کد خبر 770400
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۸
 بمب هیدروژنی جدید کره شمالی

آزمایش روز گذشته یک بمب هیدروژنی قدرتمند از سوی کره شمالی پس‌لرزه‌هایی به وسعت جهان داشت و کشورهای مختلف را به واکنش‌های جدی، فوری و هراسان واداشت.

به گزارش مشرق، بامداد یکشنبه بود که تلویزیون رسمی کره شمالی در بخش اخبار ساعت 15 خود (ساعت 2:30 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، برابر با ساعت 11 صبح به وقت تهران) اعلام کرد،  کشورش یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است. تلویزیون دولتی کره‌شمالی این آزمایش را «موفقیت کامل» و «گامی معنادار» در برنامه هسته‌ای این کشور خواند.

آزمایش اتمی کره‌شمالی ساعاتی پس‌از آن صورت گرفت که خبرگزاری رسمی کره شمالی با پخش تصاویری از کیم جونگ اون رهبر این کشور اعلام کرد، «پیونگ یانک یک بمب هیدروژنی جدید و پیشرفته‌تر با اندازه کافی برای نصب بر روی موشک بالستیک تولید کرده است.» ساعاتی بعد، کشورهای منطقه از ثبت دو زمین‌لرزه قوی در کره‌شمالی خبر داده و اعلام کردند احتمالا پیونگ یانگ ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده است.» سازمان زمین‌شناسی آمریکا جزو اولین مراکزی بود که اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6/3 در مقیاس ریشتر را در این منطقه ثبت کرده است. پس از آن نوبت به مرکز لرزه‌نگاری چین رسیده تا اعلام کند زمین‌لرزه دومی را با قدرت 4/6 در مقیاس ریشتر به فاصله هشت دقیقه پس از زمین‌لرزه اول به ثبت رسانده است که احتمالاً ناشی از انفجار بوده است.


تحلیلگران می‌گویند ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی بزرگ‌ترین انفجار هسته‌ای این کشور بوده است. کره‌شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را در سپتامبر 2016 انجام داده بود.


 گفته می‌شود این بمب هیدروژنی تماماً ساخت کره شمالی است و برای توسعه آن از کشورهای خارجی کمکی گرفته نشده است. قدرت این بمب هیدروژنی تا صدها «کیلوتن» قابل تغییر است که می‌تواند در ارتفاع بالا منفجر شود و این رقم قدرت انفجاری معادل چهار برابر بمب هسته‌ای منفجرشده آمریکا در شهر ناکازاکی ژاپن است. به دلیل بومی بودن قطعات آن، پیونگ یانگ می‌گوید  کره شمالی می‌تواند هر تعداد از آن را بخواهد، تولید کند. گفتنی است قدرت این انفجار به حدی بود که پس لرزه‌های آن در شهر «ولادی وستک» روسیه نیز احساس شد!


واکنش‌ها


«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جزو نخستین رهبرانی بود که علیه این آزمایش موضع گرفت. وی طبق معمول و پس از شنیدن خبر این آزمایش به رهبر کره‌شمالی هشدار داد او را محک نزند و بار دیگر احتمال به کارگیری گزینه‌های نظامی را مطرح کرد. نخست‌وزیر ژاپن «شینزو آبه» نیز گفت کشورش یک آزمایش هسته‌ای دیگر را تحمل نخواهد کرد. روسیه هم آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی را «نگرانی بزرگ و جدی» خواند و اعلام کرد کره شمالی با اقدام تحریک آمیز آزمایش هسته‌ای، از خط قرمز عبور کرده است.


10 برابر قدرتمندتر از آخرین آزمایش


رئیس‌جمهور کره جنوبی اما  خواستار «شدیدترین پاسخ ممکن» به این آزمایش شد و گفت بایستی با اقدامات بیشتر از جمله تحریم‌های شورای امنیت، پیونگ‌یانگ را بیش از پیش منزوی کرد. خبرگزاری یونهاپ نیز گزارش داد قدرت انفجار ششمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ، 100 کیلوتن بوده که 9/8 بار قدرتمندتر از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی بوده است. این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور اعضای شورای امنیت ملی خود را برای نشست اضطراری فرا خوانده است. ارتش کره‌جنوبی نیز اعلام کرده پس از این آزمایش، سطح هشدار خود را بالا برده است.


کابینه‌های ژاپن و کره جنوبی نیز بلافاصله نشست اضطراری برگزار کردند. نخست‌وزیر ژاپن هم با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تلفنی گفت‌وگو کرد. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم  از جامعه بین‌المللی خواست با قاطعیت هر چه تمام‌تر به آزمایش هسته‌ای کره شمالی واکنش نشان دهند و از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که در رابطه با آزمایش هسته‌ای کره شمالی نشست فوری برگزار کند. سازمان ملل متحد کره شمالی را از انجام هرگونه آزمایش هسته‌ای موشکی منع کرد. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم در دیدار با نمایندگان مذهبی کره‌ جنوبی در واتیکان خواستار گسترش مصالحه، توقف خشونت‌ها و ترس و ارعاب در این منطقه شد.به اعتقاد برخی کارشناسان، آمریکا و متحدانش به رغم اعمال تحریم و تهدیدهای شدید و غلیظ، نه‌تنها قادر به متوقف کردن پیونگ‌یانگ نیستند بلکه همین تهدیدها و تحریم‌ها باعث حرکت پیونگ‌یانگ به سمت افزایش قدرت هسته‌ای‌اش شده است.

روزنامه دیلی استار انگلیس نیز گزارش داد که به دنبال انجام آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی، آمریکا احتمال بکارگیری توانمندی‌های نظامی خود را بررسی می‌کند. روزنامه واشنگتن‌پست نیز نوشته حادثه روز یکشنبه می‌تواند نقشی اثرگذار در معادلات واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ داشته باشد. روزنامه فایننشال تایمز اما این‌گونه موضع گرفت که «رزمایش‌های مشترک آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، و تهدیدهای ترامپ نتوانست کره شمالی را مهار کند.»


آزمایش اتمی و موشکی کره شمالی علاوه بر آمریکا و متحدانش، مردم کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و حتما ساکنان جزیره آمریکایی گوام را به واکنش علیه آمریکا و دولتمردانشان واداشته است. مردم می‌گویند، تا وقتی دولتمردانشان با آمریکا هستند، خطر حمله پیونگ‌یانگ برای آنها جدی خواهد بود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس