کد خبر 769901
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
بارزانی

رئیس منطقه کردستان عراق هشدار داد که با هر کسی بخواهد کرکوک را از کردستان بگیرد، مقابله خواهد شد.

به گزارش مشرق،  «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق امروز شنبه در گفت‌وگو با «اسکای پرس» اعلام کرد که منطقه کردستان حاضر است بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال، با دولت عراق در مورد تعیین مرزها از جمله کرکوک مذاکره کند.

وی با بیان اینکه اربیل از استان کرکوک صرف نظر نخواهد کرد، مدعی شد که کرکوک متعلق به منطقه کردستان است و مسئولان کُرد آماده‌ هستند این استان را نمونه‌ای برای همزیستی قرار دهند.

مسعود بارزانی هشدار داد: «هر قدرتی که با توسل به زور به فکر گرفتن کرکوک باشد مردم کردستان با آن مقابله خواهند کرد و ما تا آخرین نفر از آن دفاع خواهیم کرد».

به دنبال عقب نشینی نیروهای عراقی از استان کرکوک در سال 2003 همزمان با جنگ آمریکا علیه عراق، نیروهای پیشمرگه وارد این استان شده و آن را اشغال کردند.

رئیس منطقه کردستان عراق در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که «کرکوک تنها شهر کردها نیست بلکه شهر کردها، ترکمن‌ها، عرب‌ها و مسیحی‌هاست و باید با یکدیگر تفاهم داشته باشند». این ادعای بارزانی در حالی مطرح می‌شود که ساکنان ترکمن و عرب شهر کرکوک بارها اعلام کرده‌اند که شخصیت‌ها و افراد آن توسط گروه‌های مسلح کردی ربوده شده و به قتل رسیده‌اند.

مسعود بارزانی همچنین گفته است که داعش قصد داشته است بارها وی را به هنگام حضور در مناطق درگیر نیروهای پیشمرگه با آن، ترور کند.

بارزانی گفت: منطقه کردستان عراق از احتمال اینکه مرزها به روی آن بسته شود و روابط با کشورهای منطقه قطع شود، احتیاط کرده است.

وی افزود: هر طرف در تصمیم‌گیری‌های خود آزاد است و اگر همسایه‌های ما دست به اقدامی مشابه بزنند، خسارت این اقدامات آن‌ها تنها متوجه منطقه کردستان نخواهد بود.

احزاب سیاسی کرد عراق 26 ماه مارس با برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق در 25 سپتامبر (سوم مهر) موافقت کردند.

دولت عراق بارها به صراحت اعلام کرده است که برگزاری این همه پرسی مخالف قانون اساسی این کشور بوده و شرایط در عراق را بحرانی خواهد کرد.

کردها قصد دارند همه پرسی استقلال را در خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، از جمله کرکوک، خانقین و سنجار برگزار کنند.

با این حال، عرب‌ها و ترکمن‌ها ساکن این مناطق با این تصمیم مخالفت کرده‌ و اعلام داشته‌اند که همه پرسی را تحریم خواهند کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    23 28
    اقلیم عراق بعد از رفراندوم غیر قانونی خود،چون توسط چهار کشور مخالف جدایی تحت محاصره است مطمئنا امتیازات و باج های زیادی به رژیم صهیونیستی و غرب برای جلب حمایت آنها خواهد داد و این همان نقشه ای است که بارزانی متوهم مجری آن است.با پایان داعش،منطقه با پدیده ای به مراتب شوم تر مواجهه خواهد شد که تبعات آن مخرب تر از داعش خواهد بود.
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    31 28
    عراق باید از پتانسیل حشد الشعبی برای انحلال خودمختاری اقلیم و محاکمه بارزانی به جهت خیانت به قانون اساسی عراق،غصب پست حکومتی،سوء استفاده از قدرت،همکاری با عوامل جدایی طلب،گسترش فساد،...استفاده کند و به سرنوشت جدش در جمهوری مهاباد دچار شود.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    22 29
    مردک متوهم مردم کردستان عراق رو رو به نابودی میبره
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    27 19
    تنها کردها می توانند دموکراسی را در کرکوک اجرا کنند.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    13 26
    متوهم عامل استکبار منطقه را به گند خواهد کشید.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    33 28
    این دیوانه زنجیری بازهم می خواهد مثل ملا مصطفی بارزانی کردها را به کشتار دیگری برای ریاست خودش روانه کند - کردستان عراق از آن کشور عراق است و عراق دارای تمامیت ارضی تعریف شده است
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    12 19
    اینها همیشه چشم طمع به خاک سایرین دارند تنها کرکوک نیست در ایران نیز اذربایجانغربی لرستان زنجان وزستان و بوشهر رو هم جزو کردستان میدونند
  • US ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    7 39
    به عنوان یک کرد ایرانی امیدوارم مانند سال ۱۹۹۱ دوباره آواره شوید و. اینبار ما میدانیم و شما قوم نمک نشناس بی شرف
  • یک امامی دیگر IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    7 23
    اگر سعید اسلامی زنده می ماند حالا بارزانی به ... خوردن افتاده بود. کجایی سعید که یادت بخیر
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    8 15
    قانون اساسی عراق که به خود مختاری اقلیم موجودیت بخشیده هیچ بند یا تبصره ای برای جدایی و یا رفراندوم بدون تائید حکومت مرکزی نیامده.این رفراندوم غیرقانونی از طرف فردی غیر قانونی از همان ابتدا غیر قابل پذیرش است و در صورت عدم پاسخ قاطع و سریع برای سایر کشورها هم مشکل ساز خواهد شد.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
      17 4
      قانون رو نصفه نیمه تعریف نکن. قانون اساسی عراق میگه تکلیف کرکوک باید تا سال 2003 از طریق همه پرسی مشخص میشد. کردها هم همینو میخواستن. حالا یک عده دیگه به قانون عمل نکردن کردها مسئول عواقب بعدش نیستن.
  • ّی طرف IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    16 4
    من نمیدونم چه دلیلی برای مخالفت با حق طبیعی و مشروع مردم وجود دارد که اجازه نمی دهید این مردمان پاک و شریف برای سرنوشت خودشون تصمیم بگیرند. مگر خداوند همه بندگانش را آزاد نیافریده ...!!!!!!!، که خیلی از دوستان به خاطر منافعشان و صرفاً از روی تعصب دارند حرف می زنند. بعدش دوستان اشاره می کنید به قانون اساسی مگر قانون اساسی قرآن هست که نشه بهش دست زد و تا ابدالدهر باید به همین شکل باقی بمونه، قانون اساسی دست نوشته تعدادی افراد بودهو حالا این قانون پاسخگوی نیازهای بشری و برقراری عدالت در جامعه نیست و می بایست با هوشیاری و درایت قانون رو تغییر داد. و مسله مهمتر مردم هستند که تصمیم می گیرند که به همه پرسی جواب مثبت یا منفی بدهند و این اوج دموکراسی است که در خاورمیانه معنی نداره و یک حکومت خودمختار محلی داره این روند رو در پیش میگیره و نوعی زندگی مسالمت آمیز با ادیان و اقوام مختلف را در یک چارچوپ جغرافیایی تعریف می کنه و می بایست تشویق شود نه اینکه با افکار منفی و حرف های غیر منطقی و متعصبانه بخواهید ذهن و افکار مردم رو گمراه کنید. با تشکر از سایت مشرق نیوز بابت پوشش اخبار درست و واقعی منطقه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    7 22
    کرکوک ماله ترکمنهاست و بس کردهای اکراد جایی در انجا ندارند
    • IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      26 2
      ترکمنستان مال ترکمن هاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس