جیرانی

گر چه به نظر می‌رسد سینما دولتی است ولی سینما در شکل محتوایی و موضوعی در موارد زیادی در جهت منافع نهاد نگهدارنده‌اش گام برنمی‌دارد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - طی چند هفته اخیر موضوع طرح جایگزینی اکران فیلم خارجی، به جای فیلم‌های سخیف و نازل ایرانی به صورت جدی مطرح شد  (اینجا) و (اینجا) . پس از انتشار این مقالات تکاپویی رسانه‌ای خاصی برای محدود کردن سینمای ایران در حال شکل گیری است. بسیاری از سینماگران سینمای ضد ملی و ضد مردمی در بازار سینمای بدون آلترناتیو تک تازی می‌کنند و توهم عجیبی به آنان دست داده که متولی واقعیهنر این سرزمین هستند. فریدون جیرانی در گفتگویی با روزنامه همشهری، موضوعات مطرح شده در مقالات و گزارش‌های مشرق نیوز را به صورت دیگری تصدیق کرده است و با مرور این گفتگو درخواهیم یافت، اصرار به محدود کردن سینمای ایران با ورود فیلم خارجی مطلوب و همسو با فرهنگ ایرانی، گامی اساسی برای پایان دادن به حیات سینمایی است که با حمایت حاکمیت حیات دارد اما معکوس خواست حاکمیت، محصول تولید می‌کند. با گذشت سی و هشت سال از تاریخ انقلاب، سینما نه در خدمت انقلاب است و نه در خدمت سرگرمی؛ خدمات سینمای ایران محدود به جشنواره‌های خارجی است . آنچه در پی خواهد آمد تصدیق یکی از اهالی سینماست که اعتراف می‌کند حمایت دولت‌های  از سینمایی است که تنها سه و نیم میلیون  مخاطب دارد و خلاف خواست حاکمیت گام برمی‌دارد، خطاست.

فریدون جیرانی در  گفتگو اشاره می‌کند:  سینما در ایران پس از انقلاب را دولت سر پا نگه داشت. دولت با ممنوع‌کردن ورود فیلم خارجی توسط بخش خصوصی و در اختیارگرفتن اکران فیلم خارجی توسط خودش و بعد تسلط بر گلوگاه های اقتصادی که بتواند تولید را کنترل کند، سینما را سرپا نگه داشت.

کارگردان خفه‌گی اشاره می‌کند: اگر در واقع دولت وارد میدان نمی‌شد و جلوی ورود فیلم خارجی را نمی‌گرفت سینما در همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب تقریبا از بین می‌رفت. در سال‌های 58 تا 62 که ما شاهد مدیریت منسجم و با برنامه‌ای نبودیم و سینما در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برد، با ورود گسترده فیلم خارجی و تسلط انجمن واردکنندگان فیلم، سینمای ایران نمی‌توانست به تولید کمی برسد. گرچه امکان داشت بعدها یک سینمایی از دل رقابت با فیلم خارجی به وجود بیاید ولی این سینمایی که الان شاهدش هستیم نمی‌توانست حیات بیابد.این سینما با ریل‌گذاری دولت‌دهه60 تشکیل شد. سینمایی که با حمایت دولت بین سال‌های 62 تا 71 روی پا ماند. با تغییرات مدیریتی سال‌های 71 به بعد هم با وجود برخی تحولات در سیاستگذاری‌ها، اهالی سینما همچنان به ریل‌گذاری قبلی وفادار ماندند. در واقع سینما در این سال‌ها توسط دولت نگه داشته شد.

کارگردان مرگ تدریجی یک رویا افزود: این یکی از پارادوکس‌های عجیب سینمای ایران است؛ گر چه به نظر می‌رسد سینما دولتی است ولی سینما در شکل محتوایی و موضوعی در موارد زیادی در جهت منافع نهاد نگهدارنده‌اش( بخوانید حاکمیت جمهوری اسلامی) گام برنمی‌دارد. در این سال‌ها نیز همچنان دولت است که با تغییراتی در روش‌ها و رویکردها، سینمای ایران را سرپا نگه‌داشته است. سینمای ایران شبیه سینمای اروپای شرقی نیست که در دلش سینمای معترض هم وجود داشت ولی 80‌درصد تولیداتش هدایت شده بود.در حالی که در ایران 80 درصد تولیدات سینمایی غیرهدایت‌شده است. سینمای ایران، سینمای عجیب و غریبی است که در دل شرایط پر از تناقض فعالیت می‌کند. برخلاف آنچه معمولا ما سینمایی‌ها می‌گوییم که دولت باید پایش را از سینما کنار بکشد و بگذارد شرایط طبیعی حاکم شود اعتقاد دارم اگر این اتفاق بیفتد سینمای ایران با مشکلات بسیار جدی مواجه می‌شود چون این سینما را تا این لحظه دولت سرپا نگه داشته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سعید US ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
    33 12
    یعنی واقعا ۸۰ درصد سینمای ایران ضد مصالح نظام کار میکند یعنی تمامی فیلمها شده اند سیاه نمایی پس اگر این طور است سینما را تعطیل کنیم اگر به قول بعضی ها مضر و بی خاصیت است . این سینما بودنش اگر ضرر داشت خیلی زود از رونق میافتاد پس چرا این طور نشد همه ی فیلما را که نمیتوان در جهت منافع نطام ساخت به نظر بنده در بیان آقای جیرانی به نوعی کنایه ای زننده به نظام بود که گویی نظام اسلامی از سینماگرها توقع بله قربان گویی دارد و بازیگران شرافت به خرج میدهند و زیر بار بله قربان گویی نمیروند . بهتر است به ایشان بگ
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
      14 2
      یه جمله ایشون گفته که سینمای امروز نه در خدمت حاکمیته و نه در خدمت سرگرمی! اگر بعد از انقلاب هم جلوی اکران فیلم های خارجی رو نمیگرفتن سینمای ما ورشکست میشد!! خیلی رکو راست واقعیات رو گفته! سینمایما هم خیلی وقته که از رونق افتاده دوست عزیز و فقط با کمک دولت سر پاست!خودت هم داری میگی درصد 80 به 20!! اونقدری که ما توی این سینما حرکت علیه فرهنگ و تاریخ و دین و نظام و دفاع مقدس و ... خودمون انجام میدیم در جهت تقویت اینا قدم بر نمیداریم!!
  • محمد IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
    14 3
    این سینما پاتوق یه مشت ضد انقلابه
  • مهیار IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
    15 2
    این سینما فقط دنبال خانمهای زیبا است و بس
  • SE ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
    11 2
    مار در آستین پروردن نمونه بارزش همین سینمای استحاله شده در فرهنگ غرب و نان خور بی معرفتِ کشور است. یا به قولی نان ملت ایران را میخورند و حلیم غرب را هم میزنند.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    0 1
    آی ناقلا! از کجا فهمیدی
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    3 1
    بنظر من ما هم باید نهادی مانند هالیوود می داشتیم که براساس سیاست های حاکمیت قصه و فیلم نامه سفارش می داد از آنطرف انجمنی از اهالی سینما بخصوص منتقدان این فیلم نامه ها را قبل از تولید ارزیابی و مدیریت می کردند تا ما هم بتوانیم با حمایت حاکمیت تولیداتی در راستای ارزشهایمان داشته باشیم
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
      3 0
      توی همون هالیوود به ظاهر هم یه چیزایی علیه منافع آمریکا زیاد فیلم ساختند اما باز هم با هدف منافع آمریکا بود و با بودجه خودشون و یهودی ها
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    2 2
    در خود هالیوود ، فیلم سازها اجبارا استانداردهایی را رعایت می کنند مثلا احترام به پرچم و حس های ناسیونالیستی ، در همه کشورها براساس منافع و فرهنگشون ، یک نقشه راه و اصول و خطوطی اجبارا هست اصلا رسالت اول فیلم سازی و این همه هزینه همان تامین منافعه ، به هالیوود نگاه کنید که چگونه بر مردم دنیا تاثیر می گذارد اما در ایران کلا مطلب عجیب غریب و مسخره و رهاس فیلم سازها کل انداختن کی بتونه بیشتر از ایران سیاه نمایی کنه ! بره داغون ترین نقطه شهر ، یک خرابه خانه و 4 تا ماشین پوسیده پیدا کنه و یک موضوع فحشا ، شهوت ، فقر ، طلاق ، زن ستیزی و ... هم بزاره بغلش و اول تا آخر فیلم همش داد و بیداد و فحش و کتک و تصویر خاکستری و تهشم پایان باز که دیگه هنری هنری بشه !!!! که بعدش ونیز و کن و برلین و اسکار ازشون تقدیر کنه که ایول این تیتاب تقدیم شما که علیه کشورت فیلم ساختی !!! واقعا 4 تا کارگردان 4 تا کار درست حسابی اون وسطا نسازن وضعیت کلا درام می شه . معلوم نیست 40 سال بعد از انقلاب ، آیا قرار هست که سینمای ایران نقشه راه و اصول پیدا کند یا که خیر .
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    9 1
    در خود هالیوود ، فیلم سازها اجبارا استانداردهایی را رعایت می کنند مثلا احترام به پرچم و حس های ناسیونالیستی ، در همه کشورها براساس منافع و فرهنگشون ، یک نقشه راه و اصول و خطوطی اجبارا هست اصلا رسالت اول فیلم سازی و این همه هزینه همان تامین منافعه ، به هالیوود نگاه کنید که چگونه بر مردم دنیا تاثیر می گذارد اما در ایران کلا مطلب عجیب غریب و مسخره و رهاس فیلم سازها کل انداختن کی بتونه بیشتر از ایران سیاه نمایی کنه ! بره داغون ترین نقطه شهر ، یک خرابه خانه و 4 تا ماشین پوسیده پیدا کنه و یک موضوع فحشا ، شهوت ، فقر ، طلاق ، زن ستیزی و ... هم بزاره بغلش و اول تا آخر فیلم همش داد و بیداد و فحش و کتک و تصویر خاکستری و تهشم پایان باز که دیگه هنری هنری بشه !!!! که بعدش ونیز و کن و برلین و اسکار ازشون تقدیر کنه که ایول این تیتاب تقدیم شما که علیه کشورت فیلم ساختی !!! واقعا 4 تا کارگردان 4 تا کار درست حسابی اون وسطا نسازن وضعیت کلا درام می شه . معلوم نیست 40 سال بعد از انقلاب ، آیا قرار هست که سینمای ایران نقشه راه و اصول پیدا کند یا که خیر .
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    11 3
    سینمای ایران امروز دولتی هست ولی از نوع دولت اسراییلی و امریکایی حتی مردمی هم نیست
  • عبدالله IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    3 0
    سینمایی که خانواده وفرهنگ راهدف گرفته قطعا درخدمت شبه فرهنگ غرب است . آقای جیرانی خودت هم بخشی ازپروژه راسهمیه داری ! آنهایی که سینماراهنربرای هنرتعریف کردند خودشان پیاده نظام انتحاری سیاست مسخ انسان رابعهده دارند . نهادهای فرهنگی بایدازنوشروع کنند . ماباختیم ؛ باختیم چون به خوبان ومستعدان خود تسلط برزبان سینمارا اهدا نکردیم . سیماهم خیلی علیه السلام نیست .
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    0 1
    اینجوریام نیست . . .
  • سینمای وطنی دوستان ایرانی و انقلابی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    1 0
    دلم برای سینمای ایران می سوزه.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    1 0
    چه ربطی به کشور داره سینمای مبتذل را لاابالی ها و اراذل و اوباش بی دین و لامذهب ساختند که بعصیاشون مثل سلمان رشدی دارن برای اسکار فیلم میسازند. با جهنم چکار میکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده