سونوتا و دی اس ۵LS

سونوتا و دی اس ۵LS دو سدان خانوادگی از دو تفکر متفاوت هستند که یکی اروپایی تبار بوده و دیگری از تولیدات پرفروش آسیا است.

به گزارش مشرق، با وجود اینکه این روزها مردم سراغ خودرو های جمع و جور را می گیرند و بخش زیادی از کمپانی های خودروسازی برای داشتن سهم دربازار خودرو های کوچک به تولید این اتومبیل ها می پردازند اما همچنان جایگاه خودروهای سدان خانوادگی در مراتب بالایی قرار دارد .

در این مقاله به بررسی دو سدان خانوادگی از دو تفکر متفاوت که یکی اروپایی تبار بوده و دیگری از تولیدات پرفروش آسیا است خواهیم پرداخت.


مشخصات و ویژگی های خودروی دی اس ۵LS

برند «DS» از زیرشاخه‌های شرکت سیتروئن فرانسه به شمار می‌آید که هم‌اینک به تولید خودروهای لوکس اشتغال دارد. نخستین بار DS ۵LS، در مارس سال ۲۰۱۴ میلادی در چین رونمایی شد؛ این سدان با سه پیشرانه در بازار این کشور فروخته می‌شود که شامل ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی،۱.۶ لیتری توربو (THP۱۶۰) و ۲ لیتری توربو (THP۲۰۰) است ،این سه پیشرانه به ترتیب از توانی معادل ۱۴۰، ۱۶۵ و ۲۰۰ اسب بخار برخوردار است.

جلو پنجره این سدان فرانسوی شباهت زیادی به همخون خود DS۵ دارد اما چراغ ۵LS تفاوت زیادی با برادر کراس اووری خود دارد البته این امر به موجب اینکه این سدان هم توسط شرکت CAPSA (دانگ فنگ – PSA) ساخته شده دور از ذهن نخواهد بود. از دیگر ویژگی های طراحی ظاهری این خودرو خطوط حجم دهنده بسیاری است که درآن به کار رفته از جمله آن می توان به باریکه نواری کرومی بر روی سقف نیز اشاره کرد.

کابین داخلی این خودرو از یک صفحه نمایش ۷ اینچی که قابلیت‌های پخش رادیو، سی دی، بلوتوث و هندزفری را دارد در کنسول وسط این خودرو طراحی شده همچنین بر روی فرمان این خودرو ادوات و دکمه های زیادی در نظر گرفته شده و شکل آن D-CUT SHAPE است. صندلی های این خودرو از چرم و با طرح متشابه دیگر تولیدات این کمپانی ساخته شده است.

پیشرانه ی ۱.۶ لیتری این سدان فرانسوی ۱۶۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید می کند .DS ۵ LS با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک خود که قدرت را به محور های جلو منتقل می کند برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون به ۸.۸ ثانیه زمان نیاز دارد همچنین حداکثر سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر در ساعت برآورد شده است. لازم به ذکر است که سیستم فنر بندی جلوی این خودرو از نوع مک فرسون استارت و فنربندی عقب هم محور پیچشی است.

سدان فرانسوی از یک باک ۶۰ لیتری برخوردار بوده که مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

دی اس سیتروئن ایمنی سرنشینان این سدان لوکس را با ۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای) تامین کرده و از سیستم های دیگری نظیر سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی‌ها (HAC)، سیستم پایش و هشدار نقاط کور (BLIS)، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌های خودرو (TPMS)، ترمزدستی الکترونیک اتوماتیک (EPB)، سنسورهای پارک جلو و عقب، چرخ زاپاس کم‌حجم، سامانه هشدار پیرامونی برای کنترل و پایداری خودرو بهره گرفته است.


مشخصات و ویژگی های هیوندای سونوتا

هفتمین نسل از هیوندای سونوتا از طراحی ساده تری نسبت به مدل های ۲۰۱۱ – ۲۰۱۴ برخوردار بوده و تغییرات زیادی در طراحی نمای این خودرو صورت گرفته است. نمای جلوی این خودرو از چراغ ها و یک جلوپنجره بزرگ که با نوار کرومی طراحی شده متشکل شده است؛ یک خط برآمده از ابتدای درب جلو آغاز و از بالای دستگیره های درب جلو و عقب عبور کرده در نمای جانبی به چشم می خورد. طراحی عقب خودرو هم در راستای هماهنگی با فرم چراغ های جلو از همان شکل تبعیت کرده البته بخش بالایی چراغ های عقب تا قسمتی از روی درب صندوق عقب کشیده شده که در قسمت پائینی بدین شکل نخواهد بود.

این خودرو به‌صورت عمده در سه تیپ متفاوت عرضه می‌گردد که تجهیزات هر تیپ به شرح زیر است.

مدل GL (پایه): رینگ‌های آلومینیمی ۱۶ اینچی- شیشه‌ها و آینه‌های برقی- لامپ‌های مه شکن- سیستم ورود بدون کلید- دوربین دید عقب- کروز کنترل – ۶ عدد بلندگو + MP۳ + CD + بلوتوث و سیستم استریو – ABS و یک ایربگ

مدل GL تجهیز یافته یا به‌اصطلاح نیمه‌فول: علاوه بر تجهیزاتی که در تیپ پایه وجود دارد به اقلامی همچون رینگ‌های آلومینیمی ۱۷ اینچی – سنسور پارک عقب – سقف پانورامیک – فرمان چرمی – آینه‌های برقی جمع شونده و دو ایربگ مجهز است.

تیپ GLS (فول): علاوه بر موارد فوق به اقلامی همچون تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – سنسور پارک جلو – ساب ووفر – کلید هوشمند به اضافه دکمه استارت – دستگیره‌های کرومی – سیستم هشداردهنده نقاط کور – سیستم ناوبری (NAVIGATION) – آفتاب‌گیرهای کناری و عقب – ترمز پارک الکترونیکی – آینه‌های کاهنده تشعشع – تنظیم‌کننده خودکار نور چراغ‌های جلو و شیشه‌شور- شیشه‌های سولار (SOLAR GLASS) – صندلی‌های چرمی – رینگ‌های آلومینیمی ۱۸ اینچی – گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو – لامپ‌های زنون – ۶ ایربگ و سیستم کنترل پایداری و.. مجهز است.

پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی سوناتا ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۳۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را توسط گیربکس ۶ سرعته ی خود به چرخ های جلو منتقل می کند همچنین حداکثر سرعت این سدان کره ای ۲۱۰ کیلومتر برساعت بوده و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون به ۹.۵ ثانیه زمان نیازمند خواهد بود مصرف سوخت ترکیبی سونوتا با این پیشرانه ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

هیوندای سونوتا برای ایمنی سرنشینان خود ۶ کیسه هوا در قسمت مختلف در خودرو بهره گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    25 0
    خوشبحال شما کارکنان مشرق که توی انتخاب بین این دوتا موندین!
  • وحید IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    13 1
    حداقل تیتر می زدید مقایسه دو ماشین جدید نه اینکه کدام را بخریم؛ بنده ی خدا، ما در خرید یک موتور دسته دوم هم ماندیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس