پس از داستان استعفای رئیس سابق سازمان هواپیمایی به علت سانحه سقوط ایران۱۴۰ در راستای به حاشیه بردن استیضاح و استعفای وزیر راه، این‌بار نوبت قربانی کردن مدیرعامل راه‌آهن بود.

به گزارش مشرق، بخش حمل و نقل عمومی در دوران ‌‌مدیریت عباس آخوندی به عنوان‌ رأس هرم مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، شاهد وقوع دو سانحه بزرگ بود که هر کدام از آنها به نوعی هموطنان را داغدار کرد.

در حادثه بزرگ اول، ساعت 9:20 ‌روز یکشنبه 19 مردادماه 1393 بود که یک فروند هواپیمای ایران 140 به شماره ثبت EP-GPA متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان، دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد تهران، یک موتور خود را از دست داد و با وجود تلاش خلبان برای بازگشت به فرودگاه، هواپیما پس از برخورد به کابل‌های برق، دچار سانحه شد ‌و در جاده مخصوص کرج سقوط کرد.

در این حادثه دُم هواپیما به علت ضربه از قسمت انتهایی هواپیما جدا شده و در محل جاده مخصوص کرج افتاد‌ و سر هواپیما هم در خاک فرو رفت‌ و دیگر قطعات به محیط اطراف پرتاب شد؛ لحظاتی کوتاه پس از زمین خوردن این هواپیما در حوالی دیوار فرودگاه مهرآباد، بال‌های هواپیما به دلیل‌ پربودن ظرفیت مخزن سوخت منفجر شد؛ در این حادثه چند تن از مسافران موفق شدند از شکاف‌ ایجاد شده هنگام برخورد هواپیما با زمین و قبل از انفجار،‌ از هواپیما خارج شوند، اما متأسفانه لحظاتی کوتاه پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار مهیب رخ داد و بقیه مسافران و کرو (خدمه) پروازی (در مجموع 40 نفر) در این حادثه جان باختند.

این هواپیما قرار بود 48 سرنشین خود (40 مسافر و 8 کرو پروازی) را از تهران به طبس منتقل کند، ‌اما به دلیل‌ از دست رفتن موتور، ‌در 4 مایلی فرودگاه و در جاده مخصوص کرج سقوط کرد و حادثه آفرید‌.

در این پرواز 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دو سال و 3 کودک زیر 12 سال حضور داشتند؛ تعداد 8 نفر از این سانحه جان سالم به در بردند و متأسفانه بقیه مسافران جان باختند؛ کرو پروازی این هواپیما شامل دو نفر خلبان به نام‌های «معلم خلبان ایزدپناهی» و «کمک خلبان برقعی»‌، دو نفر مهماندار، دو مهندس پرواز و دو نفر از گارد (امنیت) پرواز بودند.

پس از وقوع این سانحه بود که موضوع استیضاح آخوندی‌ مطرح شد، اما آخوندی که ‌مایل نبود صندلی خود را در طبقه 15 وزارت راه و شهرسازی از دست بدهد، موفق شد با طرح استعفای معاون وقت خود و رئیس آن زمان‌ سازمان هواپیمایی کشوری، از موضوع استیضاح فاصله بگیرد.

به هر حال بروز این سانحه هوایی و قصور برخی متولیان در رخ دادن این اتفاق، پاشنه‌آشیل استیضاح وزیر راه و شهرسازی شده بود وآخوندی توانست با این تغییر در ریاست سازمان هواپیمایی، موضوع استیضاح خود را کمرنگ‌ و سپس بی‌رنگ کند و تلویحاً هم موفق شد.

در دومین سانحه بزرگ دوران مدیریت وزیر راه و شهرسازی، این بار 43 نفر از مسافران قطار در حادثه برخورد قطارهای مسافری جان باختند.

برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان و در ساعت 07:45 صبح روز پنجم آذرماه امسال، موجب جان باختن 43 نفر و مصدومیت 103 تن از مسافران شد؛ در این سانحه پنج تن از ماموران فنی راه آهن نیز جان باختند.

دو قطار مسافر‌ی سمنان - مشهد متعلق به شرکت ریل ترابر سبا و‌ ‌تبریز-مشهد متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در ایستگاه هفت‌خوان در ناحیه راه‌آهن شمال شرق کشور بین دامغان و سمنان با یکدیگر برخورد می‌کنند که‌ این حادثه به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران انجامید؛ در این حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد در ایستگاه هفت خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار ‌سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد می‌کند.

‌در این حادثه لکوموتیو‌ قطار ‌سمنان‌-مشهد و تعدادی از واگن‌های دو قطار‌ دچار حریق‌ شده و برخی از واگن‌‌ها از ریل خارج می‌شوند.

در این حادثه قطار مسیر تبریز - مشهد ابتدا به دلیل یخ‌زدگی در سیستم ترمز حدود 6 کیلومتر پس از ایستگاه هفت‌خوان در راه‌آهن شمال شرق در ساعت 6:22 دقیقه صبح متوقف می‌شود، یک ساعت بعد قطار سمنان - مشهد وارد ایستگاه می‌شود که چراغ قرمز سیستم در واقع سرعت قطار مذکور را می‌گیرد.

‌پس از توقف قطار سمنان - مشهد لکوموتیوران با مسئول CTC تماس می‌گیرد که چراغ عبور، قرمز است اما این مسئول که به تازگی شیفت وی عوض شده بود با نگاهی به سیستم، به لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد اعلام می‌کند که مسیر مقابل وی باز است و حرکت کند.

بنا به گفته مسئولان راه‌آهن، مسئول CTC به لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد اعلام می‌کند که سیستم ATC را قطع کند و قطار را به صورت دستی هدایت کند و بدین ترتیب قطار سمنان - مشهد چون در مسیر هم شیب وجود داشته است 4 دقیقه بعد به قطار تبریز - مشهد می‌رسد و 6 ثانیه هم زودتر ترمز اضطراری می‌کند اما متأسفانه حادثه رخ می‌دهد.

پس از وقوع این سانحه بزرگ ریلی، دوباره موضوع استیضاح آخوندی و حتی استعفای وی مطرح شد، به هر حال خطای انسانی از سوی پرسنل تحت امر وی رخ داده بود ضمن آنکه وجود نقص در سیستم کنترل اتوماتیک قطار که سال 93 با حضور وی افتتاح شد، محرز بود، به هر حال این سیستم هوشمند، باید خطای انسانی را حذف می‌کرد و این یکی از مزایای آن عنوان شده بود.

اما آخوندی اینبار هم برای مقابله با موضوع استیضاح و استعفای خود، دست به قربانی کردن معاونان خود زد تا همان میز طبقه 15 ساختمان شهید دادمان، کماکان حفظ بماند.

صبح دیروز جلسه‌ای ابتدا در وزارت راه و شهرسازی و سپس در ساختمان ریاست جمهوری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و همه به این اجماع رسیدند در راستای کاهش فشار‌های نظام و مردم درباره این سانحه، پورسیدآقایی ‌‌برای ماندن آخوندی ‌استعفا دهد‌؛ این استعفا دو مزیت برای دولت داشت، اول آنکه‌ با استعفای پورسیدآقایی ‌فشار‌ها به وزارت راه و شهرسازی کمتر می‌شود، فشار مجلس هم برای استیضاح کاهش می‌یابد ضمن آنکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و دولت می‌تواند از این استعفا، ‌استفاده مناسب ‌تبلیغاتی برای خود داشته باشد.

به هر حال همان‌طور که انتظار می‌رفت محسن پورسیدآقایی به عنوان مدیرعامل راه‌آهن دیشب دراخبار شبکه سراسری از سمت خود استعفا داد (داده شد) تا بدین ترتیب موضوع استیضاح و استعفای وزیر راه و شهرسازی کمرنگ شود، آخوندی هم بلافاصله استعفای وی را پذیرفت.

شاید بتوان گفت یکی از بهترین معاونان آخوندی که به حق در سمت خود منصوب شده بود، همین مدیرعامل مستعفی راه‌آهن بود اما ظاهراً اولویت آخوندی حفظ سمت فعلی خود است تا دوباره با این استعفا، بتواند بخشی از فشار حاکم بر ریاست خود را کاهش دهد و بدین ترتیب تلاش کرد بار دیگر با استعفای یکی دیگر از معاونان خود پس از بروز سانحه، موضوع استیضاح و استعفای خود را به حاشیه ببرد.

امید است نمایندگان مجلس هوشیار باشند و اجازه ندهند وزیر راه و شهرسازی با پاک کردن صورت مسأله، به دنبال پاسخ ندادن به سؤالات آنها باشد.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    کارمند اشتباه کرده چه ربطی به بالاتری دارد؟
  • مجید ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    استعفا وبازخواست خوب است اگر برای تبلیغات واهداف سیاسی نباشد ازنمایندگانی که طرح استیضاح وزیر را آمده کرده اند سئوال دارم چرا درمورد تصادفات جاد ه ای که روزانه صدها نفر بخاطر بی کیفیتی خودروهای تولید داخل میمیرند کسی رااستیضاح نمی کنند چون مرگ خاموش است وجنبه رسانه ای وتبلیغاتی ندارد ویا اینکه خودروسازان دارای نفوذ هستند
  • محمد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    ربطش اینجاس که اگه وزیر برای خدمت خواب راحت نداشته باشه وکوتاهی نکنه همیشه بازرس میفرسته اون سیستم ها ی حساس را در چنین مسیر پر ترددی چک کنن.اگه کارمند بخاطر نظارت از بالا همیشه تحت کنترل باشه این اتفاقات نمیفته ژاپن قطارهئی با سرعت 600 کیلومتر داره اگه چنین مسئولینی داشته باشن که فاجعه میشه
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    چطور وقتی بعضی مال مردم رو میخورن همه میگن اعدام اما یکی اینجوری باجان مردم داره بازی میکنه با یک استعفا سرشو هم بیارن خدایی اش جان مردم کشکه والا وزیر باید استیضاح و بعد محاکمه شود ببینیم نمایندگان باغیرتمان چه میکنن
  • محمد ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    بدیهی است وقتی یک قطار بدون نقص فنی در نزدیکی ایستگاه با سرعتی که برای ایجاد فاجعه مناسب است به قطار جلویی می کوبد خطای عامل انسانی نقش اصلی را دارد. قطعا آقای آخوندی با سابقه درخشانی که در تامین انواع مسکن غیر مهر برای نیازمندان دارند و با اعمال مدیریت کارآمد در تکمیل همه پروژههای روی دست مانده حمل و نقل عمومی و خرید فوری بیش از 100 هواپیمای فوق مدرن برای کشور و بسیاری دلایل دیگر شایسته نوازش می باشند نه استیضاح.
  • حمید ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    خدا رو شکر دوره احمدی نژاد رو یادمونه که چقدر وزیر راه و معاوناش به خاطر اتفاقای مشابهش استعفا دادن
  • حسین ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    خاک بر سرشون فقط فکر انتخاباتن انشالله در سال 96 ملت ایران جواب دندان شکنی به این دنیاپرست های تدبیر و امید بدن
  • بهرام ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    در ژاپن بیست دقیقه برق قطع می شود، بالاترین مقام دستاندرکار بیست دقیقه در مقابل مردم تعظیم می کند !!! اونوقت آقایون پز دادند سیستم هوشمند برای قطار راه انداختند!!! بعد این فاجعه رخ میده!!! بعد چی؟ هیچی
  • حمید ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    مشرق جان انگار خوشت نیومد استعفای وزیر احمدی نژاد و معاوناش تو اتفاقای مشابه رو بهت یادآوری کردم
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    خیلی ربط داردلازم نکرده شما کاسه داغ تر از اش شوید وزیر باید اگر جان مردم براش مهم بود خودش استعفا می داد نه این که دیگران قربانی کند این پست ها اننقدر مزه به دهانشان داده که اگر تمام مردم ایران هم بمیرندبرایشان مهم نیست واین پست های گنده رابه راحتی رهانمی کنند
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    پست ومیز خیلی شیرین و چسب داره در ضمن کارمند اشتباه کنه مدیر بالاسریش حتما تو اموزش کم کاری داشته مگر شرایط خاص
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    تازه آن کارمند نه یک «رگ آذری» دارد و نه هیچ رگ ولنجکی!
  • عبدالرضا از لاهیجان ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    جالبه بدانید که بعد از تصادف دو قطار یکی از مسئولین بی کفایت در تلویزیون گفته که خوشبختانه به ریل آسیبی وارد نشده !!!!!! یعنی جان انسان در مقابل آهن پاره ( ریل ) پشیزی ارزشی نداره و حال اگر یکی از عزیزان مسئولین در این قطار بودند و جان خود را از دست میدادند آیا موضعگیری آنها همین بود .
  • ناشناس ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    در دولت قبل حادثه قطار نداشتیم و مقصر سقوط هواپیمای توپولوف هم دولت اصلاحات بود که این هواپیما را به ناوگان هوایی کشور تحمیل کرده بود.
  • کامران ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    آخوندی استعفاء استعفاء .
  • ناشناس ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    آخی آخوندی چه قدر مظلوم تشریف دارد پرای چه استفاء دهد مگر چه کار کرده خوب اتقاقی هم افتاده. دوست ندارد از صندلی ریاست دست بکشد حالا هی بگوید استفاء خخخخ
  • محمد ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    کشور ما باید به خاطر حرف چند تا خبرنگار و نماینده بهترین افرادش رو به چالش بکشه همیشه؟؟!!! نماینده های ملت اگه ملت رو دوست دارن چرا نمیرن بازرسی از سازمانها قبل از این اتفاق ها؟ وقتی یه اتفاق میوفته فقط صداشون در میاد. پایین ترین رده اشتباه کرده شما میرید به دنبال استیضاح وزیر؟
  • محمد ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    مسول بالا دستی قطعا مقصر هست ولی ما وقتی نمیخوایم یه مشکل تو کشور ریشه ای حل شه میایم وزیر رو استیضاح میکنیم. تا هم یه کار بزرگ کرده باشیم هم گناه عدم نظارت بر سازمان های دولتی که وظیفه نمایندگان هست از دوششون برداشته شه.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    ذخایر عظیم انقلاب هستند، کاری بهشون نداشته باشین!!!! خخخخ
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    خخخخخ دروغ بودن ادعای مشرق ببین تا دیروز که میگفتین همه بد هستند حالا میگه این معاون خوب بوده
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    فقط برکناری وزیر بی کفایت .
  • مهدی ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    برا همین هم معاونای وزیر استعفا دادن دیگه!!!!!!! دانشمند!
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اخه بیچاره سوانح رانندگی هم که وزیرش همین اخوندیه این بی لیاقت باید عزل بشه
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    استیضاح
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اصلاحات مرگ اوردند برای ملتمان هیچ وقت به فکر ملتمان نبودن اصلاح طلبان فاسد
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    حمید با همین اخوندی و دولت روحانی محشور بشی الهی امین
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    دلیلش همراهی نکردن مردم است در این فاجعه که نقش وزیر و آن سیستم پراشکالش روشن است باز هم عده ای دارند از وزیر دفاع میکنند و میگویند کارمند اشتباه کرده فکر کن با این مردم چطور ممکن است برای تصادفات جاده ای وزیر را استیضاح کرد؟
  • مهدی ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    آخوندی اگه برکنار شدی،مدیر عاملیه باشگاه استقلال رو بهت پیشنهاد می کنم!ههه آخر فصل تیم سقوط می کنه دسته یک! 6تایی ها
  • عادل ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    0 0
    مسکن مهر رو میگه مزخرف پس مسکن اجتماعی شما چی شد ؟شرف و انسانیت رو با پول بیمه مقایسه میکنه و میگه بحمد الله ریلها سالمند . فقط میتونم بگم با این تدبیر ها هر امیدی بود در دل مردم را در نطفه خفه کردین . خدا هرچه زود تر خرداد 96 را برسان . آممممممممممممین
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    ناشناس۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ چطور اگه کارمندان رده پایین با تلاش و کوشش افتخاری برای وزارتخونه وزیر مربوطه اون افتخار رو به نام خودش ثبت می کنه و در سمتش ابقا میشه اما وقتی برعکس شد ربطی نداره؟ حتی اگه این هم نباشه اگر ذره ای وجدان داشته باشه عطای این سمت را که به جزغاله شدن صد نفر انسان انجامیده به لقایش ترجیح می دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس