کد خبر 777650
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
جولیتا

نخستین نسل از جولیتا در سال ۱۹۵۴ به بازار آمد و در سال ۲۰۱۰ نسل سوم این خودرو با ظاهری متفاوت و ویژگی‌های فنی جدید رونمایی شد.

به گزارش مشرق، اولین نسخه از جولیتای ایتالیایی در سال ۱۹۵۴ و در جریان نمایشگاه اتومبیل تورین معرفی شد، این خودروی مجهز به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری دیفرانسیل عقب در کلاس خودروهای کوپه قرار می گرفت؛ با گذشت سال‌ها، نسخه‌های متفاوتی از این اتومبیل تولید شد تا جایی که بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۵ حدود ۱۳۵ هزار دستگاه از نسخه‌های مختلف این خودرو به تولید رسید.

نسخه دوم این خودرو در سال ۱۹۷۷ معرفی شد و تا سال ۱۹۸۵ به تولید رسید بالاخره در ماه مارس سال ۲۰۱۰ به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس کمپانی آلفارومئو و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو، نسل سوم جولیتا با ظاهری متفاوت و ویژگی‌های فنی کاملا جدید رونمایی شد.

جولیتا حاصل تفکرات طراح لورنزو راماسیوتی بوده است؛ راماسیوتی که در پروژه‌های طراحی خودروهایی چون فراری انزو، فراری ۳۶۰ مودنا، مازراتی کواتروپورته و گرن توریزمو شرکت داشته، در طراحی نسل سوم جولیتا نیز ایده های خاص و جالبی را در این خودرو به نمایش گذاشته است؛ نسل سوم جولیتا از پلتفرم C-Evo گروه فیات بهره برده و فیات برای توسعه‌ی این پلتفرم با صرف هزینه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون یورو پلتفرم C را دوباره مهندسی کرد و در حقیقت می‌توان گفت C-Evo پلتفرمی کاملا جدید است.

کمپانی ایتالیایی به منظور ارائه قدرت انتخاب به مشتریان خود امکان دو پیشرانه ی ۱.۴ لیتری و ۱.۷۵ لیتری در نظر گرفته است ،مدل ۲۰۱۷ جولیتای مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری با نام سوپر شهرت داشته و نسخه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۷۵ لیتری، ولوچه نام گذاری شد. لازم به ذکر است که هر دو پیشرانه چهار سیلندر و به سیستم توربوشارژ مولتی‌ایر آلفارومئو تجهیز شده و نمونه‌ی ۱.۴ لیتری قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۷۰ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه است و در مقابل پیشرانه‌ی ۱.۷۵ لیتری می‌تواند حداکثر قدرت ۲۳۷ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسخه ی سوپر (پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری) و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک شش سرعته‌ی دو کلاچه ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت است اما جولیتا ولوچه نیز به واسطه‌ی پیشرانه‌ی ۱.۷۵ لیتری و جعبه‌دنده‌ی مشابه نسخه‌ی سوپر، در ۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن برابر ۲۴۴ کیلومتر بر ساعت است. آلفارومئو برای محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و برای محور عقب از سیستم یکپارچه‌ی چند اتصاله استفاده کرده است این امر موجب می شود تا خودرو در پیچ های تند با سرعت های بالا از پایداری مناسبی برخوردار باشد.

پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری جولیتا با باک ۶۰ لیتری مصرف سوخت ترکیبی ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته و پیشرانه‌ی ۱.۷۵ لیتری مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را برای خود ثبت کرده است.

در نمای ظاهری جولیتا شاهد ۴۳۵۱ میلی‌متر در طول، ۱۷۹۸ میلی‌متر در عرض و ۱۴۶۵ میلی‌متر در ارتفاع خواهیم بود همچنین فاصله‌ی دو محور خودرو ۲۶۳۴ میلی‌متر و وزن آن معادل ۱۳۱۰ کیلوگرم است.

در نمای جلو با یک جلوپنجره مثلثی شکل که خطوطی از آن تا بر روی کاپوت آمده مواجه هستیم؛ چراغ‌های جلو به ال‌ای‌دی تجهیز شده که نمایی مدرن به آن بخشیده و قسمت زیرین سپر جلوی آن محل قرارگیری مه شکن‌ها بوده است. نبود دستگیره برای درهای عقب در نمای جانبی خودرو از مهم‌ترین نکات جالب توجه است بخش زیادی از افراد در نگاه اول فکر می کنند که با یک خودروی هاچبک سه‌در روبه رو خواهند بود اما دستگیره‌های درهای عقب روی حاشیه‌ی شیشه‌ی عقب طراحی شده است. آلفا رومئو برای این خودرو رینگ‌هایی با اندازه‌ی ۱۶ تا ۱۸ اینچ در نظر گرفته است.

چراغ های پشتی خودرو از یک نیم دایره در ابتدا با یک نوار LED تا بخشی از درب صندوق عقب آمده و میان چراغ های عقب لوگوی کمپانی ایتالیایی قرار گرفته است.

بخش زیادی از قسمت های داشبورد جولیتا از پلاستیک سخت ساخته شده صفحه نمایش لمسی ۵ اینچی این خودرو در قسمت مرکزی داشبورد قرار گرفته که در مدل‌های سفارشی این اندازه‌ی به ۶.۵ اینچ ارتقا پیدا خواهد کرد .دکمه‌های کنترلی روی کنسول مرکزی طراحی شده که در دسترس بوده و با استفاده از نمایشگر مرکزی می‌توان به سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو دسترسی یافت.

فرمان D-CUT Shape جولیتا از ترکیب چرم و آلومینیوم ساخته شده که بخش آلومینیومی آن شکل مثلثی جلو پنجره بوده همچنین روی فرمان، شیفترهای تعویض دنده و امکانات کنترل صدا و پاسخ‌گویی به تماس‌ها وجود داشته و فرمان جولیتا قابل تنظیم است.

فضای داخل کابین جولیتا در قسمت جلو از نمره قابل قبولی برخوردار است به علت کلاس بدنه ای که از آن بهره مند است فضا در قسمت عقب اندکی دلگیر بوده و فضا برای پا برای افراد قد بلند به طور کافی وجود ندارد گرچه کمپانی ایتالیایی با طراحی یک سانروف سعی در دلجویی از منتقدان را در این زمینه داشته است.

بهره گیری از آلیاژ فولاد، آلومینیم و منیزیم در بدنه‌ سبب کاهش وزن افزایش استحکام جولیتا شده اما کمپانی ایتالیایی علاوه بر این ازترمزهای ABS، سیستم کنترل ترمز EBD، سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC، دیفرانسیل الکتریکی Q۲، سیستم حفظ پایداری اتومبیل در هنگام ترمزگیری در پیچ CBC، سیستم جلوگیری از هرزگردی چرخ‌های محرک ASR، سامانه‌ی کشش الکترونیکی ESC، سیستم کمکی پیش ترمز (که در حالت رانندگی دینامیک فعال می‌شود) و سیستم الکترونیکی کمکی فرمان استفاده کرده است، همچنین این خودرو از ۶ کیسه‌ی هوا شامل کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای برخوردار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس