کد خبر 77739
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹

یک کارشناس در برنامه "روی خط" شبکه صدای آمریکا گفت: هیچ جای تاریخ و هیچ جای دنیا و در هیچ زمانی از لحاظ منطقی امکان ندارد دین از سیاست جدا باشد. هیچ دینی از سیاست جدا نیست چون هرجایی که یک گروهی باشد، آن گروه نقش سیاسی هم دارد.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، "محمد برقعی" (تحلیلگر سیاسی) یکشنبه 6 نوامبر (15 آبان) در برنامه "روی خط" شبکه صدای امریکا که به موضوع [رابطه دین و سیاست] اختصاص یافته بود، حاضر شد و اظهار داشت: «هیچ دینی از سیاست جدا نیست. ما دین را از حکومت می توانیم جدا کنیم ولی هر مجموعه ای که شکل بگیرد به هر حال بُعد سیاسی پیدا می کند. حج و نمازجمعه دو نماد سیاسی اسلام هستند. همین که دو میلیون انسان راهی می شوند می روند به سرزمین عربستان، به جهان پیام می دهند که ما یک نیروی توانمند و بزرگ هستیم.»

وی در ادامه گفت: «چیزی که ما فراموش می کنیم اعتقاد مردم است. مردم واقعا علاقه دارند که بروند مکه، چون اعتقاداتشان برایشان مهم است. همه می گویند ایرانی ها چرا این همه پول را آنجا خرج می کنند؟ مگر ایرانی ها مسافرت های دیگر ندارند؟ مگر آسیای شرقی نمی روند؟ مگر اروپا نمی روند؟ مگر در آن جاها پول خرج نمی کنند؟ مگر مردم ما به عنوان توریست به گوشه و کنار دنیا سفر نمی کنند؟ خب بسیاری از ایرانی ها هم از روی باورهایشان حج را ترجیح می دهند.»

"برقعی" در ادامه برنامه وقتی با موضع منفی مجری و عده ای از طرفداران نظریه جدایی دین از سیاست روبرو شد، گفت: «متأسفانه دوستان چون خشمگین اند و درست به مفاهیم مسلط نیستند، قاطی می کنند. هیچ جای تاریخ و هیچ جای دنیا و در هیچ زمانی از لحاظ منطقی امکان ندارد دین از سیاست جدا باشد. هیچ دینی از سیاست جدا نیست چون هرجایی که یک گروهی باشد، آن گروه نقش سیاسی هم دارد. این اجتناب ناپذیر است. معنی ندارد که ما بگوییم حج فقط عبادی است، حج حتما سیاسی هم هست. البته این که حکومتی بیاید خواسته و سیاست خودش را به دین تحمیل کند، کار غلطی است اما به این معنی نیست که دین کارکرد سیاسی ندارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس