خلجی تصریح کرده است که «در حال حاضر، بخش فارسی صدای آمریکا چیزی جز اتلاف پول مالیات‌دهندگان آمریکایی نیست.»

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، مهدی خلجی، کسی که با رادیو فردا فعالیت داشته و هم اکنون نیز به عنوان پژوهشگر در موسسه مطالعات خاورنزدیک واشنگتن مشغول به کار است، طی اظهارات اخیر خود فعالیت‌های پروپاگاندا و رسانه‌ای آمریکا برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی مردم ایران را ناکارآمد توصیف کرده و خواستار تغییرات اساسی در رویکرد این رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان فارسی‌زبان خود شده است.

وی طی مقاله‌ای در سایت شبکه خبری پی‌بی‌اس گفته است: «فارغ از سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است، لازم است تا با مردم ایران ارتباط برقرار کرد که طبیعتاً کار آسانی نمی‌باشد. در حال حاضر یکی از راهکارهای دولت آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی در قبال ایران، اختصاص بودجه سخاوتمندانه به بخش فارسی صدای آمریکا و نیز رادیو فردا می‌باشد. هرچند رادیو ابزاری مکمل و خوب به حساب می‌آید، اما بهترین وسیله برای دسترسی به مردم ایران تلویزیون و به ویژه «شبکه خبری فارسی» (PNN) است.»

خلجی با انتقاد از این شبکه خبری تلویزیونی، فعالیت‌های آن را غیرحرفه‌ای و ناکارآمد ارزیابی می‌کند: «پس از رصد فعالیت‌های شبکه خبری فارسی در طی یکسال، دریافتیم که این شبکه خبری کاملاً قواعد حرفه‌ای تولیدات تلویزیونی را نادیده می‌گیرد. برنامه‌های آن عمدتاً هم از لحاظ شکل و هم محتوا ضعیف می‌باشند. مشکل آن این است که همانند یک آژانس دولتی و نه یک سازمان خبری گردانده می‌شود.»

وی می‌افزاید: «این شبکه از فرمت‌هایی استفاده می‌کند که قدیمی و خسته‌کننده است. کمتر اتفاق می‌افتد که این شبکه دست به خبرسازی در فضای باز و مثلاً در مقابل کنگره یا کاخ سفید بزند. محتوای آن نیز تناسب لازم را ندارد و انتخاب موضوعات خبری نیز ضعیف می‌باشد.»

خلجی در این مقاله بیان می‌‌دارد که برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران باید بیشتر رویکرد را به سمت کارهای خبری برد و صرفاً به برنامه‌های سرگرمی نپرداخت: «در حوزه سرگرمی نیز، ایرانیانی که به ماهواره دسترسی دارند شبکه‌های خصوصی خارج از کشور را تماشا می‌کنند. این شبکه‌ها عمدتاً و یا کاملاً جزو شبکه‌های سرگرمی به حساب می‌آیند و اخبار بسیار کمی در آنها وجود دارد. در این میان تنها بخش «پارازیت» این شبکه است که دارای تعداد بیننده بیشتری است که آن هم به دلیل رویکرد غیر حرفه‌ای آن در حال از دست دادن بینندگانش است.»

وی در نهایت راه‌حل موجود برای حل این مشکلات را تغییر ماهیت این شبکه و تبدیل آن به یک رسانه عمومی می‌داند: «برای حل این مشکلات لازم است تا این شبکه از یک آژانس دولتی به یک رسانه عمومی تغییر ماهیت دهد. در این صورت این شبکه می‌تواند هم از نهادهای دولتی و هم غیردولتی بودجه دریافت کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    خوشبختانه بيشتر مردم ايران از نقشه امريكا با خبر شدن و اونهايي هم كه هنوز نشدن بايد با كمك زياد صدا وسيمابا خبر بشن.
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    صداوسیما هاهاها خندیدم
  • عسگري ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    آقايون ....... و ساير دوستان باور كنيد از اين دست آدمها مطلب زدن فقط اونها رو بزرگ ميكنه اخه شما كه ديگه مهدي خلجي رو مي شناسيد شما چرا بودجه مشرق رو صرف انتشار خزعبلات و بزرگ كردن اين آقا ميكنيد واقعا كه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس