کد خبر 767550
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲
تراریخته

پای محصولات تراریخته که به میان می‌آید صفی از موافقان و مخالفان در برابر این موضوع شکل می‌گیرد.

به گزارش مشرق، پای محصولات تراریخته که به میان می‌آید صفی از موافقان و مخالفان در برابر این موضوع شکل می‌گیرد. این موضوعی است که تنها به ایران اختصاص ندارد و محصولات دستکاری شده ژنتیکی در تمام محافل علمی دنیا محل مناقشه است، اما انگار این موضوع در تمام دنیا با سیاست و اقتصاد به گونه‌ای آمیخته شده که هیچگاه نظری قطعی درباره سلامت یا مضر بودنش صادر نمی‌شود. کشور ما هم از این قضیه مستثنی نیست و محصولات تراریخته در ایران هم موافقان و مخالفانی دارد.

در دولت یازدهم مهم‌ترین نکته‌ای که درباره محصولات تراریخته و چالش علمی طرفداران و مخالفان آن وجود داشت، این بود که به‌رغم طرفداری وزارت جهادکشاورزی از این محصولات و گنجاندن کشت محصولات تراریخته با تمرکز بر پنبه و برنج در برنامه ششم توسعه مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست از مخالفان سرسخت تراریخته‌ها بودند از شخص معصومه ابتکار، رئیس این سازمان گرفته تا داوود حیات غیب، معاون دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست که درباره خطرات و چالش‌های احتمالی محصولات تراریخته بارها با رسانه‌ها مصاحبه کرده و هشدار داده بود. با تمام اینها وقتی پای عیسی کلانتری برای ریاست سازمان محیط‌زیست به میان آمد، نگران‌هایی مطرح شد؛ نگرانی‌هایی که کم‌کم دارد خود را نشان می‌دهد.

حمایت از محصولات تراریخته از جمله نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست نسبت به ریاست کلانتری بر این سازمان بود و اظهارات اخیر کلانتری نشان می‌دهد این نگرانی چقدر بجا بوده است. وی در نخستین برنامه تلویزیونی‌اش به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر یک حاضر شد و گفت «بخش عمده واردات روغن نباتی، ذرت و سویا محصولات تراریخته هستند، بنابراین من مخالفتی با تولیدات محصولات تراریخته ندارم و معتقدم مخالفان این محصولات دلیل علمی و منطقی برای مخالفت خود ندارند و تنها شعار می‌دهند. تاکنون هیچ استدلال منطقی از سوی مخالفان محصولات تراریخته در کشور ما مطرح نشده است. مخالفان محصولات تراریخته با اشاره به مباحث مربوط به راکفلر به ارائه دلایل سیاسی اکتفا می‌کند.»

اظهارات معاون تازه‌نفس رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست و سیاسی جلوه دادن مخالفت با تراریخته و غیرعلمی خواندن استدلال مخالفان محصولات تراریخته در حالی عنوان می‌شود که سازمان حفاظت محیط‌زیست در دوران معصومه ابتکار مخالف جدی این محصولات بود. خط و خطوط فکری خانم ابتکار و مواضع سیاسی وی کاملاً روشن است و هم‌اکنون نیز از قطار هیئت دولت پیاده نشده و تنها تغییر سمت داده است. با تمام اینها وی و دیگر مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست در طی چهار ساله دولت یازدهم در مناظره‌ای علمی در برابر موافقان تراریخته از درون دولت و با وجود سنخیت سیاسی ایستادگی کردند. براین اساس سیاسی کردن ماجرای خطرات احتمالی محصولات تراریخته موضوعی است که به نظر می‌رسد یک استراتژی باشد؛ ‌استراتژی‌ای که در مرحله نخست با تغییر رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کلید خورد و حالا با فرار رو به جلوی رئیس این سازمان درباره غیرعلمی بودن خطرات محصولات تراریخته، در تلاش است تا فضا را برای کشت محصولات تراریخته فراهم آورد؛‌ محصولاتی که همچنان نتوانسته‌اند محافل علمی را در تمام دنیا درباره سلامتشان قانع کنند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    6 0
    لطفا اشاره هم بفرمایید که مصرف کنندگان که قرارست بابت محصولات تراریخته پول بدهند و آنرا وارد سفره خود کنند نیز جزو مخالفین قرار دارند در حالیکه نگاه موشکافانه نشان میدهد که طرفداران آنها بیشتر نگران جیب خود و سرمایه گذاری هایی هستند که در این مورد داشته اند
  • عادل IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    5 0
    وقتی رئیس سازمان محیط زیست از محصولات تراریخته دفاع می کند یا نادان است یا خائن. البته به احتمال زیاد وقتی اینطور از تراریخته دفاع می کند مسئله خیانت مطرح است و به دنبال نابود کردن کشور و مردم هستند.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    0 0
    واقعا که

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس