کد خبر 792970
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
اقلیم کردستان

استاندار برکنار شده کرکوک، با پافشاری بر درست بودن برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، گفت که به زودی کردستان مستقل خواهد شد.

 به گزارش مشرق، «نجم الدین کریم» استاندار برکنار شده کرکوک، در اظهاراتی تاکید کرد که رویای تشکیل کشور مستقل کردستان همچنان وجود دارد.

وی که با درخواست پارلمان و حکم نخست‌وزیرعراق از پست استانداری کرکوک برکنار شده، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان (CNN)، اظهار داشت: بارزانی استعفاء نکرده است و تنها دوره ریاستش به پایان رسیده است. وی به مردم کردستان وعده داده بود که رئیس منطقه کردستان باقی نخواهد ماند و دوره ریاستش را تمدید نمی‌کند و حتی برای انتخابات بعد، نامزد نمی‌شود. این امر کاملا طبیعی بود. وی پرچم همه‌پرسی استقلال کردستان را بلند کرد و این همه‌پرسی در آرامش برگزار شد اما واکنش دولت عراق و کشورهای همسایه بسیار سخت بود اما این رویا همچنان زنده است و من معتقدم که کردستان یک روز یک کشور مستقل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت کردستان درباره زمان برگزاری همه‌پرسی در نحاسباتش اشتباه کرده بود، گفت: پیش از برگزاری همه‌پرسی، تظاهرات‌ها در تایید این اقدام بود و هیچ‌یک از احزاب سیاسی اعلام نمی کردند که مخالف همه‌پرسی هستند و همگی استقلال را تایید می‌کردند. تنها کسی که مخالف این اقدام بود نتوانست بیش از ۲ هزار نفر را دورخود جمع کند.

وی افزود: ما می‌دانسیتم که این اقدام خطرناک است و برگزاری همه‌پرسی راحت نخواهد بود، لذا نتایج تلاش ما برای جدایی از کشوری که بیش از ۱۰۰ سال ما را سرکوب می‌کرد، برای ما روشن و قابل انتظار بود. چیزی که انتظارش را نداشتیم این بود که دوستانمان و کسانی که در کنار هم علیه داعش و تروریست‌ها جنگیده بودیم و تنها از خود دفاع نکرده بودیم و از کشور آنها نیز حمایت کرده بودیم؛ کنار ظالمان بایستند و از آنها حمایت کنند.

کریم در پاسخ به این سوال که آیا از برگزاری همه‌پرسی در سایه کلیه هشدارها در زمان کنون و درست مسط جنگ با داعش؛ پشیمان است، گفت: در واقع نه! من معتقدم که این تصمیم باید اتخاذ می‌شد و واکنش‌ها به این همه‌پرسی در هر زمان دیگری همانند اکنون بود. مناقشاتی که با دوستان غربیمان از کشورهای مختلف داشتیم تنها بر سر این بود که آنها می‌گفتند اکنون این همه‌~رسی را برگزار نکنید بلکه بعد از انتخابات آن را اجرا کنید. ما به آنها گفتیم که چرا این را علنا اعلام نمی‌کنید که در آینده همه‌پرسی را خواهید پذیرفت اما آنها فقط می‌گفتند اکنون زمان مناسبی برای همه‌پرسی نیست که این مسئله برای ما کافی نبود.

وی تاکید کرد: من معتقدم که این همه‌پرسی می‌بایست برگزار می‌شد. ما موقتا برخی مناطق را که دیگر نمی‌توان به آنها اسم مناطق مورد منازعه را اطلاق کرد که بیشتر مناطق اشغالی هستند، از دست داده‌ایم. ما خواستار گفت‌وگو پس از همه‌پرسی شدیم اما آنها رد کردند. من معتقدم که ملت ما آن را حمایت می‌کنند...ما کرکوک را پس می‌گیریم. استانی که نیروهای دولت عراق بر آن سیطره یافته‌اند و نیروهای کردی از آن عقب‌نشینی کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    44 42
    وقتشه اربیل ازدست رفقای صهیونیستها آزاد بشه
  • مرگ بر نوکران صهیونیست IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    34 36
    غلط بیجا میکنید با اربابان سگتان
  • DE ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    28 15
    پس چرا فرار كردي ؟
  • مهدی IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    22 35
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    15 34
    پخ
  • AT ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    2 7
    بخواب بابا عمله
  • مهدی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    8 17
    کرکوک از اول هم مال کردستان نبوده و هیچ وقت هم نخواهد بود.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    11 11
    غلط کرده کرکوک مال ترکمنهاست
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      2 19
      کرکوک مال دولت و مردم عراقه نه یک قومیت خاص، هر کس بخواد کشورها یا شهرهای منطقه رو قومیتی کنه مُشت محکمی میخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس