هادی محمدی

رایزنی با روسیه به اندازه رایزنی دیپلماتیک با ترکیه حائز اهمیت است و روسها باید پیامدهای اقتصادی، امنیتی و ژئو استراتژیک و ژئو پلیتیک این تهدید را بخوبی درک کنند.

سرویس جهان مشرق - حضور مستشاران غربی-صهیونیستی در کنار مسعود بارزانی، آنچنان قوت قلبی به وی داده است که با تکیه بر آشکار شدن تدریجی حمایت رسمی از تجزیه عراق، کمیته انتخاباتی اقلیم به شورای استقلال تغییر نام می‌یابد و مأموریت مذاکره برای جدایی با حکومت مرکزی بغداد را شروع کند. این بدان معناست که بارزانی قصد عقب نشینی نداشته و مسیر ثبت نتایج رفراندوم را طی می‌کند. با اینکه طیفی از سیاست‌های رسمی، تبلیغات روانی و اقدامات اجرایی از سوی مقامات اقلیم در جریان است ولی باید به این سوال اساسی پاسخ داد که سناریوهای پیش بینی شده و گام‌های بعدی در پروژه تجزیه عراق چیست؟ برخی گزاره‌ها کمک خواهد کرد تا این گمانه زنی از دقت بیشتری برخوردار باشد، که بدان اشاره می‌کنیم:

1-از نگاه بارزانی و طراحان تجزیه عراق، دو گزینه حداقلی و حداکثری در نظر گرفته شده که دلیل آن فراهم نبودن تمامی متغیرهای لازم و مطلوب در محیط داخلی عراقی-کردی و یا مرتبط با حامیان پروژه تجزیه عراق می‌باشد.

شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار آسیب‌ پذیر داخلی در اقلیم که باید به لحاظ اجماع داخلی و آماده کردن ساز و کارهای گوناگون نظامی، امنیتی، اقتصادی و ... به نحوی سامان یابد و با تبلیغات تخدیر کننده، محیط پیرامونی و واکنش‌ها را مدیریت و مهار نماید، سناریوی حداقلی این پروژه را تشکیل داده است. در این سناریو، بارزانی یک دوره انتقالی با حکومت مرکزی را طی خواهد کرد و به همین دلیل اعلام می‌شود که رفراندوم با اعلام استقلال و جدایی متفاوت است و در طی این دوره تا اعلام جدایی، باید مسائل فی مابین و بویژه مناطق نفتی کرکوک و یا مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی به نتیجه برسد.

اگر چه بسیاری تصور می‌کنند که اقلیم بدون کرکوک، امکان ادامه حیات ندارد ولی کشف ذخایر گازی در دیگر مناطق اقلیم و بویژه در شمال سلیمانیه، در نگاه طراحان و مجریان تجزیه عراق، امری راهبردیست. این ظرفیت گازی برای مهار قدرت بازی انرژی روسیه با اروپا و غرب بکار گرفته خواهد شد و ترکیه، مسیر جغرافیایی انتقال آن خواهد بود. لذا برنامه ریزان غربی-صهیونیستی باید در دوره انتقالی به رایزنی‌های لازم، با ترکیه تأمین نیازمندیهای این پروژه بپردازند و لابی‌های قدرت در غرب را برای نحوه مدیریت پیامدهای تجزیه و واکنش‌های ایران و ترکیه و سوریه، به اجماع برسانند.

لذا دو پرونده داخلی و خارجی موجب شده تا یک سناریوی حداقلی در نظر گرفته شده و در یک سیر آرام و کم هزینه و محاسبه شده،‌ جراحی و تجزیه منطقه و کارکردهای جنگ افروزانه و ویران کننده آن به اجرا در آید.

رویکرد مذاکراتی بارزانی با بغداد در چارچوب نتایج همه پرسی و اعلام آمادگی چند کشور و از جمله فرانسه و آمریکا برای میانجیگری بین دو طرف، عنصر تسهیل کننده این سناریوست.

2- سناریوی دوم که گزینه‌ای تلخ و پرهزینه و ریسک گونه برای بارزانی و برنامه ریزان تجزیه عراق و منطقه است، نوعی تولد زودرس و خارج از محاسبات کنترل شده است.

اقدامات تنبیهی، محدودیت ساز، محروم کننده و فشارهای گوناگون اقتصادی، سیاسی، حقوقی و امنتی که بشکل هوشمند بتواند، از اجماع درون کردی جلوگیری کرده و فاصله مردم و عشایر کرد با حکومت اربیل را افزایش داده و رفتار و مداخلات خارجی را مدیریت و مهار نماید، این مسیر برنامه‌ بارزانی را برهم خواهد زد و خشک سری و اصرار وی او را به سمت اعلام زودرس جدایی و تجزیه هدایت خواهد کرد که حاصل آن، پذیرش مسئولیت تنش امنیتی و نظامی خواهد بود که اربیل و برنامه‌ریزان غربی-صهیونیستی برای آن آمادگی ندارند.

به همین دلیل هماهنگی و مدیریت رویکردهای ترکیه، نقش محوری در این سناریو دارد و راهبردهای هماهنگ اقتصادی، امنیتی و انتقال انرژی با ترکیه، کارکرد ویژه‌ای خواهد داشت.

سطح عملگرایی سیاست‌های ترکیه با توجه فضای بحرانی مناسبات با رژیم صهیونیستی، اروپا و آمریکا، کاسته شده و غرب نیز در شرایطی نیست که هزینه‌های اصلی تنش پر شدت در حمایت از اقلیم کردی را تحمل کند، بلکه امیدوار است، سناریوی حداقلی و اول را مهندسی نماید.

به همین دلیل هر گونه مذاکره با اقلیم کردی بر پایه نتایج رفراندوم و عدم اعلام لغو این نتایج، به معنی فرصت دهی برای عملیات تأخیری جدایی اقلیم کردی و تجزیه عراق و دومینوی تجزیه منطقه‌ای خواهد بود.

رایزنی با روسیه به اندازه رایزنی دیپلماتیک با ترکیه حائز اهمیت است و روسها باید پیامدهای اقتصادی، امنیتی و ژئو استراتژیک و ژئو پلیتیک این تهدید را بخوبی درک کنند و استراتژی حل اختلافات اقلیم و دولت مرکزی به نحوی که امکان و ظرفیت تهدید سازی مجدد برای عراق و منطقه را نداشته باشد و به موازات اقدامات هوشمند، محدود کننده، هشدار  دهنده، محروم کننده را اجرایی نمایند، بپذیرند.

"راهبرد اجبار" برای مهار و پایان دادن به این تهدید جدید، از طریق ظرفیت‌های داخلی اقلیم و مدیریت همسایگان و بازیگران و مداخله‌گری قدرت‌های برنامه‌ریز امکانپذیر است.

* هادی محمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    بارزانی ترور شود مشکل کردستان حل میشود
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      32 42
      پس تو تروریستی؟
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      46 43
      ترور مال دولتی هایی مثل ترکیه و اربابش اسراییلیه . اشتباه گرفتی ایران با ترور مخالفه .
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      22 29
      باز خشونت؟ تحریم بهتر جواب میده.
    • ناصر IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      8 1
      تو میتونی !
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      8 32
      اگر رزم آرا ترور نمی شد هرگز نفت ایران ملی نمی شد. اگر هم بارزانی ترور نشود بزودی حمام خون در منطقه راه خواهد افتاد. برخلاف تصور شما ترور لزوما کار بدی نیست. گاهی تنها چاره است.
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      21 11
      تحریم های ظالمانه شما با لشکریان یزید که اب را بر امام حسین تحریم کردند و با دولتهای غربی و امریکا هیچ فرقی ندارید .انها هم تا کسی مخالفت بکنه فورا تحریم می کنند . پس معلوم شد اب نیست و گرنه شما هم شناگران ماهری هستید.
    • احمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      7 38
      جمهوری اسلامی اگر اهل ترور بود قبل از بارزانی خیلی ها باید ترور شوند. در حال حاضر که بارزانی باعث خیر شده و ایران و عراق و ترکیه رو به هم نزدیک کرده. به تحریم هم چندان نیازی نیست. کلیه ارتباطات با کشور عراق باید با اجازه دولت بغداد باشه. ایران با بارزانی به طور مستقل معامله ای انجام نمیده. ترور اگر کار درستی مسلم بن عقیل بالاترین توجیه ترور رو داشت. امام علی هم صدها بار می تونست معاویه و عمروعاص رو ترور کنه. به نظر شما نفت ایران الان خیلی ملیه که ما میریم برای اینکه اروپاییها دوباره قبول کردند نفت مارو چهل دلار بخرن جشن می گیریم؟! نفت ما ملیه که تنها کار وزارت نفتمون بعد از صد سال فقط التماس برای قرارداد خارجیه؟!
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      10 27
      ۱۰:۴۱- تحریم های ایران و ترکیه به درخواست دولت قانونی عراق صورت گرفته اقلیم کردی بخشی از عراق هست و وقتی دولت عراق می خواهد از همسایه ها که مرزهای زمینی و هوایی خود را بر روی بخشی از خاک کشورش ببندند باید همسایه ها از نظر حاکمیت رسمی عراق تبعیت کنند . درضمن تحریم های غربی ها علیه ایران بخاطر عدم زیر بار ظلم غربی ها نرفتن بود مگرنه ایران که ظالم نبود و امام حسین علیه السلام هم بخاطر زیربار ظلم نرفتن آب به رویش بستند . ولی این تحریم ها علیه اقلیم به درخواست دولت قانونی عراق هست برای جلوگیری از ظلم بارزانی در حق ملت و کشور عراق و برای جلوگیری از جنگ و خون ریزی بارزانی از خر شیطون پیاده شود و همون کسانی که ایران را تحریم کردند حامی بارزانی هستند
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      5 8
      عایا همان دولت عراق نبود ۱۸۰ هزار کرد را توی عملیات انفال زنده به گور کرد؟ عایا دولت عراق نبود حلبچه و بسیاری از شهرهای کوچک و روستاهای کردستان را ویران و بمباران شیمیایی کرد؟ متاسفانه از ما ایرانیها نادان تر و بی حافظه تر توی دنیا نیست هیچ ایرانی نیست که عراقی ها عضوی از اهل خانواده اش را نکشته باشند در ان زمانه سخت کردهای عراق شانه به شانه ایرانی ها جنگیدند در حالی که بدنه اصلی ارتش صدام را همین اقایان و نور چشمی های شیعه بودند ولی متاسفانه تعصب و منافع شخصی نمیگذارد خیلی ها حقایق راببینند.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    37 27
    محاصره زمینی و منطقه پرواز ممنوع+بستن کانال صادرات نفت منجر به بحران سوخت و انرژی خصوصا در فصل سرد پیش رو و قطعی گسترده و طولانی برق+قطع تلفن و اینترنت+قطع سیستم بانکی و قطع مواجب دولتی کافیست تا ظرف 2 ماه سطح زندگی در کردستان عراق به سطح فاجعه برسد آنوقت خودشان بارزانی را وسط اربیل دار خواهند زد در ادامه پای میز مذاکره باید لغو دائم خودمختاری را بپذیرند . الگوی درست برای کل منطقه و نیافتادن در دومینو یعنی لغو دائم خودمختاری این ها .
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    34 22
    داداش الان نفت و گاز کردستان دست روسیه هست و حدود ۳ الی ۴ میلیارد دلار روسیه در بخش انرژی کردستان سرمایه گذاری کرده هست.در ضمن همین امروز پوتین به ترکیه هشدار داد که نباید ترانزیت نفت کردستان به بندر جیحان را متوقف کند
  • امید IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    36 20
    روسیه که حدود 4و نبم میلیارد دلار در صنابع نفت اقلیم کردستان هزینه نموده است مخالف بستن خط لوله انتقال نفت اقلیم به بندر جبهان است.بعد از سفر پوتین به ترکیه و گفتگو با اردوغان لحن مقامات ترکیه ملایمتر شده و دیگر صحبت از بستن خط لوله و تحریم اقلیم کمرنگ شده است.ترکیه نمی تواند هشدار روسیه را نادبده بگیرد و در نهایت ترکیه و اقلیم به تفاهم خواهند رسید و سر ایران بی کلاه خواهد ماند.باز هم بازی را به اردوغان خواهیم باخت.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      16 21
      کاملا معلومه جبهه سایبری تجزیه طلبها در فضای مجاز ی بشدت سعی در ایجاد شکاف بین کشورهای مخالف تجزیه طلبی اقلیمم داره
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      5 8
      نا والا پیوندتان مبارک ان شاء الله با هم پیر شید . کردها اصلا نگران نیستند تکیه ما به خدا هست ، وقتی شخص یا ملتی به مرحله خودسازی میرسد دیگه روی این تمرکز نمیکند که دیگران و همسایگانش را تضعیف بکند علیه این و ان شعار مرگ بر نمیدهد و توطئه نمیکند. اینجوری فکر نمیکند برای اینکه خود را بالا بکشد باید بقیه را به زیر بکشد. فرد و یا ملت خود ساخته تمام همّ و غمش این است نکات ضعف و موانع را شناسایی کند و بر انها غلبه کند و با برنامه ریزی صحیح و با تکیه بر خدا خود بهترین مسیر موفقیت را پیدا کند. و فقط برای قوی تر و بهتر شدن خود خود تلاش میکند نه تضعیف دیگران .
  • اسدی IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    38 22
    بارزانی یه تروریسته مثل البغدادی و باید محاکمه بشه و سزای خیانتش رو ببینه در مرحله بعد کنترل تمامی مناطق مرزی و چاه های نفت وپالایشگاه ها به دست دولت مرکزی صورت بگیره و ایران هم برای همکاری با ترکیه باید اول از ترکیه تضمین لازم رو بگیره که نفت منطقه کردستان عراق از طریق ترکیه صادر نشه !
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      9 13
      ترکیه بازارش رو از دست نمیده اون هم به خاطر یه همه پرسی خشک وخالی که معلوم نیست بارزانی با چه هدفی راه انداخت شاید فقط میخواد ایران درگیر بشه کور خوندن ما مردم از هر قومیت وزبان برادرند در ضمن دور وبر ما همه اش,اقلیمه آذربایجان باکو,افغانستان,خود ترکیه ,همین عراق , کردستان عراق,بلوچستان پاکستان ,ترکمنستان ,همه شون به نوعی برای ما اقلیم هستند و محسوب میشن تهدیدات آذربایجان یادمون رفته , بستن آبهای مشترک افغانستان به روی ما,قطع گاز ترکمنستان در فصل سرد,پناه دادن به امثال ریگی قاتل مردم ,قادسیه گفتن صدام و الاهواز گفتنش این بارزانی هم یکی از همین قماش هست ولی ما باید با تعامل وگفتگو با همسایگان بازار باشیم واقتصاد خود را رونق بدهیم ونه جنگ کنیم
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    44 35
    مرگ بر بارزانی
  • مهدی IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    40 26
    باسلام بارزانی آدم نمک نشناسیه ،زمان جنگ عراق وایران یادتون نره همین حمله داعش یادتون نره بارزانی مثل سگ دست هرکسی که بهش کمک کنه گاز میگیره این من واین شما
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      21 23
      آره یادمان نرفته هر کس ندیده برود ببیند در شهرستان اشنویه استان آذربایجان‌غربی درفلکه هلال احمر پشت هلال احمر یک شهرکی وجود دارد بنام شهرک بارزانی معروف است که در زمان جنگ خانواده و افراد حزب وی درآنجا ساکن بودند از قدیم الایام کردهای ایران از نمک نشناسی و بی وجدانی اونها سخن می گفتند ومیگفتند نمک میخورند نمکدان میشکونند الان ثابت میشه
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    0 17
    البته کاملا مشخصه روسیه در ظاهر مخالف تجزیه کشورهای منطقه هست ول در باطن از ترکیه و ایران و حتی عراق ضعیف در همساگیش استقبال خواهد کرد
  • US ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    2 21
    با تکیه بر آشکار شدن تدریجی حمایت رسمی از تجزیه عراق، کمیته انتخاباتی اقلیم به شورای استقلال تغییر نام می‌یابد
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    33 17
    میگم ایران خودش الان کمر اقتصادش خم شده چطور از تحریم کردستان عراق حرف میزنه؟
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      18 24
      حف مفت نزن تجزیه طلب بی وطن
  • هیرش IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    13 4
    روسیه به دنبال دولت کردی است و از این موقعیت که آمریکا خودش را دور نگه داشته دارد استفاده میکند.
  • محمد AE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    19 36
    سلام اگر چشم طمع برای کرکوک داشته باشد و نیم نگاهی به خاک ازربایجان جنوبی با مبارزانی ما ترکها کار داریم حریمت را بدان
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      21 14
      داداش تو نگران منافع رجب و الهام علی اف هستی نه ایران
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      2 4
      خوبی؟
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      8 4
      کاربر «محمد» این ادبیات پانترکی رو اصلاح کن! اون واژه جعلی «ا-ز-ر-ب-ا-ی-ج-ا-ن-ج-ن-و-ب-ی» که گفتی فقط توسط مُشتی وطن فروش قوم گرا استفاده میشه! ما استان آذربایجان شرقی و غربی داریم و اینم بدون هر تجزیه طلبی از پانترک و پانکرد و هر پان مسخره دیگری که بخواد تمامیت ارضی ایران رو تهدید کنه عاقبتش عاقبت پیشه وری و قاسملو و صدام و نوچه هاشونه
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      9 3
      کاربر «محمد» این ادبیات پانترکی رو اصلاح کن! اون واژه جعلی «ا-ز-ر-ب-ا-ی-ج-ا-ن-ج-ن-و-ب-ی» که گفتی فقط توسط مُشتی وطن فروش قوم گرا استفاده میشه! ما استان آذربایجان شرقی و غربی داریم و اینم بدون هر تجزیه طلبی از پانترک و پانکرد و هر پان مسخره دیگری که بخواد تمامیت ارضی ایران رو تهدید کنه عاقبتش عاقبت پیشه وری و قاسملو و صدام و نوچه هاشونه
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      5 2
      از آزربایجان نوشتنت مشخصه از دارو دسته تجزیه طلبها هستی
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      8 4
      تو فعلا برو ارتساخ را ازاد کن بعدا کرده نمیذارن اذربایجان غربی اذربایجان جنوبی بشه
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    11 33
    بارزانی و صدام هر دو مامور جنگ علیه ایران بودند...صدام کشتهدشد.بارزانی به کوه فرار کرد
  • ایلیا IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    2 31
    ...اقدامات تنبیهی، محدودیت ساز، محروم کننده و فشارهای گوناگون اقتصادی، سیاسی، حقوقی و امنتی که بشکل هوشمند... "تحریم خوبه ولی برا همسایه..."
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      15 14
      تحریم های ایران و ترکیه به درخواست دولت قانونی عراق صورت گرفته اقلیم کردی بخشی از عراق هست و وقتی دولت عراق می خواهد از همسایه ها که مرزهای زمینی و هوایی خود را بر روی بخشی از خاک کشورش ببندند باید همسایه ها از نظر حاکمیت رسمی عراق تبعیت کنند تحریم های امریکا که بطور یکجانبه و براساس قوانین داخلی خودش بر دیگر کشورها تحمیل میکند غیرقانونی است
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    5 0
    احسنت! خیلی خوب دیدی آقای محمدی.
  • خباط IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    23 27
    درود بر بارزانی.نام بارزانی به عنوان ناجی مردم کورد در تاریخ ثبت خواهد شد.کسی به خواست مردم احترام گذاشت.دموکراسی یعنی همین رجوع به رای مردم
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      16 16
      مرگ بر بارزانی تجزیه طلب دموکراسی یعنی مشارکت مردم با رای دادن در حاکمیت و معنی دموکراسی به معنای تجزیه طلبی نیست همون طور که مردم کرد مساوی با سایر مردم عراق از عرب و ترکمن داردای حقوق یکسان هستند و این بارزانی خودش با تعطیل کردن مجلس محلی اقلیم کردی و ریاست غیرقانونی 4ساله بر اقلیم کاملا مظهر استبداد و ضد دموکراسی است
  • حسین IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    19 17
    بهترین راه آشنا کردن مردم خونگرم کرد به فایده و هزینه انجام این همه پرسی استقلال هست آنها همیشه تاریخ توسط سران فاسد و عیاش این منطقه با نوکری برای اجانب هزینه پرداخت کرده اند امثال بارزانی در غرب برای خود ثروتی انباشته اند که در موقع لزوم از این کشور خارج شوند ودلشان بحال مردم کرد نمی سوزد مردم کرد در کنار سایر اقوام عراقی بمانند یک مشت محکم و سد فولادی در مقابل مشکلات کشور خود خواهند بود نه با تجزیه و ضعیف شدن عراق . عقلا و بزرگان و نخبگان کرد اعم از شیعه و سنی و سایر مذاهب مردم را توجیه کنند واز احساسی فکر کردن بپرهیزند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    23 23
    زنده باد بارزانی و تف به ذات مخالفان استقلال کردستان
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      11 17
      ننگ بر تجزیه طلبان عراق و سوریه و یمن .
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      17 9
      ننگ بر تجزیه طلبان عراق و سوریه و یمن .
  • سعید US ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    21 19
    تهدیدها اردوغان مانند زوزه شغال است بارزانی آدم جسور وشجاعی است
    • CH ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      3 1
      بارزانی یک پادوی اسرائیل و مزدور خائنی بیش نیست بزدلی که یک گلوله کافیست در اربیل اصابیت کند یا داعش نزدیک اربیل شود تا خود را خراب کند
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    5 9
    من بعنوان یه کورد یه چیزی برام اثبات شد بارزانی و حمایت صهیونیسها بهانه ای شد که خیلی ها کینه انزاجرشون به کوردها نشون بدن واقعا بعضی ها واقعیت خودشونو نشون دادن . مرگ بر فاشیست ترکیه که نه ایران دنیا رو به گند کشید
  • رستم IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    20 12
    11:40-جنابعالی فقط یه نفرو نام ببرکه( بقول شماسران فاسد کردستان )که باثروت اندوزی ازکردستان خارج شده وبه فکرمنافع شخصی بوده ودلش به حال کردانسوخته،پدربارزانی کم برای کردستان زحمت کشید؟مام جلال کم زحمت کشید؟اوجالان بخاطرکردوکردستان الان توزندانه ،اگه دنبال منافع شخصی بود که اردوغان حاضربود خیلی رشوه بدهد،صدام 180هزارکردو انفال کردکه اکثرشون بارزانی بودن ،زنده بادبارزانی که بفکرمردمش هست.
  • تالب IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    7 2
    اقای بارزانی میدونه چیکار میکنه و برای اینده برنامه داره ترکیه وحشت کرده چون میدونن چه بلایی به سر کرد های خودشون اوردن و ازادی خواهی و اگاه شدن مردم خواب رو به چشمشون حرام کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس