با وجود امکان دریافت سامانه‌های اپتیکی از اروپا و آمریکا، نیروهای عراقی حتی بر روی سلاح‌های آمریکایی خود نیز اپتیک‌هایی را نصب می‌کنند که به نظر می‌رسد ایرانی هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، شناسایی نیروهای دشمن پیش از آنکه بتواند شما را پیدا کند، یکی از نکات بسیار قدیمی و در عین حال بسیار حیاتی در جنگها بوده است چراکه در هر درگیری، طرفی که بتواند دشمن را سریع تر و دقیق تر شناسایی کند شانس بسیار بیشتری برای موفقیت و نابود کردن طرف مقابل در اختیار دارد.

طبیعی است در هنگام شب یا بروز طوفان، مه و یا وجود گرد و خاک، این توان کاهش پیدا کرده و البته نبرد بسیار سختر می شود. دوربین ها نیز که برای کمک به این اصل مهم، وارد نبردها شدند، تا به امروز تحولات زیادی را پشت سر گذاشته اند و امروزه دوربین های حرارتی و سامانه های دید در شب زیادی وجود دارند که می توانند در شرایط نا مساعد محیطی، به کمک سربازان بروند.

صنایع و شرکت های فعال در عرصه دفاعی کشورمان، طی سالهای اخیر تلاش زیادی را برای ایجاد این مزیت ویژه برای رزمندگان کشورمان انجام داده اند که نمونه های مختلفی از آن در نمایشگاهها و اخبار مربوط به این دستاوردها منعکس و منتشر شده است اما آنچه در ماههای اخیر، این موضوع را متمایز کرده است، استفاده رزمندگان کشور عراق که در نبرد شبانه روزی با داعش و سایر گروهک های تروریستی هستند، از سامانه هایی است که پیش از این در دست یگانهای مسلح کشورمان دیده شده بود.

اگرچه اخبار یا اسناد مطمئنی از واگذاری این سامانه های مدرن و مهم به ارتش و سایر یگانهای رزمی عراقی توسط کشورمان وجود ندارد، اما با توجه به درخواست های متعدد مسئولان سیاسی و نظامی این کشور از نیروهای مسلح کشورمان و نیز خطراتی که حضور داعش در عراق برای مرزهای جغرافیایی ایران و اماکن مذهبی مهم برای مردم کشورمان در این کشور همسایه دارد، تجهیز این کشور اهمیت ویژه ای برای جمهوری اسلامی دارد.

یکی از موضوعاتی که اخیرا تصاویر آن منتشر شده، استفاده از سامانه های اپتیک شبیه به تولیدات ایرانی توسط رزمندگان عراقی است که توانسته توانمندی مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد.

روشن کردن شب‌های سرزمین علی بابا با دوربین‌های ایرانی

از تابستان دو سال پیش، کشور عراق درگیر نبردی سنگین با گروه تروریستی داعش است. این گروهک در ابتدا موفق شد با یک حمله سنگین ارتش عراق را غافلگیر کرده و به عمق این کشور نفوذ کرد. از همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد کمک های نظامی خود را در اختیار عراق قرار می دهد و در کنار مشورت مستشاران ایرانی، کم کم نیروهای ارتش و مردمی این کشور توانستند داعش را به عقب برانند و امروز نیز ارتش عراق در آستانه پایان دادن به حضور این گروه تروریستی در عراق است.

اما تصاویر بسیار جالبی در این مدت در فضای مجازی منتشر شده است که نشانگر کیفیت بالا و اطمینان پذیری محصولات احتمالا ایرانی در شرایط سخت و خشن جغرافیایی عراق است. باید توجه داشت که سرزمین عراق یک گستره جغرافیایی به شمار می آید که بخش زیادی از آن را مناطق کویری با آب و هوایی گرم و خشک پوشانده و فشاری مضاعف را بر روی تجهیزات وارد می کند.

یکی از تصاویر جالب منتشر شده از این کشور، یک تک تیرانداز عراقی را مسلح به تفنگ آمریکایی ام 24 نشان می دهد. این تفنگ آمریکایی در حقیقت مدل نظامی تفنگ شکاری ام 700 ساخت شرکت رمینگتون است و سالهاست که در ارتش آمریکا در حال خدمت است.
 
اپتیک ایرانی 
اسلحه تک تیرانداز ام 24 در عراق مجهز به دوربین ایرانی RU60G  

دوربین نصب شده روی این اسلحه غربی، مدلی بسیار شبیه به " RU60G " یعنی یک دوربین حرارتی یا در اصطلاح "Thermal" است که به راحتی بر روی انواع سلاح ها نصب می شود. " RU60 G " می تواند در دمای بین 20- تا 50 درجه سانتی گراد به مدت 4 ساعت عملیات کند. این دوربین دارای لنز 60 میلی متر بوده و وضوح تصاویر آن 384 در 288 پیکسل است.
 
اپتیک ایرانی
 سرباز عراقی مسلح به ام 4 مجهز به دوربین RU60G 

البته با توجه به ابعاد مناسب این دوربین می توان آن را نه فقط بر روی سلاح های تک تیرانداز و بلکه بر روی سلاح های هجومی نیز نصب کرده و توانایی های نیروهای خودی را افزایش داد. تصویر دیگری از یک نیروی عراقی مجهز به سلاح ام 4 آمریکا که دوربین ایرانی RU60G بر روی آن نصب شده نیز منتشر شده است. تصویر دیگری نیز از یک رزمنده عراقی مجهز به سلاحی شبیه به اسلحه ایرانی صیاد و دوربین مورد نظر منتشر شده است.
اپتیک ایرانی 
تفنگ ایرانی صیاد مجهز به دوربین RU60G در عراق
  
تصویر بعدی مربوط به سلاح آمریکایی ام 16 آ 2 در دست نیروهای عراقی است که به دوربینی بسیار شبیه به دوربین ایرانی RU120G مجهز شده است. این مدل از دوربین حرارتی را می توان یک مدل نیرومند تر از مدل RU60G به حساب آورد. این دوربین حرارتی به مانند مدل قبلی توان نصب سریع بر روی انواع سلاح ها را دارد، توان زوم 2 برابری را داشته و وضوح تصاویر در آن 640 در 512 پیکسل است.
 
اپتیک ایرانی 
ام 16 آ2 سرباز عراقی مجهز به RU120G  

این دوربین با باطری تغذیه شده و توان عملیات تا 5 ساعت در هوای منفی 30 الی مثبت 60 درجه سانتی گراد را دارد. وزن این دوربین نیز 1.4 کیلوگرم است.

اما سامانه اپتیک دیگر که در نبردهای ضد داعش دیده می شود، دوربین فرماندهی است که شباهت زیادی به مدل RU100L ساخت ایران دارد. این وسیله نیز توانایی های بسیار مناسبی را در یک وسیله کوچک و سبک در کنار هم جمع کرده است.

این دوربین فرماندهی توانایی دید حرارتی به همراه مسافت سنج لیزری را داشته و تنها 3 کیلو و 300 گرم وزن دارد. این دوربین توانایی اندازه گیری اختلاف دو هدف در سمت و ارتفاع را داشته و در عین حال توان مشخص کردن سرعت اهداف متحرک را نیز دارد. این دوربین از باطری استفاده کرده و می تواند برای 4 ساعت در دمای منفی 30 الی مثبت 60 درجه سانتی گراد فعالیت کند.
 
اپتیک ایرانی
دوربین RU100L در عراق  

نکته جالب و قابل توجه اینجاست که با وجود امکان دریافت سامانه های اپتیکی از اروپا و آمریکا، نیروهای عراقی حتی بر روی سلاح های آمریکایی خود نیز اپتیک هایی را نصب می کنند که به نظر می رسد ایرانی هستند و قطعا در صورتی که این سامانه ها توانمندی و کیفیت بالایی نداشتند، استفاده از آن در ارتش عراق گسترش و تداوم نمی یافت.

حفاظت از کربلای معلی با اپتیک های ایرانی

البته کمک های فنی کشورمان برای تشخیص بهتر دوست و دشمن در عراق، به سامانه های نصب شده روی سلاح ها محدود نشده و در شهریور ماه 1395 خبر از تحویل یک سامانه جدید اپتیکال ایرانی به عراق منتشر شد. این سامانه با نام سداد 201  با هدف افزایش قدرت کشف تهدیدات تروریستی نیروهای مدافع شهر مقدس کربلا به رزمندگان لشگر حضرت علی اکبر (ع) وابسته به عتبه مقدس امام حسین (ع) تحویل و بلافاصله بکار گرفته شده است.
 
نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس 

سداد 201 نیز یک سامانه نظارت الکترواپتیکی برد بلند بوده که برای دیده‌ بانی خودکار مرزهای زمینی، دریایی و ساحلی در تمام شرایط آب و هوایی طراحی و ساخته شده است. این سامانه به کمک بهره مندی از الگوریتم‌های پیشرفته از قابلیت تشخیص و ردیابی خودکار اهداف هوایی و عمل به عنوان سامانه کنترل آتش نیز برخوردار است. همچنین با استفاده از نرم افزار مخصوصی این سامانه می تواند با دقت بالا مسیر حرکت 3 بعدی اهداف را از اطلاعات تصویری آن استخراج کند.

به گفته منابع عراقی، حسگر دید مرئی آن یک دوربین CCD با قابلیت عملکرد در روز و شب بوده که فاصله کانونی لنز آن از 10 تا 1000 میلیمتر و زوم تا 100 برابر قابلیت تغییر داشته، میدان دید آن از 0.26 تا 26 درجه بوده و دوربین حرارتی به کار رفته در سداد201 نیز از نوع سرد شونده با قالب آرایه 256*320 است. این سامانه قابلیت دوران در دو محور افقی و عمودی با دقت 0.0036 درجه با نرخ دوران قابل توجه تا 200 درجه بر ثانیه، بازه دوران افقی 360 درجه و دوران عمودی 90 درجه به هر یک از دو سمت بالا و پائین را دارد که همین مشخصات عملکردی به ایفای نقش آن به عنوان یک سامانه کارامد در برابر اهداف هوایی کمک می کند.
 
نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس 

البته رسانه های کشور همسایه توضیح داده اند که گونه های دیگری از خانواده سامانه‌های مراقبت و شناسایی الکترواپتیکی هوشمند سداد مانند نمونه‌های استقراری سداد402 و 403 و نمونه متحرک خودرویی سداد404 نیز توسعه یافته است که قابلیت نظارت خودکار در محیط پیرامونی 360 درجه را دارند. نمونه سداد404 که به دوربین دید مرئی، حرارتی و مسافت یاب لیزری و یک دوربین هدفگیری دقیق «جویا» مجهز است بر روی یک دکل باز شونده به صورت تلسکوپی نصب شده که امکان زیرنظر داشتن مسافت های بیشتری را به آن می دهد.

تجارب دو ساله نبرد در عراق و البته بیش از آن در سوریه، علاوه بر آنکه دانش فرماندهان ایرانی را برای مقابله با حملات گسترده و تا دندان مسلح گروهک های تکفیری و صهیونیستی را نشان داده، قابل اتکا بودن سامانه های ایرانی – از شاهد 129 تا تجهیزات اپتیک- را نیز ثابت کرده است و اکنون این دستاوردهای دفاعی، در مهمترین و سخت ترین آوردگاه ممکن، خوش درخشیده اند تا در آینده، بیشتر از آنها ببینیم و بنویسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 29
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    فکر کنم تجهیزات رو در اختیار حشد الشعبی قرار می دهیم و نه ارتش عراق چون این مبارزین فلسفه ضداستعماری و تجاوز دارند حالا متجاوز چه آمریکا باشه چه ترکیه و چه ... بهشون تجهیزات نمی رسه این ها بعد موصل باید به سمت دیرالزور و درون سوریه گسیل شوند ، احتمال درگیری با ترکیه را دارند و از اماکن مقدس باید دفاع کنند . سازنده تجهیزاتیم چه قدر عالی و بدرد بخوره حالا فکر کنید مثلا جنگنده ساز و هلیکوپترساز هم بودیم .
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    5 1
    الحمد الله حشد الشعبی سرمایه بزرگی برای جهان اسلام است که روز به روز باید قوی تر شود
  • مهگانه ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    3 0
    مشرق عزیز بسیار ممنون . موجب بالندگی هموطنان است
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 3
    نوع کپی برداری : RU120G و RU60G هر دو از دوربین AN/PVS - 4 HTWS کپی شده. سداد 201 هم قابلیت حرارتی با افزودن اپتیک IR به همین دوربین پشت در مغازه ساخته شده.
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    9 3
    واقعا خنده داره یگان های ارتش هنوز داره از تجهیزات قدیمی قبل انقلاب استفاده میکنه اون موقع ما داریم یه کشور دیگه را تجهیز میکنیم
  • رسول ایران ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    باعث خوشحالیه..... امیدوارم که تو سیستم نظامیمون هم به همین غلظت استفاده بشه و محدود به نمایش تو نمایشگاه های مناسبتی نشه ....... راستی اگه ((((( مشتی بجمبیم )))) میتونیم از همین کشورای دوروبرمون مشتری های پر و پاقرصی واسه محصولات نظامیمون دست و پا کنیم ، علی الخصوص که با توجه به قیمت دلار ، تجهیزات ما تو قیمت تمام شده به نسبت ارزون تر درمیاد.....
  • مسعود ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 1
    منتظر نظرات منفی گرایانه دوستان همچنین منتظر مغز متفکر هستیم. بسم الله
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    احسنت به تلاشگران عرصه جهاد
  • معاون وزیر دفاع ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 1
    به خاطر عدم سفارش داخلی برای عراقی ها تولید انبوه شده!!..متاسفانه وضع به حدی خراب ست که خیلی از پروژه های داخلی از خارج پیشنهاد خرید دارن مثل پهپاد سیمرغ یا موشک سجیل و...ولی در داخل به خاطر وضع افتضاح بودجه ....!!
  • ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    این جنگ بهترین میدان واقعی هست برای آزمایش و اختراع و سنگ محک زدن نیروها و تجهیزات نظامی
  • یاسین ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    عالی بود
  • امیرحسین ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    2 0
    ایول
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    2 0
    دم همشون گرم
  • مهدی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    2 0
    چه عجب چیزی رو دیدیم تولید انبوه شده باشه
  • عطار دزفولی ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    کاش کمی ظریفتر بودند. ان شاالله که ترهبون به عدوالله و عدونا
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    3 0
    ای کاش تو مرز های خودمون و دست سربازان خودمونم میدیدیم این امکانات رو ولی تا بحال که مرزبانانمون با ساده و پیشپا افتاده ترین تجهیزات قدیم دیده شدن تا حالا تو تمام عکس ها و گزارشات
  • حسین ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    7 0
    ای کاش از این سامانه های اپتیکی که به کشورهای دوست و برادر میفرستید، به مرزبانان و سربازهای بی دفاع خودمون هم می دادید که بندگان خدا این همه پرپر نشن لب مرز. کاش... !
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 3
    همه اش کپی است
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    تجربه ، ماحصل استفاده از این محصولات تو جنگه.....آفرین
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    افرین بر دانشمندان ایرانی ... بسی جای افتخار است
  • KiA ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    یعنی با وجود دوربین های زمان پهلوی و ساخت آمریکا که نیروهای مسلح ازشون استفاده میکنن،باید باور کنیم که این دوربین ها که نشان دادید ساخت ایرانه؟
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    واقعا عالی و خوب و چقدر خوب که به جنگ با داعش کمک می کنن ولی این سامانه اپیتیکی سداد رو چرا در مرزهای خودمون هم استفاده نمی کنن تا اینقدر سرباز و کادر شهید نشن !!!!
  • جمال ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    کیا ،میخوای باور کن میخوای باور نکن الان میبینی که خدا روشکر متخصصان ایرانی اینکار را کردن وآمریکا هم همیشه از توان وپیشرفت نظامی ایران اظهار ناراحتی کرده تا چشش دربیاد ،شما یعنی میخوایید بگید ما نمیتونیم بسازیم واینها ساخت آمریکاسا
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    امیدوارم که این دوربینها واقعا ساخت ایران باشه فقط ی فکری به حال نیروی هوایی و هوانیروز باید بکنیم
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 1
    کدام افتحار؟ کپی یا تغییر با نام ایرانی
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    اینا همونایین که به سربازان لب مرز هم میدن؟
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    2 1
    بله بله خود انگلیس تایید کرده که ساخت ایران کیفیت خیلی بالایی هم داره تو خبر یکی دو سال گذشته خوندم
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    ناشناس از کانادا، میتونن میکنن میتونی بکن
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 1
    مهندسی معکوس کار راحتی نیست.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    چرا کدشون روسیه؟ ru چیه دیگه؟ میذاشتین آی آر یا bc مخفف دوربین. بعدش چرا از اینا به مرزبانهای خودمون نمیدن؟
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 1
    دوستان مطمعن باشید فکر شده و دارن میکنند ولی نمیان بگن ما داریم روی فلان هواپیما کار میکنیم! اگر ب فکر نبودن الان ما پهپاد های خوب و... نداشتیم.شک نکنید روی جنگنده هم دارن کار میکنند. ب امید روزی ک جنگندهای خوب بسازیم و روز ب روز مدرن ترش کنیم
  • محمد علی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    احسنت!!!
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    مشرق. این احتمالت. تو حلقم. چقدر. داری لاپوشونی میکنی. مگه امریکا به کردا جاولین داده میگن احتمالا جاولین. مرسی اه
  • سورنا ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 2
    سلام عليكم خدمت بعضي از دوستان هميشه مغلوب و مقهور دشمن عرض كنم كه: بنده در يكي از يگانهاي نيروهاي مسلح خدمت ميكنم و كاربر دوربين سداد بودم اين دوربين واقعاً عاليه ... ضمناً ساخت ايران و صنايع آپتيكي فلان شهره(اسم شهر بماند
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 1
    یعنی باور کنیم این حجم زیاد نظرات منفی و اینکه همه گیردادند که این سامانه ها چرا توی مرزها استفاده نمیشه (تکرار یک شکل این موضوع) واقعیته؟ یعنی نظر ها رو افراد مختلفی نوشتند؟
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    کاش جنگنده مساختیم عراق f-16 نمیخرید
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    ایران باید حواسش باشه خیلی ها دلشون می خواد ایران و ترکیه رو وارد یک جنگ مستقیم متقابل در عراق و موصل بکنند خردوغان مثل یک خر جوش زیاد شده ایران باید اینو مدیریت کنه
  • مرتضی ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    آفرین خیلی حال کردم برای اونهایی که اعتماد به نفس ندارند این خبر خیلی درس آموز است
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    گیرم سخن شما درست و کپی برداری باشه ولی همین تجهیزات کپیه که امان از روزگار داعش درآورده یکم به خودمون بیایم و بدنیم که باید در زمینه دفاعی و نیازهای اساسی مانند غذا خودکفا باشیم تا هیچ کشوری بر ما سیطره نداشته باشد. این نظر من فارغ از هر نگاه سیاسی است . حتی مخالفین نظام هم به فرموده رهبر معظم انقلاب باید اگر ایران را دوست دارند باید همین تفکر را داشته باشند پس درود بر دانشمندان و صنعتگران ایران که این تجهیزات را تولید کردند
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    ناشناس کانادا > خیلی چیزها شبیه همند پس باید گفت کپی اند ، ظاهر موشک ها یکی هستند ولی عملکر متفاوتی دارند مثلا موشک ایرانی و چینی و روسی و ... شاید به ظاهر یکی باشند ولی عملکرد متفاوتی دارند یا مثلا تلویزیون ها ظاهر یکسانی دارند ولی در عملکرد اونها تفاوت وجود داره . در مورد این دوربین ها هیمن طوره تقریبا بیش تر دوربین ها شکل همند پس احمقانست بگید که دوربین ها کپی است
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    خب هستش چند سردار هم گفتن که کپی هستش اما جرم نیست
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    1 0
    کشورها همسایه از۱۰سال پیش به اینا مجهزند و پاکستان و ترکیه خودشون تولید انبوه کردن و عربا هم عمرا از ایران نمیخرن بجز عراق وسوریه
  • مغزمتفکر ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    من مسافرتم دارم لذت میبرم وقتمو با خاله زنک بازی شما مخالفان هدر نمیدم
  • 8هزار میلیارد ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 1
    بعضی ها نسل مغول هستن و پیشرفت ایران رو قبول ندارن.
  • قاسم ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    معلومه از حسادت داری می ترکی،موقع نظر دادن حتما یه پزشک کنار خودت بذار سکته نزنی یه وقت.
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    1 0
    دقیقا درسته تمام دوربین های حرارتی ساخت ایران از روی مدل های روسی کپی برداری شده اند.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    1 0
    مهندسی معکوس! ساخت دوربین مهندسی معکوس میخواد[!]، چی میگی!! ساختار همون عدسی شیئی هست که دبیرستان خوندی، هنوز همونه فرقی نکرده! حرارتی هم که از اساس دیجیتال هست، نمونه های عدسی پلاستیکی و شیشه ای رو هم در بر میگیره!
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    راست میگه دیگه، اون دستگاه فقط اجزای نوری که به چشم شما میرسه رو تجزیه میکنه تا ببینه تو اون طیف نوری چه چیزایه دیگه ای هست.
  • نظامی بازنشسته ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    برادران مشرقی بخش مقالات نظامی شما خیلی یک طرفه خالی از نقد سراسر تعریف و تملق و شعارهای پوپولیستی شده این روش شما به شدت ضربه می زنه ما داریم تلاش می کنیم مسئولین کشور رو روشن کنیم که باید به ساختار فعلی بیمار گونه نظامی کشور چه در بخش های تولید به صورت کارگاهی بدون صنعتی سازی و انبوه سازی چه خرید بدون انتقال فناوری و صرفا پاک کردن کوتاه مدت صورت مساله و چه سازماندهی فجیع که به قبل از انقلاب بر می گرده و دنیا خیلی عوض شده و نیز بکارگیری و چه استراتژی و مدیریت میدان نبرد پایان داد و بخش نظامی ایران نیاز به یک بازسازی اساسی داد ولی شما بر طبق حفظ ساختار موجدو می کوبید!!! بابا به خاک سیاه نشستیم ترکیه در صنایع زرهی پاکستان هوایی امارات دریایی و اسراییل فضایی هسته ای عربستان سایبر به شدت دارن جلو می زنن شما از طرح های کپی کاری که اکثرا به خاطر بومی نبودن و یا نهایتا نیمه صنعتی بودن به مرحله انبوه سازی صنعتی در یگان های داخلی هم نمیرسه بسنده می کنید!؟؟؟ شما باید همانطوری که یک دهه پیش مقاله می زدید درباره ارزش استراتژیک جنگنده شفق امروز مقاله بزنید که این جنگنده کو!؟؟ و از این پلی بنزید به چرایی ناکامی ها و یک آسیب شناسی و مقایسه با کشورهای موفق در این بخش و اراده راه هایی برای بازگشت به شرایط حداقل نرمال امروز از امارات و عربستان تا ترکیه و آذربایجان و پاکستان در همسایگان ما برنامه دارند آنهم اساسی و نه فقط خرید صرف بعد ما!!..
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    چون ساخت ما نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس