سیدمحمود میرلوحی

یک عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تازگی گفته است: مطالبه اکثر رأی‌دهندگان «رفع حصر» بود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

روحانی از «رحمانی‌فضلی» ضربه خورده است

علی صوفی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از یک گفت‌وگو با سایت جماران پیرامون کابینه رئیس‌جمهور روحانی اظهار کرده است:

«در دوره پیش و در انتخاب وزیر کشور از رئیس جمهور انتظار می‌رفت فارغ از مسائل جناحی از کسانی استفاده کند که وزارت کشور و مدیریت آن را بشناسند. اگر قرار به انتخاب گزینه اصولگرا برای تصدی این پست مهم و حیاتی بود، حجت الاسلام ناطق نوری و برخی استانداران اصولگرای معتدل می توانستند گزینه بهتری باشند. در هر حال وزارت کشور وزارت خانه مهمی بود که در دوره قبل به آن بی‌توجهی شد و روحانی  و نمایندگان مجلس از ضعف و سستی این وزارت خانه ضربه خوردند.»

*فی‌الواقع کسی نمی‌داند علت اینهمه دشمنی‌های شدید ستاد جریان سیاسی خاص با «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» چیست؟!

خاصه آنکه رحمانی‌فضلی پاک‌باز ترین وزیر کابینه در حمایت از رئیس‌جمهور روحانی نیز محسوب می‌شود و ماجرای تخلفات انتخابات اخیر و یا جمله مشهور «هرچه روحانی بگوید انجام می‌دهم» نیز مؤید همین ادعا هستند.

پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات اخیر و با رصد ما، این چندمین باری است که اصلاح‌طلبان ستادی با کنایه‌های تند نسبت به رحمانی فضلی سخن می‌گویند.

پیش از این، عبدا... ناصری دیگر عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با سایت جماران ضمن انتقاد از رحمانی فضلی گفته بود:

«وزارت کشور از جمله مهمترین وزارتخانه‌هایی است که باید در آن تغییراتی صورت بگیرد. هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶، توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی از مهم‌ترین شعارهای آقای روحانی بوده است. متاسفانه انتخاب آقای رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور بی‌توجهی به این شعار است!»

او می‌افزود: اما انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ این نکته را برای همگان اثبات کرد که ایشان حتی از توانایی لازم برای برگزاری یک انتخابات بی مسئله برخوردار نیستند.[۱]

گفتنیست،‌ پس از انتشار اظهارات ناصری، وزارت کشور پاسخی رسمی به وی داد...

در بخشی از بیانیه وزارت کشور خطاب به ناصری آمده بود: آرزو یا تلاش برخی جریان‌ها برای تأثیرگذاری در روند شکل گیری کابینه امری طبیعی و مباح است لکن دروغگویی و انتشار مطالب خلاف واقع برای به نتیجه رساندن این تلاش ها، رفتاری غیر اخلاقی،‌ غیر اسلامی و غیر سازنده است که با شأن نیروهای سیاسی و بعلاوه با رسالت حقیقی رسانه های بالنده ایران اسلامی،‌ ناهمخوان است.[۲]

***

میرلوحی: مطالبه اکثر رأی‌دهندگان «رفع حصر» بود!

محمود میرلوحی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بخشی از یک یادداشت که در شماره یکشنبه گذشته روزنامه اعتماد منتشر شد، نوشته است:

«امروز شخصیتی مثل آقای خاتمی نزد مردم اعتبار و جایگاه دارد. باید بتوانیم به سمتی پیش رویم که محدودیت هایی از این دست برای این نوع شخصیت ها رفع و رجوع شود. در انتخابات ٩٦ شعار تعداد زیادی از مردم رفع حصر بود. اکثریت چنین مطالبه و خواستی دارند. آیا کسی می تواند انکار کند که مطالبه اکثریت بوده است؟»[۳]

*چیزی به نام مطالبه رفع حصر به قدری در انتخابات اخیر کمرنگ بود که حتی اصلاح‌طلبان نیز به آن اشاره نمی‌کردند و کسانی از بزرگان این جریان تأکید داشتند که مقطع فعلی وقت پرداختن به این مطالبات رادیکال نیست.

اما اکنون شاهدیم که چهره‌های ستادی همین جریان خاص سیاسی از این می‌گویند که چیزی به نام مطالبه رفع حصر، مطالبه اکثریت رأی‌دهندگان بوده است!

جدای از اغلاط فلسفی و خبری عبارات آقای میرلوحی، ذکر این تحلیل نیز ضروریست که جریان سیاسی خاص در پساانتخابات مشغول «تغییر مطالبات مردم» است و گویی سعی دارد دولت دوازدهم را دچار یک شیفت گفتمانی به سمت مقولاتی کلی و سیاسی کند.

قبل از میرلوحی، سردبیر روزنامه شرق نیز در بخشی از سرمقاله روز شنبه گذشته خود نوشت: «طبعا مردم به سیاست داخلی بیش از سیاست خارجی توجه دارند و این توجه نشئت‌گرفته از مسائل معیشتی روزمره آنان است و این وظیفه دولت است که نگذارد توجه افراطی مردم به مسائل روزمره از آن "دولت تمشیت" بسازد.»

او همچنین افزوده است: رأی بالای مردم در دو دوره پی‌درپی به روحانی نشان می‌دهد مردم در کنار رویکرد تمشیتی دولت، دولتی می‌خواهند که برای آنان در سطح جهانی عزت و منزلتی درخور دیگر مردم جهان فراهم کند. مردم آگاهانه به دولتی رأی‌ دادند که بتواند در نظم جهانی مشارکت کرده و به‌دور از جنگ و مداخلات نظامی مسائل را حل‌وفصل کند. دولت روحانی توان آن را دارد که مردم را درگیر مسائل منطقه‌ای و جهان کند و آنان را پای کار نگاه دارد. اگر دولتی که منتخب مردم است حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای و جهان را برعهده بگیرد، خواه‌ناخواه مردم نیز به‌طور غیرمستقیم در این امر مشارکت کرده‌اند. آنچه امروز به قرارداد بزرگ با توتال منجر شده، بیش از تلاش‌های دولت، خواست و اراده مردم بوده است.[۴]

برخی تحلیلگران معتقدند اگر دولت یازدهم به روند تغییر مطالبه‌ای که از سوی اصلاح‌طلبان راهبری می‌شود گردن بنهد، دچار حواشی گسترده‌ای طی ۴ سال آینده خواهد شد. این مسئله البته بایستی مورد توجه نهادهای رصدگر نظام نیز قرار گیرد.

***

روحانی برود از خودش گلایه کند!

«رأی نمی‌دهیم»! خط و نشان جدید فراکسیون امید برای وزرای روحانی

به تازگی صحبت‌هایی از سوی رسانه‌ها و معاریف اصلاح‌طلب مطرح شده است مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور روحانی برای معرفی کابینه جدید خود با فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس مشورت نکرده است.

رضا انصاری، عضو فراکسیون امید نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اظهار کرده است:

«بر اساس بررسی‌هایی که در یک سال گذشته در مجلس و فراکسیون امید داشتیم به این نتیجه رسیدیم که افرادی در دولت هستند اما رفتار و عملکردشان متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌های رئیس جمهوری نبوده است.»

او همچنین تصریح می‌کند: معتقدیم دولت آینده دولت جوان تری در مقابسه با دولت قبل باشد، جوانی باعث شادابی ، پویایی و فعال شدن بیشتر کابینه می شود و این می تواند به کارآمدتر شدن دولت کمک بیشتری کند.

انصاری در ادامه می‌گوید: ما در فراکسیون امید به مدیرانی که رفتار دوزیستانه دارند رای نمی‌دهیم!»[۵]

*آقای انصاری دقیقاً مشخص نکرده است که منظور او و سایر اصلاح‌طلبان از رفتار دوزیستانه برخی وزرای روحانی و همدل نبودن آنها با رئیس‌جمهور چیست؟!

این در حالی است که آقای روحانی، اولاً صغیر نیست و توانایی عزل هر مدیری را در دستگاه عریض و طویل دولت دارد و ثانیاً خود اوست که از روی صلاحدید و اختیار، وزرایش را منصوب و انتخاب می‌کند.

با این وصف به نظر می‌رسد چیزهایی به نام رفتار دوزیستانه و یا همدل نبودن برخی وزرا با رئیس‌جمهور روحانی صرفاً کاغذهای کادویی هستند که اصلاح‌طلبان بر روی مغز کلام خود پیچیده‌اند زیرا به هر دلیلی این مغز کلام نبایستی منجلی شود!

پر واضح است که منظور از دوزیست بودن،‌ با روحانی همراه نبودن و هزینه ندادن در راه دولت، صرفاً عدم همراهی برخی وزرا با مطالبات ستاد جریان سیاسی خاص است.

به این معنی که هر وزیری که به مطالبات اصلاح‌طلبان ارادت بیشتری ورزیده باشد، یقیناً در زمره دوستان قرار خواهد داشت و به زعم اصلاح‌طلبان انتقادی متوجه او نیست.

جالب آنکه چهره‌های جریان خاص حتی صراحتاً عنوان می‌کنند که هر ضعف و مشکلی که در دولت هست نیز مربوط به امضای آقای روحانی است که در پای برگه انتصاب این وزرای دوزیستِ ناهمراهِ ناکارآمد! نشسته است.

کما اینکه محمدجواد حق‌شناس، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به تازگی درباره لزوم همراهی همه اعضای کابینه و مدیران دولت با برنامه‌های رییس جمهور به خبرگزاری ایسنا گفته است: آقای روحانی در این زمینه گلایه‌هایی دارند که کاملاً هم درست است اما باید این گلایه را از خودشان داشته باشند.[۶]

نکته دیگری که در اظهارات انصاری بایستی مورد مداقّه قرار گیرد این است که فراکسیون امید اصلاح‌طلبان که البته اقلیت مجلس شورای اسلامی را تشکیل داده است حکماً در ماجرای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، مجبور است که بفرموده و بر اساس نظر ستاد جریان سیاسی خاص عمل کند و از خود اختیاری نخواهد داشت. کما اینکه آقای عارف، رئیس این فراکسیون نیز یک چهره مطیع برای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.

گفتنیست، قبل از انصاری، «پروانه سلحشوری» دیگر نماینده اصلاح‌طلب عضو فراکسیون امید نیز در یک گفت‌وگو تأکید کرده بود که ۵۰ درصد کابینه آقای روحانی در دولت جدید باید تغییر کند.[۷]

به عنایت به اخبار و تحلیل‌های پیش‌گفته به نظر می‌رسد آقای روحانی بر اثر فشار اصلاح‌طلبان برای چینش خاص کابینه دولت دوازدهم با مشکلات عدیده‌ای بویژه برای اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی مواجه باشد.

***

1_ mshrgh.ir/737054

2_ mshrgh.ir/738356

3_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3588984

4_ mshrgh.ir/746935

5_http://www.irna.ir/fa/News/82590509/

6_http://www.isna.ir/news/96041809421

7_mshrgh.ir/746935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    50 10
    اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور هر حرف مشروع و نامشروعی را میرنند و کسی هم به مقابله با این روند خطرناک برنمیخیزد.
    • مهرداد IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      23 13
      رحمانی فضلی باید برخیزد که او هم شعبده باز روحانی است. تا اسهال طلبان دست به اسلحه نبرند این کشور تطهیر نخواهد شد. مردم در رای دادن اشتباه کردند. همیشه حق با اکثریت نیست. آینده ثابت می کند.
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      19 3
      مطالبه با ترکیب رای مشخصه رای مردم عزیز به روحانی 3 دلیل دارد دلیل حزبی یا اصلاحات که بقول عباس عبدی حداکثر 20 درصد است دلیل پولپاشی شب انتخاباتی و جنگ و... هراسی که 30درصد است دلیل اصلی یعنی عادت مردم برای 8ساله کردن دولتها که 50درصد است پس پیروزی گفتمانی نیست پس مطالبه رفع حصر هم همان 20 درصد است
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    33 8
    باید هر چه سریعتر حصر رفع گردد و سران فتنه 2+1 فتنه اعدام شوند
    • اصلاح طلب سابق IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      17 0
      ما هم خواستار مجازات شدید حتی... عوامل فتنه هستیم.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    27 7
    فراکسیون امید کلیویی چنده؟؟؟
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    40 5
    خرشان از پل گذشته و رحمانی فصلی با آن همه خوش خدمتی در انتخابات به ملک ری نمی رسد!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      19 2
      قصه تاریخ ابن سعد تکرار شد؟
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    7 1
    مگر شهرحرت
  • ابوالفضل IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    11 0
    رفع حصر در قدرت دولت نیست اگر شورایعالی امنیت ملی نیز نظر دهد باید به خاطر فجایع سال 88 پای میز محاکمه حاضر باشند و جواب خون های ریخته شده و تخریب های بیت المال رابدهند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    11 0
    چهار تا وزیر صد و پنجاه ساله بیارین بره پی کارش . دغدغه شونم فقط بشه کنسرت رقص و رکود بیشتر
  • BAD BAGHT IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    10 1
    این به اصطلاح اصلاح طلب ها به جزء پیش برد اهداف سیاسی حزبی خود به هیچ چیزی اهمیت نمیدهند مردم بدبختی که به روحانی رای دادن تا ریس جمهور شود توقع رفع مشکلاتشان را دارند حزب کیلو چنده برید به جهنم افساد طلبان واقعی
  • BAD BAGHT IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    12 0
    من به روحانی رای دادم چون همش صحبت از حق حردم وحقوق شهروندی میکرد الان من در این دولت هم افراد خوانواده ام بیکار شده اند هم پس اندازی را که بعد از30 سال میخواستم خرج ازدواج بچه هام کنم فعلا از دست داده ام ولی نمیدونم چرا نمیخواهم باورم بشود که این دولت دروغ میگوید
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    1 0
    توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی از سال 76 تا 84 حاکم بود آخرش شد احمدی نزاد
  • دهاتی IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    2 0
    وزارت اطلاعات آسوده بخواب که فتنه گران بیدارند و مشغول طراحی فتنه های بعدی !
  • سید IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    0 0
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • سید IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    0 0
    اصلاح طلبان تهوع آور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس