کد خبر 788521
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
خبرویژه

عضو ارشد حزب‌ اتحاد میهنی کردستان عراق تصریح کرد برگزاری همه‌پرسی در این منطقه، به خاطر وعده‌های دروغین بود.

به گزارش مشرق، «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

 آسو طالبانی گفت: درگیری‌هایی که در کرکوک روی داد، ممکن است به اربیل نیز برسد. این درگیری‌ها و تحولات نتیجه اشتباه‌های مقامات کرد است.


وی افزود: هنوز مشخص نیست که چه طرفی ایده همه‌پرسی را مطرح کرد. آیا ایده‌ای کردی یا خارجی است. ما قرن‌هاست که در عراق زندگی می‌کنیم و تاکنون نیز از شر داعش (گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) رها نشده‌ایم.


وی گفت: هنوز این درگیری‌ها ادامه دارد که مسئله همه‌پرسی‌ روی داد. همه کشورها از اروپا و آمریکا تا کشورهای منطقه گفتند که زمان برای برگزاری همه‌پرسی اشتباه است و باید کردها دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند و همه‌پرسی در بیست وپنجم سپتامبر تغییر کند اما مسئولان کرد به شهروندان کرد گفتند که این هشدارها اشتباه است و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وحتی برخی از کشورهای همسایه پس از همه‌پرسی از ما حمایت خواهند کرد و ما پس از همه‌پرسی به جدایی دست خواهیم یافت و کردستان از عراق جدا و این کشور تجزیه خواهد شد.


طالبانی گفت: این اظهارات اشتباه بود و ما دیدیم که چه شد. ارتش عراق وارد کرکوک شد و به مسئولان کرد گفتند که ما وارد کرکوک شدیم و کرکوک یک شهر عراقی است و ما نمی‌خواهیم جنگی روی بدهد و مقاومت نکنید ولی مسئولان کرد گفتند که ما دربرابر ارتش عراق مقاومت می‌کنیم. با تاسف شدید شاهد آن بودیم که برخی از نیروهای پیشمرگه حزب اتحاد میهنی مقاومت کردند.


وی گفت: در آن زمان نیروهای پیشمرگه بارزانی در کرکوک حضور داشتند و خط مقدم دراختیار نیروهای پیشمرگه حزب اتحاد میهنی بود. پس از این‌که اولین گلوله شلیک شد، بارزانی به نیروهای خود دستور عقب‌نشینی از کرکوک را صادر کرد.


نیروهای ارتش عراق به هیچ فردی در کرکوک آسیب نرساندند و برعکس شاهد آن بودیم که نیروهای ارتش به کرکوک احترام می‌گذاشتند و هیچ تفاوتی میان اعراب، کردها و ترکمان‌ها قائل نبودند. من خودم در کرکوک بودم و زندگی به حالت عادی بازگشته و امروز بهتر از دیروز بود.


طالبانی در ادامه گفت: با تاسف شدید دو شبکه تلویزیونی به نام‌های روداو و بیست‌وچهار  در کردستان وجود دارد. ما می‌دانیم این شبکه‌ها توسط چه طرف‌هایی حمایت مالی می‌شوند. طرف‌های خارجی به این شبکه‌ها کمک مالی می‌کنند تا در منطقه کردستان و میان اربیل و بغداد مشکل‌تراشی کنند.


آسو طالبانی گفت: بحران اقتصادی شدیدی در منطقه کردستان وجود دارد و با تاسف شدید مقامات کرد، ما را به دهه نود میلادی قرن گذشته بازگرداندند. ما قبلا هفده درصد از بودجه دولت عراق را دراختیار داشتیم و این بودجه وضع خوب اقتصادی برای منطقه کردستان ایجاد کرده بود. منطقه کردستان با این بودجه به دبی دوم تبدیل شده بود. چرا مسئله استقلال مالی از بغداد را مطرح و منطقه کردستان را تخریب کردند.


وی گفت: مقامات کرد این ادعا را برای کردها مطرح کرده بودند که اگر یک نظامی ارتش عراق به کرکوک نزدیک شود، جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی ارتش عراق را هدف قرار خواهند داد ولی ما در کرکوک بودیم و هیچ جنگنده‌ آمریکایی و اسرائیلی ندیدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    15 3
    هرچی میگی آمریکا واسراییل پشت قضیه بودند ,هنوز یه آدمای ساده لوح ,سادگیشانه کنار نذاشتند,,,اینم شاهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس