کد خبر 776679
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
 شاسی‌بلند کوراندو

شرکت خودروسازی سانگ‌یانگ کره جنوبی خودروی شاسی‌بلند کوراندو را به عنوان یک سمبل خودکفایی و توانمندی در کارنامه بیش از نیم قرن فعالیت خود دارد.

به گزارش مشرق، شرکت خودروسازی سانگ‌یانگ کره جنوبی که فارغ از چند خودروی جدید آن، با خودروهای زشت و بدترکیب در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران شناخته می‌شود خودروی شاسی‌بلند کوراندو را به عنوان یک سمبل خودکفایی و توانمندی در کارنامه بیش از نیم قرن فعالیت خود دارد.

شرکت سانگ‌یانگ برای سالیان متمادی شریک خودروسازی مرسدس‌بنز آلمان در کره‌جنوبی بود و مدت‌ها زیر پرچم شرکت خودروسازی دوو فعالیت کرد و پس از آن سهامش از سوی خودروسازی ماهیندرا کشور هند خریداری گردید.

سانگ یانگ کوراندو از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ میلادی در کشورهای ایران، روسیه، ویتنام، لهستان و کره جنوبی تولید و عرضه شد. نام این خودرو مخفف جمله "کره ای‌ها هم می‌توانند" است.

طراح این خودرو و بسیاری دیگر از اتومبیل‌های زشت و بد ترکیب شرکت سانگ یانگ کن گرینلی بوده که به یقین عنوان‌دار بدترین طراح اتومبیل برازنده وی است!

کوراندو تاکنون در ۳ نسل مختلف عرضه شده که نسل دوم و سوم آن در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند.

در ایران نسل دوم شاسی‌بلند کوراندو توسط شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو "بن‌رو" با دو پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر ۲.۳ و ۳.۲ لیتری با دو نوع اتاق ساده و هاردتاپ، دو جعبه‌دنده دستی و خودکار و نیز سیستم انتقال نیرو با توانایی حرکت چهارچرخ در شهر ساوه در میانه سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ به تولید رسید و پایان آن به آغاز بحران‌ مالی این شرکت پیوند خورد.

این خودرو با استفاده از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری با ۱۵۰ اسب‌بخار نیرو و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولیدی و یک جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته، توانایی رسیدن به شتاب صفر تا صد کیلومتر ۱۱.۴ ثانیه و بیشینه سرعت ۱۶۶ کیلومتر بر ساعت را داراست و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۳.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.

همچنین پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری کوراندو که از آرایش V بهره می‌برد توانایی تولید ۲۲۰ اسب‌بخار نیرو و ۳۰۶ نیوتن‌متر گشتاور را داراست و با استفاده از جعبه‌دنده ۴ سرعته خودکار شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه‌ای و بیشینه سرعت ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت به همراه مصرف سوخت ۱۴.۹ لیتر در سیکل ترکیب را به ارمغان می‌آورد.

اگر چه این پیشرانه‌ها ساخت شرکت معظم مرسدس‌بنز آلمان بود اما مصرف سوخت ۲۰ لیتر برای پیشرانه ۶ سیلندر و ۱۸ لیتری برای پیشرانه ۴ سیلندر در هر صد کیلومتر پیمایش شهری دلیل خوبی برای اثبات این نکته است که هیچگاه به فکر خرید کوراندو برای استفاده شهری نباشید!

در نسخه ۶ سیلندر با افزایش ۲۰ میلی‌متر پهنای چرخ‌ها بیش از نسخه کم زورتر، به عدد ۲۵۵/۷۰ R۱۵ برای سایز تایرها می‌رسیم که قطعاً سایز مناسبی برای آفرود نیست و تنها برای مصارف شهری بکار می‌آید.

قیمت این خودرو در سال‌های تولید (۱۳۸۵تا۱۳۸۸) ۲۳ میلیون‌تومان برای نسخه ۴ سیلندر و ۳۴ میلیون‌تومان برای نسخه ۶ سیلندر در زمان عرضه بود؛ اکنون اما قیمت کوراندو از ۴۳ تا ۷۳ میلیون‌تومان و با توجه به میزان کارکرد، سلامت فنی و بدنه و البته نوع پیشرانه متغیر است.

صرف نظر از نکات مثبت سواری و کیفیت سانگ‌یانک کوراندو و هر چند که بازار در سال‌های تولید به آن روی خوش نشان نداد، به نظر می‌رسد که نبود خودروی داخلی در این کلاس سبب افزایش قیمت باورنکردنی این خودرو در سال‌های اخیر و توجه جوانان و بانوان به آن بوده و براستی کوراندو خودرویی است که پس از مرگش شناخته شد!

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • BE ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    9 3
    ماشین فقط قراید
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
      2 1
      منظور پراید مجید دلبندم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    4 7
    ماشینه خوبیه موسو هم ماشین خوبیه شما میگید مصرف من میگم امنیت واسایش
    • مهدی RO ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
      13 1
      پس برو تانک بخر، هم مصرفش بالاست هم امنیتش، تازه اصلا هیچوقت پنچر هم نمیشه!
  • احمد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    2 1
    خوش گفتی مهدی جان
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    9 0
    دقیقا کپی جیپ هست
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    0 0
    دمت گرم مهدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس