کد خبر 776714
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
العبادی

نخست‌وزیر عراق برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق را مردود دانست و مخالفش با تمام اشکال این همه‌پرسی را اعلام کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در بغداد، گفت: «همه‌پرسی مردود است خواه این همه‌پرسی الان صورت گیرد یا در آینده. (همه‌پرسی) مردود است خواه در اقلیم برگزار شود خواه در مناطق موردمناقشه.»

به درخواست «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، همه‌پرسی جدایی این اقلیم در 25 سپتامبر( سوم مهر) برگزار می‌شود.

شورای استانداری کرکوک نیز برگزاری این همه‌پرسی در این استان را تایید کرده است.

همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق با مخالفت‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از عراق روبه‌رو شده ‌است. دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند. آمریکا نیز ضمن ابراز مخالفت با این همه‌پرسی، لغو آن را خواستار شده و گفته است این همه‌پرسی اقدامی تحریک‌آمیز است که ثبات را از بین می‌برد. در این میان،« بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که تل‌آویو از اعلام استقلال اقلیم کردستان و تشکیل «دولت کرد» در شمال عراق حمایت می‌کند.

براین اساس، نخست‌وزیر عراق در سخنان روز سه‌شنبه خود مساله مداخله نظامی در کرکوک را منتفی ندانست. استان نفت‌خیز کرکوک با ترکیب جمعیت مختلط کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها، جزو مناطق مورد مناقشه است.

العبادی گفت: «در صورتی‌که شهروندان در کرکوک در معرض خطر قرار بگیرند، ماموریت قانونی ما برقراری امنیت است.»

وی افزود: «از پلیس کرکوک به صورت واضح خواستم که ماموریت‌شان در حفظ امنیت را انجام دهد وگرنه ابزاری( سیاسی) تبدیل می‌شوند.»

العبادی در ادامه گفت: «خواستیم که کرکوک را وارد این مناقشات نکنیم.»

در بحبوحه این تنش و در راستای تلاش‌ها برای تعویق زمان برگزاری همه‌پرسی، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر هفته گذشته طرحی را به مسعود بارزانی ارائه کردند که شامل پیشنهادهای «جایگزین» برای این همه‌پرسی است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس