اجویت

در قسمتی از اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا، دیپلمات‌های این کشور در ترکیه گزارش‌هایی را رجع به نارضایتی مقامات ترک از ناتوانی دولت شاه در کنترل مرزهای غربی خود ثبت کرده اند.

سرویس تاریخ مشرق_ در اسناد لانه جاسوسی مورخ ۱۱ بهمن ۵۷ به نقل از سفارت آمریکا در آنکارا، ناتوانی شاه در کنترل بخش کردستان مورد اعتراض و نارضایتی دولت ترکیه قرار گرفته است. این موضوع نگرانی دائمی ترکیه نسبت به بحران در ناحیه کردستان را نشان می دهد. این نارضایتی و نگرانی بدین شکل بیان شده است:

مقامات و خبرنگاران ترکیه در روزهای اخیر در مورد اینکه رویدادهای ایران تعادل استراتژیک را به ضرر غرب دگرگون سازد، اظهار نگرانی کرده‌اند. گزارش خبری پیرامون تجزیه طلبی اکراد ایران نیز نگرانی‌هایی را در اینجا پدید آورده است؛ چون امکان وارد شدن تاثیرات جنبی سیاسی به ترکیه نیز هست. اجویت[۱] در مصاحبه با مجله «اشپیگل» از عدم توانایی شاه در پیاده کردن همزمان اصلاحات دموکراتیک و عمران اقتصادی انتقاد کرد و از پیدایش« تغییرات تند» در منطقه اظهار نگرانی نمود.

در همین رابطه در بخش ششم این سند آمده است:

۶- به دنبال انتشار گزارش مطبوعات ۱۰ بهمن ماه (تلگرام مرجع) در مورد تشکیل « شورای وحدت کردستان» در ایران سناتور انیان و دیگر مهمانان ضیافت، از ما سوال کردندکه آیا ما این خبر را تایید می کنیم. سناتور محسن باتور مقام متنفذ در حزب خلق جمهوری خواه نگرانی عمیق خود را در مورد پیدایش دولت‌های مستقل آذری و کرد در ایران ابراز داشت و گفت این ایالات تحت کنترل شوروی درخواهد آمد.[۲]

ترکیه برای  این مسئله اجلاسی تحت عنوان «سفیران خاورمیانه‌ای ترکیه»  در ۷ الی ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸راه‌اندازی کرد، که در اسناد لانه جاسوسی بدین شکل می‌آید:

یکی از منابع ما در وزارت امور خارجه اطلاع داد که مسئله‌ی مناطق کردنشین هسته‌ی اصلی بحث‌های اجلاس را تشکیل می‌داده‌است.

۹- طبق اظهارات باتو، سرپرست بخش امور قبرس و یونان وزارت امور خارجه‌ی ترکیه، که در کنفرانس شرکت جسته بود، .... مشکلات امنیتی جدید ترکیه به دنبال سقوط شاه در ایران و به خصوص خطر بروز ناسیونالیسم کردی و روش‌های مبارزه با این خطر برای حفظ تمامیت ارضی ترکیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت[۳]


[۱] -نخست وزیر وقت ترکیه

[۲] - اسناد لانه جاسوسی، کتاب پنجم، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحات ۱۳۶ و۱۳۷

[۳] - اسناد لانه جاسوسی، کتاب پنجم، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحات ۱۴۱ و ۱۴۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
    10 1
    اردوغان احمق بدبخت همش دنبال دشمنی با ایرانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس