کد خبر 771531
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
فاجعه زیست محیطی در تالاب شادگان

تالاب ۵۷۰ هزار هکتاری شادگان این روزها حال خوشی ندارد، خشکی و نمکزار، ۸۰ درصد تالاب را به اغما برده و فقط ۲۰ درصد آن در شرایط تالابی قرار دارد.

به گزارش مشرق، هر قدم در پهنای تالاب از فاجعه ای خبر میدهد که گریبان پرندگان، ماهی ها، گیاهان و جانوران پناهنده را در ۳۲۷ هزار هکتار از حیات وحش گرفته است. در میان صحبت های مردم تالاب نشین غم بزرگی بود برای تغییر رویه زندگی چراکه پیشتر تالاب نشینان از هر شغل و درآمدی در بیرون از تالاب بی نیاز بودند. همه با کشاورزی، دامداری و ماهیگیری امرار معاش میکردند و زندگیشان با تمام سادگی به راحتی می گذشت. اکنون وضعیت تالاب شمار زیادی را مجبور به دل کندن از محل کار و زندگی کرده. اما در بیست درصد باقی مانده از تالاب هنوز چشم امید ۵ هزار خانوار پرجمعیت، به احیای تالاب و بهبود وضع زندگی است. علت تبدیل پهنایی از تالاب به شوره زار سرازیر شدن زهاب نیشکر و افزایش شوری آب تالاب است بعد از خشک شدن تالاب هور العظیم اهمیت تالاب شادگان به عنوان فیلتری برای جلوگیری از ریزگردهای داخلی چند برابر شد، اما حالا حال و روز تالاب شادگان هم به تالاب هورالعظیم نزدیک شده است. برای زهاب های نیشکر کانالی به خلیج فارس احداث شد تا زهاب های نیشکر به آنجا بریزد اما طبق مصوبه سازمان حفاظت از محیط زیست و جمعی از مسئولان استانی و کشوری برای نجات تالاب از بی آبی زهاب نیشکر به تالاب شادگان سرازیر شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امين رابعي IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
    1 14
    اینکه یک گزارشگر بیاد و تصاویری را از بخشی از تالاب شادگان که طبیعت بسیار متفاوتی را نسبت به دیگر بخش ها را دارد به نمایش بگذارد و از بی دانشی و در تخصص نبودنش اظهار به فاجعه آمیز بودن تالاب شادگان کنه این تحریف یک حقیقت است درست است که تالاب شادگان به یک حق آبه مشخص شده نیاز دارد. ولی تفاوت های اکوسیستمی در بخش های مختلف تالاب شادگان چشم انداز های خاص خودش را دارد که با تشدید گرمای بالای 60درجه در زیر افتاب به همراه بحرانهای القا شده از خشکسالی های 15سال گذشته و بروز خشکی شدید در تالاب شادگان باعث گردید بخش لبشور تالاب به این شکلی دراید که در نظر افراد غیر متخصص در طبیعت تالابها یک فاجعه و بحران زیست محیطی در تالاب است که البته اینچنین نیست. اما تالاب شادگان از سه بخش تشکیل شده بخش شیرین، لب شور و شور، اینجایی که به تصویر کشیده بخش لب شور، یعنی محلی که میزان شوری به طبیعت حال تالاب بین 18000تا 25000 میکرو موس است پس طبیعیه وقتی شدت تبخیر در تابستان فاجعه وار باشه بخصوص با دمای بالای 63درجه در تیر و مرداد و با شدت تبخیر بالای 650میلی متری چیزی که ممیمونه نمکه، البته با توجه به نزدیکی آب های دریا(بخش شور تالاب) و ارتباط آب های زیر زمینی با همدیگر میزان شوری زیاد در لب شور نیز با تبخیر آب این بخش بیشتر نمود کنه و به سطح تالاب حرکت کند، این استدلال علمی دارد. که پرداختن به این مقوله بسیار گسترده است ودر این جا امکان پذیر نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس