کد خبر 657937
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

رئیس جمهور ترکیه پس از نزدیک به 10 سال با یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی مصاحبه کرد و درباره مسائل مختلفی از جمله اشغالگری در فلسطین، پیروزی «ترامپ» در ریاست جمهوری آمریکا و همچنین آزادی بیان در ترکیه صحبت کرد.

 به گزارش مشرق، 6 سال پس از قطع روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی درپی حمله نظامیان اشغالگر به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای «غزه»، و ۱۰ سال پس از آخرین مصاحبه با یک رسانه اسراییلی، روز دوشنبه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه - درپی عادی‌سازی مناسبات سیاسی با این رژیم در تابستان امسال - اولین مصاحبه خود با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی را انجام داد.

اردوغان در این مصاحبه جنجالی - با «ایلانا دایان» مجری شبکه 2 - که حتی در بخش‌هایی از آن نیز خشمگین می‌شد درباره مسائل مختلفی از جمله روابط با رژیم صهیونیستی و یورش به کشتی «ماوی مرمره» در سال 2010، ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکاو سرکوب آزادی بیان در ترکیه صحبت کرد.

رئیس جمهور ترکیه با رد ادعای ایلانا دایان که گفت تصاویر ضبط شده نشان می‌دهد به نظامیان اسرائیلی حمله شده، گفت: «ما تمام مدارک را داریم. درست صحبت کن. اینکه شما ژورنالیست هستید باعث نمی‌شود درست صحبت نکنید...غیرممکن است که بتوانیم باور کنیم، نظامیان اسرائیلی که به زور وارد کشتی ماوی مرمره شدند، تلاش کردند از خونریزی اجتناب کنند...متاسفانه 10 نفر از برادران ما شهید شدند.»

وی بدون عقب نشینی از صحبت‌هایش در سال 2014 که تهاجم رژیم اسرائیل علیه غزه را به اقدامات وحشیانه «هیتلر» تشبیه کرده بود، دوباره جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان را محکوم کرد.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: «من با کاری که هیتلر انجام داد موافق نیستم اما با آنچه که اسرائیل در غزه انجام داد نیز مخالفم. به هیچ طریقی نمی‌توان این دو را مقایسه کرده و گفت کدام وحشیانه‌تر است. از شوکی که مقایسه یهودیان با هیتلر در آنها ایجاد کرده کاملا آگاهم ولی آیا جامعه یهود از آنچه که در غزه رخ داد، خبر دارد؟ هزاران نفر در غزه و فلسطین بمباران شدند.»

این مصاحبه که قرار بود نمادی برای گرمی بیشتر روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی باشد، در برخی نقاط به تنش کشیده شد بطوریکه اردوغان با لحنی تند به مجری هشدار داد که درست صحبت کند و اینکه نمی‌تواند او را با مانور به گوشه‌ای رانده و تحت فشار قرار دهد.

در حالی که ایلانا دایان قصد داشت جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را یک گروه تروریستی معرفی کند اما رئیس جمهور ترکیه با رد این مسئله تاکید کرد حماس یک حزب مشروع سیاسی و جنبش مستضعفین است که از دل ملی‌گرایی متولد شده و باید بخشی از هرگونه توافق صلح در آینده باشد.

وی با بی‌فایده خواندن ریاست «محمود عباس» بر تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستار برگزاری انتخابات شده و مسئولیت شکست خوردن مذاکرات صلح فلسطین-اسرائیل را به گردن رژیم صهیونیستی انداخت. همچنین برای میانجی‌گری مذاکرات ابراز علاقه کرد اما گفت رژیم اسرائیل با چنین مسئله‌ای مخالف است.

رئیس جمهور ترکیه ضمن شرم‌آور و توهین‌آمیز خواندن طرح پیشنهادی «قانون اذان» در پارلمان رژیم صهیونیستی که پخش اذان از بلندگوهای مساجد در اراضی اشغالی را ممنوع می‌کند، اظهار داشت اسرائیل تقدس قدس را زیرپا گذاشته و می‌خواهد وضعیت فعلی مسجدالاقصی را تغییر دهد.

اردوغان با ادعای اینکه ترکیه و رژیم صهیونیستی به حصول توافقی برای رفع محاصره نوار غزه نزدیک شده‌اند، افزود که چنین اقدامی عادی‌سازی روابط را تسریع می‌کند. او در پاسخ به اینکه آیا حماس از این رفع حصر برای واردات سلاح استفاده می‌کند گفت این اسرائیل است که علیه غزه از سلاح استفاده می‌کند و این حماس نیست که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

وی درباره پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: «گمان نمی‌کنم او چنین رویکرد منفی را علیه مسلمانان اتخاذ کند. از نتیجه انتخابات متعجب نشدم. هر کشوری به رهبر قدرتمندی برای پیشرفت نیاز دارد و بدون آن سقوط خواهد کرد.»

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوال دایان که گفت خبرنگاران زیادی در کشور شما بازداشت و رسانه‌های متعددی توقیف شدند، آیا این آزادی است؟ تاکید کرد: «آزادی رسانه‌ها و بیان جایی تمام می‌شود که حدود من شروع شود.

اظهارات اردوغان در حالی است که رژیم صهیونیستی و ترکیه اواسط تابستان سال جاری توافقنامه‌ای برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک امضا کرده و هفته گذشته نیز پس از 6 سال به تبادل سفیر پرداختند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تبریز ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    واقعا اردوغان قابل پیش بینی نیست در حالی که با اسرائیل روابط برقرار شده ولی باز سر حرفش ایستاده وپشت فلسطینیان را خالی نکرده احسنت
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    واقعا اردوغان كثيف ترين موجود روي زمين است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس