پس از اخراج‌های اخیر در بخش فارسی صدای آمریکا‌ ،کنت تیمرمن، رییس و مدیر عامل بنیاد دموکراسی ایران، این اتفاقات را تلاش‌های مدیر جدید این شبکه برای بهبود روابط با ایران و تبدیل آن به صدای ایران می‌داند.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، پس از اخراج‌های اخیر در بخش فارسی صدای آمریکا‌ ــ که در تازه‌ترین آنها رودي بختيار گزارشگر ويژه سي‌ان‌ان و فاكس نيوز از آن اخراج شد ــ و ایجاد اوضاعی آشفته در این شبکه دولتی آمریکا، کنت تیمرمن، رییس و مدیر عامل بنیاد دموکراسی ایران، این اتفاقات را تلاش‌های مدیر جدید این شبکه برای بهبود روابط با ایران و تبدیل آن به صدای ایران می‌داند.

تیمرمن در خصوص اخراج رودی بختیار می‌گوید: «چند ماه پیش در اختيار داشتن خانم بختیار به اندازه يك گنج ارزش داشت. پس از اغواي وي براي كناره‌گيري از موقعیت برجسته خود به عنوان سخنگوی عمومی مبارزات حقوق بشر، بعد از ظهر جمعه وي براي خروج از ساختمان کوهن توسط مأموران امنیتی صداي آمريكا مشايعت گرديد. این پایان تحقیرآمیزي براي یک حرفه موقت مي‌باشد جايي که در آن وي موفق شد تا وجهه اخلاقي و ويژگي‌هاي حرفه‌اي اين سرويس خبري مسئله‌دار ايالات متحده را ارتقاء ببخشد.»

از زمان تصدي رامين عسگرد از اوايل سال جاري به عنوان مدير جديد شبكه خبر فارسي صداي آمريكا، این شبكه دستخوش مجموعه‌ای از تغییرات شده است. تیمرمن این تغييرات پرسنلي را «تغییراتی به ظاهر نامنسجم» خوانده و در مورد عسگرد می‌آورد: «ظاهراً عسگرد، که در زمان اشتغال خود در کنسولگری آمریکا در استانبول و دبی براي بسیاری از اتباع تحت پيگرد ایراني ويزا صادر كرده است، مديريت خود را با دو هدف آغاز كرده است: جداسازي رهبری خود از چالش‌های کنگره و استفاده از شبكه خبر فارسي صداي آمريكا به عنوان وسیله‌اي برای ارتقاء روابط ایالات متحده با تهران. يكي از افراد مطلع كه سال‌هاست عسگرد را مي‌شناسد گفت: رامین فکر می‌کند داشتن یک دفتر در تهران فكر خوبي است. وي بسیار مشتاق است تا انتقادات افرادی مانند سناتور تام کوبورن و اندرز وين بوش ــ منتصب جمهوری‌خواهان در هیأت حاكمه پخش، ناظر نهایی شبكه خبر فارسي صداي آمريكا ــ را منتشر سازد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «از جمله نخستین اقدامات عسگرد به عنوان رئيس سرویس فارسی صدای امریکا اخراج سید علی سجادی، سردبیر جنجالي سرويس فارسي، بود. سجادي فرزند یکي از روحانیون بلندپايه در تهران مي‌باشد. سجادی به خاطر جلوگیری از پخش فیلم منحصر به فرد قتل ندا آقا سلطان در شبكه خبر فارسي صداي آمريكا به يك چهره منفور تبديل شده بود. در مرحله بعد، عسگرد یکی از شدیدترین انتقادات صداي آمريكا، سخنراني امير عباس فخرآور كه به ادعاي خود رهبر دانشجويان ايران و از منابع اطلاعاتي سناتور تام كوبورن و کنگره در مورد اتفاقات ضد آمريكايي مي‌باشد، را روي آنتن فرستاد.»

وی در ادامه اظهارات خود به اقدامات فخرآور اشاره کرده و در مورد وی می‌گوید‌: «فخرآور، نورچشمي تعداد انگشت‌شماری از نئومحافظه‌کاران واشنگتن، كه فقط در طي پنج سال در ایالات متحده موفق به بیگانه‌سازي و منحرف نمودن فعالان آمریکایی ایرانی‌تبار و مشروعيت رهبران دانشجویی که اخیراً ایران را ترک كرده بودند، شد؛ آن هم از طریق بدگويي و سخنان زشت و ناپسندي كه بر عليه آنها در وبلاگ‌هاي فارسی مي‌نوشت. در تاریخ 6 آوریل 2011، فخرآور در برابر کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان در مورد کاستی‌های شبكه خبر فارسي صداي آمريكا شهادت داد، وي با چشم‌پوشي از اقدامات آقای سجادی، احمد باطبی، دانشجوی دانشگاه تهران كه تصویر وي با يك پيراهن خون‌آلود در جريان سركوب دانشجويان در جولاي سال 1999 بر روی جلد اكونوميست چاپ شده بود، را هدف اظهارات خود قرار داده بود.»

وی همچنین به نحوه شروع همکاری احمد باطبی اشاره کرده و بیان می‌دارد: «آقای باطبی که در زندان تهران هم‌سلول آقای فخرآور بوده و از اسرار او آگاه مي‌باشد، از سه سال پیش به ایالات متحده آمده و در صداي آمريكا مشغول به کار شده است. وي با مخالفين نظام در داخل ايران مصاحبه می‌نمايد. اتهامات آقای فخرآور در خصوص همكاري آقای باطبی با سازمان‌های اطلاعاتی ایران با چنان كلمات زشت و كريهي بيان شده بود كه وي از اظهار آنها خودداري نموده و به درج آنها در شهادت کتبی خود اكتفا نمود.»

تیمرمن می‌نویسد: «ریچارد پرل، كارمند سابق پنتاگون در زمان ریگان، كه کمک کرد تا آقای فخرآور در سال 2006 به این کشور بيايد، به من گفت كه وی «از همه ي آنها بيزار است» و به نظر وي ایرانیاني كه تبعید مي‌شوند كارهايي مي‌كنند كه روي رومانیایی‌ها، مجارها و دیگر پناهندگان جنگ سرد را سفيد خواهند كرد. پرل اخیرا از همراهي هیئت مشورتی «ايرانين اینترپرایز اينستيتو» كه توسط فخرآور بنيان‌گذاري شده بود استعفا داد. كسان دیگري، مانند مایکل لدین از «امريكن اینترپرایز»، علنا جدايي خود از بخش‌هاي وابسته به اتباع خارجی صداي آمريكا اعلام كرده‌اند، اين پيشنهاد از طرف کنگره و فدراسیون کارکنان دولت آمریکا که بسیاری از كارمندان صداي آمريكا در آن عضويت دارند نير شديدا مورد حمایت قرار گرفته است. لدین همچنین از هیئت مشورتي فخرآور نيز استعفاء داده است. از نظر تاريخي جوامع تبعیدي معمولا به مجادله با يكديگر تمايل دارند. در مورد ایرانی‌ها ، آنها دلیل خوبی برای انجام این کار دارند، زيرا ایران از هیچ تلاشی برای نفوذ عوامل خود در میان آنها برای ایجاد اختلاف فروگذاري نكرده است، اين عمل باعث شده است تا آنها عملا صداي واحدي در برابر اين كشور نداشته باشند. اما تخريب وجهه صداي آمريكا چيزي فراتر از اختلافات ميان تبعیدیان مي‌باشد، با این حال بايد توجه داشته باشيم كه اقدامات صداي آمريكا با هسته مركزي سیاست هاي آمریکا در قبال ایران و ديد ما از ديپلماسي عمومي در ارتباط مي‌باشد.»

تیمرمن به دستور جدید رامین عسگرد اشاره کرده و علت اخراج‌های اخیر را نیز صدور همین دستور می‌داند: «بر اساس اظهارات دو تن از شركت‌كنندگان در نشست، در یکی از جلسات اخیر هیئت، آقای عسگرد دستور کار نيروهاي خود را مبني بر حذف پخش تمام انتقادات ضد رژیم اعلام كرد. وي خواستار اين است كه صداي آمريكا به عنوان یک پل بین ایالات متحده و دولت ایران عمل نمايد. از زمان صدور اين دستور، آقای عسگرد اقدام به اخراج خبرنگاران و گزارشگراني نموده است كه با جوانان آشوب‌طلب ایراني، مانند آقای باطبی، کیانوش سنجری و کورش سيهتي، و همچنین جمشید چالنگي بوده‌اند. تعدادي از آنان را در جمعه شب 7 اكتبر پرسنل امنيتي صداي آمريكا براي خروج از سازمان مشايعت نمودند. آقای باطبی در ماه ژوئیه از کار اخراج شد، خانم بختیار نيز روز جمعه گذشته ، 21 اکتبر اخراج گرديد.»

وی می‌افزاید: «آقای عسگرد به جاي اين افراد، گروهي از جوانان تحت حمايت فعال طرفدار تهران تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایران و آمریکا، را استخدام نموده است. آقای پارسی، با تلاش براي يافتن بهانه‌هايي براي توجيه اقدامات نامناسب رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران كم و بيش از آنها حمايت كرده و اصرار دارد كه دولت آمريكا بايد با فعالان ايراني براي ارتباط با ايران و برداشتن تحريم‌ها رابطه بر قرار نمايد. منابع من در صداي آمريكا اظهار داشته‌اند که عسگرد امیدوار است با اخراج بيشتر روزنامه‌نگاران مخالف رژیم تهران، ضمن جذب تعداد بيشتري از اعضاي شورای ملی ایران و آمریکا، تحول صداي آمريكا ــ كه با پول ماليات‌دهندگان آمريكايي اداره مي‌شود ــ به يك كانال مناسب براي ديكتاتورها را تكميل نمايد.»

تیمرمن از نحوه پوشش طرح ادعایی ترور سفیر عربستان توسط صدای آمریکا انتقاد کرده و اقدام بخش صدای آمریکا را هم‌راستا با دولت ایران می‌داند: «امروزه، تریتا پارسی، شورای ملی ایران و آمریکا و سایر مدافعان رژیم با تغيير مسير خود در تلاش هستند تا در خصوص ادعای اف‌بی‌آی در مورد عوامل دست‌اندركار در توطئه ترور تشكيك نموده، و به ایالات متحده در مورد واکنش بیش از حد «هشدار» دهند. و صدای رامین عسگرد از پخش صداي آمریکا نيز در اين مسير با آنان همراه می‌باشد. پوشش خبري صدای آمریکا از توطئه ترور چنان به روايت رژیم تهران از واقعه نزديك بود كه يكي از وب سایت‌هاي تحت حمایت دولت گزیده‌ای از مصاحبه صداي آمريكا با پنج «روشنفكر» و «كارشناس» براي تشكيك در شواهد اف‌بی‌آی در مستند اخیر با هدف تغيير نظر دولت آمريكا در مورد توطئه، را در سايت خود قرار داده بود. در جايي از اين فيلم مستند راوی می‌گوید: ببینید، حتی تلویزیون دولتي آمریکا نيز می‌گوید كه اين مورد دروغ است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    0 0
    چه خوب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس