روزنامه آرمان

پس از امضای توافق هسته‌ای، اصلاح طلبان با هدف «بستن دهان منتقدان» و «شانه خالی کردن از مسئولیت خسارت محض برجام» به دفعات مدعی شدند که تمام جزییات برجام با هماهنگی رهبری انجام شده است.

سرویس سیاست مشرق - می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** شرق: باید درباره توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران رفع ابهام کنیم

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:

«اینکه عده‌ای وزارت خارجه و دولت را به چالش بکشند که «چرا آمریکا از برجام خارج شده و بگویند نظام با پذیرش شرایط «این و آن» مخالف است، اما دولت کوتاهی می‌کند!»، پذیرفتنی نیست. اینکه عده‌ای کنایه بزنند که به نظر می‌رسد وزارت خارجه، پنهانی دست به کارهایی زده یا بگویند نظام حاضر به عقب‌نشینی نیست و مذاکره را بر سر موضوعات مورد نظر غرب، مطلقاً نمی‌پذیرد! این‌هم قابل درک و پذیرفتنی نیست! بارها و پیوسته تأکید کرده‌ام: «مذاکره همیشه و در همه حال، ابزار است نه هدف!». دولت‌ها و افراد، از این ابزار برای تأمین اهدافشان استفاده می‌کنند. اگر استفاده از این ابزار، حتی در میانه جنگ، ضرورت یابد، پرهیز از آن خلاف عقل و منافع است! پس ابهام‌آفرینی و تردیدسازی، مشکلی را حل نمی‌کند! یا نظام به وزارت خارجه، برای مذاکره با اروپا بر سر مسائل مشخصی مانند «رفع ابهام از اهداف موشکی» و «رفع ابهام از اهداف منطقه‌ای» ایران، اجازه و مأموریت داده، یا نداده! اگر اجازه داده نشده، پس وقتی طرف اروپایی در اعلامیه اتحادیه رسماً اعلام می‌کند «ما  با طرف ایرانی، درباره موضوعات موشکی و ترتیبات امنیتی، در حال مذاکره هستیم و به نتایج خوبی رسیده‌ایم!»  خب، اگر چنین است، پس نظام قاعدتاً بلافاصله باید وزیر خارجه را عزل کنند! اگر عزل نمی‌کنند، یعنی هم رخصت داده‌اند، هم از چند و چون آن مطلع‌اند. اگر اتحادیه اروپایی دروغ می‌گوید و چنین مذاکراتی از اساس وجود نداشته، پس حتماً طرف اروپایی جوسازی و عملیاتی روانی علیه نظام و دولت ما را در سطح اطلاعیه رسمی خود، لحاظ کرده است؛ اما چرا با گذشت بیش از دو روز، وزارت خارجه یا دولت جمهوری اسلامی ایران ادعای اروپا را تکذیب نکردند؟ پس حاشا نباید کرد و کار مأموران مذاکره را نباید سخت کرد».

فرافکنی و مسئولیت ناپذیری جزو لاینفک رفتار اصلاح طلبان است. این روزنامه اصلاح طلب اینگونه به مخاطب القا می‌کند که تمام جزییات اقدامات وزارت خارجه با هماهنگی با نظام انجام می‌شود.

پس از امضای توافق هسته‌ای، اصلاح طلبان با هدف «بستن دهان منتقدان» و «شانه خالی کردن از مسئولیت خسارت محض برجام» به دفعات مدعی شدند که تمام جزییات برجام با هماهنگی رهبری انجام شده است.

برای نمونه روزنامه اعتماد در مطلبی نوشته بود:

«نباید فراموش کرد به ثمر نشستن برجام تصمیم کل نظام بود...دولت تنها مجری سیاست‌های کلان نظام بوده است. همه مسوولان ارشد و افکار عمومی کمک کردند تا دستاورد برجام به بار بنشیند؛ بنابراین این توافقنامه دستاورد کل نظام بود نه یک جناح یا یک دولت».

این ادعای مضحک در حالی است که رهبر معظم انقلاب شروط ۹ گانه‌ای را درباره برجام معین کرده و خواستار رعایت دقیق و موبه‌موی آن شدند؛ اما با خواندن فهرست‌وار این شروط نه گانه به راحتی پی می‌بریم که تقریباً هیچ‌یک از آنها جامه عمل نپوشید و اتفاقاً خسارت محض برجام دقیقاً در اثر نافرمانی از این فرامین روشنگر بود.

رهبر معظم انقلاب- ۲۰ فروردین ۹۴- فرمودند: «اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات (مذاکرات هسته‌ای) تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

حال روزنامه شرق با القای اینکه اولاً مذاکره درباره توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران هیچ اشکالی ندارد و ثانیاً اگر مذاکره کنیم هم حتماً تصمیم نظام است، سعی دارد تا هم دهان منتقدان را ببندد و هم مسئولیت مذاکرات احتمالی مخفیانه درخصوص توان موشکی را از دوش دولت برداشته و به گردن نظام بیندازد.

روزنامه شرق در دی ماه ۹۴ و در حالیکه آمریکا کارنامه سیاهی در انجام تعهدات بین المللی داشت، در تیتر اصلی نوشت «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»! چندی بعد مدیرمسئول این روزنامه اصلاح طلب اعتراف کرد که برای عبور از سد افکار عمومی، باید برجام را بزک می‌کردیم!

گویا در حال حاضر نیز این روزنامه اصلاح طلب وظیفه جاده صاف کنی مذاکرات موشکی و منطقه‌ای را بر عهده دارد!

لازم به ذکر است که دیروز پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «از «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علی‌رغم تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند»!

درحالی که قرار بود دولت ظرف فرصتی ۲ هفته‌ای از اروپا تضمین عملی برای حفظ منافع ایران درقبال خروج آمریکا از برجام بگیرد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد آقای روحانی به وی تضمین داده است ایران به تعهدات برجامی خود پایبند خواهد بود!

برخلاف فضاسازی رسانه‌های حامی دولت درخصوص «ایستادن اروپا در کنار ایران در موضوع برجام»، باید گفت که هیچ شکافی میان اروپا و آمریکا در موضوع ایران وجود ندارد و اتفاقاً صدای واحدی از همه آنها به گوش می‌رسد. آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل ایران با اجرای ترفند نخ‌نما اما پرکاربرد «پلیس خوب-پلیس بد» در حقیقت تقسیم کار انجام داده‌اند. آمریکا فشارهای خود را نسبت به ایران افزایش داده و در مقابل کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در شرایطی که ایران تحت فشار است با ایران وارد مذاکره شوند تا نتیجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. هدف اصلی هدایت ایران به تونلی است که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که مشتی امتیاز دیگر از ما می‌گیرند و مشتی وعده در جیبمان می‌ریزند.

سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در هفته گذشته در واکنش به خروج آمریکا از برجام، بیانیه‌ای صادر کرده و خواسته‌های ترامپ درخصوص اصلاح برجام را دقیقاً و مو به مو تکرار کردند. علاوه بر این در روزهای گذشته آلمان و انگلیس علی‌رغم اعلام حمایت ظاهری از برجام در اقدامی متناقض تاکید کردند که همکاری شرکت‌های این دو کشور با طرف‌های ایرانی به تصمیم خودشان بستگی دارد و تضمینی برای حمایت از این شرکت‌ها توسط دولت‌های اروپایی وجود ندارد.

** زیباکلام: چیزی به نام اتاق فکر علیه دولت روحانی، وجود خارجی ندارد

صادق زیباکلام در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«واقع مطلب این است که دولت آقای روحانی ظرف ۱۰ ماه گذشته به شدت اعتبار و احترامش را از دست داده... بله، ایشان اعتبارشان را به شکل باورنکردنی‌ای از دست دادند...وضعیتی که دولت آقای روحانی در چهار سال اول داشت، به رغم همه مشکلات و مسائلی که ایشان با آن روبه‌رو بود، ولی اینطوری نبود که اینقدر اعتبارش را از دست بدهد...در دولت دوم به سرعت حیرت انگیزی می‌توان گفت که از مهرماه سال گذشته به این سو، واقعاً در نیمه دوم سال ۹۶، از مهر تا اسفند ۹۶ اگر شما منحنی را ترسیم کنید -نمی‌خواهم لغت محبوبیت را به کار ببرم- ولی اعتبار ایشان دارد به شدت سقوط می‌کند و یک منحنی دیگری اگر ترسیم کنیم که اسمش را منحنی پشیمانی گذاشته‌ام، این منحنی دارد به سرعت رو به صعود و بالا حرکت می‌کند؛ یعنی روزبه‌روز بر تعداد کسانی که ابراز و احساس پشیمانی می‌کنند از اینکه به ایشان رأی دادند، بیشتر و بیشتر می‌شود...معتقدم خود آقای روحانی هم در اینکه دولتش بی‌اعتبار شده، کم تقصیر نداشته».

زیباکلام افزود:

«آیا ما می‌توانیم بگوییم که یک اتاق فکری در جایی هست و توسط تندروها دارد هدایت و اداره و برنامه ریزی و سازماندهی می‌شود و خلاصه کلام هدفش هم همین است که دولت روحانی را به اینجا بکشاند. من معتقدم چنین اتاق فکری وجود ندارد».

پیش از این برخی از مقامات دولت از جمله «نوبخت» مدعی بودند که «اتاق فکر روزهای شنبه» علیه دولت فعالیت می‌کند.

سخن گفتن از اتاق فکر کذایی توسط دولتمردان در حالی است که آنقدر موضوعات و سوژه‌های مختلف توسط خود دولت در اختیار منتقدان قرار می‌گیرد که فرصت اتاق فکر باقی نمی‌ماند. «برجام بی فرجام»، «حقوق‌های نجومی»، «قراردادهای محرمانه از خرید هواپیما تا خودروسازی»، «وعده‌ها و آمارهای اشتغالزایی و افزایش بیکاری»، «حواشی اقتصادی اطرافیان رئیس جمهور و مقامات ارشد دولت»، «رکود اقتصادی» و...

** شورای شهر و شهرداری تهران به دنبال تأمین منافع مادی هستند

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:

«به نظر می‌رسد شورای شهر و شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک به دنبال تأمین منافع مادی هستند تا کاهش آلودگی و ترافیک شهر تهران؛ زیرا این طرح نه‌تنها باعث ازبین رفتن مشکلات نخواهد شد بلکه به نوعی سبب تبعیض میان افراد هم شده و بسیاری افراد که از تمکن مالی برخورداند با پرداخت مبلغ اعلام شده (۳۶۰۰۰) می‌توانند در شهر به راحتی تردد کرده و بقیه افراد که تعدادشان بسیار زیاد است از این حق محروم باشند... با توجه به نقایص طرح پیشنهادی انتظار می‌رفت شورای شهر آن را تأیید نکند اما با رأی مثبت نمایندگان شورای شهر اجرایی شد. به نظر می‌رسد طرح ترافیک سال ۱۳۹۷ که هدف آن جلوگیری از رانت‌خواری و سوءاستفاده افراد بود، نه‌تنها نتوانست این اهداف را محقق کند بلکه در عمل حق استفاده از شهروندان از خودروها را نیز محدود کرده است».

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی نوشت:

«ای کاش کار شهرداری را اعضای شورا اینگونه به سیاست حزبی و مصالح آن گره نزده بودند و گشودن گره از کار شهروندان و مرهم گذاشتن بر زخم‌های تهران در اولویت قرار داشت تا زودتر شهردار پایتخت برگزیده می‌شد و مدیران به کار می‌افتادند و کار شهر از صورت تعلیق و سکون به در می‌آمد».

اصلاح طلبان بارها اذعان کرده‌اند که اعضای شورای شهر پنجم تهران به مسائل مهم شهری و خدماتی که برعهده آن‌هاست توجه شایانی ندارند. در حال حاضر، آفت سیاست زدگی، مهم‌ترین مشکل این شورای اصلاح طلب است.

ماجرای این روزهای شهرداری تهران و گرفتار شدن این کلانشهر و پایتخت کشور ایران در خلأ مدیریت شهری، محصول رقابت‌ها و چالش‌های درونی جریان اصلاح طلب است. رقابت‌های درونی این جریان طی سه دهه اخیر منشأ چالش‌ها و مشکلات جبران‌ناپذیری در کشور شده که ناتوانی در انتخاب یک شهردار توانمند برای تهران تنها نمونه کوچکی از آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    برجام تصمیم نظام بود? رهبری موافق بود؟ انتقادی نکرد؟ فریاد نزد؟
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      روحانی خودش گفت که همه مسئولیت های مذاکرات با خودم هست!!!!حالا دبه کردن
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      ظریف باید برکنار بشه
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      باید پرونده هسته ای از وزارت خارجه گرفته بشه
    • علی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      اصلاحات یعنی براندازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      0 0
      مثل اينکه شما دو سه سالی است که خوابی يا خودتو به خواب زدی. بيدار شو!!!!
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    اصلاحاتچی های فتنه گر پر رو. پرونده هسته ای یک پرونده ملی است باید از دولت گرفته شود.
    • سید IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      در آفرینش خداوند تهوع آورترین، اصلاح طلبان ایرانند!
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      خدا شر اصلاح طلبان مفسد را برای همیشه از سر ما کوتاه کند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    اتاق فکر کذایی توسط دولتمردان در حالی است که آنقدر موضوعات و سوژه‌های مختلف توسط خود دولت در اختیار منتقدان قرار می‌گیرد که فرصت اتاق فکر باقی نمی‌ماند
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    بی خرد های افساد طلب شما از وحدت حرف می زنید و از طرف دیگر با استفاده از کلمه ممنوع التصویر بر طبل تفرقه می کوبید . ای کاش میدیدید این قهرمانان و شیر زنان مسلمان با حجاب بودند و موقع اهداء کاپ قهرمانی کاپیتان تیم با دو خانم دست داد و با مرد نا محرم دست نداد . فقط میشه گفت خاک بر سرتون با روزی نامه هاتون
  • ناشناس IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    چطور روزنامه هایی مثل شرق مجوز دارن انقدر آت و آشغال بگن ؟؟ به کسی چه که ما چقدر موشک و توان داریم ؟ یعنی از شکم مادرتون خائن بالفطره به دنیا اومدین . نسل اندر نسلتون خائن و کثیف بودن . نباید فراموش کرد به ثمر نشستن برجام تصمیم کل نظام بود ؟؟ کدوم نظام ؟؟ همه عالم که مخالف بودن همونطور ک الان مخافن . الهی نویسنده و خانواده اش همه با هم نسلشون ورداشته شه تا کشور از شر همچین حیوونایی خلاص شه .
    • FI ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      دقیقا، آزادی بیان سیخی چند. همه رو ببندید هیچ کسی حرف مخالف نزنه.
    • ناشناس IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      حرف مخالف وقتی چرت و پرته همون بهتره کسی نزنه . آزادی بیانم بخوره تو سرتون . هیچ جای دنیا اندازه ایران آزادی بیان نیست . ناراحتی بزن به چاک . هر چند همینطوریشم با این پرچم مسخرت به چاکی .
  • ناشناس IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    موگرینی لو داد چیزیو که اخبار داخلی جرات نمیکنن بگن . اون که نمیاد جلوی همه دنیا یه چیزیو دروغ بگه که اگه بود الان باید روحانی صداش در میومد . قرار بود ما تضمین بدیم یا اونا ؟؟ دولت باز داره گند بعدیشو میزنه بدون اینکه کسی کاریش داشته باشه . تکلیف مردم بدبخت چیه که این وسط شدن وسیله آزمایش ایده های مسخره دولتیا ؟
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    5 سال مردم بابت مذاکرات هسته ای سرکار بودن.آقایون دولتمردان،فرصت سوزی را رها کنید و به مردم خدمت کنید
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    ظریف باید برکنار بشه.ضعیف ترین وزیر خارجه بعد از انقلابه
    • AT ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      ظریف گرین کارت آمریکا داره/ دیگه اینکه با موگرینی پشت پرده رابطه داره/به خاطر کمک به زدن دستبند برجام به دست ایران باید برکنار و محاکمه بشه.
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      1 1
      مسئولی که زن وبچه اش تو امریکا و انگلیس و کانادا ست....
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    20 6
    مرگ بر منافق
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    واقعا داشتن چنین دولت ترسو و ضعیفی باعث سرافکندگی و خجالت هر ایرانی است.
  • محمد IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    9 492
    بدبختی که با وی پی ان منفی دادی برو جیرتو از اربابت بگیر
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      3 302
      بذار دلشون به همین منفی دادنا خوش باشه . کلیک کلیک بنگ بنگ خخخخخخخخخ
  • احدی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    8 454
    منظور روزنامه شرق برجام 2 چه روشنگری همه مردم ومسئولین معتقد به نظام اعلان نموده اند در مورد موشکی و توان دفاعی هیچ صحبتی نمیکنیم اینها چی دارن نشخوار میکنن
  • m CH ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    13 17
    بهتره صادق زیبا کلام بفرستیم با داعش مداکره کنه شاید به نتیجه برسه .احمق های اصلاح طلب مرفح
  • محمد IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    3 449
    واقعا سگ وفاداری هستی به ارباب تا میتونی با وی پی ان منفی بده جیره خور
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    3 222
    نمیدونم چرا هر چی جاسوس و وطن فروش و خائن و برانداز و خرابکار و اینجور چیزا در میاد از طیف افساد طلبانه؟!!!!!
  • FR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    3 1
    من از سكوت ايرانيان با اين همه خيانت اينها به خشم امده ام! انهايي كه در خارج هستند و ايران را دوست ميدارن ميدونن چي ميگم ! هيچ كشور معتبري زير بار چنين قرار دادي نبايد ميرفت ! حالا با پررويي فرار به جلو ميخواهند بكنتد اين مملكت همه چيز داره ! كافيست دست و پاي جوانان اين اب و خاك را باز كنند با باند بازي هاي تمام اين باند فاسد كه همشون يك پاشون لندن و امريكاست و قدرت هم دستشون هست ! يك مشت بي لياقت و بي كفايت ! خدا را شكر كه رهبر انقلاب هست و گر نه .....
  • دکتر نصیر IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    3 413
    وقت خودتون رو با اصلاح طلبانی که مدتهاست خودشون رو به کپک صفتی زدن تلف نکنید...ترامپ دنبال دائمی کردن تعلیق های هسته ای هست و با خارج شدن از برجام حرف رهبری ثابت شد که با امریکا نمیشه بست...الگوی لیبی عراق اوکراین و..هم کاملآ روشنه و اونها در خاورمیانه به هیچ کس رحم نکردن اصلاح طلبان از اینجا به بعد جز مخالفین نظام هستن...مطمئن باشید
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    3 302
    هیچ بعید نیست این خبر شرق راست باشه و روحانی دوباره در حال دور زدن رهبری و نظام و در عمل انجام قرار دادن اونهاست
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    4 246
    تا دو سه روز پیش کل مثبت و منفی های کامنتهای این بخش خبری روی هم 50 تا هم نمیشد اما چند روزه به شکلی غیر طبیعی منفی های هر کامنت به 300 تا هم میرسه . حالا هی بگین روحانی اشتغال زایی نکرده . پس این چیه ؟ اینم شغل . دیگه چی میخواین خداییش ؟! خخخخخخخخخخ
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    3 366
    این خبر شرق یه تست هست اسراییلی ها سعودی ها و طرفداران اصلاح طلب اونها می خوانن تست کنن ببین حاکمیت چه واکنشی نشون میده مطمئن باشید وقتی ظریف داره میره چین و روسیه نمیره با اروپا مذاکره کنه برای بهانه های امریکا!!..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس