کد خبر 785204
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
گوش

شنیدن صدای زنگ در گوش یکی از بدترین حالات است که گاهی ممکن است به دلایل مختلف بهداشتی شنیده شود.

به گزارش مشرق، صدای جیرجیر، سوت کشیدن و بسیاری از انواع دیگر صدای گوش هنگامی که درست موقع خواب است و سر را روی بالشت می گذاریم به شدت آزار دهنده است. اما این صدا ها ناشی از مشکلاتی در گوش است یا حتی مشکلاتی در بدن که از طریق گوش به شما آلارم می دهد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی شب به رختخواب می روید و سر بر روی بالشت می گذارید صداهای عجیب و غریبی از گوشتان می شنوید. برخی از افراد این صدا را به وز وز تشبه کردند و برخی می گویند گویا گوشم به شدت سوت می کشد حتی ممکن است این صداها شبیه به یک موسیقی یا آواز باشد که به صورت کلی تمامی این مشکلات به  “زنگ گوش ” معروف است. امروز می خواهیم بدانیم که علل وزوز گوش که برخی از آن شکایت می کنند چیست.

زنگ گوش علل مختلفی دارد از جمله آن می توان به عفونت گوش اشاره کرد. در برخی از  حالات زنگ گوش یک صدای شلوغ با ریتم به سرعت ضربان قلب شنیده می شود که این حالت بیشتر مربوط به صدای گردش خون است. فرد می تواند با هماهنگ کردن صدا و نبضش به این مسئله پی ببرد.

برخی از زنگ گوش ها نیز دارای ریتم و ضرب آهنگ خاصی هستند که یک منبع فیزیکی دارد. امروز در این مقاله در نت نوشت به علل وزوز گوش و درمان آن خواهیم پرداخت.

زنگ گوش و گوش درد زمانی رخ می دهد که تغییراتی در جریان خون به خصوص در عروق خونی ایجاد شده باشد. این تغییرات در قسمت هایی مانند شریان ها، رگ های گردن، پایه جمجمه و درون گوش رخ می دهد. از جمله علل اصلی زنگ گوش به این چند مورد می توان اشاره کرد.

هنگامی  که خون به سرعت جریان پیدا می کند همانند زمان ورزش های سنگین و شدید یا دوران بارداری، زنگ گوش بیشتر شنیده می شود. کم خونی نیز می تواند عامل  زنگ گوش باشد. کم خونی شدید یا مشکلات تیروئید سبب افزایش جریان خون شده و باعث ایجاد صدا در گوش می شود.

علل وزوز گوش

گاهی ممکن است جریان خون فقط در یک یا تعدادی از عروق افزایش یابد. حتی تومورهایی که در سر و گردن وجود دارد نیز منجر به ایجاد عروق خونی غیر طبیعی می گردد.

که این عوامل سبب بروز سرگیجه شدید خواهند شد. و بیشتر تومورهای خوش خیم، زنگ گوش ایجاد می کنند. به این معنا که این تومورها به احتمال بسیار بالا سرطانی نیستند.

آترواسکلروز یا سفتی شریان ها سبب ایجاد اختلال در عروق خونی می شود. این حالت منجر به جریان خون نا منظم و خونریزی می گردد. این عامل از عوامل دخیل در زنگ گوش است.

حساسیت

در صورتی که فردی از بیماری های گوش و کم شنوایی رنج می برد ناچار به استفاده از اوتیت ثانویه یا چسب گوش است. این افراد بیشتر از دیگران از صداهای داخل بدنشان مطلع می شوند. همچنین افرادی که حساسیت های فوق العاده ای در مسیر شنوایی خود دارند به این معنا که مدام به صداهای طبیعی رگ های خونی خود گوش می دهند کم و بیش دچار زنگ گوش می شوند و معمولا آن را نادیده می گیرند.

وضعیتی به صورت پرفشاری خون داخل مغزی وجود دارد که یا خوش خیم است یا ایدوپاتیک، که می تواند سبب آسیب های جدی به مغز شود. همچنین سردرد و مشکلات بینایی نیز به همراه دارد.

به صورت دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد این بیماری می شود. اما زنان جوان و میانسال که وزن اضافه دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری و زنگ گوش هستند.

جهت تشخیص  زنگ گوش چند سوال را باید به پزشک خود پاسخ دهید. این  که آیا صدای گوش مداوم است یا خیر؟ در هر دو گوش شنیده می شود یا یکی از گوش ها ؟ و این که تاثیرات آن بر زندگی فرد چه میزان است ؟

در صورتی که علائمی دیگر مانند کم شنوایی یا مصرف داروهای خاصی را دارید می بایست به پزشک خود اعلام کنید.

افراد مبتلا به زنگ گوش ضربان دار به احتمال زیاد بعد از معاینات پزشک آزمایش هایی همانند MRI یا اسکن اولتراسوند نیز باید انجام دهند تا رگ های خونی را به خوبی بررسی کنند و فشار داخل سر را کنترل کنند.

کم خونی می تواند با دارو یا در موارد خاص با تزریق خون درمان شود.

حتی ممکن است زنگ گوش از عفونت دندان حاصل شده باشد که به کمک یک لوله تمپانوستومی درمان می شود. تنگی شریان نیز قابل درمان است.

در صورتی که زنگ گوش ناشی از یک رگ خونی خاص باشد که پزشکان توانایی درمان آن را نداشته باشند فرد می تواند از طریق چند روش خود مراقبتی از رنج این حالت رها شود.

صدا درمانی یا غنی سازی صدا در اصل یک نوع از حواس پرتی توسعه یافته است. بسیاری از افراد مبتلا به زنگ گوش زمانی که در یک محیط آرام قرار می گیرند علائم بیشتری از زنگ گوش را حس می کنند. بنابراین گوش دادن به صداهای دیگر می تواند درمان خوبی برای این حالت باشد.

استفاده از یک رادیو، باز کردن پنجره و گوش سپردن به سر و صدای بیرون، استفاده از برنامه های پر سر و صدای گوش های هوشمند و . . . راه های درمان از طریق صدا درمانی می باشد.

تغییرات بسیار مثبتی زمانی که شما در آرامش به سر می برید در بدنتان رخ می دهد. از جمله کاهش ضربان، کاهش فشار خون و بسیاری از فعالیت های مغز.

تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس ها، تمرکز، مراقبه همه و همه می تواند مانع شنیدن زنگ گوش شوند.

آموزش ترنیتیت درمانی TRT  که نوعی درمان هدفمند است می تواند کار ساز باشد.

در این نوع آموزش فرد جهت مدیریت تاثیر صدا بر روی زندگی اش تلاش می کند. و از راهنما و مشاوره کمک می گیرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    1 4
    به علت تصادف شنواییم رو از دست دادن و وزوز شدید دارم ایا راهی پیشنهاد میکنید
  • پوران IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 1
    صدای ضربان قلب در گوشم بسیار بالاست این خیلی منو اذیت میکنه راه درمان خانگی چیست؟
  • مجید ولدخانی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    1 1
    عزیزان دل عنبر نسا را داخل گوش و بینی دود کنید تسکین میدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس