دیده بان مدرن آمریکایی اکنون در اختیار نیروهای مسلح ایران است و همین مسئله باعث شده تا جنگ روانی آمریکا تلاش بسیاری را برای تحت الشعاع قرار دادن جنگال ایران صورت دهد. این بار جمهوری اسلامی اقدامی را بر ضد تجاوز یک هواپیمای غربی به حریم ایران انجام داده که هیچ کس فکرش را نمی کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هواپیمای بدون سرنشینRQ-170  که اصطلاحا Sentinel  یا دیده بان نامیده می شود و برخی آنرا جانور قندهار (محلی که اولین بار تصویر آن منتشر شد) می گویند، یکی از مدرن ترین پهپادهای ارتش امریکایی است که استفاده از آن دستاوردهای مهمی برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته و حتی در اقدامی مهم همچون کشتن اسامه بن لادن نیز ایفای نقش کرده است.
 
در یک نگاه کلی،  RQ-170 از نظر طراحی شبیه به بمب افکن پنهان کار  B-2 نیروی هوایی آمریکا است که به منظور انجام عملیات های شناسایی در ارتفاع بالا ساخته شده است و با توجه به اینکه در سال 2007 میلادی و پس از دو سال از عملیاتی شدن این پهپاد، اولین تصاویر آن منتشر شد، مشخص می شود که از جمله جدیدترین و مدرن ترین هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بوده که از درجه حفاظت بالایی نیز برخوردار است.
 
 
 
 
پس از انتشار خبر مربوط به ساقط شدن این هواپیما در خاک ایران، مهمترین سناریوی رسانه های غربی، کم اهمیت نشان دادن این اتفاق مهم است؛ این روند از انتشار تصاویر مربوط به هواپیمای بدون سرنشین پردیتور در اخبار رسانه های مهم دنیا شروع شده و با ذکر جملات و کدهای خبری همچون "از دست رفتن کنترل هواپیما" و اشاره به "گم شدن آن در هفته گذشته"، تلاش کردند موضوع را یک اتفاق ساده نظامی جلوه دهند و از این طریق، تلاش رسانه های کشورمان برای انعکاس این دستاورد مهم دفاعی، یک هیجان غیرحرفه ای معرفی شود.
 
اما چرا باید به این شگرد روانی رسانه های غربی و ارتش آمریکا شک کرد؟ پاسخ در بررسی زوایا و نحوه فعالیت این پهپاد مرموز امریکایی نهفته است.
 
می توان موضوع را با یک توضیح ساده پیش برد. امریکا به عنوان سازنده این هواپیمای مدرن، اعلام می کند که این هواپیما چند روز پیش «ناپدید» و احتمالا پس از سقوط، به دست ایران افتاده است و این موضوع هیچ نشانه ای از توانمندی خاص دفاعی در کشورمان ندارد.
 
این نکته شاید برای فرونشاندن جو رسانه ای موثر باشد اما از نظر بررسی کارشناسی، کاملا مردود است.
 
در جواب باید گفت:
 
وقتی سامانه های بدون سرنشین قدیمی تر و کمتر پیشرفته نسبت به RQ-170 ، مثل پردیتور دارای سیستمی هستند که به محض قطع ارتباط مرکز فرماندهی و کنترل با پهپاد، به صورت اتوماتیک به سمت پایگاه مبداء باز خواهند گشت، چگونه است که این سیستم بسیار پیشرفته که می توان جزئیاتی از عملکرد آنرا در مستند " Secrets of Navy Seal Team Six  " که از شبکه دیسکاوری در سال 2011 پخش شده، مشاهده کرد فاقد این سامانه یا حتی فاقد سیستم های مرسوم برای تعیین موقعیت باشد؟!!!
 
نکته دیگر اینکه، این پهپادها دارای سیستم هایی هستند که پس از ناامیدی یگان هدایت کننده از بازگرداندن آن، یا به صورت دستوری و یا اتوماتیک، برای جلوگیری از دستیابی دیگران به اطلاعات آن، منفجر می شوند. پس چگونه ممکن است این پرنده مدرن بدون سرنشین، به راحتی در اختیار کشورمان قرار گرفته باشد؟
 
در فاز بعدی، به نظر می رسد آمریکا تلاش کرده به کمک رسانه های غربی، موضوع دستیابی کشورمان به این پهپاد را فاقد دستاورد برای ایران تفسیر کند و آسوشیتدپرس، با اشاره به اینکه «احتمالاً این هواپیما از ارتفاع بسیار بالا سقوط کرده و قطعات بزرگی به دست ایرانی ها نیفتاده» این موضوع را از دو منظر مورد توجه قرار دهد؛ 1- عدم دخالت ایران در سقوط این پهپاد 2- بی ارزش بودن قطعات به دست آمده.
 
 
 
 
اما پاسخ به این دو شبهه:
 
1- اگر این پهپاد توسط ایران، حداقل شناسایی و ساقط نشده، چگونه از قطعات کوچک آن می توان فهمید که این پرنده RQ-170  است؟
2- قطعات بر فرض کوچک هم می تواند اطلاعات مناسبی از تکنولوژی مواد به کار رفته در آن در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دهد.
 
واضح تر اینکه، در سالهای اخیر تعدادی از پهپادهای آمریکایی در افغانستان، عراق، پاکستان یا حتی سومالی سقوط کرده یا ساقط شده اند و در اکثر موارد نیروهای آمریکایی با بمباران لاشه به جامانده از پرنده مورد نظر، مانع از دسترسی سایر کشورها یا گروه ها به تکنولوژی به کار رفته در آنها شده اند. این مسئله نشان دهنده این واقعیت است که حتی یک پهپاد ساقط شده می تواند حاوی اطلاعات بسیار ذی قیمتی باشد، حال اگر این هواپیما به صورت تقریبا سالم بدست کشور دیگری بیفتد چه خواهد شد؟
 
پس می توان دریافت که طرح نکاتی مانند گم شدن این پرنده (با توجه به تکنولوژی به کار رفته در آن)، نابود شدن کامل آن (با توجه به مشخص شدن نوع این پهپاد توسط ایران) و بی ارزش بودن قطعات به دست آمده (با توجه به ترس امریکا از سقوط پهپادها در کشورهای مختلف) تنها خوراک رسانه ای برای شبکه ها و مطبوعات غربی محسوب می شود.
 
اما سوال پایانی و مهم در خصوص این اتفاق مهم، امکان اثبات دستیابی ایران به تکنولوژی کشف، انحراف و سپس هدایت پهپادهای مدرن آمریکا است.
 
اگرچه پاسخ قطعی به این سوال، تنها بر عهده کارشناسان متخصص و تایید مسئولان ارشد نیروهای مسلح کشورمان است، اما می توان چند شاهد مثال را برای تایید این موضوع مطرح کرد:
 
1- در کنفرانس مطبوعاتی 10 آگوست 2010 که در بیروت برگزار شد، سید حسن نصرالله  اسنادی را نشان داد که توسط هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل  گرفته شده بود. انتشار این اسناد باعث به وجود آمدن فرضیات مختلفی شد که از جمله مهمترین آن، نفوذ حزب الله به سامانه پهپادهای رژیم صهیونیستی بود که هیچگاه مورد تکذیب قرار نگرفت. آیا ایران در این زمینه از حزب الله لبنان عقب تر است؟ قطعا خیر.

2- در اختیار داشتن رادارهایی مانند نبو، کاستا و برخی سامانه های بومی. به عنوان مثال بنا بر اطلاعات تایید شده رسانه های تخصصی غرب، رادار نبو پيشرفته ترين سيستم راداري  VHF است که تاکنون  ساخته شده و با استفاده از توانايي هاي  AESA قابليت هدايت الکترونيکي  امواج، رهگيري و تعقيب زاويه اي تک پالسها و داراي قابليت تصوير سازي 4  بعدي براي رد کردن اخلالگرهاي ديجيتال را دارا مي باشد
.
3- خبرگزاری رویترز مهرماه سال جاری خبری درباره نفوذ برخی ویروس ها در سامانه هدایت پهپادهای امریکایی، منتشر کرد. به گفته این رسانه، « مقامات آمریکایی همچنان درحال بررسی این مسئله هستند که آیا این ویروس می  تواند خطرناک باشد یا خیر و اینکه این ویروس چگونه می تواند بر سیستم  رایانه ای به شدت محافظت شده هواپیماهای بدون سرنشین در پایگاه نوادا  تاثیر بگذارد؛ جایی که خلبانان آمریکایی این هواپیماها را برای انجام  دادن ماموریت در عراق ، افغانستان و نقاط دیگر به پرواز در می آورند  . » نفوذ یک ویروس در چنین سیستم های پیشرفته ای، شاید چنین نتایجی را هم به همراه داشته باشد.

4- آن روز که قایق فوق سریع Bladerunner 51  به دست سپاه پاسداران افتاد و حتی رییس جمهور امریکا نسبت به این موضوع اعلام نگرانی کرد نیز برخی کارشناسان غربی معتقد بودند امکان کپی آن برای صنایع ایران امکان پذیر نیست، اما امروز جرات اصلاح سخنان خود را ندارند.
 
 
 
 

 
آخر اینکه به نظر می رسد ترفند فعالی آمریکا در جهت ترغیب مسئولان ایرانی برای نشان دادن این پهپاد و به تبع آن، مشخص شدن سریع میزان موفقیت کشورمان در شناسایی، اخلال و هدایت این پهپاد مدرن باشد اما هرچه هست مطمئن شده ایم که با شناساییRQ-170  ، دیگر هواپیماهای پنهانکار و پر ادعای نیروی هوایی آمریکا که اندازه ای بزرگتر از این دیده بان امریکایی دارند، فرصتی برای عرض اندام نخواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 155
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • جواد نادری ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    1 0
    با سلام دست بچه های حزب اللهیمان درد نکند . از شنیدن اینگونه خبر ها که باعث سرشکستگی دشمنان اسلام وپیروزی فرزندان دلیر ایران اسلامی میشود خشنودشده وبه جهت این پیروزیها سرسجده به پیشگاه خداوند احدیت فرودمی آوریم
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    واقعا جا داره به همه دانشمندای باهوشه ایرانی خسته نباشید بگیم و به گرمی دسته برادرای ارتشیو و سپاهیمونو بفشاریم و بگیم که دوستتون داریم و الهی که همیشه در پناه خدا باشید. زنده باد ایران و ایرانی و تمدن ایرانی.و زنده باد حزب الله. یا علی
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    هیچ کس فکرش رو نمی کرد...ایران!! رادارگریزی و جیمیگ امریکا رو به چالش بکشه حتی درباره روسیه و چین هم با تردید نگاه میشد... کدینگ ایران در جیمینگ روی چه فرکانس بوده؟؟
  • ناصح ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    افرین برمهارت وسرعت عمل نیروهای انقلاب .خوب است سایر اخبار فتوحات رزمندگان در عرصه های فنی وعلمی منتشر شود
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    اصلا باور نمی کنم روسیه در الکترونیک و رادار از امریکا که هیچ از فرانسه و اسراییل هم جلو تر باشه وقتی بازار میکروچیپ های nm حافظه های حالت جامد و باطری های نسل جدید لیتیومی و.....همه در انحصار امریکا و اروپا هست......
  • ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    به ان هشت نفر ضد ایران که منفی دادند میگویم خسته نباشید . یاد نه غزه نه لبنان تان افتادم . زنده باد دلیران سرفراز نیروهای مسلح ایران جاودان
  • بنده خدا ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مشرق جان خود آمریکایی ها دارن یواش یواش به دروغ هاشون اعتراف می کنن. تا الان می گفتن گم شده ، الان یک مقام سیا در مصاحبه با CNN اعلام کرده که پس از این کنترل هواپیما از دستشون خارج و وارد ایران شد، با استفاده از ماهواره موقعیتشو پیدا کردن و تمامی گزینه ها برای بازیابی محدد اون و حتی بمباران اون رو در نظر گرفتن که به علت عملی نبودن کنار گذاشتن. http://edition.cnn.com/2011/12/06/world/meast/us-iran-drone/index.html طی خبر دیگری هم یک مقام آمریکایی دیگر اعلام کرد که این هواپیما به میزان زیادی سالم دست ایرانیها افتاده. http://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=10771425
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    این اتفاق یک دستاورد منحصر بفرد نظامی از ابعاد مختلف برای کشور محسوب میشه ایا جا نداره تا گفتگوی ویزه خبری شبکه دو صداوسیما که موضوعات بعضا پیش پاافتاده وکم اهمیتی را می پردازد یک برنامه به این اتفاق مهم اختصاص دهد ؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مطمئن باشید این دستاورد معادلات منطقه را عوض خواهد کرد.نمونه آن تغییر لحن کلینتون در باره ی سوریه است و همچنین مجبور شده اند آنرا تائید کنند که به نظر میرسه تضمین هایی از ایران در باره عدم تحویل این هواپیما به کشورهای رقیب آمریکا گرفته شده باشد.خداوند این هدیه ی ارزشمند را در این برهه ی حساس کنونی به ایران داده تا مقابل مستکبران پیروزی قاطعی بدست بیاره.مطمئنا آمریکا و متحدانش هنوز از این سیلی گیج و منگند.نکته عجیب آن است که آنها نتوانسته اند آنرا منفجر نمایند.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ماشا الله
  • جواد ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    درود بر بچه های پدافند ارتش قهرمان
  • جواد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    فقط حزب الله
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ممنون از مقاله جالبتون اما یه نکته 1عکس دومی که گذاشتین مربوط به یک پهپاد انگلیسیه به نام raven
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    عاشقان اف-22 و اف-35 و فناوری های یانیکی، تسلیت تسلیت! بدونید که غم اولتونه!
  • احمد***** ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    گم شدن پهباد آمريکا وسردرآوردن آن در ايران به شدت آمريکارا نگران وغافگير کرد،طي چند روز گذشته بيشتر رسانه هاي تصويري ونوشتاري به انعکاس اين اين خبرپرداختند وبسيار هم دستپاچه هستند،از بحث ها وگفتگو هاي که در سي ان ان،بي بي سي وفاکس نيوز وروزنامه هاي معتبرشان منعکس مي شه،نشان از قدرت بي بدليل دلاور مردان کشور ما خبر مي دهد،پيشنهاد مي کنم ،رزمندگان اسلام براي خوار کردن آمريکا واسرائل کوچولو تبليغات شايسته اي در رسانه ها ايجاد بکنند تا دل دوستاران انقلاب اسلامي شاد بشه و هيمنه کاذب دشمن شکسته بشه.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ‫عکس سقوط کرده اش را نشان بده،ز تعارف کم کن و بر مبلغ افزای.
  • س.ح.م ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    واقعا ازسربازان گمنام امام زمان(عج)تشکرمی نمایم.مارابه آینده امیدوارنموده اید.انشااله درپناه ولایت موفق ومعدیدباشید
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    اقا اي ول
  • reza ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    هوالعزیز حالا افتاد که افتاد ، این یه مقوله است که در جای خود مهم است اما چرا حرکت های انفعالی اونا اینقدر بی تاثیر و خامووش بوده و حرکتی مانند بمباران منطقه مثلا سقوط که خودشان ادعا کرده اند انجام نشده ، موضوعی دیگر است که اهمیت آن از مقوله اول اگر بیشتر نباشد کمتر نیز نیست . نتیجه ای که میگیریم نهایتا اینست که امریکاییها میگن خوب افتاد که افتاد فوقش این یه شکست در عرصه جنگال بود حالا که نباید با ایران سرشاخ شد!!! و این همان نکته اساسی است که به لطف خداوند تعالی و به برکت رهبری های امام راحل و رهبری امام خامنه ای و به برکت خون شهدای عزیزمان و هوشمندی عزیزان در عرصه جنگال بدست آمده است که در دنیای امروزی که هیچ کشوری نمی تواند به امریکا بگوید بالای چشمت ابروست کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران بزند چشم این دولت پرمدعا را نیز کور کند و جالب تر اینکه دولت مضروب بخاطر آبروریزی کمتر برای خود حتی داد و قال نیز راه نینداخته و آرام از کنار این ضربه کاری گذشته است . چرا ؟؟؟ چون بازی با دم شیر را هیچ عاقلی به صلاح نمی داند. و به این میگن عزت و اقتدار که نصیب ایران عزیز شده و باید همه جهانیان اذعان کنند که تصمیم گیرنده در منطقه خاورمیانه و حتی عرصه مسائل بین المللی که به خاورمیانه و جهان اسلام مرتیط است کشوری مقتدر بنام جمهوری اسلامی ایران بوده و به فضل خدا خواهد بود. و من الله التوفیق .
  • r.b.n ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ماشاالله حزب الله
  • Naser ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    KHODAVANDE mannan posht va panahe baradarane salahshor va bi bake ARTESH VA SEPAHE aziz bashad .ENSHAALLAH va ba sepas az MASHREGH
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    كدوم شيرين عقلي منفي داده ؟؟؟؟
  • ایمان ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    واقعا ایرانی ها شاه کلید هستند و طبق گفته ی پیامبر اگر علم در ثریا باشد مردمی از پارس به آن دست خواهند یافت. واقعا باید به این جوون های با غیرت و مومن رسید تا روز به روز پله ها ی ترقی رو طی کنند و موفقیت های بزرگ تری رو برای کشورمون ایران رقم بزنند. باز هم خدا رو شکر
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    همه عکس ها ماله همین المکاشفات-1( سنتینل سابق) هست یالامجان!
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    وقتی همچین پرنده پنهانکاری رو زدن یا نشوندن، دیگه با چی می خوان بیان بزنن؟ میشه تف سربالا! پس با ماست مالی همین یکی بسازن بهتره تا بیان تو ایران برای بمباران و بیشتر تلفات بدن
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    قطعات الکترونیک یک چیزه و نرم افزارها و به کارگیری اون ادوات در یک مجموعه هدفدار چیز دیگه ایه
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    چیز دیگه ای می خواین بدن خدمتتون؟
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    الله اکبر. ابعاد بزرگ این حرکت جسوانه بعدها آشکار خواهد شد.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    دسته. عکس دوم سنتینل نیست. سنتینل رو میشه از روی برآمدگیهای روی دو بالش متمایز کرد
  • محمد علی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بنام خدای حسین بچه های حزب اللهی ما با وضو به چنان دستاوردهایی رسیده اند که فقط با حمله اسرائیل یا آمریکا نمایان خواهد شد اگر ایران می گوید درصورت حمله اسرائیل دیگر اسرائیلی نخواهد بود علت دارد امتحان کنند تا ببینند البته امتحانش فقط مجانی نیست فقط یک اسرائیل گوگوری مگوری اسمش را در تاریخ خواهید دید
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    منم سایت های خارجی رو چک کردم همین عکس رو برای سنتینل زدن شاید دو مدل داره یا این مدل قبلیش بوده
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    قدر گوهر گوهري داند !!حالا هرچي شما مي خواهيد بگوييد !!ناز شستتان !!
  • سید مهدی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    و البته برو بچ جنگال سپاه الان هم بحمدالله داران اطلاعات و فن آوری اونو بازیابی میکنن
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بچه ها متشکرم
  • حسین ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    آر کیو -11 ریون که قطعا نیست. اون یه یو ای وی کوچیک دست پرتابه با اسپن 130 سانت و وزن کمتر از دو کیلو و اینیکی یه غوله با دهنه بال خیلی زیاد و قیافه شون هم خیلی فرق داره
  • سجّاد ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام. یاحسین.... بسیار مقاله ی جامعی بود، آخه IQها وقتی شما ها میدونید ایران رادار نبو، کاستا، رادارهای پسیو، سیستمهای الکترواپتیکال بسیار پیشرفته، سیستم های جنگ الکترونیک بسیار پیشرفته و.... داره، خب آمریکا که کر و کور نیست اونم میدونه، تازه به اضافه ی چیزهای بسیاری که شما نمیدونید(مثلا : ایران هر چه را - حتی یک پیچ -، هر تکنولوژی ایی که وارد کنه، کمتر از دو ساعت بعد گزارش کاملش دست تمام سرویس ها و نظامیان عالی رتبه ی آمریکایی است، تازه در باره اش مشورت و تصمیم گیری نیز کرده اند، حتی اگر از چین و روسیه باشد، بدون استثناء)، پس مثل آب خوردن نتیجه میگیریم که این پرنده برای نهایت تکنولوژی پدافند هوایی و شناسایی جهان آمادگی کامل داشته و از این نظریه باز نتیجه میگیریم ورود این پرنده به خاک ایران یک عملیات کامل بوده و هدفی فراتر از جاسوسی داشته، گول نامش که دیده بان میباشد را نخورید. اگر نوشته های اینجانب کمی صحیح باشد و RQ-170ه اصل باشه میتوان برداشتی عجیب نمود و آن این است که ایران با دست بی رقیب الهی به جایگاهی رسیده است که از تکنولوژی روز دفاع هوایی جهان عبور کرده است. پس از خداوندگار بی نظیر سپاسگذار باشیم.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    اونايي كه منفي ميدن غيرت ديني كه هيچ غيرت ايراني رو هم ندارند.
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    خدا وکیلی سایتتون فقط بخش نظامیش بدرد می خوره ، بقیه اش را باید انداخت دور......حالا نرید براش بزنید حسودهای کوته بین
  • بسیجی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    رسانه های دنیا نوشتن امروز که این پرنده جزئی از نقشه سیا بوده یاد شعری که شهید مهدی رجب بیگی جلوی لانه جاسوسی می خوند و مردم شعار می دادن افتادم: «...کار آمریکا بود...نقشه سیا بود...مرگ به کارتر...مرگ به کارتر...آماده نبرد آتشینیم...»
  • lpsk ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    میگن افراد بی کاری هست که فقط کارشون اینه که با آی پی های مختلف بیان و منفی بدن و نظرات اختلاف برانگیز و ... بزارند. مرگ بر منافق
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    پیامبر اسلام(ص) فوق همه این ظاهرا پیروزی ها را جهاد اصغر ، نامگذاری فرمودند، فرمایید برای جهاد اکیر که مبارزه با شیطان درونی فردفرد مدعیان اسلام پیروز در جهاد اضغر است چکار کردیم؟!!
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    واقعا متاسفم بعضی چقدر ساده لوح هستند، روی زدن هواپیما می شه بحث کرد ولی کنترلش نه اختلال با کنترل فرق می کنه. اون تصاویری که حزب الله گرفته بود رمز نشده بود. ارتباط اینا رمز شدست، ما هم که بچه نیستیم که باور کنیم رمزگشایی شده، الگوریتم های ساده هم با ابر کامپیوترها ده ها سال زمان می بره تا باز بشه، عموم شاید باور کنند ولی یه کمی از رمزهایی مثل AES بدونید باور نمی کنید.
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ايمان آنوقت پول فوتباليست ها را ازكجا بياوريم .آنها براي ما گل مي زنند ما هورا مي كشيم توخيابان ها مي آييم هلهله مي كنيم طفلكي ها به زير ميليارد هم راضي نيستند.اين فوتباليست ها الگوهاي ما هستندازهرنظر.علم دين ،اخلاق كه ديگه نگو تازه استكبار هم از شنيدن نامشان لرزه بر اندامشان مي افتد.بچه ها گل بزنيدگل هورا هورا
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    می گم خوب نگاه کنید اسباب بازی چینی نباشه! اخه از بس تو فکر گرفتن نقطه ضعف از آمریکا هستید هوش از سرتون رفته!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    لطفا پی گیری کنید چرا تصویری ازش منتشر نمیشه اگه اینکار بشه یک پوز زنی اساسی دیگه از این امریکایی ها میشه
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    یعنی چی؟ هواپیمایی رو که پدافتد ارتش سرنگون کرده دادن به سپاه تا اطلاعاتشو بازیابی کنن؟!
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    شما کجا دیدی اعلام رسمی بشه ارتش زده یا سپاه؟ شاید کار سپاه باشه کسانی که خواب اختلاف بین ارتش و سپاه رو می بینند ززهی خیال باطل. در حالی که شما دعوا می کنید این دو به همکاری های بیشتر فکر می کنند
  • حمید ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    شاید برای شما غیر ممکن باشه ولی بزرگتر از تو هم تو این مملکت وجود داره
  • سهیل ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    دادا مباحث طبقه بندی شده که نباید به سادگی در رسانه ها پخش بشه. میدونم که بحث مهمیه اما به نظرم باید مدتها بگذره تا در مورد بحث بشه.
  • کورش ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مهم نیست که امریکا و دوستداران امریکا این دستاوردو کوچیکش کنن،مهم اینه که این پهپاد مدرن در اختیار ماست و به نکنولوژی که دست می یابیم هیچ،بهتر از اونو میسازیم. دوستداران امریکا که مشخصا از امریکا بت ساختند و با بغض نظر میدن و بدونن که این نظرات در موفقیت ایران خللی وارد نمیکنه پس بیخودی به خودشون فشار نیارن.البته از دوستان مشرق بسیار سپاسگزاریم که با تائید نظرات این دسته از دوستان باعث میشن که یکم از فشار روحی خارج بشن و به نوعی تخلیه بشن. بازهم از دلاور مردان ایرانی تشکر میکنیم. ما در صنعت نظامی میخوایم و حتما میتونیم.اگر کسی شک داره ایرانی نیست.
  • حمید ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بنظرم لازم نیست برای قانع کردن جنابعالی عکسش را در اختیار شما قرار بدن.کافران همه را به کیش خود پندارند
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    شما كه اينقدر از تحقير آمريكا ناراحتي و ظاهرا دوستدار شيطان بزرگ، هنوز خيلي مونده از جهاد سر دربياري! چه برسه به اكبر و اصغر اون!!
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    پس فكر كردي ايران تا به حال با دستان خائن دوستان آمريكا تونسته از تکنولوژی روز دفاع هوایی جهان عبور كنه؟!!
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    کوچولو گواهی امنیتی موزیلا هم هک شد و هیشکی نگفت دروغه.هیچ وقت تو علوم الکترونیکی به صرف 4تا اسم بلد شدن اظهار نظر نکن. من برنامه نویسم، از الگوریتمای رمز نگاری هم مطلعم.هیچ چیزی محال نیست.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    چلمنگ! اسراییل کانال بدون رمز باز میذاره واسه کی؟ یخورده عاقل باش. وقتی اسراییل از آمریکا هم جاسوسی میکنه مواظبه اطلاعات این هواپیماها رو امریکا هم نفهمه. کی میگه رمز نشده بود؟ چلمنگ! یک هفته پیش از اینکه اینکارو توی ایران بکنن تو دره وادی الحجیر کردن و اسراییل از یونیفل خواست هواپیمایی رو که گم کردن پیدا کنه. سازمان ملل و ارتش لبنان کلی گشتن ولی پیداش نکردن. حالا بگو تکنولوژی نداریم، رمز نشده بود، قلاب سنگش کردن، خراب شد افتاد.... کسی رو که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد. چیکارت کنم بیدار شی عزیز؟ چلمنگ: انسانی که از ضعف استنتاج عقلی رنج می برد
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    تازه فهمیدی؟ خب همه اونا رو که مسئولان مملکت میدونستن. خیال کردی همه چیز باید از چین و روسیه بیاد تا بشه جلوی امریکا وایساد؟
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    خیلی دعوا نکنید. نیروی پدافندی کشور (متشکل از یگانهای ارتش و سپاه) نیروی چهارم ارتش جمهوری اسلامی ایران است و تحت فرماندهی ارتش به قرارگاه خاتم الانبیا شهرت دارد. نیروی پدافند قبلا جزو نیروی هوایی بود و تکنولوژی آن از امریکا به ارث رسیده بود و دانش بالایی داشت. امروز به لطف خدا و رهبری روشن گرانه رهبر عزیز، با ادغام یگانهای پدافندی، نیروی عظیمی در کشور ایجاد شده که نمونه آن در دنیا وجود ندارد و با ایجاد این نیروی جدید معادلات نظامی متعارف به هم ریخته است و دشمن نمی تواند تصمیم بگیرد که چکار کند. باور نداری تماشا کن. این تازه اولشه
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    نفهمیدم روسیه این وسط چیکارست؟ امریکا و اسراییل قطعا در رادار قویتر بوده و هستند. راز شکست اعراب از اسراییل هم همین رادار و کامپیوترهای گرانقیمت هواپیماهای اسراییلی بود.
  • سجّاد ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام. یاحسین.... (اگه شکار اصل باشه) برای اونایی که تو عظمت این کار شک دارن. بر و بچ جنگال پدافند هوایی همزمان از یه طرف با اپراتور(تمام آمریکا + شبکه های ماهواره ایی بسیار محرمانه + سیستمهای واکنش سریع + استراتژیهای ارتباطی و اطلاعاتی پیچیده و کدگذاری شده و ...) و از طرف دیگه با خود پهپاد(که نهایت هوش مصنوعی و امنیت ارتباطی را دارا بوده + به سیستم خود تخریبی ایی مجهز بوده که در صورت عمل تا نانو ذره ی آخر پهپاد را در کمتر از چند صدم ثانیه غیر قابل بهره برداری فنی و اطلاعاتی میکرده است) برای اجرای عملیات اخلال و فریب در جنگ (واقعا جنگ و نبرد بوده ها)بوده اند و سر انجام پیروز شده اند. عزیزان همین که پدافند هوایی در نهایت خفا و خونسردی بند آب ندادن تا اینکه این هیولا وارد مرز بشه خودش شاهکاره. پس بیایید بار دگر از این فضل و رحمت خدا سپاسگذاری نماییم.(شکر نعمت، نعمتت افزون کند - کفر نعمت از کفت بیرون کند)
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    دوست عزیز کی گفته که رمز شده نبوده ؟ هر چند قبل از اون هم با یه نرم افزار ساده Skygrabber یه سری پهباد آمریکایی هک شده بود که البته مسلما رمزگذاری ساده بوده. در مورد اختلال به تازگی یه اخلالگر از روسیه خریدیم که بعضی منابع غربی می گن اون باعثش شده. AES هم که می گید نوع 128-bit براش هک هست. دوستی که گفتن گواهی موزیلا هک شده، اونجا خود کلید AES دزدیده شده. بنابراین دیگه دیکد کردنش کاری نداره. نظر دوستمون از لبنان جالب بود، چلمنگ :دی
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بله عزیز دلم، خودم می دونم الگوریتم دزدیده شده بود، بنده خواستم به عرض چلمنگ عزیز برسونم که تو مباحث هک و کریپتوگرافی "هیچ چیز محال نمی باشد"
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    متاسفانه برخی‌ها که از جهاد اکبر بویی نبردند و دیگران رو مسخره می‌کنند و کم عقل و بچه می‌دونند، نه تنها مرتکب گناه کبیره مسخره کردن میشند بلکه ادعای تحقیر آمریکا و مبارزه با شیطان بزرگ رو هم دارند! و این است درد بزرگ بی اخلاقی حتی در میان نیروهای ارزشی و حزب اللهی!!
  • عباس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    وعدو الهم ما استطعتم من....
  • محمود صادقی ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    جلال آل احمد: غربزدگی بدتر از غربی بودن است
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    کدینگ ایران در جیمینگ روی فركانس ... است. فهميدي ؟!!!
  • faryad ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    یعنی می خوای بگی این کار روساست ! یا اینکه ایرانی ها نمیتونن همچین تکنولوژی داشته باشن.... اگه این طوره پس خیلی بی انصافی
  • سعید ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ببینید بطور عوامانه نیز می توان فهمید که ایران در دستیابی به فناوری و تکنولوژی نرم افزاری راینه و یا جنگ سایبری چیزی از دشمناش کم نداره: اگر اونا قدرت سایبریشون از ما بیشتر بود تا بحال با فلج کردن بانکهای ما که الان همشون متصل به اینتر نت هستند خودی نشون می دادن حتما نمی تونن که انجام نمی دن
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    یا 100 هزارتومن دادند یه افغانی که تو باغش افتاده بوده براشون افتاده یا 10 تا بمب کنار جاده ای دادند از طالبان گرفتند!!
  • تک تیرانداز ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    یه سخن هم از زبون برو بچ پدافند به آمریکا و همه نوچه هاش : ماییم و نوای بی نوایی / بسم الله اگر حریف مایی
  • علیرضا ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    استفاده از سلاح ها و تجهیزات و پرنده های هدایت پذیر از دور یکی از استراتژی های مهم نظامی است که چندین سالی از بکارگیری این راهبرد در ارتشهای پیشرفته دنیا میگذرد و اصلی ترین هدف این راهبرد جلوگیری از بروز تلفات انسانی ماهر (مخصوصا خلبانها) در جنگها میباشد. با توجه به واقعه اخیر روی این راهبرد خط بطلان کشیده شد و ارتش آمریکا و دیگر ارتشهای استکباری بایستی این راهبرد را کنار گذاشته و از هزینه اضافی در این زمینه پرهیز کنند.
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    اونم به وقتش بزار امریکاییها فعلا واق واقشونو بکنن که سالم نیومده پایین بعد ما نشونشون میدیمو به ریششون میخندیم
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    دوستان دعوا نكنيد. نه حزب الله تونست رمزي بشكند نه ما تونستيم. با نقص فني سقوط كرد و كاملا نابود شد.
  • سجّاد ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام. نمیری اینهمه راستگویی جیگر....
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    انقدر ازين دروغها و جنگهاي تبليغاتي شنيديم كه ديگر عادي شده. اگر سالم بدست ما رسيده بود (حتي ازنظر سخت افزاري) حداقل يك عكس ازان منتشر ميشد. امريكا هم اگر شلوغش كرده و ايران را قدرتمندو ترسناك نشان ميدهد باين علت است كه اعراب را بترساندو به انها اسلحه بفروشد. اسباب بازي نبوده كه كنترل شود.
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    شما هم همش حرف اسراییلیها رو می زنی گفتن پدافند ناومون خاموش شد حزب الله زدن گفتن سینگالها رمزنگاری نبود.....لو رفت گفتن پهپاد سقوط کرد....ایران گرفتش.. از دشمن چه انتظاری جز دروغ دارید؟
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    الگوریتم کدینگ ها رو هم لطف کنید...
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بجای این خرج های بی خود در جنگ الکترونیک بیان پولشو بدین مردم...و ملت حال کنن..
  • فلفل تلخ ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    هرت هرت .نمک دون بابا باز خودتو شیرین کردی.برو پا درس و مشقت تا نیومدم
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مشخصه که خیلی سوختی
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    شما شروع کن ما هم دنبالت میایم
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    امام علی (ع): اگر جاهل ساکت می ماند در دنیا اختلاف پیش نمی آمد...
  • بنده خدا ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ایول. ای جانم
  • بنده خدا ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    به نظرم این بیشتر یک محک نظامی بود. برنامه از قبل طراحی شده بود. و ایران هم پاسه قاطعی به این محک داد.
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    یاد مرحوم آشیل و اسب ترواش بخیر خدا بیامرزتشون عجب اسبی بود اون اسبه
  • عباس ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    گیرم که حرف شما درست باشه، آیا خود این حرکت نشون دهنده قدرت نظامی و برتری اطلاعاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیست؟؟؟ اگه اینطور باشه، آیا نشون دهنده ضعف اطلاعاتی آمریکا و ناتو نیست؟؟؟
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    این هم یک نظریه متفکرانه است که چند مبنا دارد اول اینکه آمریکا این 100 هزار تومان رو نداشته و یا طرف افغانی پول ایرانی میخواسته. دوم اینکه آمریکا هیچ ارتباطی با طالبان ندارد و تنها ایران است که با طالبان مرتبط است
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    تو تحیلی آمده که آمریکا منتظر این کار است تا مزان موفقیت ایران رو بسنجه و اتفاقا ما نباید این کارو بکنیم تا اونها تو کفش بمونن و ما بتونیم سر فرصت کار خودمون رو بکنیم
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    اگه چینیش هم باشه خوبه ... آخه میگن جنس هایی که برای آمریکا میزنه خیلی بهتر از اونایی هست که برای خاورمیانه میزنه
  • ali ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    خب اگه واقعا این هواپیما را به زمین نشاندند پس چرا در تلویزیون نشان نمیدهند که ما هم افتخار کنیم اما من میترسم که همه اینها فقط یه بلوف سیاسی باشه و اون هواپیما خودش افتاده باشه و از بین رفته باشه. این دفعه دومه که نظر میدم لطفا منتشر کنید.
  • toohed ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    احتمال داره کار خود امریکاست برای ضعیف نمایی وبهانه برای حمله؟
  • محمد ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    زنده باد ایرانو ایرانی با غیرت... (کوروش ای شاه شاهان بخواب ما بیداریم) فقط کاشکی برخی از مسوولان کشور کمی به فکر مردم باشن و ببنید چه کشوری داریم و بهش ببالید
  • سحر ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    جالبه که آمریکایی ها به اصلی بودنش اعتراف کردند و دارند تلاش میکنن بگند اتفاق معمولی بوده حالا شما که مثلا ایرانی هستی ولی بعید میدونم داری اصل قضیه رو میزنی... بابا تا کی میخواین چشماتونو ببندید؟!!!
  • سحر ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    تا وقتی بخوای در مقابل دلاورای ایران با حساب دو دو تای خودت پیش بری از این ناامیدی و نمیشه نمیشه ها راحت نمیشی...
  • رضا ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    ما با داشتن 79 تا تامکت که تکنولوژی ساختش متعلق به 40 سال پیش و خیلی ساده تر بوده نتونستیم کپی بزنیم تا 10-20 سال دیگه هم نمی تونیم اون موقع چطوری می خواین از این پهپاد که تکنولوژی ساختس متعلق به 3-4 سال پیشه کپی بگیریم !!!
  • ناشناس ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    من یه برنامه نویس حرفه ایم وباید بگم در علوم الکترونیک هیچ محالی وجود ندارد
  • علیرضا ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    قرار نیست ماموریت این کار را به تو بدهند که اظهار عجز می کنی
  • ناشناس ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    افراد بخندیدهههههههههههههههه از اوباما خبری ندارید سکته ای بیمارستانی هههههههههههههه
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    پاینده باد ایران وایرانی من افتخار میکنم در سرزمینی زندگی میکنم که ملتش ورای تصور جهانیان توانایی دارند واقعا خسته نباشید
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    مگه دیوونه شده بهباد به اون گرون قیمتی و بیشرفته رو بفرسته تو خاک ایران
  • محسن ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    نکته فنی اینکه یک مقام امریکایی گفته گازوییلش هم تو هوا تموم شده بود کارت سوخت نداشتیم که فرستادیم بره تو ایران گازوییل بزنه که دیگه بر نگشت . چه بادبادک خوشکلی هم هست یه چنتایی ازش بسازیم براشون بفرستیم یه کم حال بیان. اگه تو چین افتاده بود که 1ساعت بعد مونتاژ میکردن یکی هم من داشتم
  • سجّاد ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام. یا حسین.... نکنه تو پیداش کردی، کلک.... با صد هزار تومن راضی شدی یا..... شمارتو بذار من یه میلیارد بهت میدم، یه دو تا از این ماهواره های شناسایشون که تو باغچه پیدا کردی برامون بیار....اگه منصفانه نیست، بگو تا قیمتو ببرم بالا.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    اطلاعاتی هم که از هواپیمای جاسوسی اسرائیل فرستاده میشد اسکرمبلد بود به همین دلیل بعد از بازگشایی موقع پخش تصویر لحظاتی پرش و قطی اتفاق میافتاد
  • نیما ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    کوری چشم هر کی نمیتونه این موفقیتها رو ببینه.......... زنده باد ایران و ایرانی
  • بیل گیتس ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    به نابغی که الگوریتم رمز شکن فرکانس ها رو ساخته باید جایزه نوبل داد
  • احمد ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    خودباختگي و عشق به غرب اينقدر زياده كه عقل و شعور رو از كار انداخته
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    خنگول خود امريكايي ها گفتن هواپيما از كنترل خارج شده نگفتن هدف قرار گرفته چون مثل تو اينقدر مطمئن نيستند كه به دست ايران نيافتاده باشه
  • احد ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    واقعا!!! ممکنه ها.... مثلا اسرائل هم تو جنگ 33روزه چند تا از تانکهای مرکاوا رو زد تا ضعیف نمایی کنه بگه حزب الله قویه ها که بعد جنگ رو تموم کنه.
  • احد ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    توهم 100 تومن بگیر کمتر خود زنی کن
  • سمین ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    دِ آخه خُلمنگ!! که به نظر دهنده میگی چلمنگ!! بعنوان یک کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک که روی رمزها کار کرده نظر میدهم: "هک کردن رمزهای پیچیده غیر ممکن نیست اما رمزگذار معمولا رمزهایی درنظر میگیره که با سریعترین ابرکامپیوترها گاه تا چندصد سال زمان برای رمزگشایی لازم است"!! برای همین گاهی برنامه هایی نوشته میشود که در اینترنت از هزاران کامپیوتر آنلاین برای رمزگشایی استفاده شود! نمونه اش هم یافتن رقم بعدی عدد پی به این روش است! پس با داشتن اطلاعاتی اینچنین حق داریم هر حرفی را راحت باور نکنیم!! اگرچه ناشدنی نیست، اما بعید است! بعنوان یک ایرانی آرزویم اینست که راست و درست باشد!!
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    فکر میکنید تا الان چند بار نفوذ و جاسوسی کردند تا این یکی زمین گیر شد!؟؟!؟
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    با فکر شما نمی شود! خدا را شکر کنید که آن ها اینگونه فکر نمی کنند. اسلحه ساختن چندان دشوار نیست. درجبهه حق بودن است که دشوار است.
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    از کجا معلوم که عمدا به دست ایرانیها نینداخته باشند و این هم یک نقشه بناشه ولی به هر حال از پیشرفت کشور عزیزم در تمام عرصه ها بویزه دفاعی و نظامی خوشحالم و حداقل باعث کاهش درد مشکلات اقتصادی و معیشتمان میشه و مرحمی بر زخمهایم انشاالله روز به روز موفق تر و خوش خبر تر باشند
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    وقتی تو پهپاد بمبی میزارن که خودشو منفجرکنه، یعنی میشه مهندسی معکوسش کرد. مهمترین بخش جنگنده، موتورشه، اگه موتور جنگنده رو بسازیم، اف14 که چیزی نیست، با این نمونه که دستمونه، اف22 و بی2 میشه ساخت.
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    طولانی بود، نخوندم، بیشتریا پلاس دادن منم دادم
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    پنجشنبه 17آذر خبر 19 نشون داد
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    برای عموم متاسفم، چون تو دانایی، تو خاصی، تو بچه نیستی، تو ساده لوح نیستی! امیدوارم برگردی پاسخ ها رو بخونی کانال یک نشون داد آدمهای دوروبرت عین خودت آدم های ... . یه AES یجا دیدی، فک کردی چی شده!!!
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    عزیز مسلمون، این آتاشغالی که گرفتیم، خیلی راحت تر و نردیکتر از ستاره ثریاست، میدونستی مسلمون؟!!!
  • محمد حسین نژاد ازطبس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    قدر این پیروزیها وامدادهای غیبی که از اول انقلاب همچون صحرای طبس جنگ نابرابر عراق یا به تعبیری تمام قدرتهای جهان علیه ایران - جهاد خودکفایی در انرژی هسته ایی و سایر علوم واین بار ساقط کردن پهباد پیشرفته امریکایی را بدانیم وخدا را شکر کنیم . مغرور نشویم که این پیروزیها اول خدا وبعد هم رشادت سلحشوران این مرز وبوم میباشد ضمنا" این هواپیما در شهرستان طبس روستای تپه تاغ ساقط گردیده که دومین بار است که آمریکایها در این شهر نقره داغ میشوند امدادهای غیبی را ببینید امیدواریم جهاد خودکفایی نسبت به کپی سازی و بهینه سازی بهتر اقدام کند وبه مردم در هر مرحله اطلاع رسانی شود
  • داش علی رضا ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    عجب .... این همه پهپاد میگیرن مهندسی معکوس میکنن کسی هم چیزی نمیگه و خبری از این موضوعات بخش نمیشه نمیدونم چرا اینو اعلام عمومی کردن ؟ جای سواله ها ... ولی دمشون گرم از این کارا بازم کنن ... اصلا ما نتونیم کپیش کنیم برادران گشنمون تو روسیه و چین هستن که ... مثل گرگ آمادن فقط ما یه تعارفی بزنیم ... .... حاجی .... اف 14 صرف نداشت ایران بسازه چون نگهداریش خرجش بیشتر میشد ..................... ولی حتی یه تکه از این پهپاد هم گیر بیاد واسه پهپاد های خودمون عالیه .... اینم پیشرفت در زمینه ی پهپاد ... کی میگه نمیشه یک شبه راه صد ساله رو رفت ؟
  • حسن ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    این جنگنده ایرانی آذرخش و ... کی ساخته پس؟ درسته که حالا حالاها کار داره تا همه قطعاتو خودمون بسازیم اما یکم واقع بین باش و لااقل کارهای انجام شده هم ببین رضا جان. اونی که f22 ساخته هزارتا دانشمندو متخصصو از کشورهای مختلف گرفته تا تونسته بسازه نه مثل ما که لااقل در خرید قطعات جنگنده ها تحریم شدید داریم چون سازنده اصلی امریکا و شرکت های وابسته اونه صبر داشته باش تا گنده تر از اف 22 و بی 2 هم بسازیم فقط صبر.
  • میترا ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    هیچ عمدی وجود نداره.اونها شکست خوردن
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    مطمئن باش اونا هیچ وقت چنین ریسکی رو نمی کنند
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    معلوم با این مدل حرف زدن کی داره بیشتر می سوزه
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    لا حول و لا قوه به الله و هو علی العظیم ما که تو کف موندیم که چه جوری گیرش انداختن!بابا دمتون گرم!!!
  • بهرام ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    اول ازخداوند رحمان بعداز بچه های پدافند خاتم النبیا ارتش متشکرم .راست میگن خداوند شر کفار رو به خودشون بر میگردونه... اگه رادرهای ما خیلی هم update نباشه سربازای دیده بانهامون بیدارند و میبینند اگه سخت افزارمون تحریمه ازنظر نرم افزار رقیب قدرتهای دنیاییم امیدوارم از این بچه های پدافند تقدیر بشه
  • حسن ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    شما نسل در نسل تکان نخورده اید ما که متولد قبل ا ز انقلاب هستیم از نظر رایانه الآن از شما جلوتریم این جنگده ها که نام بردید تا حالا باید ازبین می رفتند هم وطن اورهال کردن یعنی ( ازدیدگاه غربیها) از نو ساختن نه کپی کردن یعنی ساختن مجدد مجدد از یکی از ارتشیان غیور شنیده بودم که می گفتند آمریکاییها به این اف 14 ها میگن تامکت ایرانی چون سیستمشان کلا تغییر کرده اصتلاحا به روز شده هستند.
  • حسن ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    زهی خیال باطل نه جانم چشم و ابرو نشون دادند خوششون اومده برامون کادو کردند ای انسان همت عزیزان خودمون بوده دستاورد خودمون بوده و هست نتیجه رو هم می بینیم
  • حسن ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    تو سردر نمی یاری اخیرا برنامه های رایانه ای غرب و حتی BMWآلمانی ها رو ایرانی ها طراحی می کنند دیگه اونها ذهنشون نمی کشه پیر شدن و تازه دیدی که نزدنش با ناز گرفتنش همچین با ناز گرفتند که خود آمریکاییها شکه شدند که چرا این قدر سالمه
  • حسن ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    بگو غم آخرتون نباشه هرچی رو که طی قرنها ازمون دزدیدند و به نام خودشون ثبت کردندرو ازشون پس می گیریم از ما دزدیدند و بعد قانون کپی رایت رو سر راهش گذاشتند انگاری مال باباشون بوده بچه یتیم های تاریخ به قول تاریخ نویسان غربی آمریکا با سابقه 200 ساله و فجایع بیش از حد بچه یتیتم تاریخه اون هم تهفه ای که از سر بی ناموسی پس انداخته( اسرائیل)
  • ahoora ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر میاداین یک حربه امریکا برای منحرف کردن ایران است و این موضوع کاملا تعمدی بوده تا اطلاعات غلط وگمراه کننده بدهد
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    مگه اینکه خل باشند خان دویی
  • طاهر ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    از این به بعد مواظب باشید موقع فرود اوردن جلوبندیش اسیب نبینه
  • haya ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    عزیزی که فر مایش امام علی {ع} را اوردی دمت گرم . زیبا ترین جوابی که میشد داد . این فر مایش حکیمانه خیلی جاها کار برد داره .منجمله در جواب این خود باخته ها . علی یارت
  • ناشناس ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    منم خودم خیلی دوست دارم که ایران با تکنولوژی و پیشرفت نظامی خود کنترل این هواپیمای جاسوسی رو بدام انداخته باشه اما چرا تاحالا یه کلیپ کوتاه از نحوه هک و نشستن این هواپیما تو خاک ایران پخش نکردن!!! اینایی که پخش شده رو منم دیدم اما همش کاربران امریکایی رو نشون میده که دارن هواپیمارو کنترل میکنن به علاوه لحضه نشستن هواپیما روی زمین!!! آقای Stephen Trimble از مقامات میگه که ایران به تازگه یک دسگاه الکترونیکی موسوم به Avtobaza از روسیه خریده که ایران بوسیله اون این کارو کرده!!!
  • seiedali8 ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    هذا من فضل الحسین این نصرت الهی ست
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    عجب ... شما ایران خواب گرفتن همچون هواپیمایم نمیتونه بکنه
  • رزمنده سابق ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    به نام خدا واقعیت هر چه که باشد بعدها معلوم میشه و نباید اینقدر عجله کرد و به همدیگر برای چیزی که به واقع هیچکس مدرک مستند و منطقی فعلا رو نمیکنه به همدیگر توهین کنیم و بد و بیراه بگیم من نه اونقدر مثل بعضیها خوشبینم که بگم همش ماحصل پیشرفت نیروهای ما بوده و نه بد بین نسبت به انکه کلا" منکر همچین مسئله ای باشم اما میخواستم کمی منطقی باشیم و بدونیم دوطرف ایران و آمریکا حق دارند برای اینکه از عواقب این مسئله بهترین بهره برداری را بکنند قدم به قدم اخبار را کنترل کنند و برگ جدیدی رو کنند و اگر اول ماجرا مثل واقعیت حمله آمریکا به طبس ایرانیها میگفتند که با تمام پیشرفتهایی که آمریکاییها دارند باز هم کمک خدا باعث شد این هواپیما با از کار افتادن سیستمهای امنیتی به دست ایرانیها بیفتد شاید این بحثها کمتر پیش می آمد و البته شرایط کشور ما هم با آن زمان فرقهایی کرده و واقعیت اینه که خیلیها سیاسی بازی بعضی از فرماندهان نظامی ما رو با اخلاص نمیتونن ترکیب کنند و به راحتی حرفهای آنها را باور کنند . همین فرماندهانی که آخر جنگ خون به دل رزمندگان واقعی کردند و باعث نوشیدن جام زهر امام شدند و همونهایی که وقتی اواخر جنگ مغرور شدند دیدند که چه به سرجبهه ها اومد و تمام مناطقی را که با خون هزاران نفر طی 8 سال باز پس گرفته بودیم چطوری در عرض 2 ماه از دست دادیم و اگر درایت امام نبود چه بسا عراقیها به کمک همین آمریکاییها مناطق بیشتری از کشورمون را اشغال میکردند و بلعث همه اینها هم فرماندهان بی لیاقتی بودند که جنگ را اواخر آن هدایت میکردند و گوششان از تعریف و تمجید دورو بریهاشون پر شده بود و چند تا توپ و تانک بیشتر از ابتدای جنگ خریده بودند مغرورانه به بسیجیها و مردم میگفتند اسلام به من و تو احتیاجی نداره و لنگ نمیمونه و همه را از جبهه فراری میدادند و وقتی جبهه ها رو با بی کفایتی خالی کردند به دست و پای امام افتادند و امام باعث شد که یکبار دیگر مردم به جبهه ها هجوم ببرند و ایران را اواخر جنگ از موضع ضعف خارج کنند و در قبول قطعنامه با موضع بالا پیش بروند . بنده خودم هم در عملیات خرمشهر و هم در پایان جنگ در منطقه شلمچه و جاده اهواز خرمشهر حد فاصل ایستگاه حسینیه تا جاده آبادان ماهشهر در جبهه بودم و شاهد بودم منطقه ای را که با هزاران شهید در طول حدود یکماه از عراقیها گرفته بودیم چنان با سرعت در آخر جنگ در عرض 3 روز پس دادیم و عقب نشینی کردیم که باز هم میگویم اگر امام نمیخواست مردم به جبهه ها هجوم بیاورند معلوم نیست الان از جمهوری اسلامی چیزی مانده بود یا نه ؟ میخواستم بگویم غرور خوبه ولی نه آنقدر که فرماندهان نظامی بزرگش میکنند و فراموش نکنیم که این چیزی که به دست ما افتاده به واقع قطره ای از دریای سلاحهای پیشرفته ای است که آمریکاییها دارند و درخط تولید شرکتهای خصوصیشان تولید میشه و همه میدونیم الان که ما گرم تبلیغات هستیم اونها دارند ضعفشونو جبران میکنند تا کمتر مشکلی در آینده براشون پیش بیاد . فرمانده های نظامی ما خصوصا" سپاه بهتره برن دنبال ضعفهای خودمون و اونها رو برطرف کنند و به روش غربیها نمیتونند جواب اونها رو بدهند و حداقل کمی هم به امدادهای غیبی که مردم ما هنوز هم به آنها بیشتر اعتقاد دارند متوسل بشند البته اگر اعتقاد داشته باشند والا این میشه که پادگانی با تمام زاغه های مهماتش و سوله های آن باید در کنار پایتخت ( بیدگنه ) منفجر بشه و مردم باز هم انسانهایی را از دست بدهند و باور نکنند که یک سهل انگاری کوچک در کار نظامی میتواند فاجعه ای عظیم بوجود بیاورد و اگر باور نمیکنیم انفجار پادگان بیدگنه حاصل نفوذ سرویسهای جاسوسی آمریکا و اسرائیله - که حتما نبوده - پس این هم که باور کنیم فرود یا سقوط این هواپیما هم حاصل نفوذ ما در سیستمهای الکترونیک آمریکا بوده کمی به نظر ساده لوحانه است و بنده باز هم میگویم فقط کار خداست . برادران و خواهران گرامی آدم عاقل با طناب این فرماندهان باقیمانده ازجنگ و یا جنگ ندیده به درون چاه نمیره مخصوصا" که درگیریهای آمریکا با خروج نیروهایش از عراق و بعدها از افغانستان و تیرگی روابط سیاسی ما با انگلیس که حتی آمریکا را هم به بازی میگیره به خاطر چند بچه بسیجی تندرو به اصطلاح دانشجو !؟که فکر کردند از هر دیواری بروند بالا انقلاب کرده اند که حتی همه مقامات هم انها را تایید نکردند باید سیاست را به سیاسیون سپرد و نظامیان را به گفته همه عقلا از دخالت در امور سیاسی باز داشت. والسلام
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    پولشو بدن به تو که بری دنبال کثافت کاری همونایی که باباجونت دزدیده بسته.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    100تومن بگیر خفه شو
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    بابانشون دادن دیگه میخای فیلم سینمایی بشه؟
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    پماد سوختگی بدم خدمتتون
  • Hossein ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    بهتر بود اسمشو میزاشتن IQ-117
  • منصوره ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    ايران و ايراني هميشه بمان كه آمريكا مرگش حتمي است ان شا اله
  • حسین ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    این صحرای طبس داره میشه یه مثلث برمودای واقعی برای گاوچرونهای ینگه دنیا.
  • saeed ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    0 0
    سلام .دم اون مهندسین بی ادعای گمنام صایبری ایران گرم که بوزه امریکارابخاک سیاه مالیدن.وتوصیه به خودفروختگان داخلی بدامن امن خداوامت خدا برگردند.
  • احد ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    0 0
    ایران همیشه سربلند بودی هستی خواهی بودی
  • الیاس احمدی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    0 0
    اولا سلام عرض میکنم خدمت نویسنده این سایت و همچنین مدیریت محترم این سایت پر محتوا ثانیا جا داره تقدیر و تشکر کنم از اینکه مطالب را طوری بیان کرده اید که خواننده واقعا از خواندن مطالب به هیجان و و جد میاد و غرور ملی خود را کاملا احساس میکند و در آخر عرض میکنم ایران همیشه یک ایران است و ایرانی همیشه یک ایرانی از نژاد آریایی
  • مجید ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    بالا خره بعد 30 سال ی کاری کردن که سرحال بیایم.درود بر فرزندان ایران
  • صادق ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام به همگی ..... ای ول ......... خیلی حال کردیم .... دوستون داریم ایرانی هااااااااااا
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    خدارا شکر:خدا این هواپیما را مثل خرم شهر به مردم ایران هدیه داد
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    کسایی که فکر میکنند این آخرین تکنولژوی امریکاست در اشتباهند این تکنولوژی 30 سال پیش آمریکاست خدا به دادمون برسه
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    خدا به دادت برسه که سی سال از دنیا عقبی کار مطالعاتی و تحقیاتیش تا 2005 بوده یعنی بعد از اف 22 . حالم به هم می خوره از کسایی که هیچ اطلاعی از مسائل نظامی ندارن و میان اظهار فضل می کنند
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    0 0
    بابا شما دیگه چه تخیلی از امریکا در ذهنتون دارید ... به خدا وطن پرست ترین امریکایی ها هم اینقدر امریکا رو بزرگ نمی کنند که شما کردی
  • زینب ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    0 0
    شما صحبت نکن
  • امیر ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    0 0
    خودت حال داری این رو بخونی؟ یکم خلاصه کن آدم حال خوندن داشته باشه.بقیه دوستان هم سعی کنید کامنت های کوتاه بدید الکی داستان ننویسید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس