کردستان عراق

تجربه نشان داده کشورهای منطقه دربرهه‌هایی که باچالش جدی روبرو نبوده‌اند، عمده ظرفیت‌هایشان را به آرمان فلسطین معطوف کرده‌اند و از نگاه تل آویو کشورهای منطقه نباید بدون مشغولیت امنیتی و سیاسی رها شوند.

 به گزارش مشرق، سیر تحولات منطقه به سویی پیش می‌رود که با کم رنگ شدن خطر داعش در عراق، دو قوم کرد و یهود به اشتراک منافع رسیده‌اند. علیرغم تفاهم میان کردها و اسرائیلی‌ها بر سر استقلال کردستان که تبدیل به عامل همگرایی میان آنها شده است، اما نباید فراموش کرد که هر کدام از آن دو به این مقوله از نگاه خود و زاویه‌ای متفاوت می‌نگرند.

کردها برای تشکیل کشوری مستقل، پس از ناکامی در جلب همراهی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی، دست همکاری و توسل به سوی کسی دراز کرده‌اند که مشروعیت خود آن هنوز زیر سوال بوده و در هاله‌ای از ابهامات تاریخی و حقوقی است.

تجربه نشان داده است کشورهای منطقه در برهه‌هایی که با چالش جدی روبرو نبوده‌اند، عمده ظرفیت‌های آنها به آرمان فلسطین معطوف می‌شود. از نگاه تل آویو کشورهای منطقه نباید بدون مشغولیت امنیتی و سیاسی رها شوند لذا روزی شاهد ظهور داعش و النصره هستیم و روزی هم با تضعیف آنها شاهد تحرک و تقویت جریان استقلال کردستان. متقابلاً نیز هنگامی که اسرائیل در داخل مرزهای خود با چالشی مواجه نیست، به تقویت فعالیت‌های برون مرزی بویژه در کشورهای بحران زده اعم از سوریه و عراق می‌پردازد و در هر یک از آنها با بهره‌گیری از عواملی که دارای پتانسیل لازم هستند در صدد تحقق اهداف خود بر می‌آید.

اما واقعاً اسرائیل در کردستان بدنبال چیست؟ آیا هدف آن عزت و اعتلای کردهاست؟

تضعیف کشورهای غیر همسو با جریان صهیونیسم، به چالش کشیدن و تهدید امنیت ایران بعنوان دشمن راهبردی اسرائیل، مشغول ساختن هسته‌های مقاومت به بحران‌های منطقه و دور کردن آنان از مرزهای این رژیم را می‌توان عمده‌ترین اهداف اسرائیل از بازی مخفی و حتی علنی در سوریه و عراق دانست.

مقامات رژیم صهیونیستی بخوبی می‌دانند که نیاز اربیل به تل آویو به عنوان یک شریک و همراه منطقه‌ای، نیازی راهبردی و حیاتی در مقطع زمانی کنونی است. کردها نیز با طلایی دانستن شرایط فعلی منطقه برای طرح موضوع استقلال، از آنجایی که تعلق نژادی همچون کشورهای عربی به آرمان سرزمین عربی فلسطین در خود نمی‌بینند و از طرفی دیگر با نگاهی اسلامی به قبله نخست مسلمانان نمی‌نگرند، با رژیمی همراه شده‌اند که به دلیل اختلاف در دنیای اسلام و آسودگی در مرزهای داخلی سرزمین‌های اشغالی، به چالش و اختلافات منطقه دامن می‌زند.

علی ساجد

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    33 42
    با عکس فوتوشاپی تحلیل هم معلومه چی میشه
    • FR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      14 27
      عکس رو ول کن حقیقت رو بچسب که اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی فاشیستی اسرائیل در حمایت از پان کردها هست
  • امیر رضازاده ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    36 18
    تشکیل کشورکردی یعنی تشکیل اسراییل دوم. قانع شدند خیلی خوب ، نشدند بزنندشان تاحساب کاردستشون بیاد که مااسراییل دومی را برنمی تابیم
    • FR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      8 5
      تشکیل کشور جعلی کردستان یعنی جنگ و نا امنی در عراق و سوریه و ایران و ترکیه و یعنی آغاز جنگ های قومی و قبیله ای و تجزیه کشورهای بزرگ خاورمیانه به کشورهای کوچک و آسودگی اسرائیل
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      17 11
      خودتو در پشت نقاب ایران پنهان نکن.قسم میخورم شما پانترک ها دشمن اصلی ایران و ایرانی هستید و برای پنهان کردن اهداف پوچ و کثیف پانترکیسم هر دفعه در ظاهر با کشوری هستید ولی در باطن شما متوهمان دشمن همه هستید.جعلی کشور فاشیسمتون ترکیه است که بهش می نازید.
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      24 13
      جعلی کشور فاشیسم ترکیه و جمهوری جعلی آذربایجانه.زنده باد کردستان مقدس.
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      10 38
      بدبخت، کشور کردستان یعنی ایران دوم
  • احسان US ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    19 22
    روزی ده تا خبر برای دشمنی با ملت کورد میزارید واقعا خودتون خسته نمیشید از این همه نژاد پرستی؟؟
    • FR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      14 74
      زرشک ؟! کی به کی میگه نژاد پرست کسایی نژاد پرست هستند که تنها دلیلی که برای تجزیه اقلیم کردی از عراق دارن دلایل نژادی و نژاد پرستی هست چون ما کردیم باید یک کشور کردی داشته باشیم !؟ شما هستید که نژاد پرستید
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      52 10
      پانترک های نژادپرست که در نژادپرستی دست تمام مردم دنیا رو از پشت بستید به کردها که خواهان حق طبیعی تعیین سرنوشت هستند میگید نژادپرست !!!؟پس چرا پانترکیسم در اوج بیشرمی نیمی از ایران رو در نقشه جعلی جمهوری جعلی آذربایجان میاره محکوم نمی کنید ؟و به کردها که ایرانی و آریایی هستند و زیر ظلم و ستم صدام جنایتکار و اعراب ظالم نسل کشی و انفال و شیمیایی باران شدند و در کل ۲۰۰۰۰۰ آدم بیگناه کشته شدن که بیشترشون زن و بچه بودن گیر دادید و منکر حق طبیعی این ملت مظلوم ستمدیده می شوید ؟چرا این ملت رو درک نمی کنید ؟چرا؟
    • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      2 2
      چرا بانکردهای نژادبرست نقشه جعلی بارزانی رو که روز به روز بزرگتر میشه و تا بوشهر رو شامل شده نمیگن؟ چرا باکسازی قومی شهر روک رو نمیگن؟ نامی از شتار خوجالی که مردم شیعه و مسلمان ملوم اذری بدست ارامنه کشته شدند رو نامم نمیبرند؟ چرا طی جنگ تحمیلی که بانکردیسم علیه ایران اسلحه کشید ادعای اریایی گری نمیکردید؟ همه خوب میدونن بشت نقاب اریایی گری مخفی شدین تا حمایت اریاییها رو بدست بیارین تا دست اخر تجزیه طلبی خودتونو اعلام کنین
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    4 5
    چه قیاس مسخره ای
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    7 2
    من کوردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس