پروانه سلحشوری

خرده‌فرمایشات یک نماینده مجلس برای رئیس‌جمهور؛ ۵۰ درصد کابینه باید تغییر کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا اصلاح‌طلبان «شهردار زن» نمی‌خواهند؟!

مسئله انتخاب شهردار جدید تهران، این روزها به یک امر غامض برای اصلاح‌طلبان تبدیل شده است. چه اینکه غیر از چالش‌های درون‌طیفی مبنی بر اینکه اساساً چه کسی شهردار بشود؟! کارنامه مطلوب محمدباقر قالیباف نیز این انتخاب را با سختی‌های مضاعفی مواجه کرده است.

اصلاح‌طلبان اسامی زیادی را به عنوان نامزد تصدی پست شهرداری مطرح می‌کنند که نام‌هایی مثل مرعشی، حجتی، مهرعلیزاده، حناچی، احمدی، افشانی و اردکانیان و حتی عارف در میان آنها دیده می‌شود.

در این میان و علیرغم تأکید همیشگی اصلاح‌طلبان بر استفاده از زنان در کابینه، در مجلس و حتی رئیس‌جمهور شدن بانوان، اما شاهدیم که لام تا کام سخنی درباره شهردار زن گفته نمی‌شود؟!

*علت اینکه اصلاح‌طلبان سخنی درباره «شهردار زن» نمی‌گویند را می‌توان در این حقیقت جست که آنها اساساً اعتقادی به حضور زنان در سمت‌های کلان ندارند و گفته‌ها و تأکیدات سابق چهره‌های اصلاح‌طلب بر این معنا نیز صرفاً ژست‌هایی است که این جریان خاص سیاسی بنا دارد در عرصه‌های مختلف در پشت آنها پنهان شود.

به هر حال هر عقل سلیمی می‌پذیرد که نظر به تأکیدات همه‌جانبه اصلاح‌طلبان بر حضور زنان در عرصه‌های مختلف، یقینا عرصه انتخاب شهردار اصلاح‌طلب تهران می‌تواند یک محک جدی برای سنجش عیار راستگویی یا کذب‌گویی اصلاح‌طلبان باشد.

خاصه آنکه شهرداری در ذیل نظارت شورای شهر نیز قرار دارد و اصلاح‌طلبان می‌توانند از طریق تخصص‌های احتمالی خود در شورای شهر نسبت به معاضدت شهرداری اقدام کنند و نگرانی از بابت ضعف‌های مدیریتی شهردار زن برای پایتخت نداشته باشند.

این محک جدی همچنین عاملی برای سنجش اظهارات برخی فعالان زن اصلاح‌طلب نظیر خانم‌ها کولایی، منصوری و بروجردی هم باشد که در تمام طول سال نسبت به حضور زنان در عرصه‌های مختلف و حتی ریاست‌جمهوری تأکید دارند اما این روزها و در گرماگرم حرف و حدیث‌ها برای انتخاب شهردار تهران، اثری از تأکیدات آنها دیده نمی‌شود.

کأنه این فعالان حقوق زنان اصلاح‌طلب نیز با ستاد مرکزی جریان خاص به توافق رسیده‌اند تا حضور زنان صرفاً منوط به چند پست معمولی باشد و مابقی کارها بر اساس آنچه که عقل حکم می‌کند، پیش برود.

برخی معتقدند جریان سیاسی خاص قصد دارد یک وزیر زن را به کابینه رئیس‌جمهور روحانی تحمیل کند و خود از انتخاب شهردار زن و پذیرش مسئولیت‌هایش برهد.

***

۵۰ درصد کابینه باید تغییر کند؛ خرده‌فرمایشات یک نماینده مجلس برای رئیس‌جمهور

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید درباره کابینه دولت دوازدهم گفته است: برخی وزارتخانه‌ها باید تغییر کنند چرا که وزیر ناکارآمد بوده و نتوانسته رضایت مردم و رئیس جمهوری را جلب کند و جایگزین این دسته از افراد باید پیدا شود.
 

به گزارش مشرق، او افزوده است: در بعضی از وزارتخانه‌ها وزیر بد نبوده، ولی دولت نیاز به ترمیم، تغییر و نیروی جدید دارد و باید در آن حوزه‌ها به سمت جوان‌گرایی حرکت کند که این نکته مهمی است و تغییر در این راستا انجام می‌شود

سلحشوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز می‌گوید: بعضی از تغییرات در راستای ایجاد فرصت‌های جدید باید انجام شود؛ مثلا ما معتقدیم که باید در کابینه وزیر زن حضور داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرده است: با نگاه به شرایطی که گفتم؛ حداقل ۵۰ درصد کابینه باید تغییر کند.[۱]

*ماجرای «تغییر ۵۰ درصدی کابینه» پیش از این مورد اشاره عبدالله ناصری، از اعضای شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفته بود.[۲]

این اظهارات اما در حالی است که اصلاح‌طلبان ستادی (چهره‌هایی نظیر محمد عطریانفر و علی شکوری‌راد) و رسانه‌های اصلاح‌طلب صراحتاً تأکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور روحانی اولاً توصیه‌پذیر نیست، ثانیا در زمینه‌هایی که حساس شود بیشتر مقاومت می‌کند و ثالثاً اساساً اهل مشورت کردن با گروه‌ها و احزاب هم نیست.[۳]

ماجرا البته وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ و در حالی که در فضای ناامیدی از پیروزی رئیس‌جمهور روحانی به سر می‌بردند، دائما بیان می‌کردند که آقای روحانی نامزد رسمی آنها نیست و برای او ستاد انتخاباتی هم تشکیل ندادند.

گفتنیست علیرغم خرده‌فرمایشات مختلف اصلاح‌طلبان برای کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی اما محمدرضا تابش، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به تازگی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است:

«به نظرم اکثریت اعضای دولت یازدهم به کار خود در دولت آتی ادامه خواهند داد؛ فکر می کنم ۵ تا ۶ نفر تغییر می کنند. دو - سه نفر از وزرا خودشان خواستار کناره گیری هستند.»[۴]

***

قرارداد توتال، خواست و اراده مردم بود

کنایه سنگین جهانگیری و روزنامه شرق به مردم و منتقدان...

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نقش «کاندیدای پوششی» را ایفا کرد و حملات گسترده‌ای را علیه جدی‌ترین رقیب آقای روحانی یعنی محمدباقر قالیباف پدید آورد، به تازگی طی سخنانی در همایش روز ملی صنعت و معدن که خبرگزاری ایلنا آنها را منتشر کرد، گفته است:

«مردم با انتخاب رییس‌جمهور در روز ۲۹ اردیبهشت جهت‌گیری اصلی و مطالبات را روشن کردند. ‌این‌که رییس‌جمهور چه کارهایی باید برای رسیدگی به مطالبات انجام دهد و دولت دوازدهم را چگونه باید تشکیل دهد بسیار مهم است.»[۵]

همزمان با انتشار اظهارات جهانگیری، احمد غلامی، سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز در سرمقاله روز شنبه این روزنامه که با عنوان «دولت تمشیت» منتشر شد، معنای صحبت‌های جهانگیری را عیان‌تر کرد و نوشت:

«طبعا مردم به سیاست داخلی بیش از سیاست خارجی توجه دارند و این توجه نشئت‌گرفته از مسائل معیشتی روزمره آنان است و این وظیفه دولت است که نگذارد توجه افراطی مردم به مسائل روزمره از آن «دولت تمشیت» بسازد.»

او همچنین افزوده است: رأی بالای مردم در دو دوره پی‌درپی به روحانی نشان می‌دهد مردم در کنار رویکرد تمشیتی دولت، دولتی می‌خواهند که برای آنان در سطح جهانی عزت و منزلتی درخور دیگر مردم جهان فراهم کند. مردم آگاهانه به دولتی رأی‌ دادند که بتواند در نظم جهانی مشارکت کرده و به‌دور از جنگ و مداخلات نظامی مسائل را حل‌وفصل کند. دولت روحانی توان آن را دارد که مردم را درگیر مسائل منطقه‌ای و جهان کند و آنان را پای کار نگاه دارد. اگر دولتی که منتخب مردم است حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای و جهان را برعهده بگیرد، خواه‌ناخواه مردم نیز به‌طور غیرمستقیم در این امر مشارکت کرده‌اند. آنچه امروز به قرارداد بزرگ با توتال منجر شده، بیش از تلاش‌های دولت، خواست و اراده مردم بوده است.[۶]

*این قبیل صحبت‌ها که نوستالژی «پیام ۲۴ خرداد ۹۲»! هستند، صرفا از سر سرخوشی از پیروزی در انتخابات بیان می‌شوند و گرنه به لحاظ عقلی نمی‌توان هیچ توجیهی برای آنها قائل بود.

چه اینکه اولاً فتحعلی‌شاه قاجار هم که عهدنامه ذلیلانه ترکمانچای را امضا کرد، می‌توانست بگوید که مردم مرا پادشاه خود قرار داده‌اند و به من ظل‌الله می‌گویند، پس هرچه کرده‌ام به صلاح بوده...!

و ثانیاً در هیچ کجای جهان و حتی در سرزمین‌های دوردست! هم مرسوم نیست که دولتی از مردم رأی بگیرد و سپس قیام و قعود خود را به بهانه رأی مردم توجیه کند و بگوید مطالبه مردم است! بلکه دولت‌ها موظف‌اند و بایستی که اعمال خود را با عقل و قانون تطبیق دهند و از رفتن به کج‌راهه پرهیز کنند.

فی‌المثل بدعهدی‌های آمریکا، نافع بودن محور مقاومت، ضرورت قوت‌داری اقتصاد در ایران، خوشبین نبودن به بیگانه و عمل به وعده‌های انتخاباتی مقولاتی هستند که هر عقل سلیمی آنها را می‌پذیرد و رأی تمام مردم کره زمین هم حتی نمی‌تواند رافع صحّت آنها باشد.

و جالب آنکه اکنون دولتی برای بار دوم در ایران بر سر کار آمده است که مرتکب رفتارهایی مثل انکار وعده‌ها، خوشبینی به توافقاتش با آمریکا و چند مورد عجیب دیگر شده است و جالب‌تر آنکه بر طبق گفته‌های بالا، به دلیل پیروزی در انتخابات، حق "هر کاری" را نیز برای خود محفوظ می‌داند...


***

1_ mshrgh.ir/746659

2_ http://parsipoo.ir/news/1497295800907431

3_ mshrgh.ir/745388

4_ mshrgh.ir/744923

5_http://khabarfarsi.com/u/41294006

6_http://sharghdaily.ir/News/135441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    72 29
    گفتمان رقص و کنسرت رو به معنی موافقت با سیاست ها و برنامه هاتون نگیرید
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      36 15
      اینها اومدن که بگیرن از جون و پول و استقلال کشور تا قیافه حق به جانب
    • رامین IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      28 18
      اسحاق خان! پیروز مصلحتی اعلام شدن اینقدر افه نداره! کمی کار کنید...
    • اسحاق IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      6 1
      جهانگيري ؟
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    63 25
    اصلاح طلب برو بدرک
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      5 36
      اصول گرا شما هم بیا به درک
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      12 14
      سگ اصولگرایان به اصلاح طلبان وطن فروش بی غیرت شرف دارد
  • من IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    44 31
    اینها مردم را با گفتمان دیوار و رقص و آزادی جنسی و انقلاب شهوانی فریب دادند و رای گرفته اند. نامه تمام
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      13 3
      افرین
    • محمدیان ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      6 16
      مشرق چرا کرم می ریزی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • من IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    28 29
    آفرین بر جهانگیری . کشور ایرلان تا 5 سال دیگر ویرانه ای بزرگ خواهد شد. افرین
    • امیر IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      30 54
      کشور بزرگ ایران با یورش محمودخان احمدی نژاد ویران شده بود.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      17 22
      بله بعضیها هم از لای ویرانه های احمدی نژاد فرت و فرت کامنت میفرستن!
    • ايراني ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      31 3
      اميرخان راست ميگي دلتو بااين هوچي گري ها خوش كن: بله احمدي نژاد با غني سازي بيست درصد اورانيوم، با پيشرفت دعلوم هوافضا واعزام موجود زنده به فضا وپرتاب پي درپي ماهواره به فضا باپيشرفت كشور در سلولهاي بنيادي وهزاران مورد ومثال ديگر درجهت پيشرفت همه جانبه كشور ، كشوررا ويرانه!!!!!!!!! كرد؟؟؟؟؟؟؟؟ يادوستان شما با قراردادهاي ننگين كرسنت وبرجام وتوتال و2030 وFATFوهزاران مثال ديگر؟؟؟؟؟ اگرنمي توانيدحق بگوييدلااقل دروغ نگوييد!!!! بنابرفرمايش امام حسين(ع): اگردين نداريد لااقل آزاده باشيد.
  • مهرناز IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    38 12
    اقای جهانگیری "اگر مردانی در حد مدیریت شهرداری "در حد و اندازه قالیباف ندارید"چگونه می خواهید زنانی در حد مدیریت شهر کلان تهران داشته باشید"که موفق باشد"همانگونه که در دولت یازدهم در مدیریت محیط زیست نا موفق بود؟
  • من IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    28 11
    معاون اول رئیس‌جمهور روحانی که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نقش «کاندیدای پوششی» را ایفا کرد
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      4 11
      خییییلللللییی باهوشی.خودت به تنهایی فهمیدی ؟
  • من IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    27 18
    ممنون از مجاهدین خلق و برادران اصلاح طلب آنها
  • مهرناز IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    27 12
    اقای جهانگیری "لطفا قانون اساسی کشور را مطالعه بفرمائید"تا با حدود اختیارات قوه مجریه بهتر اشنا بشوید"تا جملات اینکه هر کاری بخواهیم می توانیم " انجام دهیم " را برزبان نیاورید.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    14 33
    مردم به آزادی دختر و پسر و آزادی های جنسی رای دادند . هرچیزی مردم میخوان همون باید بشه.
    • موسوی GB ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      13 4
      خیلی ببخشید مطمئنید که مردم به آزادی بی قیدوبند رای دادن؟ ایران اگر از اسلام جدا بشه هیچی ازش باقی نمی مونه ولی اسلام ادامه پیدا می کنه. اگه آزادی های جنسی میخواین برید اروپا. اینجارو به گند نکشین این مردم هنوز غیرت دارن همون چیزی که شما وحزبتون ازش بویی نبردین. ایران هرچی ضربه می بینه به خاطر شماست کمی فکر کنید. به آقای جهانگیری هم باید عرض کنم که لطفا این آخر کاری به جای این حرفا به مشکلات مردم رسیدگی کن. ظهور نزدیکه. اینو بدونبن که امام زمان شمارو هیچ وقت نخواهد بخشید. اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      3 2
      آقای موسوی خودت پاشدی رفته لانه
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    31 13
    خر مراد رو سوار شدین و می تازین.کی باشه پرت تون کنه توی دره. خره دیگه!!
  • مال باخته تعاونی وحدت IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    26 6
    اقای جهانگیری شما میدونید مردم شریف خوزستان رای بالای به اقای روحانی دادن من یه مال باخته موسسه ارمان هستم که ماه پیش این موسسه دوچار مشکل شده وبیشترین جذب سرمایه این تعاونی از مردم خوزستان و لرستان است اولا این اتفاق دقیقا بعد از انتخابات برای ما اتفاق افتاد حالا دولت میگه این موسسات از دولت قبل بوده که ما میدونیم برا بستن دهان مردم بدبخت گفته میشه دولت قبل هم شما بودید این موسسات چهارسال در دولت شما فعالیت داشته اگه واقعا مشکل دارند مردم بی گناه چرا باید تمام زندگیشون نابود بشه شما حتی یکبار نیومدین اهواز تو این هوای گرم خاک الود با این اب غیر قابل شرب به مردم یه امیدواری بدین بعد هم همش از رای ما مردم بدبخت برا کوبیدن رقیباتون استفاده میکنید بجای دعوای سیاسی بیاید پولا مردم رو پس بدید اینقدر هم نگید ما میخوایم خواسته مردم رو اجرا کنیم مردم ما مالباختگان ارمان و کاسپین و دیگر موسسات مالی که در دوران شما دوچار مشکل شدیم هستیم شما خوب میدونید رای این مالباختها با خانواده واطرافیاشون چند میلیون هست شما بداد همینها که به شما رای بالا دادن نمیرسین میخواید بداد تمام مردم ایران برسید من مطمئنم اگه دوباره رای گیری بشه دیگه رای نمیارید حالا لطفا بجای شعار بیاید مشکل ما رو حل کنید مردم بخاطر بیکاری بچه هاشون ،خرج دانشگاه بچه هاشون، بیماری بچه هاشون و هزاران مشکل دیگه منزل شخصیشون رو فروختند بخاطر یه زره سود بیشتر تو این موسسات گذاشتن حالا تمام سرمایه زندگیشون به باد رفته کی جواب گوی این همه درد ورنج مردم هست ولا بمیریم بهتره تا خودمون و خانوادهامون با این همه درد زندگی بکنیم
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      22 4
      دوست عزیز مشکل شما قابل درکه ولی رایی که دادی یعنی همین فرمون اینا برن جلو خوب این که دیگه نباید گله گی داشته باشه
  • بی سواد روستایی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    3 2
    یادش بخیر
  • حسین IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    40 16
    یاد این سخن زیبا از قالیباف خطاب به جهانگیری افتادم: شما که میخوای بری کنار چرا اومدی
    • صادق IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      13 45
      واقعا ممنون که این نظرو دادی،چقد خنده دار بود که خود قالیباف زودتر از جهانگیری رفت،اسحاق جهانگیری نامزد ریاست جمهوری سال 1400میشه و مطمعناَ بیشتر از 30میلیون رای میاره
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      60 11
      اصلاح طلبا کل رایشون به 10 میلیون نمیرسه
    • طاها IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      36 7
      صادق به همین خیال باش و خوابشو ببری که جهانگیری تو 1400 بتونه رئیس بشه اونم با 30تا !! فرق قالیباف و جهانگیری این بود که جهانگیری اومده بود واس انصراف ولی قالیباف واس موندن. که بعدا انصراف دادش و به خاطر همین هم همه تعجب کردند. الانش هم شما با رقیب هراسی و کمک بالاخره(تخلفات)برنده شدید. اکی؟؟!!
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      2 38
      با روحانی تا 1400 با جهانگیری تا 1408 با اصلاحات تا ابد
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      0 1
      کور بودی
    • امیر IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      0 1
      تخلف روی بده؟؟؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    41 6
    رقص و کنسرت حل شد گشنه ها هم بمیرند به شما چه راحت بخورین همه چی ارومه
    • حجت NL ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      16 3
      گشنه ها که قرار شد عقیم بشن
  • مهماندار هواپیما DE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    42 9
    چون اصلاح طلبها زنها را برای کنسرت و کاباره صیغه ورای و رقص خیابانی می خواهند در مجامع خصوصیشان عنوان می کنند
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      2 5
      خواسته ملت ایران هم شده کاباره ، شب لایو و پتو هو و هلو
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    6 3
    برک ا... بلا پسر یواش یواش یخت اب میشه و ذات خودتو نشون میدیخیلی بلایی
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    3 3
    يعني چي هركاري خواستيم بكنيم؟؟؟!!!!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    1 27
    مشرق با این سایت مزخرفت
    • تمنا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      23 1
      خب مجبور نیستی بیای تا مزخرف ببینی برو از امثال سایتهای عصر ایران و آفتاب و برترینها و . . . استفاده کن تا اموراتت بگذره . . .
  • اکبر IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    3 0
    شما همگی سیاست زده شدید رئیس جمهور منتخب ملت است. ملت ایران هم دوستدار شیطان ...
  • رضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    7 2
    خانمها برای اثبات کارهای بزرگ سعی کنید اول از آزمون خانه داری شروع کنید
  • عباس IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    42 1
    هر که ازادی بی قید و بند جنسی میخواهد برود باغ وحش چون حیونها از این لحاظ خیلی ازادترند
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    4 5
    مردم کجا به افکارتان رای دادند. مردم از ترس رئیسی و به خاطر اشتغال و اقتصاد به ورحانی رای دادند
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    17 2
    مردم کجا بهتون رای دادن
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    13 0
    دولتی ها از نمد مالی فقط هن و هنشو یاد گرفتند اینقدر سیاسی بازی نکنید بهتر به وضعیت اقتصاد و صنعت و کشاورزی و مشکلات غیره بپردازید
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    13 1
    امان از فریب خوردنها
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    10 1
    امان از فریب خوردنها
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    3 1
    چه کار باید کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس