کد خبر 85087
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶

پس از گذشت چند روز از شکار هواپیمای آمریکایی چگونگی شکار این هواپیمای بدون سرنشین و جزئیات فنی به زمین نشاندن آن با کمترین خسارت ممکن منتشر شد؛ فرایند اصلی این نبرد بزرگ از دو قسمت تشکیل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از تابناک،یک متخصص ایرانی توضیح داده است که هواپیمای بی سرنشین چگونه به سلامت در ایران فرود آمده است.این مهندس ایرانی گفته است که فرایند اصلی این نبرد بزرگ از دو قسمت تشکیل شده است. قطع ارتباط هواپیمای بدون سرنشین با مرکز کنترل آمریکایی آن که باعث می‌شود کنترل پهپاد آمریکایی به حالت خلبان خودکار بود اما مشکل آمریکاییها این بود که به علت دستکاری سیستم جی پی اس (GPS) پهپاد از سوی متخصصان ایرانی، گنج بزرگ آمریکاییها به جای نشستن در پایگاه اصلی خود در خاک افغانستان در ایران فرود آمده است.

متخصص ایرانی در گفتگو با این نشریه غربی "کریستین ساینس مانیتور" گفته است که : ما توانستیم با استفاده از جمینگ(ارسال سیگنال تداخل کننده)، ارتباط پهپاد آمریکایی با متصدی کنترل آن را قطع کنیم و سپس با تغییر در GPS آن، پهپاد را در خاک خودمان به زمین نشاندیم.

از دید این مهندس ایرانی، استفاده از جمینگ، مغز هواپیمای آمریکایی را از آن گرفته است و نقطه ضعفی که از آن استفاده شده است، نفوذ در هدایت هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بوده است.

هر چند این خبر به روشن شدن زوایایی از این کار بزرگ نیروهای مسلح ایران کمک می‌کند. اما هنوز دو بخش از این ماجرا در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. اول این که GPS پهپاد آمریکایی چگونه دستکاری شده است و ثانیا این که طرف ایرانی چگونه موفق به کشف این هواپیمای رادارگریز به محض ورود به خاک ایران شده است و برای آن دام پهن کرده است.

نفوذ در سیستم GPS چالشی بزرگ برای ارتش آمریکا خواهد بود که تا حد بسیار زیادی در هدایت موشکها، بمبها،  هواپیماها و سایر تجهیزات نظامی خود به آن وابسته است. ضمن این که کشف این هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز آمریکایی نیز نشان‌دهنده تهدیدات بزرگی علیه دیگر پرنده‌های رادارگریز آمریکایی از جمله بمب افکن B-2 و هواپیمای جدید F-35 خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 2
    حالا شما مشرقی ها هم یه کوچولو اطلاعات کسب میکنید بیایید بزارین روی سایتتون تا همه بفهمن که بنده خداها چه جوری این کارو کردن و به راحتی دشمن بفهمه...واقعا که چقدر احمقید...
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    3 0
    ماشالله حزب الله
  • علی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 0
    یعنی ما می اییم یه مسئله امنیتی رو به سادگی بیان کنیم!!!
  • مسیح ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 0
    بر فرض این خبر درست باشه، چرا مهندس ایرانی باید بره با این نشریه مصاحبه کنه؟ مگر سردار جزایری هشدار نداده بودند که کسی حق نداره فعلا در این رابطه اظهار نظر کنه؟
  • مرتضي.ام ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    2 0
    بابا به اين عزيزان بگيد هيچي نگند بگذارند آمريكايي‌ها و دوستان ايراني‌شون همونطور توي خماري بمونند.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 1
    اول این که GPS پهپاد آمریکایی چگونه دستکاری شده است؟ با اختلال در دریافت امواج واقعی GPS از ماهواره ی های سیستم موقعیت یاب جهانی و ارسال امواج تقلبی که موقعیت (مختصات جغرافیایی) غیر واقعی مورد نظر ایران را به عنوان موقعیت واقعی پهپاد به آن القاء کرده اند...
  • سعید ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 0
    د آخه اگه بگن چطوری که اونا جلوشو می گیرن که ... راضی باشید به همین حد ...
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 0
    آقا جزئیات لازم نیــــــــست بگید! بزارید تو خماری بمونند ای بابا! :(((
  • عاشق وطن ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    2 0
    کارتون عالی بود دانشمندان
  • بهنام ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 0
    باز این خبر گزاری های خارجی شروع کردن به بیان نظرات خودشون در قالب یک فرد که نخواست نامش فاش شود.
  • امین ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    GPS یعنی ارتباط هواپیما با ماهواره . این رو از زمین نمیشه پارازیت داد ، مگر اینکه ایران هم با ماهواره پارازیت داده باشه که بعیده . چون اگه اینجوری بود کل سیستم های GPS تو ایران بهم میریخت
  • مهدی ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    2 0
    مسئله پیچیده تر از این به نظر می آید زیرا سیستم های هدایتی این پهپاد بسیار پیچیده تر میباشند سیستم هدایتی این پهپاد علاوه بر جی پی اس دارای حداقل دو سیستم مجزای دیگر میباشد یکی سیستمی متشکل از شتاب سنج های بسیار دقیق به همراه نقشه های داخلی و الگوریتم ها ونرم افزارهای محاسبات عددی بسیار دقیق که میتوانند از داده های بدست آمده توسط شتاب سنجها و موقعیت اولیه این هواپیما موقعیت لحظه ای آنرا روی نقشه های ذخیره شده در کامپیوتر پهپاد بدست آورند که این سیستم ها دوال یا چندگانه اند که با از کار افتادن یا اخلال در یکی دیگری وارد فاز هدایت پهپاد میگردد سیستم دوم دیگری نیز در کار است و آن استفاده از رادارهایی که با استفاده از آنتن های روزنه ای آرایه شده و مدارات الکترونیکی به همراه سیستمها و پردازشگر های دیجیتال الگوی توپولوژیکی دقیق از سطح زمین به دست آورده وبا نقشه های توپولوژیکی که از قبل در رایانه های این پهپاد ذخیره شده مقایسه نموده و موقعیت دقیق آنرا بدست می آورد اینرا در نظر بگیرم هک فقط یک سامانه نهایتا میتواند موجب ایجاد داده های متناقض به سیستم اصلی هدایت این پهپاد شده و باعث فعال شدن سیستم های حفاظتی موجود در آن نظیر سیستم خود انهدامی آن بشود لذا لازم است تمامی این سیستم ها به صورت همسو و دقیق هک شوند که لازم میدارد مهندسان ایرانی از قبل با تمامی سیستم های هدایتی و حفاظتی این پرنده اشنا بوده و ضد آنها را تولید نمایند علاوه بر اینکه ابتدا باید بر خاصیت رادار گریزی و پنهانکاری آن غلبه نمایند.
  • محمود ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 0
    یعی چی اگر می خواستیم بگیم که مقامات سپاه می گفتن ایشون چرا این اظهلات رو کرده؟
  • کرکس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 0
    بابا بی خیال
  • عاشق ایران ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
    2 0
    بابا دسخوش دهن آمریکاییاروخفن سرویس کردید
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
    2 0
    الهی زنده باشید همیشه ازین کارا بکنید امریکا هیچ غلطی نمیکنه
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    1 0
    مهم اینه که پهپادو گرفتیم
  • جمال ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    2 0
    دم ایران گرررررررررررررررررررررررررررم
  • حمید ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    1 0
    دمتون گرم چه شاه کاری کردین
  • مرتضی ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    4 0
    سلام به مهدی من در مورد این سیستمش که گفتی با محاسبه اطلاعات شتاب سنجاهاو اینا موقعیت لحظه ایش رو پدا میکنه!! من خودم چن وقت پیش به یه همچین چیزی فکر کرده بودم که چقدر جالبه اینو بسازم یا بسازن و فک میکردم چقد احمقن اگه همچین چیزی نساخته باشن که شما گفتی ساختن مثل اینکه!!! نتیجه اخلاقی یعنی اینکه منما اگه ترشی نخورم ممکنه یه روز آر کیو170 بسازم!!!!:)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس