کد خبر 773193
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
پیامدهای تجزیه طلبی اقلیم کردستان از عراق

احزاب عربی در کرکوک در بیانیه‌ای، همه پرسی اقلیم کردستان را تحریم کردند.

 به گزارش مشرق به نقل از المیادین، احزاب عربی در کرکوک در بیانیه‌ای بر مخالفت خود با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق که شامل استان کرکوک و مناطق مورد منازعه نیز می‌شود، تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: با توجه به اینکه همه‌پرسی، آغاز حقیقی تجزیه عراق یکپارچه به شمار می‌رود و هیچ پشتوانه قانونی ندارد، ما با آن مخالف هستیم و نتایج آن را به‌رسمیت نمی‌شناسیم.

احزاب عربی در کرکوک همچنین اعلام کردند که تصمیم شورای استانداری کرکوک در خصوص مشارکت کرکوک در همه‌پرسی غیر قانونی است، زیرا این تصمیم، بدون حضور نمایندگان عرب و ترکمان اتخاذ شده و چنین تصمیماتی در حوزه اختیارات شورای استانداری کرکوک نیست.

احزاب عربی همچنین در این بیانیه تاکید کردند که تصمیم شورای استانداری کرکوک، تحکیم تک‌روی در اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز است و در راستای ادامه شیوه‌ای است که احزاب کردی حاکم از سال 2003 میلادی تا به امروز در پیش گرفته‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: این مرحله نیازمند یکپارچه کردن تلاش‌ها در راستای تکمیل کردن عملیات آزادسازی مناطق عراق به‌ویژه شهرستان الحویجه به عنوان بخشی جدانشدنی از کرکوک است.

این احزاب تاکید کردند که هرگونه تاخیر در عملیات آزادسازی الحویجه، بخشی از توطئه علیه کرکوک و کل عراق به شمار می‌رود.

احزاب عربی در کرکوک در این بیانیه از قوای سه گانه خواستند که به منظور حفظ وحدت عراق و حاکمیت و استقلال این کشور، وظایف قانونی خود را انجام دهند.

این احزاب همچنین ضمن دعوت به تحریم همه‌پرسی در کرکوک و عدم مشارکت در آن، تاکید کردند که نتایج همه‌پرسی را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این احزاب ترکمانی عراق اعلام کرده بودند که به نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان پایبند نخواهند بود.

این احزاب روز شنبه در نشستی خبری در شهر کرکوک تاکید کردند که با برگزاری همه‌پرسی مخالفند، زیرا بر خلاف قانون اساسی است.

سعد الحدیثی سخنگوی دفتر حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق نیز روز گذشته گفت که دولت این کشور به نتایج همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان پایبند نخواهد بود.

همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق قرار است روز 25 سپتامبر (3 مهر) برگزار شود و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان تمام درخواست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تعویق این همه‌پرسی را رد کرده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    28 0
    کسانی که در زمان عملیات انفال و تعریب خاک دیگران اشغال کردند باید به موطنشان بازگردند
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    20 5
    همین دولت و ملت عراقی که بعضیها در ایران برایشان اشک تمساح می ریزند این روزها واردات اجناس را از ایران تا حد قابل توجهی کاهش و در عوض واردات از ترکیه و چین و سعودی رو افزایش داده...کی میخوایید دشمن های واقعی خود را بشناسید؟
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    0 0
    احزاب ترکمن و احزاب عرب باید باهم متحد شوند علیه اکراد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس