلافی در منطقه بین عربستان، اسراییل و امارات متحده عربی با امریکا شکل گرفته است و همه آنها به دنبال ایجاد مزاحمت برای جمهوری اسلامی هستند. در طول ٤ دهه گذشته به جز در دوران جنگ تحمیلی هیچگاه چنین وضعیتی نبود.»

او در این مصاحبه همچنین از این می‌گویند که مردم از نظام و از کارنامه ۴۰ ساله حکومت ایران نارضایتی دارند! [۳]

*متأسفانه در ایام دولت قبل نیز هنگامیکه رئیس‌جمهور سابق بنای ناسازگاری گذاشت، کسانی از دولت تلاش کردند با بحران‌نمایی از شرایط کشور اینطور القا کنند که ایران در «شرایط شعب ابی‌طالب» قرار دارد!

جالب آنکه شبیه جمله جنتی نیز در همان ایام (حدود ۷ سال قبل) توسط رحیمی، معاون اول وقت رئیس‌جمهور گفته شد که البته مقامات بلندپایه کشور و فرماندهان سپاه به آن واکنش نشان دادند و تأکید کردند که ایران هرگز در شرایط و سختی‌های دوران جنگ تحمیلی نخواهد بود.

مقام معظم رهبری نیز در واکنش به طرح «شعب ابی‌طالب» به تقبیح این مسئله و تشریح غلط بودن آن پرداختند و تصریح فرمودند که ایران اسلامی در «شرایط بدر و خیبر» قرار دارد.

پس از دولت احمدی‌نژاد هم کسانی از ستاد مشترک دولت روحانی و اصلاح‌طلبان دائماً بر مقولاتی مثل «شرایط ته درّه»، «خزانه خالیست»، «احتمال جنگ» و «خطر شرایط نفت در برابر غذا» تأکید کردند.

مقولاتی که امروز توسط مقامات همین دولت «خیانت» و «گِرا دادن به دشمن» معرفی می‌شود! (کما اینکه علی ربیعی، وزیر کار، چندی قبل از این گفت که پخش ناامیدی، بزرگترین خیانت در کشور است)

فی‌الجمله اینکه می‌توان، گفت «سیاه‌نمایی» سکه رایج بازار سیاست‌بازانی است که یک روز با فشار «حلقه انحرافی» نیاز به مذاکره با آمریکا احساس می‌کنند و روز دیگر تصمیم به عقد توافق به هر قیمتی با آمریکا دارند.

و گرنه در واقعیت امر، ایران اسلامی کشوری است که به گواه صندوق بین‌المللی پول در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان قرار دارد، نرخ بیکاری در ایران طی ۷ سال گذشته به میزان ۲ درصد کاهش یافته و نرخ فعلی هم یک نرخ بحرانی نیست و جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون از چندین کشور همسایه و ناهمسایه خود نیز در حال حمایت اقتصادی و سیاسی و نظامی است. امکان و استعدادی که جز توسط یک کشور پرقدرت اقتصادی میسور نیست.

گفتنیست، مقام معظم رهبری اخیراً در واکنش به صحبت‌های دانشجویی که شرایط کشور را مطلقا بد توصیف کرده بود، فرمودند که این احساس را قبول دارند اما این حرف را مطلقا تأیید نمی‌کنند...

***

«شکست برجام» با بهانه شعارهای چند خودسر  و یا مردک گفتن صالحی پنهان نمی‌شود

پس از انتشار تصاویری از شعار دادن و حرکات ناشایست چند نفر مجهول‌الهویه علیه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس؛ برخی رسانه‌های هوادار دولت و اصلاح‌طلبان، واکنش‌های عمده‌ای را نسبت به این رفتار غلط نشان داده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در همین زمینه با انتشار گزارشی مطوّل از این نوشت که «مردم تا کی باید هزینه های سنگین و سخت رفتارهایی دور از شان جامعه ایرانی و ملت بزرگ ایران را بپردازند؟ در حالی که فقط کمی اندیشه لازم است تا بدانیم کجا را می‌زنیم؟ ! »[۴]

بر اساس گزارش ایرنا، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور نیز مدعی شده است که کار این چند نفر یک «طراحی آگاهانه» بوده است.

*اصولگرایان و جریانات اصیل منتقد رئیس‌جمهور بارها و بارها اعلام کرده‌اند که هیچ موافقتی با این قبیل حرکات غلط و خودسرانه علیه مقامات کشور و رئیس‌جمهور ندارند. چه اینکه مشی رهبر انقلاب نیز همواره مخالفت صریح با اینگونه اقدامات خودسرانه و هزینه‌ساز بوده است.

حتی در ماجرای پر سر و صدای قبلی نیز که در حاشیه یک راهپیمایی، شعارهایی علیه رئیس‌جمهور محترم داده شد، اصولگرایان و رسانه‌های ارزشی، پیش و بیش از همه آن اقدام را محکوم کردند. (برای نمونه واکنش مشرق به شعارها علیه رئیس جمهور در راهپیمایی سال گذشته)

اما نکته اینجاست که متأسفانه یک جریان سیاسی خاص در ایران با هر بهانه‌ای به دنبال آسمان و ریسمان است و تقلا می‌کند تا برای پوشاندن شکست‌های سیاسی خود بویژه در منصه‌ای به نام «برجام» هرچیز ولو کوچک و بی‌اهمیتی را بعنوان دلیل این شکست جلوه دهد.

از ماجرای حمله چند خودسر به سفارت عربستان که توسط جریان سیاسی خاص بعنوان عامل منع سرمایه‌گذاری در ایران! معرفی شد تا رخدادهایی مثل مورد اشاره شده و شعار دادن علیه صالحی.

جالب آنکه علی‌اکبر صالحی نیز در بگومگو با چند نفری که در اطراف او مشغول شعار دادن هستند، بیکار نمی‌ماند و به یکی از این افراد با فریاد می‌گوید «بی ادب»... «مردک»!

اما مردک گفتن صالحی در گزارش خبرگزاری دولت و در گزارش رسانه‌های اصلاح‌طلب سانسور و فقط به شعارها علیه صالحی پرداخته می‌شود!

این رخدادها در حالیست که باید تأکید کرد طرف دولت و اصلاح‌طلبان نه چند عنصر خودسر که آمریکا و اروپا هستند که بایستی بر سر تعهدات نیم‌بند خود باقی بمانند اما نمانده‌اند و حالا آقای ظریف مثل رئیس‌جمهور سابق کوبا پس از برجام کوبایی، مجبور است به این کشور و آن کشور سفر کند و تعهداتی که آنها هرگز انجام نخواهند داد را به آنها گوشزد کند.

نوشداروی این مسئله و البته مرهم زخم «اعلام شکست رسمی برجام» که از نظر برخی تحلیلگران یقینا رخ خواهد داد نیز بهانه‌سازی چند عنصر خودسر و یا مظلوم‌نمایی از آقایان صالحی و ظریف نیست.

بلکه عذرخواهی از ساحت مردم و نظام اسلامی و بازگشت به مسیر توجه به ظرفیت‌های داخلی و عزتمندی سیاسی است.

گفتنیست، خبرگزاری ایرنا در تصویر گزارش خود، از عکس فردی استفاده کرده که چفیه بر دوش دارد و در کنار تیم حفاظت دکتر صالحی، مشغول شعار دادن است...

***

۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۵۴۲۷۲

۲_ mshrgh.ir/۸۵۵۴۱۰

۳_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۵۴۳۶۶

۴_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۳۷۸۶۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    62 28
    وضع اقتصاد ایران نشون میده ایران در چه وضعیتی است در وضعیت فلاکت بدبختی
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      22 36
      در ذهن شما یا به استناد آمار؟
    • AE ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      10 8
      بله از ترافیک خیابونها مشخصه فلاکت!!
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      12 2
      بقای عده ایی کذاب در سیاه نمایی است روزی ترساندن مردم از سایه دروغین جنگ و رأی گرفتن از افکار ساده لوحان جامعه روزی دروغ دیوارکشی بین زنان و مردان در پیاده رو و امروزهم که اقتصاد ایران در جایگاه ۱۸ دنیاست برای فرار از پاسخگویی دوران مدیریت پر اشتباهشان در زمینه اجرای عدالت اجتماعی به فلاکت نمایی روی آوردند
  • دکتر IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    36 32
    حرف های بچه گانه! 98 درصد طرفداران برجام طرفدار سرسخت اسراییل هستن
  • سید IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    66 39
    هرچه بیشتر با اصلاح طلبان آشنا می شویم، تهوع آورترشان می یابیم!!!!!
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    44 10
    اینکه روی شاخ بنشینید و بن را ببرید و هر کس به شما هشدار بدهد دارید سقوط می کنید را سیاه نما بدانید نشانه بی عقلی شما است. هر گاه عدالت در حکومت ها گم شود و منافع افراد و خانواده های خاص بر کشوری مسلط شود برجام های پی در پی برای آن کشور باید هم رخ بدهد.
  • ایرانی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    29 9
    به نظر من هم کشور در شرایط بحرانی اخلاق و خیانت و فساد و فحشا و غیره قرار دارد اما همه اینها بواسطه دولتهای ضعیف و بی تدبیر و خیانتکاری می باشد که بر سرکار آمدند و کار نکردند تا ما به این وضعیت دچار شدیم و حال این دولتها باید پاسخگوی این وضعیت کشور باشند . همانطور که رهبری به روحانی گفتند که همه این کارها را چه کسی باید انجام دهد ؟ خب شما آقای روحانی باید انجام دهی و هی نگی باید بشود باید انجاک گیرد باید و باید اشتغال و فرهنگ و خیانت و ... همه به دست دولت انجام می گیرد و اگر ضعف بود از سوی دولت می باشد و ربطی به نظام و دین و ... ندارد. پس در وضع بدی هستیم
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    20 0
    خائن ؛ فرقی نمیکنه در چه جناح و گروهی باشه. خائنه و باید اعدام بشه اما در مورد کشور ما ظاهرا برخی ها دارای حاشیه امن هستن
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    20 0
    خب آقایان اصلاح طلب، اگه با تهدید بی سابقه روبرو هستیم چرا پس مذاکره موشکی؟ می خواهید مردم ایران را گوشت دم توپ آل سعود و اماراتی ها کنید.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    24 14
    الان گناه احمدی نژاد چی بود بر اساس این متن؟
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      10 19
      بخون می فمی. ناسلامتی اولین کسایی که گفتن در شرایط شعب ابی طالب و در شرایط سخت از زمان جنگ هستیم احمدی نژادیا و مقامات احمدی نژاد بودن.
  • آنتی بنفش US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    6 16
    باعث تاسف و تهوع هست که ما رو با حامیان آخوند آمریکایی یکی میدانید. البته از سایت های زردی مثل شما این جور مطالب طبیعی هست و ما به هیچ جامون نمیگریم.
  • بهرام.اهواز IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    22 1
    اقای اخوندی که جز دامادی و هم ریشی چیزی از سبک زندگی اخوندی نداشته و ندارد دقیق پس از بیان واقع بینانه رهبری که امنیت ما در سایه مقاومت و بردهای موشکی است ن چیز دیگر می خواست دهنکجی اشکار ب نظام داشته باشه. کسی نیست بپرسه هواپیماها چ شد
  • بهرام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    23 0
    برجام مرد/ رفت/ لا اله الا الله/ برجام نتونست بنزین هواپیمای خود ظریف خان را نگهداره میتونه منطقه پراشوب غرب اسیا را 4/ اخوندی ..
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    17 0
    نقش منطقه ای ایران و اقتدارش اصلاً ربطی به روحانی نداره چه برسه به برجام مزخرفش
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    16 0
    فکرش رو بکنید وزیر تریلیاردر روحانی به جای نظریه پرداری در باره مسکن و جاده سازی نظریه بده که برجام مسخره شون ناجی منطقه و فلسطین بشه ! عجب کابینه مضحکی داره تیم تدبیر و امید !
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    10 0
    فیلسوف همه چی دان وزیر با ادب و با فرهنگ ! و متخصص همه فنون غیر از راه و مسکن و ترابری و عشق بیمه مرگ
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    23 7
    این کشور روبه نابودی وبدبختی است مگر خدا این ملت را نجات دهد ولا غیر
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      7 0
      درست مثل علی که مغلبوین تبلیغات معاویه می گفتند نماز نمی خواند! ما رو به پیشرفتیم و موفقیت های بزرگ کم نداشته ایم اما شما به عمد یا از روی سهو می خواهید شرایط کشور را سیاه جلوه دهید.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 11
    رهبر خوبی داریم ولی دولت های ما ذلیل هستن همشون باید دولت تحویل ارتش بشه چون دولت نظم میخواد سپاه نظم زیادی نداره همون اول گفتم دولت رو تحویل ارتش بدید
    • ماهان IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      6 2
      از جلو نظام بیدار شو عمو کجایی
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    20 5
    اصلا طرفداران احمدی نزاد اهل سیاه نمایی نیستند اونا اهل منطق و واقع گراییند طرفداران روحانی نمی دانم بهترین نیروها ارزشی طرفداران احمدی نزادند که از اول این قرداد ننگین اعلام موضع کردند اونم برای عزت ایران ملت نیاز به شفاف سازی دارد نه هنوز نمایندگان ملت نفهمیدند چه شده و اسراعیل از همه چیز خبر دارد
  • ماهان IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    6 9
    توهین به دکتر صالحی کار درستی نبود ایشان طبق دستور عمل کرده از خودش اختیاری ندارد
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      11 2
      شمر هم به دستور ابن زیاد عمل کرد و یک مامور بیشتر نبود.
    • سحرناز IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      6 6
      یعنی بالا دستی ها بهش گفتن برو مجلس با قسم جلاله مجلسی ها رو فریب بده؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    4 4
    اسمان ریسمان به هم نبافید و هر چه فریاد دارید بر سر همان خود سر هایی سر دهید کهبا این شاه کارهای خودشان باعث انحراف افکار از عظمت راهپیمایی وحدت افرین روز قدس شدند
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      5 0
      مرگ بر وحدتی که با نفوذی های خودفروخته باشد.
  • مانی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    5 0
    این جماعت زندگی سیاسی اجتماعی اقتصادی شان وابسته به برجام است حتی اگر پوستین یا اسم برجام باشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس