صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۱ خرداد

متاسفانه یک جریان سیاسی خاص در نقش سخنگوهای ترامپ در ایران، در پی آن هستند تا به خیال خود، «موشکی رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند» را عملیاتی کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با دست پُر و زبان نرم، برجام موشکی و منطقه‌ای را آغاز کنیم!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «جاوید قربان‌اوغلی» دیپلمات پیشین نوشت: «گفتگو حتی با فرعون با "قول لین" تجربه‌ای است که خداوند از پیامبر خود خواسته است…موضوع موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران موضوع بعد از برجام نیست. نباید فریب این سخنان برخی رسانه‌های تندرو را خورد؛ اروپا از گذشته به دلیل لابی صهیونیست‌ها، نگران فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بوده است و اتفاقاً همواره گفته و نوشته‌ام ایران در این حوزه در هر مذاکره‌ای، دست پر را خواهد داشت...مذاکره هرگز به معنای قبول نظرات طرف‌های مقابل نیست بلکه دو سو دارد و ایران می‌تواند به تمام دغدغه‌های طرف‌های دیگر، پاسخ مستدل بدهد به شرط آنکه اعتمادبه‌نفس به دستگاه دیپلماسی برگردانده شود».

قربان اوغلی در ادامه، در اقدامی تأمل برانگیز اظهارات قاطعانه و مقتدرانه ظریف در دفاع از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان و تذکر به طرف آلمانی درباره بی عملی در برجام را زیرسوال برده و نوشت: «سیاسیون با توجه به آموزش‌ها و تجربیات چهار دهه پس از انقلاب می‌دانند زبان دنیاپسند به یک شکل از منافع کشور صیانت می‌کند و فعالیت‌های میدانی و آمادگی بالای نیروهای مسلح نیز به یک شکل…نشست خبری روز گذشته وزرای خارجه ایران و آلمان، به نظر نگارنده همراه با این ظرافت‌ها از سوی طرف ایرانی نبود. می‌دانیم اروپا در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد. بر کارشناسان اقتصادی و سیاست خارجی واضح و مبرهن است که قاره سبز امکان نادیده‌گرفتن پیوندهای خود با ایالات متحده را ندارد، بااین‌حال به دلیل منافع، امنیت و اعتباری که برای توافق‌نامه برجام با ایران دارد، همچنان به اشکال مختلف درصدد اثبات پایبندی به تعهدات است...این یک اشتباه مهلک است که تصور شود با تندی‌کردن و نادیده‌گرفتن ظرایف دیپلماتیک و ادبیات مذاکره، می‌توان اروپا را وادار به ایستادن مقابل ایالات متحده کرد بلکه برعکس باعث آن خواهد شد که اتحادیه اروپا به سمت آمریکا هل داده شود...نباید اسیر ادبیات غیردیپلماتیک برخی محافل شد».

هر زمان که مقامات دولت از جمله روحانی و ظریف با قاطعیت در مقابل طرف غربی موضع گیری می‌کنند، اصلاح طلبان در نقش وکیل مدافع طرف غربی، این اقتدار را زیر سؤال برده و تذکر می‌دهند که نباید طرف غربی را آزرده خاطر کنیم! دیروز وزیر خارجه کشورمان در مقابل گستاخی و بی ادبی وزیر خارجه آلمان، واکنش قاطعانه‌ای نشان داد و ضمن دفاع از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان، به جنایات آلمان در تجهیز صدام به سلاح شیمیایی و همچنین تجهیز داعش و سپس تجهیز آل سعود در کشتار مردم مظلوم یمن اشاره کرد.

نویسنده سرمقاله شرق مدعی شده است که باید با دست پُر و زبان نرم، مذاکرات موشکی را کلید بزنیم. این همان روزنامه‌ای است که در اوج عهدشکنی‌های دولت اوباما، تاکید کرد که «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»!

برجام یک تجربه مهم و پرهزینه بود که باید از عبرت‌های آن درس گرفت. در برجام، توان هسته‌ای ایران مورد مذاکره قرار گرفت و قرار بود که در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تمامی تحریم‌ها یکباره لغو شو و نه تعلیق. اما در نهایت «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند».

متاسفانه یک جریان سیاسی خاص در نقش سخنگوهای ترامپ در ایران، در پی آن هستند تا به خیال خود، «موشکی رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند» را عملیاتی کنند.

** جریان اصلاحات دچار انحطاط اخلاقی شده است

روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «سرنوشت تراژیک دو استاد» به قلم «عبدالله مؤمنی» نوشت: «امروز کالبد بی روح و خسته جریان اصلاحات بیش از همیشه در معرض سؤال است و این موضوع نشان دهنده این است که جریان اصلاحات بیش از کاهش و زوال سرمایه سیاسی‌اش و کاسته شدن از حضور موثرش در جامعه، با سقوط و زوال و انحطاط اخلاقی نیز مواجه شده است».

اذعان به انحطاط اخلاقی اصلاحات توسط فعالین این جریان قابل تأمل است. این اذعان و اعتراف به این دلیل است که افکار عمومی، ترفندهای زشت این طیف در تطهیر جنایت نجفی را نپذیرفت.

«محمد علی نجفی» سیاستمدار مطرح اصلاح طلب که در دولت‌های هاشمی و خاتمی و روحانی در مناصب ارشد مدیریتی حضور داشته است، براساس سبک زندگی اشرافی و مبتنی بر خودشیفتگی و خودبرتربینی - برای همسر دومش منزلی پانزده میلیاردی در یکی از مناطق مرفه نشین تهران تهیه کرده، این سیاستمدار اصلاح طلب، پذیرفته که مهریه همسر دوم ۱۳۶۲ سکه باشد. و در نهایت در نتیجه همین سبک زندگی غلط، پس از ایجاد اختلافات در زندگی مشترک، این سیاستمدار اصلاح طلب به جای طی مراحل قانونی و انجام طلاق، با یک سلاح غیرمجاز همسر دوم خود را به قتل رساند.

** دولت روحانی، نه برنامه روشنی دارد و نه هدف مشترک

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات نوشت: «رئیس‌جمهور دولتی را به‌وجود آورد که نه تنها آرمان و برنامه روشنی ندارد، بلکه در مجموعه خود و میان وزرا هم هدف مشترک دیده نمی‌شود. از این رو به جای اینکه در دولت شاهد شکل‌گیری نوعی سرمایه اجتماعی باشیم، نظاره‌گر شکل گرفتن فضایی هستیم که هر بخش از کابینه دنبال کار و برنامه‌های خودش بوده است. با این رویکرد اگر هم فشاری به افراد می‌آمده، دلیلی برای ایستادگی وجود نداشته است. این رویکرد دولت روحانی را تبدیل به دولتی شکننده کرد که در آن یا به دلیل بی‌انگیزه بودن مشکل پیدا می‌کرد یا اینکه وزرا به دلیل نرسیدن به اهداف و برنامه‌های خود با دولت به مشکل می‌خورند. در نتیجه یا رئیس‌جمهور از وزیر مورد نظر می‌خواهد که دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد یا اینکه خود وزیر به این نتیجه می‌رسد که دیگر ادامه کار ندهد».

در روزهای گذشته، «عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته بود: «آقای روحانی دارای روحیه‌ای نیست که از سوی وزرای خود توصیه و انتقاد جدی بپذیرد».

متاسفانه دولت همچنان در انتظار رسیدن میوه‌های برجام است و در این بین، اجرای اقتصاد مقاومتی و تلاش برای رونق تولید مورد غفلت قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • برجام 2 و 3 IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    3 30
    جام زهر براي عوامل مشرق آمادست ، خنك بنوشيد . . .
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      12 1
      به دود و دم و منقلت برس وطن فروش
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      14 2
      شما فعلا سرتو بکن تو آخور کودتو میل کن
    • حجت IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      12 2
      جام زهر نوشیده. شد.مرصاد دیگرم آرزوست تا فروغتان خاموش شود
  • مسعود IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    11 2
    بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و تعامل نیست .
    • برجام 2 و 3 IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      4 12
      کم کم دیگه باید پایگاه های موشکی رو آب و جارو کنید برای استقبال از بازرسان امریکایی .
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    15 0
    نجفی آبروی نداشته اصلاح طلبان را برد هرجا سخن از فساد است نام اصلاحات می درخشد.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    16 2
    خدا لعنتتون کنه نابودی صنایع هسته ای کافی نبود حالا نوبت موشکیه؟
  • FR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    8 0
    باشه ! قربان اقلی حالا با این طرز فکر چرا دیپلمات سابق هستی شما ؟!
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    13 0
    شما با دست پر دور اتاق خوابت حصار بکش .
  • سید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    12 1
    مغالطه و سفسطه از جمله روش های اصلاح طلبان تهوع آور است که نمونه آن را در این صفحه در باره مذاکرات موشکی می بینیم! حقا که اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجامند! ای آن که مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت!
  • سعید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    10 3
    ان هایی که در ایران هی دم از مذاکره با امریکای خبیس می زنند و اصرار دارند که برجام موشکی و منطقه ایی هم درست بشه حامی امریکا و مجاهدین خلق و دشمن سرسخت ملت ایران هستند ...
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      2 0
      خبیث صحیح است
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    13 3
    برجام موشکی عجیب است خیانت این افراد محرز است چرا با ایشان برخورد نمی شود
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    6 2
    شتر در خواب بیند ....پنبه دانه اینها تفاله امت اسلامیند زیر پا اله خواهند شد
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    6 4
    موشک و منطقه دست سپاه است پس غلطی نمیتوانید بکنید
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    6 1
    اصلاح طلبا هنوز دنبال پرستو میگردن
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    0 0
    خلند
  • وطن پرست IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 0
    تجربه ی عراق ، افغانستان، لیبی ، سودان و سوریه، و حتی علل فروپاشی عثمانی و مصایبی چون قضیه ی فلسطین؛ بما چی می گوید؟ جنگ تحمیلی را فراموش کردیم؟ نرمالیزه بشیم چون ژاپن و کره و حتی آلمان؟؟که تا سالها به بهانه های واهی غرامت بدهیم؟ و ناموسمان در چنگ اجنبی؟! تازه در خوشبینانه ترین حالت وعدم مطالبات بعدی ؟ اونم درست همزمان با مسابقه ی تسلیحاتی و حرص و ولع اعراب و دیگر همسایه ها؟ برنامه های خاورمیانه بزرگ، داعش، شعار تاریخی صهیونیسم از نیل تا فرات که ریشه در اعتقادات و تحریفات متون دینی یهود دارد...یهودیان مخفی از جمله حسن جلالی ( هارون وهومن) را فراموش کردید که در اثار اخیرش وجب به وجب ایران را ارث پدری یهود می داند...تا خیانت اپوزیسون به اصل هویت و حاکمیت ایران در مانیفست کشورداری شان....و همین طور پروژه های مستمر اصلاحات دروغین همه و همه گویای نقشه های شوم برای این آب و خاکه....بیدار شید یکبار بازی برده ی هسته ای را به خاطر کودتای سبز و انشقاق جامعه و گرای تحریم به بیگانه و البته ناامانتداری شیخ بنفش به باد دادیم...اینبار مساله حیات و هویت و شرافت ایران است...!!!
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    1 0
    با گروگان گرفتن معیشت مردم، و ایجاد گرفتاری ، حساب ویژه ای برای پیشبرد برنامه هایشان باز کرده اند...گول مواضع اعلامی و حرفای حماسی را نخورید، در عمل چقدر به حرفهای رهبری عمل شده است..؟!
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 0
    تنها کلید واژه اصلاح طلبان تندرو هست در حالی که خودشون تندرو ترین غرب گرایان عالم هستن بالاتر از صهیونیست ها
  • مجید RO ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    1 0
    مذاکره با امریکا برای ایران عاقبت خوبی نداردو به مرور زمان تقدیم کشور به دشمن است.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 0
    روزنامه شر(ق) :باید با دست پُر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!و زبان نرم، برجام موشکی و منطقه‌ای را آغاز کنیم!/ خیانت ایا شاخ و دم دارد ؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • DE ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 0
    باید با دست پُر و زبان نرم، برجام موشکی و منطقه‌ای را آغاز کنیم// باید با جیبی پر و شکمی پر تر و زبانی دراز قایم باشکی را آغاز کنید و به غرب گریخته پناهنده شوید .زیرا خواب پریشان خیانت آلود زالو صفتان تعبیر نخواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس