موشک

عده‌ای در کشور همراه با عملیات روانی دشمن، مدعی هستند که باید درباره توان موشکی کشورمان، بهانه‌زدایی و روند خسارت بار برجام را در حوزه موشکی و منطقه‌ای نیز پیاده‌سازی کنیم!

سرویس سیاست مشرق - رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) به «فشار روانی» به عنوان یکی از محورهای نقشه دشمن اشاره کرده و فرمودند: «دشمن در این بخش از طراحی خود درصدد است نقاط قوت نظام اسلامی و عناصر اقتدار ملی را به نقاط ضعف و چالش برانگیز تبدیل کند تا ملت ایران نسبت به این نقاط قوت بدبین و دلسرد شوند».

ایشان به عنوان نمونه، «پیشرفت‌های هسته‌ای» را یکی از نقاط قوت و افتخار فناوری و دانش کشور دانستند و گفتند: «توانایی دانشمندان و متخصصان جوان کشور در تولید اورانیوم غنی‌شدهٔ بیست‌درصد، در شرایطی که طرف مقابل انواع شروط و مشکلات را برای تأمین اورانیوم بیست‌درصد جهت مصارف پزشکی مطرح کرده بود، نماد قدرت علمی و فناوری و یک نقطه قوت بزرگ ملی است که برای کشور مایه آبرو شد».

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای افزودند: «اکنون دشمن تلاش دارد تا با کار روانی و ریشه‌ای، این نقطه قوت ملی را به مسئله‌ای چالش برانگیز تبدیل و ملت را نسبت به آن بدبین کند».

گفتنی است «احمد شیرزاد» از نمایندگان مجلس ششم- آذر ۹۳- در میزگردی در دانشگاه تهران در اظهارنظری تأمل برانگیز با بیان اینکه نه منابع اولیه فعالیت هسته‌ای را داریم! و نه به علوم آن احاطه داریم! گفت:

«هیچکس در ایران نمی‌داند که ما به چه دلیلی به مسیر هسته‌ای شدن پا گذاشته‌ایم و این امر دقیقاً به مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر بود در حالیکه برخی افراد شعارهایی مانند راه قدس از کربلا می‌گذرد را بیان می‌کردند... از این چاه (صنعت هسته‌ای) آبی در نمی‌آید، مگر اینکه برای برخی افراد نانی درآید، افزود: از سال ۸۲ تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور».

«صادق زیباکلام» از فعالین اصلاح طلب نیز در همین میزگرد گفت:

«فعالیت‌های هسته‌ای دست کم از سال ۸۲ به این سو خیلی شیره گلوسوزی برای مملکت نبوده است، نه از نظر پیشرفت علمی خیلی خبری بوده و نه از لحاظ اقتصادی و چه بسا با مطالبی که مطرح شد به ضرر ما بوده است...من معتقدم آنقدر که هسته‌ای به ما ضرر زده است جنگ نزده است».

«داوود هرمیداس باوند» از فعالین اصلاح طلب نیز در همایش مذکور گفته بود:

«هیچ گونه رابطه منطقی بین ملی کردن صنعت نفت و بحث هسته‌ای وجود ندارد... اقدام به ملی کردن صنعت نفت در آن دوران یک اقدام تاریخی بود ولی امروز با توجه به مسئله هسته‌ای مشکل بزرگ کشور ما برای جلب سرمایه‌های خارجی است.»

ایشان «توانایی موشکی» را یکی دیگر از نقاط قوت و زمینه ساز «امنیت» کشور دانستند و افزودند: «دشمن با یک عملیات روانی بر روی این نقطه قوت متمرکز شده است و متأسفانه عده‌ای هم در داخل، با او همصدا شده‌اند».

بی توجهی به تجربه پرهزینه برجام

با آغاز به کار دولت یازدهم به ریاست روحانی در سال ۹۲، مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شد. در همان مقطع جریان رسانه‌ای حامی دولت، توانایی هسته‌ای را یک هزینه و یک صنعت تزیینی معرفی کرده و مدعی بود که باید این هزینه را از دوش کشور برداشت. همین جریان رسانه‌ای با ایجاد دوگانه دروغین «هسته ای-معیشت» مدعی بود که باید هسته‌ای را کنار گذاشت تا معیشت مردم گشایش یابد!

دولت تاکید داشت که اروپایی‌ها آقااجازه هستند و باید مستقیم با کدخدا! بست. بر همین اساس مذاکرات هسته‌ای با طرف مقابل با محوریت مذاکرات ایران و آمریکا (دیدارهای مکرر ظریف و کری) انجام شد. پس از پایان مذاکرات، برجام امضا شد و دولت ایران در قلب راکتور اراک بتن ریخت. رسانه‌های حامی دولت تاکید کردند که «تحریم‌ها دیگر به تاریخ پیوست». آقای روحانی نیز تاکید کرد که در دی ماه ۹۴ تمامی تحریم‌های ضد ایرانی از جمله تحریم‌های بانکی و نفتی به یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق.

اما در نهایت «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها پابرجا ماند». بی دستاوردی برجام به جایی رسید که ظریف صراحتاً اعلام کرد که حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم. عراقچی تصریح کرد که ایران برجام را داستان موفقی نمی‌داند چون تحریم‌ها لغو نشد. روحانی نیز صراحتاً اعلام کرد که ۴ سال است که با گونی دلار می‌آوریم! آلمان نیز در اقدامی توهین آمیز از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کرد.

صنعت هسته‌ای تقریباً تعطیل شد؛ اما مشکل رکود، تورم، بیکاری، مسکن و...در جای خود باقی ماند. چرخ سانتریفیوژها از کار افتاد و متاسفانه به دلیل چیدن تمامی تخم مرغ‌ها در سبد برجام از سوی دولت و کم توجهی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و در نهایت به دلیل کارنامه ضعیف اقتصادی دولت، چرخ بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و مجموعه‌های تولیدی نیز از کار افتاد. اوباما با خوشحالی اعلام کرد که بدون شلیک حتی یک گلوله، صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم. پس از آن مقامات ارشد دولت اوباما اعلام کردند که ما صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم و حالا نوبت دولت بعدی آمریکاست تا همین رویکرد را در قبال صنعت موشکی ایران پیاده کند.

علیرغم تجربه پرهزینه برجام، متاسفانه یک جریان رسانه‌ای همصدا با دشمن بر طبل مذاکرات موشکی کوبیده و ادعاهای مضحک دشمن را تکرار کردند.

این جریان مدعی است که باید برای رسیدن به گشایش اقتصادی، بهانه موشکی را از دست دشمن گرفت. این در حالی است که در سال ۹۲، دقیقاً همین ادعای مضحک درباره توان هسته‌ای مطرح شد.

در ادامه مرور کوتاهی داریم بر مصادیق همصدایی با دشمن درخصوص توان موشکی:

کاهش برد موشک‌ها!

یکی از پیشنهادهای تأمل برانگیز از سوی جریان رسانه‌ای منتسب به اصلاحات این بود که باید برای اعتمادسازی، برد موشک‌هایمان را کاهش دهیم!

در همین رابطه «ناصر هادیان» از حامیان برجام-اسفند ۹۶- در مصاحبه با سالنامه نوروزی روزنامه ایران با اشاره به موضوع مذاکرات موشکی گفت:

«من مخالف ردکردن کلیت مذاکره هستم. چه دلیلی دارد بگوییم مذاکره نمی‌کنیم؟ حتی درباره موضوع موشکی. سوای مذاکرات، یک راه دیگر هم پیش پای ایران وجود دارد و آن اینکه به کشورهای خواهان مذاکره پیشنهاد دهد که برای مدت زمان محدودی برد موشک‌های خود را مثلاً از ۲ هزار کیلومتر افزایش نمی‌دهد. نتیجه چنین پیشنهادی این است که ایران خودش داوطلبانه و بدون فشار هیچ کشوری این کار را کرده و هروقت اراده کرد، می‌تواند دست از این تعهد بردارد. ضرر آن نیز این است که این کار را بدون هیچ ما به ازایی انجام می‌دهد؛ اما آنچه از این اقدام یکجانبه حاصل می‌شود، ایجاد نوعی اعتمادسازی بین المللی است».

«احمد نقیب زاده» از فعالین اصلاح طلب نیز در سرمقاله روزنامه آرمان- آبان ۹۶- در مطلبی مشابه نوشت:

«مواضع اروپایی‌ها (درخصوص توان موشکی ایران) تا حدی خردمندانه به‌نظر می‌رسد. هم می‌خواهند که هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کنند و هم نمی‌خواهند موضوع موشکی ایران به یک بحران غیرقابل بازگشت تبدیل شود. البته ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است که این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند. برد بیش از دوهزار کیلومتر در برنامه‌های ایران نیست. بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم».

«علی خرم» نیز –بهمن ۹۶- در مطلبی در روزنامه شرق نوشت:

«مسئله‌ای که اروپا را در کنار آمریکا قرار می‌دهد، توسعه صنعت موشکی ایران است. اروپا از توسعه موشکی پاکستان، هند، اسرائیل، عربستان، ترکیه، امارات و مصر احساس نگرانی نمی‌کند. چرا در مورد ایران که برد موشکی‌اش از همه کشورهای فوق کمتر است، اعلام احساس خطر می‌شود؟ راز این امر در دو دلیل نهفته است: اول، هیچ‌کدام از کشورهای منطقه درباره برد موشکی خود تبلیغ نمی‌کنند، درحالی‌که بی‌سروصدا به توسعه آن مشغول‌اند. دوم، هیچ‌کدام از این کشورها اقدام به تهدید هیچ کشوری با موشک‌های خود نمی‌کنند... موضوعی که اروپا انگیزه ورود به آن را دارد و تلاش خواهد کرد محدودیت‌هایی به وجود آورد، همین حوزه توسعه موشکی است. بدون هرگونه مجامله‌ای باید گفت اگر ایران دنبال راه‌حلی است که اروپا را به خود نزدیک کند، باید ابتدا در صدد رفع دو عامل فوق برآید تا درجه احساس ناامنی اروپا از توسعه موشکی ایران را به مقدار زیادی کاهش دهد. سپس ایران با اروپا گفت‌وگویی شروع کند که در آن علت منطقی توسعه موشکی ایران مطرح شود... اگر اروپا تقاضای محدودیت در توسعه صنعت موشکی ایران دارد، باید آستین بالا زده و نیروی هوایی ایران را به مجهزترین امکانات آراسته کند. سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا حاضرند با احتیاط وارد این بحث با ایران شوند؛ به شرط آنکه اطمینان و اعتماد آنها جلب شود».

روزنامه اصلاح طلب «جامعه فردا» نیز –آذر ۹۶- در مطلبی نوشته بود:

«جانشین فرمانده سپاه گفت:"اروپا سر به سر تهران نگذارد. برد موشک‌های ما تا جایی است که تهدید وجود دارد". ایران می‌گوید حاضر به مذاکره برای موشک‌هایش نیست و برجام موشکی یا هر مذاکره‌ای ذیل برجام برای تغییر در برد موشک‌ها را نمی‌پذیرد. برای رسیدن به چنین هدفی لازم است مانند مذاکرات هسته‌ای پرونده موشک‌ها هم در اختیار دیپلمات‌های وزارت خارجه قرار بگیرد تا ادبیات حقوقی و سیاسی جایگزین نگاه نظامی شود. می‌توان با یک دید استراتژیک موشک‌های بالستیک را که نقش تعیین کننده دفاعی برای ایران دارد از روی میز مذاکره برداشت. برای برداشتن موشک‌ها از روی میز مذاکره باید تن به معامله بدهیم. در ایران دیپلمات‌ها به خوبی می‌دانند که عراق متحد استراتژیک همیشگی ایران نخواهد بود و در دوران پس از داعش دردسرهای زیادی برای ایران ایجاد خواهند کرد.»

نکته قابل تأمل اینجاست که پیشنهاد تأمل برانگیز و مغایر با منافع ملی «کاهش برد موشک‌ها» صدای برخی رسانه‌های اصلاح طلب را نیز درآورد. در همین رابطه روزنامه اصلاح طلب شرق که خودید طولایی در بزک برجام دارد، در اعترافی دیرهنگام به این رویکرد غلط واکنش نشان داد.

روزنامه شرق- اردیبهشت ۹۷- در مطلبی نوشت:

«حتی اگر اروپا موضعی مستقل از برادر بزرگ‌تر (آمریکا) اتخاذ کند، باز هم برای ما شرایطی را قائل می‌شود که مانند شمشیر داموکلس بالای سر نوازشمان می‌کند. ایجاد محدودیت برای برنامه‌های موشکی ایران و وادارکردن کشور به عقب‌نشینی از عمق استراتژیک خود ممکن است از جمله این شرایط و تضییقات باشد. در این صورت تکلیف چیست؟ آیا برای نگه‌داشتن سه کشور امضاکننده برجام در این میثاق مصوب شورای امنیت سازمان ملل باید همچنان هزینه کرد و ملتمس دعا شد؟ تأمین امنیت کشوری که جمعیت آن طی فقط یک نسل گذشته دوبرابر شده و گفته می‌شود طی یک نسل دیگر باز هم دوبرابر خواهد شد، چیزی نیست که بتوان آن را در گرو گذاشت، حتی اگر گروگیر آن، حیات برجام باشد. کشوری که فاصله شمال و جنوبش بیش‌از دو هزار کیلومتر است، اگر برد موشک‌هایش را کمتر از این کند، دست به انتحار زده است، چراکه حتی سرزمین اصلی‌اش را هم زیر پوشش نمی‌گیرد! کشوری که حداقل در دو سده گذشته به هیچ همسایه بلافصل و غیربلافصلی لشکر نکشیده، ولی همسایگان ضعیف و قوی به آن لشکرکشی کرده‌اند، کشوری که دست‌کم در این چهار دهه در هیچ پیمان نظامی‌ای نبوده و قبل از آن هم با هیچ کشوری پیمان غیرنمایشی و استراتژیک نداشته، کشوری که بعضی از همسایگانش در آتش بدترین نوع تروریسم کور می‌سوزند و بعضی دیگر سر بزنگاه یا بفرموده قلدری می‌کنند، نمی‌تواند خود را خلع سلاح کند و حتی نمی‌تواند خود را از داشتن عمق استراتژیک محروم کند».

دوگانه دروغین «موشک- معیشت»!

متاسفانه جریان رسانه‌ای منتسب به اصلاح طلبان با ایجاد دوگانه دروغین «موشک-معیشت» با بازی در پازل دشمن، اینگونه القاء می‌کند که با رفع مسئله موشکی، معیشت مردم حل می‌شود. دوگانه دروغینی که در پرونده هسته‌ای و برجام آزمون خود را پس داد و نشان داد که هیچ نسبتی با واقعیت ندارد.

«کوروش احمدی» از فعالین اصلاح طلب- اردیبهشت ۹۷- در روزنامه اعتماد نوشت:

«به رغم انتقادات غیرکارشناسانه و غیرمنصفانه جاری از برجام، هیچ شکی در مورد درستی مسیری که طی چهار، پنج سال گذشته در رابطه با برجام پیموده‌ایم، نباید داشت. برجام در دقیقه نود و با بهره‌گیری شایسته از گشوده شدن پنجره‌ای بی‌سابقه در امریکا امکان توقف اجرای تحریم‌های ظالمانه را داد. از آن پنجره هر چند با تأخیر و ناقص، اما سرانجام قبل از فوت کامل وقت استفاده شد. بر اثر این توافق تحریم‌های ظالمانه که حلقه آنها بر گردن اقتصاد کشور در حال فشرده‌تر شدن بود، متوقف و گشایشی در روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای جهان حاصل شد؛ اما این گشایش نتوانست جامع و فراگیر باشد، چرا که تنها به یک حوزه، یعنی حوزه هسته‌ای، محدود ماند و گشایشی در روابط اقتصادی ایران و امریکا نیز حاصل نشد؛ لذا، تنش در دیگر حوزه‌ها تداوم یافت».

«فریدون مجلسی» از حامیان برجام نیز – دی ۹۶- در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:

«در حوزه موشکی برخی اقدامات ناشیانه را انجام دادیم...انتظارات بیشتری از این توافق (برجام) وجود داشت که بخش‌هایی از آن به دلیل رویکردهای محافظه کاران در داخل و برخی اقدامات ناشیانه محقق نشد. باید گفت که برجام نیاز به مکمل داشت و آن حل برخی اختلافات و رفع تحریم‌های دیگر بود. تحریم‌هایی که آمریکا به صورت یکجانبه وضع می‌کند و مستقیم و غیرمستقیم بر ایران تاثیرگذار است.»

روزنامه اصلاح طلب «ابتکار» نیز- اسفند ۹۶- در مطلبی تأمل برانگیز نوشت:

«به واقع به همان میزانی که برجام و حفظ آن عامل اصلی نزدیکی و همسویی اروپا با ایران است، برنامه موشکی و رفتاری ثبات زدا می‌تواند منجر به شکاف ایران و اروپا شود چراکه برنامه موشکی ایران در گذر زمان می‌تواند تهدیدی برای اروپا نیز باشد... با همه نادرستی و خطایی که در رفتارهای تروئیکای اروپایی بابت اعمال تحریم جدید علیه ایران وجود دارد، اما نباید نقش ایران را در ایجاد چنین وضعیتی نادیده گرفت؛ به عبارت دیگر نقش ایران به همان میزان نقش اروپا در اعمال این تحریم‌ها یکسان است... حال در شرایطی که برخی از رفتارهای ایران موجب دور شدن تدریجی اروپا از ایران خواهد شد، لازم است که ایران رفتارهای خود را منطبق با روح برجام نماید. این مهم با توجه با نیاز اقتصاد برجامی ایران، می‌تواند موجب همراهی اروپا در حفظ برجام شود».

نتیجه بهانه زدایی: تعلیق اقتصاد و از بین رفتن مؤلفه‌های قدرت

«جاوید قربان اوغلی» از دیپلماتهای ارشد دولت اصلاحات نیز-اسفند ۹۶- در مطلبی با عنوان «از مذاکره نمی‌ترسیم» در روزنامه شرق نوشت:

«در این نکته نباید تردید کرد که ایران و اروپا در موضوع برجام و حفظ آن، موضعی تقریباً یکسان دارند و مقامات ارشد سه کشور اروپایی بارها بر این نکته تاکید کرده و از اختلاف خود با آمریکا در توافق هسته‌ای سخن گفته‌اند. به همین دلیل است که ترامپ پس از ناکامی در استراتژی «مذاکره مجدد»، تهدید به خروج را مانند شمشیر داموکلس بر سر برجام قرار داده و با امنیتی کردن فضای بین المللی در رابطه با ایران، از پنجره تهدیدات موشکی و بی ثبات کردن منطقه، اروپا را برای وادار کردن ایران به مذاکره، تحت فشار قرار داده است. در چنین شرایطی، هدف از مذاکره با این کشورها باید متمرکز بر یافتن راهکارهایی با کمترین هزینه برای حفظ برجام باشد».

اصلاح طلبان در واکنش به رفتارهای زیاده خواهانه آمریکا و شرکای اروپایی‌اش تنها یک پیشنهاد دارند و آن اینکه یکطرفه امتیاز بدهیم و انتظار امتیازگیری هم نداشته باشیم. این جریان با همین شیوه و با دوگانه سازی دروغین «هسته ای-معیشت»، صنعت هسته‌ای را به تعطیلی کشاند ولی در سوی مقابل، تحریم‌ها پابرجا ماند و هیچ دستاوردی از برجام عاید ایران نشد.

در حال حاضر نیز این جریان همسو با عملیات روانی دشمن، مدعی است که باید درباره توان موشکی کشورمان، بهانه زدایی کنیم و روند خسارت بار برجام را در حوزه موشکی و منطقه‌ای نیز پیاده سازی کنیم!

اروپا با آمریکا همصداست و قصد دارد تا اقتصاد ایران را معطل برجام نگه دارد و همزمان مؤلفه‌های قدرت ایران را نیز از کار بیندازد. دیروز به بهانه هسته‌ای و امروز به بهانه موشکی؛ بنابراین تنها نتیجه بهانه زدایی، خالی شدن دست ایران از مؤلفه‌های قدرت و استمرار دستاورد تقریباً هیچ است.

گفتنی است آقای روحانی در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در دومین مناظره تلویزیونی گفته بود: «آنجایی که خواستیم - یعنی خواستند - برجام را به‌هم بزنیم دیدیم چکار کردند؟! آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند. روی موشک‌ها شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نوشتند تا برجام را بهم بزنند. برای اینکه نتوانیم از برجام صد درصد استفاده کنیم!».

از نظر آمریکا، جمهوری اسلامی با تحریم دچار مشکلات بزرگ و عدیده شده و چاره دیگری جز مذاکره و امتیاز دادن در موضوع هسته‌ای نداشت، پس چرا نباید همین ساز و کار را در سایر حوزه‌ها اعمال و تکرار کرد؟! عده‌ای در داخل کشور نیز شیپور این قضیه هستند و اگر برخی دولتمردان در خفا و گاهی با ایما و اشاره می‌گویند، آنان بی‌شرمانه و با بانگ بلند جار می‌زنند که برجام هسته‌ای کافی نیست و برای حل مشکلات باید برجام موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشری و... نیز خلق کرد. وقتی هم که گفته می‌شود مگر از برجام یک چه خیری دیده‌ایم که از دو و سه آن ببینیم، می‌گویند بله امتیاز می‌دهیم و امتیازات زیادی هم هست اما چاره دیگری نیست!

امیرالمؤمنان در حکمت ۳۱۴ از کلمات قصار نهج‌البلاغه و درباره بازدارندگی  فرمود «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ. سنگ را به همان جایی که از آنجا پرتاب شده، بازگردانید؛ که همانا شرارت را جز شرّ  باز نمی‌دارد». متقارن و نامتقارن، باید پاسخ پشیمان‌کننده به دشمن داد وگرنه خباثت‌ها بیشتر خواهد شد. تنها چاره، قدرتمند شدن و صیانت از منابع قدرت موجود است. در مقابل، دشمن به واسطه عوامل جنگ روانی نیابتی خود در داخل کوشیده تا منابع قدرت ملی (فناوری‌های روز از جمله هسته‌ای، نفوذ تعیین‌کننده منطقه‌ای، قدرت موشکی) را به عنوان اسباب هزینه و دردسر جا بیندازد تا خود را خلع قدرت کنیم.

لازم به ذکر است که یکی از اندیشکده های معروف آمریکا، در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما»- رئیس جمهور سابق آمریکا- پروژه «نرمال سازی ایران» را پیشنهاد کرد. براساس این پروژه آمریکا می‌بایست سلسله اقداماتی را درخصوص ایران اجرا کند. اولین مورد آن بحث هسته‌ای و از بین بردن دستاوردها و پیشرفت هسته‌ای ما بود به طوری که  مقامات آمریکایی با اجرای برجام تاکید کردند که واشنگتن توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد. محدودکردن و توقف فعالیت‌های موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی. در حقیقت برجام نه به عنوان عاملی برای لغو تحریم‌ها، بلکه نقشه راهی برای نرمال سازی ایران است. به همین دلیل است که تاکنون تقریباً و تحقیقاً هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 11
  • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    99 15
    برخی از جماعت میتونن با امریکا در مورد ناموس خودشون مذاکره کنن البته اگه تا همین الانشم تحویل کدخداشون نداده باشن!! خیلی دلم میخواد یکی از این لجن هارو از نزدیک ببینم همین حرفاشون تکرار کنن تا اون دهن کثیفشون خرد کنم مشرق نترس سانسور نکن خواهشا
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      70 6
      اینها وطن فروشن. تن فروش به وطن فروش شرف داره. اون از خودش مایه میزاره و خودش رو نابود میکنه. حداقل حق الناس کمتر به گردنش هست. اینیکی از ملت مایه میزاره و ملت رو میفروشه.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      9 42
      ززززززررررررشششششکککککک
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    68 5
    این جماعت سرشون تو آخور انگل یس و ام ریکا ست و بیش از این انتظاری نیست.
    • کوروش IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      39 3
      حالم از هرچی اصلاح طلب نماست بهم میخوره... اینا زمان قاجار بودن العان ایران تیکه تیکه شده بود. ابله های سیاسی
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    43 5
    اگه هسته ای نبود مگه اینکه .... میدادید و مذاکره میکردید
  • US ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    47 2
    از نفر اصلی صحبت نکردید از بهرمانی و فریدون
    • ااااااا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      9 1
      نفر اصلی همیشه پشت صحنه است برید ببینید کی به مجلس دستور داد برجام توی بیست دقیقه تصویب کنند
  • محسن IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    47 0
    مرك بر منافق
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    31 4
    با توجه به بودجه دفاعی محدود و عدم دسترسی به منابع لازم برای تجهییز نیروی دفاعی ایران جهت ایجاد بازدارندگی مقابل دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای،تنها گزینه موجود اتمی شدن ایران است و لاغیر.
  • محسن US ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    48 5
    قیافه هاشون خیلی شبیه اسکلاست تعجبم که برخی ها به این اسکل ها به عنوان روشنفکر دخیل می بندند .
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      31 0
      بدتر از قیافه شون افکار احمقانه شان است. واقعا احمقند
  • محسن از کردستان IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    42 1
    خدایا شر افسادطلبها رو از سر این مملکت کم کن...
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    33 0
    حیف نونی که بعضیا میره تو شکمشون ، بخاطر نگاه کدخدا حاضرن ابتدایی ترین مسایل امنیتی رو زیر پا بزارن اخه بخاطر نابودی هسته ای امریکا چهارتا استخون هم جلو یه عده ننداخت! ذلت و حماقت تا کی ؟ از بس حقیر و ذلیل هستن که ادم نمیدونه چی بگه
  • GB ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    36 0
    دو هزار کیلیومتر هم چیزی که کاهش بدیم وقتی پاکستان اتمی داره چرا کسی باهاش کاری نداره
  • FR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    30 1
    لطفاً اين انگل هاي انقلاب را از جامعه جدا كنيد ! انان را به دار مقدس حلق اويز كنيد !
  • GB ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    29 0
    این اصلاح طلبان یا نفوذی هستند یا بی عقل خب بعد موشک چی حتما به سایبر بعد به تولید گندم بعد به تولید اب شیرین شاید با اب شیرین بشه به جایی حمله کرد اینا بهانست بهانه بهانه عشق به اروپا عشق یک طرفس ای کوران عاشق چشم هارا باز کنید به خدا قسم با این کارا کشور پیشرفت نمیکنه برای خودتون نون دونی درست نکنید اون دنیا چطور می خواهید جواب خدا را بدید اصلا خدارا قبول دارید
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    25 0
    شکی نیست با غرق شدن فضاحت بار ننگنامه برجام در مردابی از کثافت ، شکست خوردگان و بازندگان روسیاه اصلاحات آمریکایی اینبار بدنبال برجام 2 با محوریت موشکی هستن چون میدونن حساسیت شدید غربیها روی توان موشکی جمهوری اسلامیه . بخاطر طبع نفاق در ظاهر و جلوی دوربین حاشا میکنن اما در پنهان دوپشته مشغول مذاکره و امتیازدهی هستن
  • مهماندار هواپیما IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    26 0
    این اصلاح طلبان قلابی دارن کاری می کنند که مثل سال 57 مردم با یک حرکت انقلابی تمامی این جاسوسان را در دادگاههای انقلاب بجرم جاسوسی و خیانت محاکمه کنند ان هم بدون کمک قوه قضاییه
  • سوخته IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    23 0
    خاک بر سر وطن فروشان ترسوی داخلی که هم می خواهند سر مردم حکومت کنند هم ترس از دشمن دارند
  • US ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    20 0
    گورباچف های ایران
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    54 0
    چقدرآمریکا درکشورنفوذ کرده خدا بفریاد برسد.آمین
  • GB ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    0 2
    همشون بیان .....
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    7 31
    اصلاح طلبان خاری در چشم کاسبان تحریم
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    6 1
    ایران یعنی چی اصن ؟
  • مصطفی IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    23 1
    خدا خفتون کنه ، مثل موریانه دارید کشور را از درون تهی و متلاشی میکنید.
  • NL ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    16 0
    اقا جان این دعوا دعوای بین موسی و فرعون هست. مذاکره نتیجه ای نداره این نکته رو هم بگم دعوا موسی با فرعون به معنی کامل کلمه هست برای رسیدن بهش می تونید در مورد کابالیست ها و کلیسای کابالیست ها تحقیق کنید و فراماسونری اونها خودشون رو باز مانده فرعون و بنده شیطان می دونند ساده بگم شیطان پرست هستند. دوستان تحقیق کنید و ببنید بنده الله هستید یا بنده عدو مبین "شیطان".
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    14 0
    کاسه لیسان برجام ...
  • میثم CN ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    18 0
    هر جا دشمن دست بذاره یعنی اونجا جایی هست که مانع نفوذ دشمن میشه، آمریکا قصد حمله به ایران رو داره و هر 12 موردی که در مورد ایران اعلام کرده همه موانع سر راه آمریکا برای نابودی ایران است. وقتی دشمن قراره حمله کنه به قصد نابودی چرا آدم تسلیم بشه.
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    12 0
    کلمه حماقت برای توصیف حال آقایان اهل مذاکره موشکی کلمه ناقصی است اگر بخواهیم رک و صریح باشیم فقط باید واژه خیانت را در مورد این آقایان استفاده کنیم
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    13 1
    خدارو شکر که سایه رهبری بالا سر مونه وگرنه اصلاح طلبان خیلی وقت پیش ما رو به بردگی غربی ها برده بودن
  • ایران آباد US ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    15 0
    توان نظامی ما ضامن ادامه موجودیت ما است تمام کشورها اعم ازبزرگ وکوچک در حال رفتن به سمت تسلیحات غیر متعارف هستند آنوقت دشمنان ما روی همبن برنامه نیم بند موشکی ما گیر داده اند .البته برنامه های دفاعی ما بدون در نظر گرفتن خواست دشمنان پیش خواهد رفت اما شرایط فعلی هم نمی تواند ما را در حاشیه امن قرار دهد باید نسب به ارتقا قدرت نطامی خود در تمام زمینه ها همت بیشتری گمارد برنامه های موشکی ایران نسبت به برنامه های موشکی همسایگان خود ضعیف وناقص است برد کم موشک های ما نمی تواند بازداندگی قابل قبولی داشته باشند ایران باید برنامه های موشکی خود را تکمیل کند تا بازدارنده کامل و قوی مقابل دشمنان داشته باشد تهدیدات علیه ما در دو برد جغرافیایی هستند اول اطراف ما است که برد دو هزار کیلومتر می تواند بازدارنده باشد دوم بالای دو هزار کیلومتر شامل تهدیدات اروپا وآمریکا است که ما هیچ عامل بازدارندگی مقابل آنها نداریم بخاطر این موضوع است که گفته می شود برنامه های موشکی ایران ناقص است وباید جهت تکمیل آن با جدیت اقدام شود .
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    13 0
    مملکتی که طیف سرمایه دار مرفه وبی درد وطرفداران آنان حکومت کند. می خواهی انتظارنداشته باشید. که قبله دولتش غرب نباشد، و بعضی ازاعضایش نفوذی وجاسوس نباشند
  • مهدی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 1
    به طور جدی درخواست تولید موشک با برد 5000 کیلومتر را دارم
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 0
    وقتی شخصی قمار می کنه و می بازه دوباره تلاش می کنه پولشو برگردونه چون سیستم غلطه بازهم می بازه و باز باخت و باخت و باخت تا هست و نیستشو از دست بده قضیه برجام هم همینه تاریخ داد زد که اعتماد به غرب سیستم اشتباهیه بعضی خواص درواقع رو اعتماد به غرب قمار کردند و نتیجش باخت بود حالا می خوان اون باخت هارو جبران کنن فجایع اصلی دقیقا از همین نقطه شروع می شه مثل ای اف تی اف ، 20 30 ، موشکی و ... تا تمام هست و نیست مملکت و ایرانی به فنا بره یکی باید به این خواص بفهمانه قمارو باختی بازنده منطقی باش همین جا بکش کنار و ادامه نده ، این روزها حواس ها جمع نباشد سنگ قبر مملکت توسط بعضی داخلی ها گذاشته می شه تا آمریکا راحت بیاد بالا خاکمون .
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    12 1
    تا دیروز میگوفتن هسته ای - معیشت حالا شد موشک - معیشت حتما پس فردا میگن شلوار - معیشت بابا مشکل شمایین
  • محمد IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 1
    از نوکران کدخدا که از یک تشر شلوار خود را خیس میکنند جز این حرفها توقع نیست
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 0
    دلیل جولان آزادانه این جیره خورهای افساد طلب آمریکا و اسرائیل و تهدید کنندگان امنیت ملی این است که برخورد جدی و قانونی با آنها نمیشود و هرروز وقیح تر و دروغگو تر از روز قبل ظاهر می شوند چگونه با انتشار یک عکس و پست اینستاگرامی که بعداً بابت اشتباه بودن آن عذرخواهی کرد با یک خبرنگار که سابقه شرافتمندانه ایی هم دارد برخورد سریع قانونی شد ولی با این افراطیون جنگ طلب برخورد نمیشود تا وقتی سنگ را بسته اند و سگها رها هستند اوضاع همین است
  • AU ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 1
    فقط فدائیان اسلام دهه ۵۰/۶۰ میلادی یا همان دهه ۳۰/۴۰ خودمان.
  • AU ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    24 3
    نیاز مبرم به فدائیان اسلام دهه ۵۰/۶۰ میلادی یا همان دهه ۳۰/۴۰ خودمان.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      7 21
      تروریست
  • مهندس یاسر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 0
    هسته ای مشکل دشمن بود نه برای لغو تحریم ها یا توسعه اقتصادی خیالی و توهمی ایران که همه غربی ها و غرب گراها در داخل می دونن ایران هیچ وقت حتی قبل از داستان هسته ای و موشکی هم در دهه هشتاد یا هفتاد و حتی پیش از انقلاب به هیچ عنوان یک کشور صنعتی یا نیمه صنعتی و توسعه یافته اقتصادی بر پایه صادرات صنعت و محصول علم و تولید کننده نبود و برعکس توی مونتاژ پیکان هم در زمان نبود هسته ای و موشکی مونده بود یک کشور به شدت عقب افتاده تک محصولی خام فروش بر پایه واردات سنگین معادل صادرات نفت به کشورهای صنعتی که در اصل نوعی مکانیزم جذب پول نفت با چاپ ریال آن در بانک مرکزی در تمام این 50-60 ساله با یک مردم مصرف کننده با اقتصادی بر پایه دلالیسم واسطه گری و سفته بازی بود و خود دولت ها هم بزرگترین دلال وارد کننده و رقیب تولید در تمام این 60 سال اخیر...مشکل دشمن و مشکل مخالفین داخلی ایران این بود که توان هسته ای مانع حمله دشمن میشد چون هزینه حمله به ایران رو دها میلیارد دلار بالا برده بود ولی بدون هسته ای این هزینه به شدت کاهش پیدا کرد و عملا با برجام های دو و سه این هزینه حتی به کمتر از چند میلیون دلار هم می تونه کاهش پیدا کنه...واقعیت پنهان اقتصاد ایران این هست که این اقتصاد خام پایه و غیر صنعتی با عمق تولید بسیار پایین مونتاژکار و از آن طرف جمعیت ایران در این 50-60 ساله چند برابر شدن قدرت جذب نیروی جدید رو از دست داده و به خاطر همین ما در ایران با حدود بیست میلیون سرباز مواجه شدیم که یا توان جذب رو ندارن یا اگر هم دارن با درآمدهای بسیار پایین چند صد و حتی چند ده دلاری در ماه جذب میشن!..اقتصادی مصرف کننده خام فروش و تک محصولی که هیچ وقت امکان بزرگ شدن رو نداشت و اگر می داشت حداقل در اون چهل ساله پیش از انقلاب از زمان کشف نفت در اوایل 1920 میلادی بزرگ میشد!....وابستگی که دو دهه دیگر نسل های بعدی ایران با پایان عصر نفت گران و انرژی های فسیلی تاوان آن را به شدت پس خواهند داد حالا بدون هسته ای و توان نظامی که دیگه بدتر...نفتی که ما رو صد ساله مثل یک حباب نسبت به امثال افغانستان بزرگ کرد و باعث شد مثل یک کد تقلب واقعیت ها رو پنهان کنیم! چه اون اف-14 خریداری شده از کدخدا چه اون دانگ فنگ خریداری شده از چین و کره شمالی...
  • هویدا IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    5 0
    اشتباهی که ایران در برجام کرد این بود که وقتی رقباش در منطقه بمب اتمی دارن نباید بدون وارد کردن همزمان اونها به مکانیزم مشابه برجام شرایط تحمیلی رو قبول می کرد هر کسی که پیمان های خلع سلاح بعد از جنگ جهانی دوم آلمان و ژاپن رو بخونه متوجه میشه برجام بخصوص در بخش پروتکل الحاقی و اقدامات فراتر از اون صرفا درباره ایران و ژاپن و آلمان بعد از اشغال و انحلال حکومت هایشان بعد از شکست در جنگ جهانی دوم نوشته شده و کپی آنهاست باز خوبه ژاپن حداقل تونست غنی سازی صنعتی رو برای خودش حفظ کنه اما برجام یک غنی سازی صرفا پایلوت که بیشتر به درد مانور تبلیغاتی طرفداران اون در داخل برای حفظ حق غنی سازی در حد حق!! می خوره! ..آنها هم دیدن ایران مثل یک کشور شکست خورده اشغال شده امتیاز میده بخصوص در برابر فشار طمع کردن این بازی رو می خواهند تا انتها ادامه بدن..جالبه در همین موشکی هم برنامه موشکی اسراییل پاکستان و عربستان کاملآ در سایه قرار گرفته درست دو سال پیش همزمان با مذاکرات برجام اسراییل نسخه جدید جریکو با برد 8500کیلومتر و کلاهک دو تن رو تست کرد ولی حتی رسانه های داخلی نه فقط اصلاح طلب بلکه صداوسیما هم اون رو بایکوت کرد! افرادی که متخصص هوا-فضا باشند می دونن حتی فریز برنامه موشکی ایران از نظر برد برای محور اسراییل عربستان ترکیه و..یک برد هست چون وقتی شما ضد موشک ها رو توسعه می دی و طرف مقابل دیگه نمی تونه ارتفاع پروازی موشک که برای رها سازی کلاهک ها شدیدا حیاتی هست یا سرعت موشک رو که منجر به افزایش برد میشه رو افزایش بده خود به خود در یک پروسه ده ساله عملا برنامه موشکی اون به شدت ارزش عملیاتی اون کم و کمتر میشه تا به صفر برسه!..مطمئن باشید جهان غرب با تاریخ سراسر تنش حمله و اشغال اون نسبت به ایران در طول 3000 سالی که با ایران و..داشته حتی با ده برجام هم ایران رو به عنوان یک کشور سفید غربی به مانند اسکاندیوانی یا حتی ترکیه امروزی یا روم شرقی قبول نمی کنه حتی اگر کدخدا دوستان در روز ملی زبان فارسی بیان بگن زبان رسمی و رسم خط ما باید لاتین بشه!
  • محمد حیدرزاده IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    15 1
    خدا لعنتتون کنه با اون اصلاحاتتون احمدی نژاد هر چی بود اما حداقل غیرت داشت حتی داروی ضد سرطانی ساخت اما شما هی امتیاز بدین آخرین امتیازتون شاید نامستون باشه
  • روزنامه نگار سابق IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    10 1
    بعضی از همین افرادی که نام می برید سالها قبل در جلسات خصوصی یا در کلاس های درس دانشگاه می گفتن امریکا تا دوباره به ایران برنگرده و در تمام پایگاه های نیروی هوایی ارتش مستقر نشه و 50 هزار سربازش در خیابان ها گشت نزنن ول کن ایران نیستن بعد امروز با وجودی که خودشون به خوبی می دونن آخر قضیه قرار هست چه شود این طور به همه چیز پشت کردن ایران برجام موشکی و منطقه ای رو هم قبول کنه مطمئن باشید چند سال بعدش یکی مثل بوش ترامپ ریگان و.. در دولت یا چند سناتور در کنگره امریکا دوباره با رشوه های اعراب و اسراییل یا حتی روی کار آمدن تندروها در اروپا دوباره داستان درست می کنن که برجام موشکی هم کافی نیست ایران باید کلآ مثل امارات و قطر و عربستان برای ایجاد پایگاه نظامی امریکا و ناتو در خاک کشور خودش امتیاز بده و باید وزارت اطلاعات رو لینک کنید کاخ سفید و مذهب رو هم کلآ جمع کنید ما دیگه در دنیا در این 100 سال اخیر از چینی ها پول پرست تر و لامذهب در دنیا نداریم که به اعتراف خودشون ناموس خودشون رو هم تحویل توریست های غربی دادن برای دلار ولی دست از هسته ای و موشکی و نظامی خودشون نکشیدن هیچ بدون هیچ رودربایستی توسعه بیشتر هم دادن کلآ فلسفه برجام یک افسار دست شده دست غرب و حتی جدیدا اعراب و اسراییل با هوس برجام های بهتر برای کشیدن ایران به هر سو همانطور که عربستان و اعراب رو اقتصادی می دوشنن دنبال دوشیدن ایران هم با برجام ها هستن هر وقت شیر دادن کم شد یک لگد به برجام ها می زنن برای دوشیدن ایران و بستن قرار دادهای جدید اقتصادی نظامی سیاسی و..!! به قول یک دوستی اصلا عجیب نیست تعجب کنیم بعضی ها به بعضی سفارت خونه ها وصل باشن و حتی پشت پرده با دشمن زدو بند هم داشته باشن همانطوری که دهه اول انقلاب اکثر اعضای روشن فکر و نخبه تیم منافقین که جز خواص هم بودن رابطه خودشون رو با دشمن انقلابی رد می کردن!!! ولی بعدها مشخص شد تا گردن وابسته مالی سیاسی و..به اونها بودن
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    7 0
    خداوند متعال به لطف و کرمش همه اصلاح طلبان را خار و ذلیل کرد ولی از بس این جریان کودن هستند، از رو نمی رن!
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    7 0
    آره فکر می کنم آخرین مرحلهع این گشایش میتواند برجم کاپیتولاسیون باشد تا بدینوسیله یعنی با فروش ناموس و حیثیت و شرافت خود این شکمهای گندیده شماها پر شود ای اف برشماها
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    4 7
    پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی! برادر موضوع خیلی کلان از تر به رسمیت شناختن اسراییل هست شما واقعا فکر می کنی امریکا نگران حمله ایران به اسراییل مجهز به 200 بمب هیدروژنی و اف35 هست!!؟؟ایران که اگر چنین حمله ای کنه بهترین بهانه رو دست اسراییل میده برای بزرگترین نسل کشی تاریخ از عرب و عجب و یک کشورگشایی بی سابقه همان کاری که امریکا با بمباران ناکازاکی و هیروشیما کرد و رسما شد تنها تک ابرقدرت دنیا که از بمب اتم استفاده می کنه و صرفا برای یک شو نیست مثل روسیه و..شد خود قانون نه بخشی از قانون بر اساس قانون جنگل! هدف امریکا مهار ایران نیست امریکا دنبال بازگشت به ایران هست نه مهار برای کامل کردن حلقه محاصره روسیه و نیز مهار انرژیک چین و هند اشغال دو بال شرقی و غربی ایران افغانستان و عراق این همه پایگاه نظامی در جنوب ایران زده که روسیه به آب های گرم نرسه بعد ایران رو ول می کنه!!!!!!!!!!!..شما برجام خلع سلاح اتمی اوکراین و موشکی عراق و لیبی و شیمیایی سوریه رو ببینی متوجه میشی بازی غرب و امریکا با ایران سر چی هست...
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 0
    هیچ کشوری در خاورمیانه از نظر ژئوپولوتیک توان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای رو به اندازه ایران و نیاز ایران نداره کاری که اعراب با هزار میلیارد دلار سرمایه مصنوعی دلار نفتی اسراییل با پشتوانه اقتصاد چند تریلیون دلاری امریکا و ترکیه عضو ناتو نتونسته بکنه اصولا کشورهای پنج شش قومیتی با همسایگانی قوم گرا همیشه از خطر تجزیه هم شده باید یک واحد قدرت مرکزی به شدت قدرتمند باشند که نسبت به اون همسایگاه در ترازی بالاتر از نظر قدرت باشن ایران هم که در منطقه دقیقا همین وضع رو داره حالا این رو هم اضافه کنید به چهار همسایه اتمی ایران یعنی روسیه پاکستان اسراییل و عربستان که اتفاقا سلاح اتمی هم دارند!و سابقه حمله اشغال ایران یا همسایگان ایران رو هم دارند! اصولا نوع فلات بودن ایران اتصال آسیا به اروپا شرق به غرب شمال به جنوب دسترسی به آبهای گرم جنوب و سرد شمال همینطور اقیانوس هند و مسیر استراتژیک جابجایی کالا در این اقیانوس و نیز انرژی از ایران یک ابرقدرت ژئوپولوتیک ساخته که اگر یک قدرت منطقه ای نباشه قطعا در زمان و مکانی خاص توسط یک قدرت رقیب منطقه ای یا فرامنطقه ای فتح میشه.....
  • علیرضا IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 0
    قشنگ معلومه چرا دوست دارن هسته ای و موشکی رو بدن چون یک نفرشو هم برای هسته ای و موشکی زحمت نکشیده اگر هم دلشون برای مردم میسوزه که دروغی بیش نیست من تا آخرین قطره خون مبارزه میکنم و به خدا ایمان دارم
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      7 0
      برای چی زحمت کشیدن که دلشون بسوزه؟ عده ای دزد وطن فروش که همه گرین کارت دارن و منتظرن تقی به توقی بخوره سریع برن کشوری که بهش ارادت دارن و برای وفاداری به پرچمش قسم خوردن و حاضرن وطنشون رو براش بفروشن
    • امید IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      0 0
      به ولله قسم که من گاهی فک میکنم این آقایان آمریکایی هستند تا ایرانی چون همش به نفع آمریکاییا کار میکنن
  • اصلاح طلب IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    37 3
    مهم این هست که امریکا از ما راضی بشه اصل این هست باقی بهانست هر چی امریکا گفت بدید بره هسته ای موشک قایق های تندرو پهپاد سپاه ارتش بسیج آخوند طلبه بنده خودم شخصا حاضره عوامل مشرق نیوز رو تحویل موساد بدم
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      9 0
      خوبه حداقل اگر غیرت و عزت و شعور نداری، صداقت داری. آخه روحانی و خاتمی یه چیز دیگه میگن. یعنی این دوتا حتی صداقت هم ندارند.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      7 0
      هرچی امریکا خواست بدیم بره!! اگر فردا ناموست و یا خودت رو طلب کرد چی؟ حداقل یک استثنا قائل باش!!
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    43 10
    آخرش مچبورتون میکنن نرمش قهرمانانه دیگری رو انجام بدین. یا ملت شما رو وادار به اون خواهد کرد.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      9 39
      حالا فعلا گند و خیانت هسته ای رو جمع کنید، بقیه پیشکش. شما که البته از جنس مردم نیستید. سرمایه خوارهای لوکس سوارِ عشق دبی و تایلند. ولی ملت دارن فحش میدن و میگن دولت و مزدورهای رسانه ای (امثال تو و اون احمدنیا که فیلمش در اومدمیگفت برای پول وطن فروشی کرده) ما رو گول زدن.
  • دیمونا US ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 0
    گنبد آهنین هم حافظ و نگهدار آنها نبود. . به گواه تاریخ نابودی آنها حتمی است
  • مهدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 0
    زمانی که این خائنین به کشور و فرصت طلب برای پرچم اسرائیل ارزش قائل شدند دیگر نباید به حرف اینها دل بست چون نظر وطن فروش از اول معلوم است.
  • عباس IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 1
    چون طرف اسم ایرانی داره و تو ایران زندگی می کنه دلیل نمی شه ایرانی باشه. اینها همان تخم و ترکه ی اسرائیل و آمریکا هستند
  • ناشناس IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 53
    با سلام دم خروس داره میزنه بیرون جانم فدای رهبر اقا جان خدا حافظت باشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 1
    گل واژه ی دیاثت سیاسی رو دریابید
  • رهگذز IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 1
    فقط یک کلام ؛ همه این آقایان از سواد سیاسی محروم هستند. یعنی درک این مسئله برایشان مقدور نیست که اگر ایران تن به این پیشنهاد مضحک بدهد، می بایست در ادامه تا حد کولی دادن پیش برود. ننگ بر کم سوادی و کوته نظری که یکی از عوامل عقب ماندگی کشورهای عربی همین کوته نظری هاست.
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      6 0
      اینا عقل ندارن! دلیلشم مال حرامه...
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    13 1
    کسی فکر می کرد عاقبت برجام این شود بنابراین عاقبت مذاکره موشکی هم ارزانی خودتان ای اصلاح طلبان واداده. فکر می کنید می گذاریم امنیت ایران اسلامی اسیر ذهنهای فروخته شده چندتا مرفه بی درد شود. زهی خیال باطل. قرار بود 23 دی دوسال پیش همه تحریمها یکجا برداشته شود. شرم بر افتضاح طلبان. شرم بر فتنه گران مزدور.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      11 0
      من که فکرش را می کردم. خیلی دلسوزان هم فکرش رو میکردن و حتی هشدار هم داده بودن. ولی کو گوش شنوا. جریان خودباخته و خودفروخته و وطن فروش گوشش به این حرفا بدهکار نیست.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 1
    برای چندمین بار احسنت میگم به دست اندر کاران مشرق. خبرهای چند روز اخیرتان واقعا مصداق جهاد در راه خداست. در این خبر هم دروغگوهای کثیف وابسته به غرب را رسوا کردید. ممنون
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 0
    مطلبی که آخر خبر از قول روزنامه زنجیره ای، خائن و کثیف ابتکار نوشتید، اگر بدون ذکر منبع میزدید یقینا می گفتم از یک روزنامه اروپایی اورده اید. جالبه از جانب آنها حرف زده (تا کشور خودمان) و کاملا هم حق را به آنها داده. خاک بر سرشان
  • عباس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    13 0
    برجام موشکی یعنی خوندن فاتحه کشورمون . وقتی عربستان 6000 تا موشک دان فنگ با برد 3000 کیلومتر داره وقتی اسراییل ننه سگ 400 تا کلاهک اتمی داره و این همه پایگاه های نظامی امریکا دور و برمونه برجام موشکی یعنی finish iran
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      0 2
      این آمار 6000 تا را از کجا آوردی؟؟؟؟
  • دیدگا IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    12 0
    یه مشت خائن وطن فروش که بلندگوی آمریکا و اروپا توی ایران هستند و منظور و مراد و خواسته و حرفهای دشمنان ایران رو با ادبیات و قالب های مختلف تکرار می کنند... دست کشیدن از تکنولوژی هسته ای و تاسیس نیروگاههای برق هسته ای و خیلی از دستاوردهای دیگه فناوری هسته ای از جمله رادیو داروها، پزشکی هسته ای، نیروگاههای تولید برق و غیره... بعد بسته شدن پرونده هسته ای و کشیده شدن ترمز فعالیت هسته ای نوبت به فعالیت موشکی رسید...
  • میثم IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    7 0
    این جماعت منورالفکرنما خودشون این حرفای خودشونو باور می کنن آیا؟!
  • احدی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    7 78
    تمام مسئولین دلسوز نظام تاکید میکنم دلسوز ها و مردم در اینمورد محکم پشت سر مقام معظم رهبری ایستاده اند و حرفهای پوچ و بی محتوا فقط از دهان یه مشت پادو جیره خوار ضعیف النفس شنیده میشه وگرنه کدام انسان عاقلی سر مسئله ای به این مهمی کوتاه می آید
  • AE ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    10 0
    طرفداری از دولت غربگرای روحانی با برنامه های برجام و سند ۲۰۳۰ یعنی طرفداری از فروش ناموس و ضعف تاریخی ایرانیان
  • رحیم IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 0
    نمی دونم این جماعت از کجا سر در میارن که عرصه هایی حساسی مانند جنگ تحمیلی و دفاع از حرم و مبارزه با داعش و آمریکا اسمی ازشون نیست ولی جایی که غربی ها میخوان ایران را به نابودی بکشانند، روزنامه های زنجیره ای آنها را به عنوان نظریه پردازان کشور مطرح می کنند. گویی تمام حقایق را اینان می دانند و بقیه اشتباه می کنند.
  • Evenstar IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 2
    تمام این خیانتها و وادادگی ها از دوم. خرداد 76 شروع شد.باید مثل فلسطینیا این روز رو روز نکبت بنامیم
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    14 0
    اینا تو رویا به سر میبرن؟ طرف هواپیمای مسافربری نمیده اونوقت انتظار دارن نیروی هوایی ایرانو تجهیز کنن؟! اونم با پیشرفته ترین امکانات؟! :))))
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      5 2
      خریت که شاخ و دم نداره برادر
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 61
    موشک برای امنیت است و اگر نباشد دیگر نیازی به معیشت نیست چونکه اساسا اگر امنیت نباشد به سرای باقی میشتابیم.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 2
    این ها بلند گو و پیاده نظام دشمن در داخل هستند
  • امید IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    9 2
    این جماعتی کا اظهار نظر کردند خودشان سرباز آمریکا و غرب هستند و از پای منقل بلند میشوند نطقی میفرمایند.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    10 20
    یعنی مشرق مصاحبه یه مشت آدم نفهم و بی خرد رو پشت سر هم ردیف کردی که به ما بفهمونی اصلاح طلبان کج فهمند... بابا ما اینا رو از فتنه 78 (کوی دانشگاه) شناختیم. نتانیاهو واقعا راست گفت که اینا سرمایه های اسرائیلند. مرگ بر اسراییل مرگ بر حامیان اسرائیل مرگ بر سرمایه های اسرائیل
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 45
    مرگ بر آمریکا
  • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    4 4
    اگر میخواهی معنای خنجر از پشت را بدانی به اصلاح طابان نگاه کن.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    0 0
    بنویس اصلاح طلب بخوان افساد طلب .
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    0 0
    ما هم باید با آمریکا مبارزه کنیم و هم تفاله های آمریکا
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    0 0
    اصلاح طلبان، بلندگوهای دشمن در کشور هستند
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    0 0
    هر چط وطن فروشه در بین اصلاح طلبهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس