حدود یک دهه است که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست، جنگ افغانستان را برپا کرده و برای زنده نگه داشتن آن و جذب نیروی نظامی به روش‌های مختلفی از جمله بازی‌های رایانه‌ای روی آورده است.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، به رغم اینکه جنگ افغانستان تا کنون برای آمریکا هزینه‌های مالی و جانی زیادی در بر داشته است، اما سیاستمداران این کشور هنوز بر آنند تا در افغانستان حضور داشته و به اشغال‌گری خود ادامه دهند. در این بین طبیعتاً سیاست‌گذاران آمریکایی باید تدابیری بیندیشند تا بلکه بتوانند اذهان عمومی آمریکا و حتی جهان را نیز با خود همراه سازند و از طرفی برای حضور در میادین جنگی به جذب نیرو بپردازند، نیروهایی که مسلماً باید از میان قشر جوان انتخاب شوند.

با توجه به پیشرفت‌های شگرفی که در یک دهه اخیر در صنعت بازی‌سازی رخ داده و با توجه به استقبال بسیار زیاد جوانان و حتی بزرگ‌سالان از این صنعت، بی‌شک این صنعت می‌تواند در پیشبرد اهداف آمریکا در سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش بسیار مثمرثمر واقع شود. مقامات آمریکایی نیز از پتانسیل موجود در این حوزه غافل نبوده و از آن به بهترین نحو ممکن استفاده نموده‌اند.

تاکنون بازی‌های جنگی مختلف برای کنسول‌های مختلف ساخته شده است که در آنها کشور افغانستان تبدیل به میدان نبردی بین نیرو‌های آمریکایی ــ که نقش نیروهای خوب و خیرخواه بشر را بازی می‌کنند ــ و نیروهای تروریست مستقر در افغانستان ــ که مسلماً جزو نیروهای شر و ضد بشری به حساب می‌آیند ــ تبدیل شده است.

اگر به فهرست بازی‌هایی که تا کنون در این یک دهه در مورد جنگ افغانستان نگاهی بیندازید می‌توان به عملکرد مسئولین نظامی و ارتشی آمریکا به استفاده از این حوزه پی برد.

برای اینکه خواننده محترم در جریان بهتر این موضوع قرار گیرد، در زیر به بررسی و معرفی مختصر مهم‌ترین بازی‌های ساخته‌شده در این زمینه پرداخته می‌شود.

می‌توان مهم‌ترین این بازی‌ها را در جدول زیر ارائه کرد.


نام انگلیسی

نام فارسی

تاریخ عرضه

کنسول

شرکت سازنده

1

Heavy Fire: Afghanistan

آتش سنگین: افغانستان

Q4 2011

PC/X360/PS3/Wii

Teyon

2

Medal of Honor: Operation Anaconda

مدال افتخار: عملیات آناکوندا

October, 2010

PC/X360/PS3


EA Digital Illusions CE

3

Call of Duty: Modern Warfare 2

ندای وظیفه: جنگ مدرن 2

November, 2009

PC/X360/PS3

Infinity Ward

4

Army of Two

ارتش دونفره

March, 2008

X360/PS3

EA Montreal

5

America's Army: Rise of a Soldier

ارتش آمریکا: طلوع یک سرباز

November, 2005

Xbox/PS2

Secret Level
U.S. Army
Ubisoft





آتش سنگین:‌ افغانستان

یک بازی تیراندازی اول شخص است که در آن شما در نقش نیروهای آمریکایی در افغانستان دست به عملیات نظامی می‌زنید. در سایت این بازی هدف شما به عنوان سربازی که در این جنگ شرکت کرده‌اید این چنین بیان شده است: «هدف از مأموریت شما ساده است: بزرگ‌ترین تفنگی را که می‌توانید پیدا کنید بردارید و سپس با انجام آتشی سنگین دشمن خود را از پای در بیاورید.»


این بازی دارای 24 مأموریت است که در آنها شما به صورت پیاده، سوار بر خودرو، هواپیما، و هلیکوپتر دست به عملیات می‌زنید. در برخی از مراحل این بازی وظیفه شما آزادسازی گروگان‌هایی است که به اسارت دشمن درآمده‌اند. قرار است این بازی در اواخر سال 2011 برای کنسول‌های xbox 360 و PS3 به بازار عرضه شود.






مدال افتخار

در این بازی تیراندازی اول شخص، چهار تفنگدار آمریکایی به افغانستان فرستاده می‌شوند تا با یک خبرچین افغانی به نام طارق ملاقات کرده و اطلاعات مورد نظر سیا را از وی کسب کنند. در طول بازی شما مجبور می‌شوید تا در برخی مناطق با شورشیان وارد جنگ شده و راه خود را برای انجام ماموریت‌تان هموار سازید.

ویژگی بازی آنلاین این بازی انتقادات زیادی در پی داشت. در نسخه آنلاین این بازی بازی‌بازها می‌توانستند در نقش نیروهای طالبان نیز ایفای نقش کرده و دست به مبارزه بزنند. وزیر دفاع سابق انگلیس، لیام فاکس که به تازگی مجبور به استعفا از سمت خود شده است، در انتقاد از این بازی گفته بود: «شوکه‌کننده است اگر فکر کنید که می‌توان دست به بازسازی اقدامات طالبان علیه سربازان انگلیسی زد.» وزیر دفاع کانادا، پیتر مک کی، نیز در انتقاد از این بازی گفته است: «اینکه کسی، به ویژه کودکان، بخواهد نقش طالبان را بازی کند کار اشتباهی است».



به دلیل فشارهای وارده بر شرکت سازنده، کلمه طالبان از روی بخش چندبازیکن آنلاین بازی برداشته شد و به جای آن عبارت «نیروهای مخالف» بکار گرفته شد.

این نمونه خود نشان‌دهنده میزان تاثیری‌گذاری این دسته از این بازی‌هاست که سبب شده است تا حتی مقامات سیاسی عالی‌رتبه کشورهای مختلف نیز به آن واکنش نشان دهند.






ندای وظیفه: جنگ مدرن 2

این بازی نیز یک بازی تیراندازی اول شخص است که در آن باز هم نیروهای آمریکایی با نیروهای مختلفی ازجمله نیروهای افغان، روسی، و قزاق وارد جنگ می‌شوند. در این بازی نیز نیروهای آمریکایی یا برای دفاع از خود دست به اسلحه می‌برند یا به منظور نابودسازی نیروهای تروریستی. این بازی در افغانستان شروع می‌شود که مامن و پناهگاه تروریست‌ها معرفی شده و لذا حضور نیروهای آمریکایی را در آن الزامی ‌می‌سازد. برخی از مراحل این بازی در افغانستان و برای بازپس‌گیری شهر از دست شورشیان روی می‌دهد.


قابل ذکر است که یکی از صحنه‌های بحث‌برانگیز در این بازی کشتار مردم عادی و غیرمسلح در یکی از فرودگاه‌های روسیه بود، که در آن سعی شده بود تا در آن بازی‌باز به همراه یک تیم روسی به فرودگاه حمله کرده و مردم بی‌دفاع را به رگبار گلوله می‌بندد. البته به علت خشونت و قساوت بیش از حد این مرحله، سازندگان این امکان را به بازی‌بازها داده‌اند تا بتوانند با نادیده گرفتن و بازی نکردن آن به مرحله بعدی بروند.






ارتش دونفره

این بازی که یک بازی تیراندازی سوم شخص است برای کنسول‌های ایکس باکس 360 و پلی‌استیشن 3 ساخته شده است. مراحل این بازی در کشورهای مختلفی چون سومالی، افغانستان، عراق، چین، و آمریکا روی می‌دهد. در یکی از مراحل این بازی که مربوط به افغانستان است، دو شخصیت اصلی بازی یعنی سلم و ریوس برای «شرکت امنیت و استراتژی» کار می‌کنند.


پس از حملات 11 سپتامبر آنها به افغانستان فرستاده می‌شوند تا یک تروریست القاعده‌ای به نام محمد الحبیب را که یک تسهیلات موشکی حاوی موشک‌های M-11 شوروی را به تصرف خود در آورده است ترور کنند. آنها همچنین باید پس از نابودی موشک‌ها، فردی به نام بریان هیکس را که یکی دیگر از پیمانکاران شرکت مذکور است پیدا کرده و نجات دهند.

گفتنی است شرکت فیلم‌ساز یونیورسال پیکچرز در نظر داشت با الهام از این بازی دست به ساخت فیلمی مرتبط با آن بزند که البته تا کنون محقق نشده است.







ارتش آمریکا: طلوع یک سرباز

جزو سری بازی‌های «ارتش آمریکا»‌ می‌باشد که ارتش آمریکا آنها را به طور اختصاصی برای تربیت نیروهای خود می‌سازد. حالت تک‌نفره بازی «ارتش آمریکا: طلوع یک سرباز» بر اساس تجربیات یکی از سرگردان ارتش آمریکا به نام جیسان آمرین در افغانستان در سال 2001 می‌باشد. این بازی در سال 2005 برای کنسول Xbox به بازار عرضه شد و قرار بود برای کنسول PS2 نیز به بازار عرضه شود که بعداً لغو شد.

در این بازی، بازی‌باز نقش نیروی تازه به خدمتی را ایفا می‌کند که تحت آموزش‌های جنگی قرار می‌گیرد. در طول بازی بازی‌باز به مأموریت‌های مختلفی فرستاده می‌شود که پس از انجام موفقیت‌آمیز آنها ارتقاء درجه یافته و رتبه‌اش افزایش می‌یابد.


از آنجا که سری بازی‌های «ارتش آمریکا»‌ برای آموزش نیروهای نظامی بکار برده می‌شود، سعی شده است تا حد امکان شرایط بازی در آن نیز واقعی به نظر آید. به عنوان مثال برخلاف دیگر بازی‌ها در این بازی اگر که بازی‌باز زخمی شود، تا هنگامی که تحت درمان و مداوا قرار نگیرد نمی‌تواند به ادامه مأموریت‌های خود بپردازد.

وحید صادقی‌جو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خودم ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    تشكر از مطلب بسيار خوبتان عينيت روشن اهداف آمريكا در اين بازي ها به نمايش درمي آيد خوب است اين مطالب از طريق صدا و سيما نيز پخش شود تا اطلاع رساني همگاني شود. چه بسيار خانواده هايي هستند كه بدون توجه به نوع بازي و اهداف سازندگان آنها اين بازي ها را براي فرزندان خود خريداري مي كنند و توجهي به تاثيرگذاري اين بازيها بر روي فرزندان خود ندارند. به طور حتم اين بازي ها به مرور زمان بر روي فرزندان پاك و مطهر اين مرز و بوم تاثير منفي مي گذارد كه اگر بتوان از اين موضوع جلوگيري كرد مي توان به آينده اي روشن با فرزنداني برومند براي كشور اميد داشت. از نگارنده خبر تشكر فراوان مي شود. شفاف سازي و روشنگري در اين مباحث نياز به زمان و امكانات دارد. اميد است تاثير مثبت و خوبي در كشور عزيز ما يعني جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    1 0
    ای ول بابا انگار مشرق داره عوض میشه خیلی وقت بود مطلب نمی زدید
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    1 0
    خب چرا در مورد باتل فیلد 3 هیچی ننوشتین که توش آمریکاییها به ایران حمله کردن و باید کوه دماوند و برج میلاد و ... رو فتح کنن!!! اینا همیشه قبل از اینکه یه شیطنتی بخوان بکنن اول بازیها و بعد فیلم هاشو در اون رابطه درست می کنن مثلا قبل از به وجود آمدن اسرائیل قبلش کلی فیلم ساخته بودن برای شستشوی افکار وحقیقت وارونه القا کردن و کلا آماده سازی دنیا برای پذیرش خباثتهاشون بد نیست ما هم یه خورده چشمامون رو باز کنیم
  • سهیل بشردوست ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    به امید موفقیت هر چه بیشتر مشرق؛ واقعاً مقاله های تکی دارید
  • حمید زاده ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    سلام مساله بازی ها خیلی مهم است باز هم به بهررسی عمیق تر و در موضوعات دیگر بپردازید
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    توی لینکهای بالا چندتا لینک وجود داره که در مورد این بازیه مثل لینک عملیات گیوتین
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    حسابی تبلیغ کردین برا این بازی ها. به شخصه مشتاق شدم modern war fear 2 رو بازی کنم. این شرکتا از خداشونه دموشون رو مجانی بزنن توی یک سایت خبری. غیر حرفه ای عمل کردین !
  • مهم نيست ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    دير اومدي پسر !! نوشته بودن
  • yaser ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    akhe kudum pedar madari ro didin ke bere vase bachash game begir ha? bache ha khodeshun miran migiran :D

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس