کرباسچی فساد

غلامحسین کرباسچی که چندی قبل گفته بود قالیباف کم‌کاری کرد! به تازگی اینطور می‌گوید که قالیباف زیر نظر شورای شهر هم کار نکرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ما اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه وابستگی به روحانی نداریم!

«علی صوفی»، از وزرای دولت اصلاحات و عضو شورایعالی سیاست‌گاری اصلاح‌طلبان در بخشی از مصاحبه خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز گفته است:

«جریان سیاسی که موجب پیروزی رئیس‌جمهور شده است، هیچ‌گونه وابستگی به روحانی ندارد. جریان اصلاحات به لحاظ سیاسی جریان مستقلی از روحانی است و تنها در دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته از روحانی حمایت کرده است، در نتیجه تنها خوش‌عهدی و بدعهدی از روحانی باقی ‌خواهد ماند. اصلاح‌طلبان جریان سیاسی قدرتمندی هستند و مردم نیز به این جریان نظر مثبت نشان داده‌اند. در جریان انتخابات اخیر همراهی روحانی با مواضع اصلاح‌طلبان موجب شد مردم، جریان اصلاحات و روحانی را به یک چشم نگاه کرده و به روحانی رأی دهند.»

او همچنین تصریح می‌کند:

زمینه تولید گفتمان برای روحانی وجود ندارد و بعید است که رئیس‌جمهور بخواهد به عنوان یک گفتمان مستقل در سپهر سیاسی ایران حضور داشته باشد. آقای روحانی تنها به دنبال این است که از میزان مخالفت‌ها بکاهد.[1]

*از قبل از انتخابات نیز پیش‌بینی می‌شد که اصلاح‌طلبان روزی وابستگی خود و آقای روحانی را انکار کنند.

مقوله‌ای که اگرچه اکنون از زبان یک اصلاح‌طلب ستادی ابراز شده است اما دیری نمی‌پاید که از زبان دولتی‌ها هم علناً شنیده خواهد شد.

تحلیل‌های آینده‌نگر اینطور می‌گویند که آنچه که در کلام علی صوفی افشا شده است تنها دود برآمده از یک آتشفشان بزرگ است و باید منتظر روزهای داغ‌تری میان روحانی و اصلاح‌طلبان بود.

روزهایی که حتی اگر روحانی کابینه‌ای متشکل از فرشتگان هم تشکیل می‌داد اما فرارسیدن آن روزها سرشتی محتوم بود زیرا اصلاح‌طلبان مدت‌هاست که تصمیم خود را برای «طلاق سیاسی» از روحانی گرفته‌اند.

ماجرای طلاق سیاسی جریان خاص از روحانی ناظر به دو انتخابات 98 و 1400 طراحی شده است. با این مزاج که در موسم این دو انتخابات، کم‌کاری‌ها و ضعف‌های عمده دولت دوازدهم از سوی اصلاح‌طلبان بعنوان حاصل فعالیت اصولگرایان و معتدلین به مردم معرفی خواهد شد و چهره‌های این جریان خاص سیاسی در ادامه تلاش خواهند کرد که خود را به عنوان ناجی وضع موجود از میان سه طیف حاضر در سپهر سیاسی کشور جلوه دهند.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان و آقای روحانی «لاله و لادن» هستند و جدایی خودخواسته یا ناخواسته آنها از یکدیگر، احتمال سرنوشتی خطرناک برای هر دو رقم خواهد زد.

اظهارات صوفی در حالی است که عبدالواحد موسوی لاری به تازگی گفته بود: قاعدتا اصلاح‌طلبان و رئیس جمهوری با هم مرتبط هستند و از همدیگر جدا نمی‌شوند؛ حتی اگر انتقادی هم داشته باشند به صورت دوستانه مطرح می‌کنند.[2]

وبلاگ مشرق، از ماه‌های پیش از انتخابات درباره فرایند جدایی اصلاح‌طلبان از روحانی و انکار شدن حمایت‌های تمام‌قد اصلاح‌طلبان از گفتمان رئیس‌جمهور، تحلیل‌های مفصلی را به مخاطبان محترم ارائه کرده است.[3] – [4]

***

امان‌نامه جریان خاص برای رحمانی‌فضلی به شرط «ارائه تضمین»

محمد کیانوش‌راد، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز و در اشاره به معرفی «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» به عنوان وزیر کشور دولت دوازدهم از سوی رئیس‌جمهور روحانی نوشت: به‌رغم هجمه‌های فعلی علیه رحمانی فضلی، معرفی مجدد ایشان برای وزارت کشور، در صورتی که در بدنه میانی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تغییرات موثری در جهت تجلی رأی مردم مشاهده شود، می‌تواند قابل قبول باشد.

او افزوده است:

«در صورت معرفی مجدد وزیر کشور فعلی، ارائه تضمین‌های لازم جهت اصلاح برخی از جایگاه‌های سیاسی ضروری است. وزارت کشور یک وزارتخانه سیاسی است و بدون تردید مجموعه فرمانداران و استانداران با حفظ رویه اعتدالی می‌توانند در جهت کمک به دکتر روحانی گام‌های موثرتری بردارند.»[5]

*از صحبت‌های کیانوش‌راد مشخص نمی‌شود که رحمانی‌فضلی باید تضمین اشاره شده را به چه کسی بدهد اما با توجه به اماره‌های موجود می‌توان نتیجه گرفت که اصلاح‌طلبان نسبت به این تضمین احساس نیاز شدیدی می‌کنند.

از طرفی مبرهن است که درخواست ارائه تضمین توسط سیاسی‌ترین مقام وزارتی دولت، ایجاد کننده شائبه‌ها و فرضیات مختلفی از جمله احتمال خدشه در سلامت دو انتخابات پیش رو به نفع یک جریان سیاسی خاص و یا زمینه‌سازی برای رخدادهای شاذ سیاسی در آینده است.

مقوله‌ای که تخلفات گسترده صورت گرفته در انتخابات اخیر بر عمق نگرانی‌ها درباره آن می‌افزاید.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی طی 4 سال گذشته و بویژه در چند هفته اخیر در آماج حملات مختلف اصلاح‌طلبان قرار داشته است و مشخص نیست که شخص او درباره فرجام این بازی خطرناک چه نظری دارد؟!

وزارت کشور چندی قبل نسبت به انتقادات تند یکی از اصلاح‌طلبان از وزیر کشور، بیانیه صادر کرده است.

***

کرباسچی «قالیباف» را رها نمی‌کند...

ایسنا گزارش داد: غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی به تازگی در نشستی رسانه‌ای که در محل دفتر حزب برگزار شد، در اشاره به محمدباقر قالیباف گفته است:

«شهردار تهران در 12 سال گذشته زیر نظر شورای شهر کار نمی‌کرد، اگر شهرداری نقد می‌شود صد برابر آن باید شورای شهر را نقد کرد. امیدواریم شورای پنجم روسفید بیرون بیاید.»[6]

*شورای شهر تهران طی 12 سال گذشته در مقاطعی حتی رئیس اصلاح‌طلب(احمد مسجدجامعی) هم داشته است و هیچ محدودیت رسانه‌ای هم برای اعضای اصلاح‌طلب و اصولگرای شورای شهر و برای رسانه‌های کشور در پرداختن به اخبار شورا و شهرداری وجود نداشته است.

با این اوصاف نمی‌دانیم کشف تازه آقای کرباسچی مبنی بر اینکه قالیباف زیر نظر شورای شهر کار نمی‌کرده! بر چه مبنایی طرح می‌شود؟ چرا شاهد زنده و مستندی برای آن وجود ندارد و چرا احمد مسجدجامعی، رئیس سابق شورای شهر تهران درباره آن سخن مدللی نمی‌گوید؟

از طرفی مشخص نیست مردم تهران با لمس و رؤیت خدماتی همچون تکمیل متروی تهران، احداث تونل‌های شهری،  احداث پل طبیعت،‌ احداث پل طبقاتی صدر، تکمیل برج میلاد، ایجاد خطوط BRT و رساندن سرانه فضای سبز تهران به 17 مترمربع برای هر شهروند طی 12 سال گذشته، ساخت بزرگترین فضای فرهنگی و کتابخوانی جهان (باغ کتاب)، بزرگترین باغ پرندگان منطقه، بوستان‌های متعدد، ساخت پردیس‌های سینمایی، تکمیل شبکه بزرگراهی شمال به جنوب و شرق به غرب و ...؛ چه قضاوتی درباره اظهارات کرباسچی داشته باشند؟!

کرباسچی که طی چند ماه اخیر با عزیز خواندن فتنه‌گران، درخواست 2 میلیارد تومانی از یک عضو شورای شهر فعلی برای حضور در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و انتقاد از مدافعان حرم، سبب‌ساز حاشیه‌های فراوانی برای جریان سیاسی خاص شده است، پیش از این هم در اظهاراتی پیرامون قالیباف به روزنامه شرق اینطور گفته بود که «قالیباف کم‌کاری کرده است.»[7]

قبل از کرباسچی هم عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات طی اظهاراتی عنوان کرده بود که قالیباف در انتخابات 96 در اخلاق نمره نیاورد و بیشترین خسارت را از بین 6 نامزد دید![8]

و اما علت اصلی تخریب‌های پساانتخاباتی قالیباف توسط اصلاح‌طلبان به این برمی‌گردد که وی توانسته کارنامه موفقی را در شهرداری تهران ارائه کند.

کارنامه موفقی که اصلاح‌طلبان به روشنی می‌دانند برای تکرار آن راهی سخت و ای بسا غیر ممکن را در پیش رو دارند و از همین رو با فرمول «حمله به رقیب» سعی در ملکوک کردن کارنامه مدیریتی قالیباف در شهرداری تهران دارند تا به این وسیله تمامی اقدامات شهردار بعدی که یقینا اصلاح‌طلب خواهد بود، توجیه‌پذیر جلوه کند.

عدم واکنش سیاسی و رسانه‌ای مناسب شخص آقای قالیباف به این مسئله و سکوت جریانات ارزشی نسبت به کارنامه 12 ساله اصولگرایان در شهرداری و شورای شهر پایتخت، بخش مهمتر این مسئله است که جریانات رقیب برای پیشبرد پروژه‌های خود بر روی آن حساب باز کرده‌اند.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/193872

2_ mshrgh.ir/759125

3_ mshrgh.ir/721901

4_ mshrgh.ir/738582

5_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/193761

6_ http://www.isna.ir/news/96051610076

7_ mshrgh.ir/738073

8_ mshrgh.ir/738073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    33 25
    جریانی که سال 88 میگفت تقلب شده , حالا میگه ما هیچ وابستگی به روحانی نداریم !
  • سید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    21 17
    عثلاه تلبان طحوع عاور
  • سید IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    21 24
    عثلاه تلبان طحوع عاور
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    32 14
    حالا که وقت پذیرش مسئولیت در قبال شکست برجام فرا رسیده می گویند ما هیچ وابستگی به دولت روحانی نداریم.
  • علی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    25 19
    اگه اصلاحات جریان قدرتمندی است چرا کاندیداشون رو مجبور به کناره گیری کردند؟!
  • والی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    14 14
    شما همه سر وته یک کرباسچی هستید ، شما اصلاحطلب نیستید ساختار شکنید ، اصلاحات و اعتدال در دل قانون اساسی و اسلام است چون واژه اصلاحات جذاب است سو استفاده میکنید.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    19 12
    مردک کلاه بردار یادش رفته
  • محمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    28 32
    آقای قالیباف لطفا" جواب این افراد رو ندهید چون الکی بزرگ میشن بگذارید هرچی از این تعابیر شهرسوخته و یا آوار برداری تهران میخوان صبحت کنن ، مردم خودشون آگاه هستند و خدمات شما در تهران را لمس میکنند و قابل انکار هم نیست ، اینا ترسشون از کم کاری خودشون که میدونن عمرا" به گرد پای شما هم نمیرسن و متاسفانه این جوری که معلومه فکر سهم خواهی و جبران میلیاردهای داده شده هستند نه کار در شهر تهران
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
      16 54
      پوست خربزه زیر پای قالیباف نذار. باید حرف بزنه و منطقی جواب اینا رو بده.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    20 14
    قالیباف کم کاری کرده آقای کرباسچی؟ تو خودت چه کار کردی؟ درباره فساد مالی خودت در شهرداری چی داری بگی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس