خبر سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا و غنیمت‌گرفتن آن توسط نیرو‌های مسلح ایران در شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش مشرق، ساعاتی قبل منابع نظامی کشورمان اعلام کردند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" توسط نیروهای مسلح ایران ساقط و با اندک خسارتی در اختیار ایران قرار گرفته است.
انتشار این خبر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌های جهان داشت.

 
خبرگزاری رویترز با بازتاب این خبر نوشت که یک مقام نظامی ایران اعلام کرده سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در پاسخ به نقض حریم هوایی کشور صورت گرفته و تنها محدود به مرز‌های ایران نخواهد بود.
رویترز افزود ایران پیش از این یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای فردو سرنگون کرده بود.
 
خبرگزاری آلمان نیز با اعلام خبر سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع "RQ170" در شرق کشور، گزارش داد بر اساس گزارش منابع دولتی، این هواپیما حریم هوایی ایران را نقض کرده است.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری فارس نوشت که نیرو‌های مسلح ایران توانستند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را ساقط کنند.
این گزارش افزود: این هواپیما اکنون در اختیار نیرو‌های مسلح ایران است.
 
شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی نیز ساقط‌شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا توسط نیرو‌های ایرانی را بازتاب داد و افزود: واحد‌های جنگ الکترونیک و پدافند هوایی ایران موفق شدند پس از کنترل هواپیما، آن را به زمین بنشانند.
 
شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز با اعلام این خبر به نقل از فارس اعلام کرد این هواپیما "با اندک خسارتی" در اختیار ایران قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    تقریبا پودر شده و قابل شناسایی نیست در اختیار ایران قرار گرفته بی سوادی تا کجا هواپیما سقوط کنه سالم بمونه
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    می تونید مقاله ای برباره rq170 بنوسید. مخصوصا rcs اون
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    بازتاب خبرگزاری های غربی مشکوکه!! معمولا سکوت می کردن همینطور ورود مشکوک پرنده به داخل ایران!! نکنه برنامه ریزی از قبل برای ضعیف نشان دادن امریکا قبل از حمله باشه!!
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    گفته شده با جنگ الکترونیک کنترولش از امریکایها خارج شده ...عزیز!! حزب الله هم پارسال این کار رو با اسراییل کرد...
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    بی سواد شمایین که از اصول کنترل و هکینگ الکترونیک خبری ندارید. ظاهرا کنترل این هواپیما توسط نیروهای خودی هک شده وکنترل اون بدست گرفته شده و پایین اوردنش
  • 3=2+2 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    اینی شما میکی پودر شده یعنی با موشک زدن!!! در حالی که خبر میرسه توسط سیستمهای الکترونیک از اختیار نیروهای امریکایی خارج شده و با کمترین خسارت فرود آمده. باید منتظر تصاویری از هواپیما باشیم
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    هر چقدر كه از ان باقي مانده باشد باز هم يك چيزهايي از توش ميشود در اورد مثلا بعضي نقاط ضعف ان
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    یا حسین
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 0
    اگه منطقی باشیم خارج کردن کنترل یه هواپیمای آمریکایی با اون سطح تکنولوژی از دست خود آمریکایی ها تقریبا محاله! هیچ کشوری در حال حاضر این ادعا رو نمیکنه حتی فرانسه و روسیه! یادتون باشه که حتی زمانیکه یک موشک آمریکایی روی هواپیمای خودی تو جنگ خلیج فارس قفل کرد، خود آمریکاییه هم کاری نتونست بکنه و ترکید!!!!!!!
  • علی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    دوست عزیز، اخبار خبرگزاری های غربی دقیقا اون چیزی که مشرق اینجا نقل کرده نبوده، بلکه مشرق اخبار آنها را تلطیف کرده! مثلا اکثر این خبرگزاری ها به این شکل همچین خبری را منعکس کردند: "ایران مدعی شده است که یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را ساقط کرده است." یعنی این خبر رو ادعای مقامات ایرانی دانستند، بعدش هم کلی شر و ور گفتند که ایران تحریم هست و در حال انزوا هست، و اینجور چیزها که وانمود کنند ایران همینطوری یک خبری درست کرده تا مثلا خودش را قدرتمند نشان بده. بعضی از این خبرگزاری ها مثل رویترز هم از این مرحله جلوتر رفتند، و به نقل نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان عنوان کردند که این هواپیما یک هفته پیش از کنترل خارج شده بوده، حتما ایرانی ها لاشه اش را پیدا کردند، و الان به عنوان شکار خودشان دارند ازش استفاده تبلیغاتی می کنند. پس تصور نکنید که این خبرگزاری های وابسته به نظام سرمایه داری خبری به نفع ایران درج کرده باشند.
  • علی ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    جناب ناشناسی که ب عدم امکان کنترل موشک حتی توسط خودِ آمریکایی ها استناد کردید... باید خدمت شما عرض کنم که اون موشک مورد ادعای شما یک موشک ضد هوایی بود که به اشتباه به سمت یک هواپیمایی آمریکایی شلیک شد. اما اینطور نبوده که بلافاصله بعد از شلیک مسئول شلیک موشک پی به آمریکایی بودن موشک برده باشه، در ثانی، از زمان شلیک موشک تا برخوردش با هدف فقط چند ثانیه زمان لازم بوده، در اون چند ثانیه اپراتور میخواسته چیکار کنه؟! این مسئله کاملا با هدایت یک هواپیمای بدون سرنشین متفاوت هست!
  • yaser ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    khosham umad ofoge didet kheyli vasiye ;)
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    ما که از ته قلب خوشحال می شیم همیطوریباشه که در خبر آمده است؛ یعنی کنترلش به دست ایران افتاده باشد؛ اما با توجه به داستان تسخیر سفارت، کمی به بمب خبری بیشتر شبیه، باز هم امیدوارم که خبر کاملا صحیح باشه، نکته دیگه اینکه تا اطراف کاشان این هواپیما رسیده بود و کسی نتونست جلوش رو بگیره، این کمی ضعف نیست؟
  • باكي ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    ماشاالله
  • محسن بسیجی از مالزی ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    مجید جان دلبندم! فرود آوردن هواپیمای بدون سرنشین به این گرانی و به این عظمت و به این خوشکلی و مامانی یک پیام خیلی روشن به غرب هست که خیلی به این زلم زیمبوهای خودشون مینازن! یعنی اینکه ما هم استشهادیون داریم هم مخ داریم که میتونیم پرنده هاتون رو تو هوا قاپ بزنیم توی فرودگاه خودی بنشونیم. تازه فرمانده ما گفته منحصر به ایران نخواهد بود یعنی اینکه امریکا خوشکله از این به بعد جرات نخواهد کرد هیچ پهپادی را تا شعاع کره مریخ از ایران به هوا بلند کنه چون بچه بسیجی های خوره ما منتظرن سینگنالهاشون نشستن پای کامپیوتر تا پهپادهای امریکایی رو توی هوا قاپ بزنن و برای بچه های محل سوغاتی ببرن. دم برو بچه های مخ و مخچه بسیجی گرم. علی علی
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام. یه بنده خدا، میگفت اینا اگه هواپیماهاشونو استارت کنن ما آنلاین میفهمیم، چتون شده شماها اطلاعات نظامی(برون مرزی)ایران که بوق نیست، اونم تو خاورمیانه ای که جولانگاه سرویسهای امنیت و اطلاعات ایرانه.
  • سجّاد ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام. چند روز دیگه که تحلیل های چبکیشون جون گرفت میفهمی دنیا دست کیه، البته بعد از صرف چند وعده آب هویج...آخه آی-کیو اینا اگه هوش و عقل درست و حسابی داشتن عقلشونو دست یه مشت....یهودی نمی دادن که. در ضمن یکم توی تالارهای گفتگوی خارجی چرخ بزن اون موقع دوزاریت میفته.(البته ترجمه شده)
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    شاید کنترل این هواپیماها به خاطر کدینگ فوق سری سخت باشه ولی ایجاد اخلال در سیستم ناوبری اونها خییلی راحته،اساس سیستم ناوبری کلیه هوا پیماهای بدون سرنشین ایالات متحده و حتی موشکهای کروز بر اساس GPS واز باند اختصاصی ارتش ایالات متحده: L۱ (مگاهرتز ۴۲/۱۵۷۵) است که از کدین فوق سری :(P(Y و (M) بهره میبره که عملا کنترل این پرنده هارو غیر ممکن میکنه ولی با ارسال یک فرکانس مزاحم مثل همین پارازیتهای شبکه های ماهواره ای روی همون باند فرکانسی میتونه سیستم ناوبری اونهارو به اشتباه بندازه و موجب سقوط این پرنده ها بشه. البته این هواپیماها برای ارسال اطلاعات و حتی کنترل از یک فرکانس الترناتیو ساده RF هم استفاده میکنند که تو ریموت کنترل ماشین من و شما هم ازش استفاده میشه ، اگه یادتون باشه چند وقت پیش حزب ا.. لبنان سیگنالهای RF هواپیماهای جاسوسی اسراییل رو هک کرده بود و تو تلوزیون المنار بارها تصاویر ارسالی این هوا پیماهارو نشون داد.و این فن اوری رو کسی جز ایران بهش نمیده. برای اطلاع بیشتر شما سیستم موقیت یابی جهانی GPS یک فن آوری کاملا نظامی و مال ارتش ایالات متحده است که کدینگ فرکانس L5 اون (مگاهرتز ۴۵/۱۱۷۶) به صورت رایگان ریلیز شده و کدینگ اون در اختیار عموم قرار داده شده . ولی فرکانسهای L1 و L2 روی هشت کانال فوق سری همچنان در اختیار ارتش آمریکاست.که کدینگ اون رو حتی دراختیار بهترین دوستان خودش قرار نمیده.ولی چون باند فرکانسی اون رو همه میدونند این تبدیل به یک نقطه ضعف بزرگ برای این سیستمها شده چون میشه با ارسال پارازیت و فرکانسهای مزاحم تو استفاده از این سیگنالها اخلال ایجاد کرد.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_RQ-170_Sentinel
  • مقدم ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    این خواست خداوند است که این تکنلوژی انحصاری در اختیار بندگان صالحش قرار می دهد مطمئنا در اسرع وقت کپی برداری از آن شروع وبه تولید انبوه خواهد رسید.
  • حسین- نظرش را نمایش نده ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    فیلم هایی که حزب الله از هواپیمای جاسوسی اسرائیل هک کرده بود به خاطر بیارید تا باور کنید قدرت ایمان خیلی فراتر از اصول تکنولوژی عمل میکنه! متوجه هستید؟ هک کردن فیلم هواپیمای جاسوسی! یعنی چیزی فراتر از تکنولوژی!
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 0
    وقتی سازنده اون در آمریکا ایرانی باشه کنترل کننده اش تو فضای ایران هم ایرانیه دو دو تا یعنی چهار تا این فکر کردن نمی خواد به خودت فشار نیار می ترکی آمریکاییها از همین می ترسند چون در موقع عمل ایرانی ها غیر قابل پیش بینی هستند. از کجا معلوم کد اون رو آقای مدحی بدست نیورده باشه جانم؟؟؟؟؟
  • حسینی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    0 0
    حزب الله چند وقت پیش تصاویری رو از هواپیماهای شناسایی اسراییلی كه مسیر رفیق حریری رو قبل از ترور كنترل و فیلم برداری می كردن منتشر كرد كه این كار به وسیله هك و جنگ الكترونیكانجام شده بود و مربوط به چندسال پیش بود كه با عث شوكه شدن اسراییلی ها شده بود در ضمن سیاست ایران سیاست مشت بستس یعنی تمام آنچه كه داره رو نشون نمی ده تا دشمن نتونه تخمین بزنه تو هم دست كم نگیر ایرانو خیلی موراد اجاه داده می شه دشمن بعضی كاراشو انجام بده و غافل بشه و بعد یه ضربه بهش وارد می كنن تا توان تصمیم گیری و تخمینش از اوضاع رو به هم بزنن عزیز سیستم این هواپیما هك شده، حزب الله چند سال پیش این كار رو كرده بود در ضمن امریكایی اینترنت رو در اختیار داره و فضای اون نظامی و تحت فرماندهی ژنرال های 3ستاره آژانس امنیت ملی امریكاست یعنی وقتی تو به رفیقت تو خیابون بغلی میل می زنی و حتی اس ام اس می دی امریكا اون رو داره همون طور كه ایران اونو داره اما با این حال سیستم هاشون از هكر های ایرانی در امان نیستن یعنی از دست ایرانی ها به خشت...شون هم مطمئن نیستن
  • گمنام ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    0 0
    دوست عزیزظاهرا به شما تلقین شده هیچکاری از دستمون برنمیاددرضمن هیچ کاری غیرممکن نیست خودباوری وایمان خیلی جاها کارگشاست
  • ehsan ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    برو بچ بسیجی دستتون درد نکنه . سر افرازمون کردین.
  • ehsan ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    برو بچ بسیجی دستتون درد نکنه . سر افرازمون کردین.
  • خاک پای حسین ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    خاک بر سر امریکا با این ات و اشغالش
  • kamran ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام اگر یه حمله سایبری بود ، یا سالم بر روی زمین مینشست یا روی هوا نابود میشد . حواسمون بیشتر جمع باشه
  • محمد حسین نژاد ازطبس ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    میخواستم به این دوبهم زنا جاسوسا منافقین وطن فروشا بگم فرقی نمیکنه که این پهباد را سپاه زده یا ارتش افتخار اینه که بدست سربازان امام زمان آریایهای غیرتمند اسیر وگرفتارشده پس اینقدر اختلاف درست مکن سپاه وارتش ما متحد هستند وخواهند بود همانطور که در8سال جنگ بودند دمشان گرم ضمنا" این هواپیما درشهرستان طبس عروس کویر ایران زمین گیر شده این دومین باری است که آمریکایها در این کویر زیبای ایران(طبس)نقره داغ میشوند هنوز 5اردیبهشت 85 آتش گرفتن هواپیماهای آمریکایی براثر طوفان شن یادمان نرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس