کد خبر 770652
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
عیسی کلانتری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه محیط زیست تخصص لازم را ندارد و با سدسازی در شمال کشور مشکلی ندارم و سدسازی در شمال کشور را لازم می دانم.

به گزارش مشرق، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه تشخیص اولویت‌ها مهمترین مسئله پیش روی این سازمان است، گفت: بحران اصلی محیط زیست کشور ما مربوط به مصرف آب است.

کلانتری تصریح کرد: حفظ محیط زیست در کلان مسئله وظیفه حکومت بوده و دولت یک بخشی از حکومت است اما دولت به تنهایی قادر به حل مسائل متنابه محیط زیستی نیست و نیازمند همراهی تمامی ایرانیان در این زمینه هستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه خبرنگاران در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه می‌توانند کمک کننده به سازمان محیط زیست باشند، تأکید کرد: هیچکس حق توهین به هیچ خبرنگاری را ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سیاست توسعه متوازن و پایدار را تنها راه نجات محیط زیست کشور از بحران دانست و گفت: در راستای توسعه پایدار متوازن به دنبال تغییرات تشکیلاتی در سازمان حفاظت محیط زیست هستم چرا که می‌خواهیم محیط زیست کشور را به بهای عدم پیشرفت از دست ندهیم.

وی با اشاره به اینکه 4 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارند و دولت نمی‌تواند بدون توجه به این خیل فارغ‌التحصیلان بیکار برنامه‌ریزی داشته باشد، اظهارداشت: باید با سیاست متوازن در تمامی ارکان نظام همچنین محیط زیست وجود داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نیروهای متخصص این سازمان تصریح کرد: در حال حاضر نیروی انسانی در حوزه هوا 20 برابر بخش آب است و در واقع موضوع آب در این سازمان جایگاهی نداشته و هیچگاه سازمان محیط زیست در این زمینه مدعی نبوده است.

وی تأکید کرد: بیش از 80 درصد مشکل محیط زیستی کشور مربوط به نبود آب است، ما حق استفاده بیش از 40 درصد آب در کشور را نداریم اما در حال حاضر از 110 درصد میزان آب ترجیح پذیر کشور را استفاده می‌کنیم.

محصولات تراریخته اهمیت چندانی برای این سازمان ندارد

کلانتری در پاسخ به این سوال که چرا با ورود شما به سازمان محیط زیست مساله تراریخته اولویت کاری قرار گرفته و نتایج سلامت برنج تراریخته اعلام شده است با تأکید بر اینکه موضوع محصولات تراریخته اهمیت چندانی برای این سازمان ندارد، گفت: باید از وزیر بهداشت بپرسید که چرا پس از گذشت 3.5 سال بررسی، نتیجه رسمی بررسی سلامت برنج تراریخته همزمان با ورود من به سازمان محیط زیست را اعلام کرده است.

در ادامه این نشست نیره خوش خلق سیما مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه بیوتکنولوژی با اظهار خوشحالی از حضور فعال خبرنگاران محیط زیست و رصد مسائل زیست محیطی از سوی آنها در کشور گفت: تراریخته به خودی خود بد نیست.

وی تصریح کرد: وقتی یک گیاه تراریخته درست می‌کنیم باید ثابت کنیم این گیاه با مادر خود شباهات کامل داشته باشد که این مسائل را ارزیابی خطر مشخص می‌کند. مهندسی ژنتیک همان کار طبیعت در اصلاح نباتات را انجام می‌دهد و البته اصلاح نباتات از سوی این علم به صورت هدفمند صورت می‌گیرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه بیوتکنولوژی با بیان اینکه نباید مسائل علمی را وارد سیاست کنیم، گفت: از همه خبرنگاران دعوت می‌کنم به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشور بیایند و روند تحقیقات را ببینند.

وجبی در کشور برنج تراریخته کاشته نشده است

وی در خصوص تولید برنج تراریخته در کشور گفت: وجبی برنج تراریخته در کشور تولید نمی‌شود، ما حتی گیاه تراریخته در کشور نداریم البته مجوز تولید پنبه تراریخته از کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی صادر شده که در حال بررسی ریسک آن هستیم البته اگر وزارت بهداشت برای تولید پنبه تراریخته مجوز ندهد کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی هم مجوزهای لازم را صادر نمی‌کند پس در نتیجه ما باید به توافق علمی کامل برسیم.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص همکاری با شهرداری در دوره جدید نیز اظهارداشت: با توجه به شناختی که از شهردار جدید دارم می‌توانیم در زمینه محیط زیست به صورت هماهنگ عمل کنیم.

وی مشکل آلودگی هوا را ریشه در موتورسیکلت، خودرو، کامیون‌ها و نیروگاه‌های فعال در اطراف شهر تهران دانست و گفت: سازمان محیط زیست توان علمی لازم در بسیاری از زمینه‌ها را ندارد به همین دلیل ما مجبوریم برخی از وظایف حاکمیتی خود را به دانشگاه‌های بزرگ کشور منتقل کنیم.

کلانتری ادامه داد: در زمینه آلودگی هوا به نظر می‌رسد دانشگاه‌های بزرگ به عنوان ناظر سازمان محیط زیست باید بر سر خودروسازها و پالایشگاه‌ها در زمان تولید سوخت نظارت داشته باشند.

50 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به کامیون‌ها است

وی با اعلام اینکه بیش از 50 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به کامیون‌هایی است که شب در این شهر تردد می‌کنند اظهارداشت: ما همیشه به سراغ چند میلیون خودروی عبوری روز تهران می‌رویم اما چند هزار خودرویی که در شب در شهر فعال هستند بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند که البته می‌توانیم این مسئله را به کمک متخصصان مدیریت کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص مصرف مازوت و نیروگاه شهید رجایی در نیمه دوم سال اظهارداشت: بیش از 20 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به زمان مصرف مازوت این نیروگاه است که با توافقاتی که وزیر نفت داشته‌ایم از امسال گاز نیروگاه شهید رجایی زمستان قطع نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اطلاعات دقیق علمی در خصوص آلودگی خودروها ندارم، گفت: تهران دیگر جای ترافیک ندارد و تبدیل به یک پارکینگ بزرگ شده و باید به کمک شهرداری این مسئله حل شود.

محیط زیست نمی‌تواند تنها ماشین «نه» باشد

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: محیط زیست نمی‌تواند تنها ماشین «نه» باشد و دستگاه‌های اجرایی و مردم را در مقابل مسائل زیست محیطی بی پاسخ بگذارد.

به گفته کلانتری، با کمک صدا و سیما و رسانه‌ها می‌توان 80 میلیون ایرانی را برای حفاظت از محیط زیست همراه کرد و تنها با همراهی رسانه‌ها امکان کاهش مصرف آن در کشور وجود دارد.

با سدسازی در شمال کشور مشکلی ندارم

وی در خصوص روند سدسازی در کشور نیز اظهارداشت: سد سازی هم خوب است و هم بد. من با سدسازی در شمال کشور موافق هستم و در اطراف دریاچه ارومیه مانع پیشرفت پروژه‌های سد سازی شدم چرا که باید لزوم یا عدم لزوم ساخت سد را در کشور ارزیابی کنیم.

کلانتری در پاسخ به این سوال که برای از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی با ساخت سدها چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ گفت: برای ما در شمال کشور نسبت جمع برگ به سطح زمین مهم است. ما در حال حاضر یک میلیون و 100 هزار هکتار جنگل ویرانه در کشور داریم که باید از طریق بودجه سالیانه وزارت نیرو سالیانه 100 جنگل بکاریم و در 5 سال آینده به 600 هکتار جنگل برسیم.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه متخصص حیات وحش نیست، گفت: تصمیم دارد دکتر نمکی را از سازمان برنامه و بودجه به سازمان محیط زیست بیاورم چرا که ایشان از جمله صاحب نظر ترین افراد در این زمینه است.

بودجه سازمان محیط زیست کفاف نمی دهد

کلانتری مشکل اصلی سازمان محیط زیست کشور را نبود بودجه مناسب دانست و گفت: بودجه محیط زیست کشور از بودجه 2 منطقه آزاد کمتر است. این دو منطقه بیش از 2 هزار میلیارد بودجه از دولت دریافت می‌کنند و بودجه سازمان عریض و طویل محیط زیست 600 میلیارد است.

وی در خصوص وضعیت تالاب‌های کشور و برنامه‌های پیش روی این سازمان اظهارداشت: باید حقابه‌هایی که وزیر پیشین نیرو برای تالاب‌ها در نظر گرفته است بگیریم. هرچند گرفتن حقابه در تابستان از کشاورزان کار دشواری است اما می‌توانیم حداقل در بهمن و اسفند حقابه تالاب‌های مهم کشور را دریافت کنیم.

مساله ریزگردها تا 3 سال دیگر حل خواهد شد

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص برنامه‌های این سازمان برای حل معضل گرد و غبار در جنوب کشور اظهارداشت: 28 منطقه در عراق و ایران آلودگی گرد و غبار دارند و منشأ گرد و غبار هستند. البته 4 منطقه آلوده ایران معادل 10 منطقه آلوده کننده عراق است. تالاب‌های خوزستان، اراضی کشاورزی رها شده و مناطق بیابانی از جمله مناطق تولید ریزگرد هستند که با کمک سازمان جنگل‌ها و بودجه 190 میلیارد تومانی آن سر و سامان پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما بخش عمده ریزگردهایی که در کشور عراق است تا به حال در تصرف داعش بوده که امکان دسترسی و حل معضل را نداشته‌ایم اما با ایجاد مرکز آموزشی در محدوده نجف و تأمین حقابه‌های زیست محیطی وضعیت ریزگردها تا حدود 3 سال آینده بهبود پیدا خواهد کرد.

کلانتری در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: پزشکان دریاچه ارومیه نسخه خوبی برایمان نوشته‌اند، اگر بودجه احیای دریاچه ارومیه به موقع اختصاص داده شود می‌توانیم به سرعت آن را احیا کنیم.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده اما هرچه دولت دیرتر و کمتر بودجه بدهد این دریاچه دیرتر احیا خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    6 0
    پس حتما همین امروز استعفا بده
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    0 0
    "تهران دیگر جای ترافیک ندارد و تبدیل به یک پارکینگ بزرگ شده و باید به کمک شهرداری این مسئله حل شود." قالیباف قهرمان مدیر جهادی پهلوان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس