کد خبر 779802
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
عکس/ صندوق‌های رای یک همه پرسی غیر قانونی

به دلیل مواضع ضد رفراندومی سروه عبدالواحد رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق، یک فعال رسانه‌ای عراقی درخواست کرده است وی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شود.

 به گزارش مشرق، با وجود مخالفت‌های رفراندومی، مسعود بارزانی بالاخره در 25 سپتامبر اولین مرحله از سیاست تجزیه عراق را کلید زد. سیاستی که با توجه به اهداف پشت پرده و تجربه احزاب کردستان عراق در فضایی که شمار زیادی از کشورهای تاثیرگذار منطقه و جهان حمایت خود را از حفظ یکپارچگی عراق اعلام کرده‌اند، کسب مقصود نهایی آن، بلندپروازانه و سال‌ها پیش جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق و دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان در مصاحبه با یک رسانه ترک، آن را خیالی شاعرانه توصیف کرده بود.

با سقوط صدام و تصویب فدرالیزم در قانون اساسی عراق، اقلیم کردستان فصل جدیدی را تجربه و به نسبت دیگر مناطق این کشور توسعه بیشتری را به خود دید. دیری نپائید که سران اقلیم کردستان با فروش مستقیم نفت این منطقه، سیاست استقلال اقتصادی را در پیش گرفتند. قطع قدرالسهم بودجه اقلیم از سوی بغداد در عین فروش صدها هزار بشکه نفت روزانه، نتوانست گره از مشکلات خودساخته سران کرد باز کند. بحران اقتصادی حاکم بر اقلیم کردستان عراق، قدرت خرید ساکنین این منطقه را کاهش داده و حقوق و مزایای کارمندان حکومت، همیشه با تاخیر و تغییر همراه بوده است. اینک سرنوشت این مردم در برزخ رویاپردازی های حکام اقلیم و فشارهای طبیعی بغداد نامشخص است. همین نگاه مه‌آلود بود که با نگرانی از آینده به استقبال از رفراندومی رفتند که آثار و عواقب نامشخصی را در فردای آنها به دنبال خواهد داشت.
 

پیام پسا رفراندومی مسعود بارزانی

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق (که دوره ریاست وی از سوی بخش زیادی از مردم و احزاب سیاسی کرد به چالش کشیده شده است) در پیامی اعلام کرد که مردم کرد در 25 سپتامبر مرحله جدیدی را انتخاب کرده‌اند. وی تاکید کرد که آماده مذاکره با بغداد هستیم.

بارزانی از آنچه که «دوستان کردستان» نامیده است تشکر کرد که به گفته وی در این پروسه از حمایت معنوی آنها برخوردار بوده‌اند. سخنان رئیس اقلیم کردستان در حالیست که تنها حامی اقلیم کردستان در طرح تجزیه عراق، رژیم صهیونیستی بوده است.

وی از جریان‌های سیاسی کرد عراقی هم درخواست کرد از قالب حزبی بیرون آمده و با عبور از مشکلات و اختلافات کنونی، صفحه جدیدی را رقم بزنند.

رئیس اقلیم کردستان در ادامه با طرح اتهامات تکراری خود علیه حکومت مرکزی عراق گفت: متاسفانه اجرای قانون اساسی عراق موفق نبوده و توافقنامه های دو طرفه هم نقض شدند.

بارزانی به کشورهای همسایه عراق هم اشاره و خطاب به آنها گفت: بهتر آن است این کشورها نقش خود را در عادی سازی این وضعیت ایفا کنند. تفاهم و گفتگو تنها راه حل رفع مشکلات است نه زبان تهدید.

وقتی یک وزیر سابق اروپایی اینگونه به کردها اطمینان می‌دهد

کردها از برنارد کوشنر وزیر امور خارجه اسبق فرانسه به عنوان دوست همیشگی خود یاد می‌کنند. داشتن روابط دیرینه وی با کردهای عراقی در روز رفراندوم وی را به اربیل کشاند.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: اطمینان می دهم که مواضع کشورهای جهان در قبال اقلیم کردستان تغییر خواهد کرد.

وی ادعا کرده است که کشورهای جهان رویکرد منطقی اتخاذ کرده و به این واقعیت خواهند رسید که کردها با گفتگو در پی رسیدن به اهداف خود هستند.

یک مسئول حزبی از مشارکت ضعیف ساکنین حلبچه می‌گوید

سوران احمد مسئول علمای اسلامی حزب اتحاد اسلامی کردستان عراق مشارکت ضعیف ساکنین حلبچه را در رفراندوم اقلیم کردستان نتیجه وضعیت سیاسی مناطق سلیمانیه و اطراف دانسته است.

اشاره این مسئول حزبی به این نکته برمی گردد که احزاب سیاسی صاحب نفوذ در سلیمانیه و مناطق اطراف تا واپسین ساعات برگزاری رفراندوم موضع مشخصی در قبال آن نداشتند.

این در حالیست که به عقیده ناظرین سیاسی اقلیم کردستان، عدم مشارکت بخشی از جامعه اقلیم به عدم اعتماد به طیف حاکم و فساد گسترده مالی و اداری برمی‌گردد.

مسئولین اقلیم کردستان انتظار داشته‌اند حلبچه به عنوان نماد مظلومیت‌خواهی کردها در دوران صدام، بیشترین درصد مشارکت در رفراندوم را به خود اختصاص دهد.

توقف پخش شبکه کردستان 24 در ماهواره ترکسات

در واکنش به برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان که حزب دمکرات کردستان عراق طراح و مجری آن بوده است، ترکیه پخش شبکه کردستان 24 وابسته به فرزند مسعود بارزانی را در ماهواره ترکسات متوقف کرد.

این اولین اقدام رسانه‌ای ترکیه علیه حزب دمکرات کردستان عراق محسوب می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه: نماینده بارزانی به آنکارا برنگردد

وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید از نماینده حزب دمکرات کردستان عراق درخواست شده است به این کشور باز نگردد.

مولود چاووش اوغلو اعلام کرده است عمر میرانی نماینده حزب دمکرات کردستان عراق اکنون در اربیل است اما اگر در آنکارا بود از وی درخواست می‌کردیم ترکیه را ترک کند.

پیشتر نیز حکومت آنکارا بهروز گلالی نماینده اتحادیه میهنی کردستان را از این کشور اخراج کرده بود که البته موضوع این اخراج خارج از رفراندوم جدایی از عراق بوده است.

ریاست جمهوری عراق: عدم شرکت فواد معصوم در رفراندوم

یک منبع در ریاست جمهوری عراق گفته است فواد معصوم در رفراندوم اقلیم کردستان شرکت نکرده است.

وی با اشاره به موضع رسمی رئیس جمهوری عراق در قبال غائله رفراندوم اقلیم گفته است: موضع فواد معصوم در قبال هر گونه تصمیم یکجانبه و تلاش در جهت گذر کشور از این بحران و اتحاد عراقی‌ها مشخص است.

فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق یک روز قبل از برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان اعلام کرد که اقدام بارزانی در برگزاری این رفراندوم، یکجانبه بوده و از سران کرد درخواست کرد به میز مذاکرات با بغداد برگردند.

اتاق بازرگانی سلیمانیه و احتمال انسداد معابر مرزی با کشورهای همسایه

نگرانی از انسداد معابر مرزی مشترک عراق با کشورهای همسایه در حوزه اقلیم کردستان از موضوعاتی است که این روزها در اقلیم کردستان از سوی مسئولین و مردم عادی مدام مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه از اتخاذ تمهیدات ویژه توسط حکومت اقلیم خبر داده و گفته است که مشکل تامین اقلام مورد نیاز خوراکی وجود ندارد.

سیروان محمد با انتقاد از رسانه‌های اقلیم کردستان در تشویش افکار عمومی گفت: در حال حاضر نیازمندی‌های اقلیم به روال عادی خود وارد می‌شود و بازار با کمبود این اقلام روبرو نیست.

وی ادعا کرده است در صورت انسداد معابر مرزی، زیان مستقیم آن متوجه ایران و ترکیه خواهد بود.

سیروان محمد از دروازه های جدید وارداتی حکومت اقلیم کردستان عراق خبر داده است که به گفته وی در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهند شد.

عضو فعال جبهه نه به رفراندوم: کمترین درصد مشارکت در پایتخت اقلیم بوده است

عضو فعال جبهه نه به رفراندوم بر خلاف آمار اعلامی کمیسیون عالی انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان اطلاعات دیگری از رفراندوم برگزار شده بارزانی ارائه داده است.

ابراهیم عباس به شبکه nrt گفته است که کمترین درصد مشارکت در این رفراندوم مربوط به پایتخت اقلیم کردستان بوده است.

وی گفته است درصد مشارکت تا ساعت 17 در اقلیم کردستان 45 درصد و در ساعت 18 به 48 درصد رسیده که 26 درصد آن را موافقین تشکیل داده و 22 درصد هم مربوط به مخالفین رفراندوم بوده است.

وی اعلام کرده است با خاتمه رای‌گیری در اقلیم کردستان درصد مشارکت زیر 50 درصد بوده و با هدف تقلب و تغییر در نتیجه رای گیری، یک ساعت تمدید شده است.

عباس گفته است بارزانی و حزب دمکرات کردستان با رای آری دیگر احزاب سیاسی و برخورداری از رسانه‌های متعدد و بودجه تبلیغاتی هنگفت تنها موفق به شرکت 26 درصدی موافقان شده‌اند و 22 درصد آرای شرکت‌کنندگان مربوط به جبهه نه به رفراندوم بوده است. به گفته وی دیگر ساکنین اقلیم کردستان این رفراندوم را تحریم کرده بودند.

امیر جماعت اسلامی کردستان: نه به حکمرانی ستمکار در اقلیم کردستان

علی باپیر امیر جماعت اسلامی کردستان عراق اعلام کرده است موافقت آنان با استقلال ملت و نه مخالفین به حکمرانی ستمکار در اقلیم کردستان بوده است.

وی از سران اقلیم کردستان انتقاد کرده است که زندگی مسالمت‌آمیز موافقین استقلال و مخالفین حکام مستبد را برنمی‌تابند.

جماعت اسلامی کردستان از احزاب منتقد رفراندوم بود که در واپسین ساعات باقیمانده به برگزاری آن اعلام کرد به استقلال اقلیم کردستان رای خواهند داد. این موضعگیری انتقادات زیادی را متوجه رهبری این حزب کرده است.

شبکه‌های اجتماعی داد کمیسیون انتخابات اقلیم را درآورد

با اتمام برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان حرف و حدیث‌ها پیرامون تقلب در این رفراندوم رو به افزایش است. در شبکه‌های اجتماعی چندین مورد از تصاویر و فیلم‌های تقلب در این رفراندوم منتشر شده است.

در این رابطه دبیر اجرایی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان با رد هرگونه تقلب در برگزاری رفراندوم گفته است هر کسی این توانایی را دارد که تعرفه رای‌گیری کمیسیون را کپی کند.

این در حالیست که جبهه نه به رفراندوم اعلام کرده است درصد مشارکت مردمی در این رفراندوم کمتر از 50 درصد بوده و آمار اعلامی ناشی از انجام تقلب سازمان‌یافته بوده است.

پیشنهاد ریاست جمهوری عراق برای یک زن کرد

به دلیل مواضع ضد رفراندومی سروه عبدالواحد رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق، یک فعال رسانه‌ای عراقی درخواست کرده است وی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شود.

بر اساس گزارش سایت ملت پرس، عمر شریفی در نوشتاری تاکید کرده است که لازم است حکومت و پارلمان عراق و دیگر احزاب کردستانی در برابر سیاست یکجانبه مسعود بارزانی و نقض مکرر قانون اساسی از سوی وی موضعگیری کنند که دوره ریاست وی هم از سال‌ها پیش به اتمام رسیده است.

وی درخواست کرده است که حکومت عراق با هماهنگی احزاب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر شخص دیگری را برای پست ریاست جمهوری عراق انتخاب کنند که به گفته وی شایسته‌ترین فرد برای تصدی این پست، سروه عبدالواحد رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق است.

عمر شریفی گفته است: این نماینده پارلمان عراق پایبندی خود را به قانون اساسی عراق با تلاش در جهت حفظ اتحاد کشور ثابت کرده است.

فعال رسانه ای عراق در ادامه گفته است که در صورت عدم هماهنگی اتحادیه میهنی کردستان، حمایت های لازم از سوی حکومت و پارلمان عراق صورت گیرد که این زن کرد پست ریاست جمهوری کشور را در اختیار گیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس