رزمندگان عراقی با استفاده از موشک‌های ایرانی «توفان» توانسته‌اند به خوبی با خودروهای انتحاری و استحکامات و محل تجمع نیروهای تروریستی مقابله کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه توسعه توان رزمی ایران در راستای حمایت از ملت های مظلوم منطقه که می خواهند در مقابل استکبار و رژیم صهیونیستی بایستند، موضوع جدید یا کتمان شده ای نیست اما طی ماههای اخیر، مصادیق دقیق تر و مقتدرانه تری از تحویل دستاوردهای نظامی کشورمان به ارتش های منطقه دیده و شنیده می شود تا در مقابل جریانات تکفیری - صهیونیستی، توان دفاع از مرزها و مردمانشان را داشته باشند.

یکی از این موارد مهم را می توان در انتشار تصاویری متعدد از حضور موشک ضد زره ایرانی در عراق دانست که نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق در حجم بالایی از آن بهره می برند. موشک توفان یکی از مشهورترین و مدرن ترین سلاح های ضدزره‌ای است که به دست متخصصین ایرانی در انواع مختلف به بهره برداری رسیده است.

توفان؛ حاصل تحریم آمریکایی و تجربه ایرانی

اگرچه موشک تاو در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار ایران قرار گرفت اما با توجه به اعمال تحریم های تسلیحاتی بر ضد کشورمان و ضرورت و اهمیت دستیابی به یک سلاح ضد زره، در همان سالهای جنگ تحمیلی برنامه مهندسی معکوس موشک تاو در داخل کشور آغاز شده و به ساخت موشک‌های سری توفان منجر شد.

«توفان» در برخی مشخصه ها تفاوت های اندکی با نمونه اصلی داشت؛ از آن جمله باید به سرجنگی 3.6 کیلوگرمی، جرم 18.5 کیلوگرم، میزان نفوذ 550 میلیمتر و برد 70 تا 3850 متر و سرعت بیشینه 310 متر بر ثانیه ای آن اشاره کرد. روش هدایت، پرتابگر و شکل ظاهری توفان صرف نظر از تفاوتهای اندک در ابعاد، مشابه موشک تاو است.

توفان
توفان-1 در وسط و توفان-2 سمت چپ

یکی از ویژگی های مهم این موشک، بهینه سازی آن با پیشرفت تجهیزات زرهی بود و با توجه به استفاده تانک های جدید از زره های واکنشی (ERA)،‌ نسل دوم توفان با سرجنگی دو مرحله ای ساخته شد. توفان-2 به دلیل بهره گیری از یک میله نفوذگر، 145 سانتیمتر طول دارد. جرم آن 19.1 کیلوگرم، جرم سرجنگی 4.1 کیلوگرم، و میزان نفوذ آن 760 میلیمتر است که 38.2٪ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سایر مشخصات این نمونه مانند نسل اول است و خصوصاً احتمال اصابت هر دو نسل توفان، 95 درصد عنوان شده است. این موشک‌ها قابلیت بکارگیری در شب و با برد کمتر را هم دارند.

توفان
تولید انبوه موشک توفان

نسل 3 و 4 موشک توفان گونه‌های بعدی ساخته شده از این موشک هستند. گونه 3 این موشک قابلیت حمله از بالا و آزاد کردن "نفوذگر شکل گرفته با انفجار" را دارد. در موشک ایرانی توفان-3 پس از شلیک و سرعت گرفتن موشک، پرواز آن بالاتر از خط دید مستقیم به هدف صورت می‌گیرد. موشک هدف خود را از طریق حسگرهای مغناطیسی و لیزری شناسایی کرده و با رسیدن بر فراز آن سرجنگی 1.7 کیلوگرمی خود را منفجر می‌کند. این سرجنگی توانایی نفوذ بیش از 80 میلیمتر در زره‌های RHA را دارد.

در پرتابه‌های این نسل که اصطلاحا EFP نامیده می شود، یک سطح فلزی در اثر انفجار خرج قرار گرفته در پشت آن در مدت زمان بسیار کوتاهی به شکل تیز در آمده و با سرعت بسیار بالا که دستکم در حدود 1500 تا 2000 متر بر ثانیه یعنی بیش از 4 تا 6 برابر سرعت صوت (ماخ) است در هدف نفوذ کرده و با توجه به انرژی مکانیکی بسیار بالای ناشی از این سرعت به آن آسیب قابل توجهی می‌رساند.

هر چند خود این پرتابه حاوی مواد منفجره نیست اما با توجه به تعداد بسیار بالای آن در سرجنگی و تخریب ایجاد شونده در محل برخورد پرتابه، بخش‌های متعددی از هدف از کار افتاده و در صورت وجود مواد منفجره در هدف، برخورد پرتابه‌های EFP می‌تواند سبب انفجار آنها شود.

اگرچه از موشک توفان 4 و این که آیا به تولید انبوه رسیده است اخباری در درسترس نیست اما با تولید موشک توفان 5 جمهوری اسلامی ایران نوع جدیدی از سیستم هدایت را برای موشک توفان تعریف و هدایت لیزری را جایگزین هدایت سیمی کرد.

توفان
پرتاب گر موشک توفان 5

توفان-5 قابلیت پرتاب از پرتابگرهای اصلاح شده تاو/توفان را دارد و در نتیجه برای پرتابگرهای موجود زمینی مناسب است. بخش هدفگیری و هدایت سامانه پرتابگر این موشک متناسب با تغییرات آن بهسازی شده و به ادوات «هدایت نیمه خودکار سوار بر پرتو لیزر» مجهز شده است.

توفان؛ بلای جان انتحاری های داعش

چند ماه پیش و در جریان نمایشگاه دفاعی بغداد بود که بر اساس تصاویر منتشره، موشک توفان 3 در غرفه ایران در این نمایشگاه به نمایش درآمد و برخی کارشناسان این احتمال را مطرح کردند که احتمالا عراق این مدل را خریداری کند. در ماه‌های اخیر تصاویر و فیلم‌هایی از استفاده سامانه توفان در عراق منشر شده است که نشان می‌دهد احتمالا موشک‌های سری توفان 2 و یا 3 در عراق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توفان
پرتاب گر موشک توفان در اختیار نیروهای عراقی- به تفاوت سیستم اپتیک با توفان 5 دقت کنید

{$sepehr_media_1633045_400_300}

نابودی خودروی انتحاری داعش با موشک توفان توسط نیروهای بسیج مردمی عراق

در موارد مختلفی رزمندگان عراقی با استفاده از این موشک خودروهای انتحاری داعش و همچنین استحکامات و محل تجمعات نیروهای گروه تروریستی داعش را هدف قرار دادند. مدل های دو و سه موشک توفان کاملا پاسخگوی نیازهای امروز ارتش و نیروهای مردمی عراق هستند زیرا طرف مقابل تاکید ویژه ای بر استفاده از خودرهای انتحاری و زره پوش های ارتقاء یافته دارد که البته موشک های توفان در سری 2 و 3 به راحتی توان مقابله و انهدام این تهدیدات را دارند.

یکی از محسنات مهم دستیابی کشورمان به سلاح های مهمی چون موشک های ضدزره آن است که دیگر کشورهای عربی و غربی برای تجهیز ارتش هایی چون عراق که در مقابل گروهک های تفکیری و شورشی ایستاده، شرط و شروط یا بهانه های بیهوده مطرح نمی کنند و ملت های منطقه نیز مطمئن خواهند بود در صورت نیاز، تجهیزات مهم و مدرنی را از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر، توان و کارآیی سامانه های ایرانی نیز در مقابل تجهیزات مدرنی که برخی دولت های عربی و غربی در اختیار شورشیان و تروریست‌ها قرار می‌دهند، محکی جدی‌تر خواهد خورد و نشان خواهد داد، آنچه در این سالها توسط متخصصان گمنام و مجرب کشورمان در صنایع دفاعی طراحی و ساخته شده، همچون "توفان" آرزوها و نقشه‌های دشمنان را بر باد خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    3 0
    از خان طومان بگو
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    4 4
    کسی که شعور سیاسی داشته باشه متوجه می شه در جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا و یا اسرائیل این دو کشور هیچ ترسی در استفاده از سلاح اتمی ندارند و این است که شما متوجه نمی شوید چقدر خطرناک دائما بر طبل جنگ می کوبید
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    افرین خیلی خوب بود. این کاش به سیستم بزن و در رو مجهز بشن. بدی موشک های تاو اینه که باید تا لحظه برخورد در صحنه حضور داشتو خودروهای انتحاری با سرعت میان به طرف نیروها و همین مسئله بحث زمان و دقت هدف گیری رو مطرح میکنه.
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    3 0
    همون قبل از انقلاب هم ارتش به فکر لیزری کردن هدفگیری تاو افتاده بود
  • سروش ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    کاش‌درطول جنگ عراق میساختیم اون زمان صدامو می کشتیم .دهلاویه (نمونه ایرانی کورنت)بهتره
  • پويا ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    بعد از ماه مبارك رمضان خبرش رو از رسانه ها خواهي شنيد كه از تعجب خيس عرق بشي ...
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    خدا را شكر
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    بدبخت داعشی بزودی نه تنها خان طومان بلکه کل سوریه و موصل و یمن رو براتون جهنم میکنیم. ایرونی کسی نیست که تلافی نکنه و از سوسکهایی مثل شما ضربه بخوره
  • احمد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    مشرق این رو هم میگفتی که موشک طوفان ساخت بچه های زحمت کش جهاد خودکفایی ارتش هستش
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    کسی که اساسا ذره ای شعور داشته باشه مثل تو حرف نمیزنه! البت کسی که اندک شعوری در مخیله داشته باشه به متوجه میشه مسائل اینقدر ساده نیست که افراد ساده لوحی چون تو بخوان در دو خط تحلیل کنند و همه را هم بیشعنور بنامند!
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    مابرطبل جنگ نمیکوبیم فقط اگر دشمنان بکوبن لال نمیشیم و سرمون را بندازیم پایین. بلکه پاسخ در خور میدیم و این راه و رسم آزادگیست.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    دهلاویه بهتره ولی در حال حاضر برای ارتش عراق به صرفه نیست
  • سیاوش ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ایمان و باور تجهیز قوی تر از سلاحه همین دلیل است که امریکا جرات بمباران اتمی را ندارد
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 1
    بابا شعور سیاسی!!! گذشت اون زمانی که وجود کنن و غلط هیروشیما رو جای دیگه بکنن. امروزه دیگه بمب اتمشون همین داعش حرومزاده است. شما برو مرافب خودت باش و به این فکر کن که چطوریه که بمب اتمی امروزی اونها یعنی داعش حرومزاده نتونسته بیاد زیر لاحافت بترکه.....
  • سعید ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ما فکرامونو کردیم فکر خودت باش یه جای امن پیداکن از امروز.....
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    خان طومان هم مانند شلمچه خاکش سرمه چشمانمان خواهد بود و یادش پرورش دهنده نسل جدیدی از نیروهای مقاومت که انشاء الله انتقام شلمچه و عاشورای 88 و خان طومان را با نابودی تل آویو خواهند گرفت
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 1
    کسی که یک ذره شعور؛ نه الزاما شعور سیاسی داشته باشه متوجه می شود بمب اتمی بر علیه نیرویی کا تمرکز دارد کاربرد دارد نه بر علیه نیروهای غیرمتمرکزی که برای یک جنگ نامتقارن تربیت شده اند
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    کمی صبر کنی از تل آویو و حیفا هم برایت خواهیم گفت.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 1
    ناشناس که از حمله اتمی آمریکا و اسرائیل میترسی ما سلاح اتمی نداریم اما به فرموده حضرت آقا در هر سطحی به ما حمله بشه در همون سطح مقابله به مثل میکنیم یعنی اگر به ما حمله اتمی بشه ما هم مراکز اتمی اسرائیل مثل دیمونا رو با موشک میزنیم با این تفاوت که رسیدن موشک اتمی اسراییل به ایران ۱۵ دقیقه طول میکشه ولی از قزه ، زاحیه( جنوب بیروت) و سوریه تا اسراییل فقط ۳ دقیقه تا دیمونا راه هست
  • ناصر ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 2
    شما فیلم هالیدودی و گیم زیاد می زنی بچه کوچولو!..دیگه دوران استفاده از بمب اتمی و کلا نامتعارف گذشته در دنیایی که حتی داعش هم نمی تونه از سلاح شیمیایی استفاده کنه و سریع محکوم میشه ابرقدرت ها جای خود دارن
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    تموم شد؟ حالا بدو برو سر درست عمو شهریور امتحان داری
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    وزیر دفاع که کلآ دیگه رونمایی رو جمع کرده سال گذشته دهه فجر هم به صورت متنی رونمایی ها رو می گفت....با این وضع خود مشرق باید بیاد دستاوردهای تکراری رو دوباره بگه... تشکر
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    وزیر دفاع که کلآ دیگه رونمایی رو جمع کرده سال گذشته دهه فجر هم به صورت متنی رونمایی ها رو می گفت....با این وضع خود مشرق باید بیاد دستاوردهای تکراری رو دوباره بگه... تشکر
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    انصافا تو ضد زره خوب پیشرفت داشتیم،همین کپی ها و مهندسی معکوس ها هم خیلی کمکه،مشرق پی گیر باش بینیم توفان 5 چی میشه
  • مسافر ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ماشالا
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    فکر کردی برا چی داریم حزب الله رو حمایت همه جانبه میکینم حزب الله مشت محکم ما در برابر گروگان امریکا در منطقه است هزاران فاتح 110 پس داره چیکار میکنه اونجا ؟
  • پويا ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    شايد يكي از آدمهاي خودشون هستي كه به طبل توي خالي ابهت آمريكا ميكوبي
  • محمد حسین ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    بجای موشک باید. میل 28 (شکارچی شب 50 عراده) و خط تولید تی 90 ام اس (2000 عراده در داخل تولید بشه که باعث اشتغال بشه) تهیه کنید تا نیروی زمینیمون قوی بشه.
  • علیا ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    شهدای خان طومان برای ما باعث افتخار و سربلندی هستند. چون نه ترسیدند و نه بخاطر شهوت و دنیا پرستی و نه بخاطر نادانی و تفکرات اشتباه به خان طومان قدم گذاشته بودند. اونها به خان طومان رفتند تا از انسانیت دفاع کنند. پس قهرمان تمام انسانها در تمام تاریخ هستند.
  • علیا ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    بمب اتمی جنگ جهانی دوم رو پایان داد و جنگ جهانی سوم رو آغاز خواهد کر. مهم هم نیست توسط دوم کشور و علیه کدم شور استاده بشه. پس اگه اسرائیل بخواد بمب اتم استفاده کنه اولین نفری که میزنه توی سرش آمریکاست چون در جنگ جهانی سوم نه بلو غربی میمنه و نه بلوک شرقی. انیشتین میگه: نمیدونم جنگ جهانی سوم چگونه خواهد بود. اما حتمن جنگ جهانی چهارم با تیر و کمان و شمشیر هست ( منظورش اینه که در جنگ جهانی سوم تمدن نابود میشه)
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    اگه اونوقتی که تحریم نبودیم اینو وارد نمیکردیم بعدن چیو میخواستیم کپی کنیم؟!
  • احمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    فعلا که انبار سلاحهای انمی شون که چند صد میلیارد خرجش شده جرات نکردن بیان این ور. البته مطمئنا وجدانشون یا قوانین بین المللی مانعشون نشده. حدس بزن چی باعث شده.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ما شاء الله
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    توفان کپی شده تاو می باشد
  • farshad ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    خر.......................... فکر کردی ما هم هیچی نداریم!!!!!!!!!!!!!!!! از ببم اتم گرفته تا بمب الکترو مغناطیسی
  • مهدی س ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ناکسی که گفتی "از خان طومان بگو" : تو هم از القصیر بگو ، از آمرلی بگو ، از قلوجه ، از صقلاویه ، از تکریت ، از حمص ، از شهر و فرودگاه مقاوم دیرالزور بگو ، از حندرات بگو ، از جرف النصر هم میتونی بگیا ، از الملاح بگو ، از جاده کاستیلو بگووو ، از تدمر بگو ، از همه مهمتر ، از عشق بگو ، از اونی بگو که به دلهای مردم شریف دنیا حکومت میکنه ، سردار سرافراز اسلام ، حاج قاسم سلیمانی بگوووووووووو
  • مهدی س ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ناکسی که گفتی "از خان طومان بگو" : تو هم از القصیر بگو ، از آمرلی بگو ، از قلوجه ، از صقلاویه ، از تکریت ، از حمص ، از شهر و فرودگاه مقاوم دیرالزور بگو ، از حندرات بگو ، از جرف النصر هم میتونی بگیا ، از الملاح بگو ، از جاده کاستیلو بگووو ، از تدمر بگو ، از همه مهمتر ، از عشق بگو ، از اونی بگو که به دلهای مردم شریف دنیا حکومت میکنه ، سردار سرافراز اسلام ، حاج قاسم سلیمانی بگوووووووووو
  • مسعود محمودی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    تو از خان طومان بگو کهبزدلانه سر بر آستان شرق و غرب می سایی ما هم به خان طومان افتخار می کنیم و هم به حلب و دمشق و ضاحیه و بیروت و فلوچه و رقه و موصل شما به چی افتخار می کنی؟ بگو
  • آرش ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ناشناس انگلیسی از نبل والزهرا بگو
  • hadi ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    مقاومت انتقام گرفت /هلاکت 500 تروریست در خان طومان نیروهای مقاومت و ارتش سوریه شهرک «خان‌طومان» را به گورستان تکفیری‌های داعش تبدیل کردند و دست‌کم 500 تروریست را به هلاکت رساندند. سرویس خارجی - هر لحظه که می‌گذرد، شرایط بر عناصر داعش در شهرک «خان طومان» استان «حلب» سوریه سخت‌تر و حلقه محاصره آنها تنگ‌تر می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیروهای دولتی و مقاومت در ادامه نبردهای سنگین خود، دست‌کم 500 نفر از عناصر داعش را از پای درآوردند و بدین ترتیب، از مجموع 1500 تروریستی که شنبه گذشته به خان طومان حمله کرده و پیروزی خود را جشن گرفته بودند، بیش از یک‌سوم آنها از پای درآمدند و بقیه هم می‌دانند که در صورت باقی ماندن در شهرک، سرنوشت مشابهی دارند. نیروی هوایی ارتش سوریه ظرف 24 ساعت گذشته 90 بار مواضع تروریست‌ها را در این شهرک بمباران کردند
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ببند دهنتو وطن فروش خون جوانان ایرانی اونجا ریخته شده
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    جناب ناشناس افرین خیلی خوب بود.توجه نکردی نوشته این مدل نیاز امروز مقاومت رو فراهم کرده..ما دهلاویه داریم ..موشکهایی داریم که مرکاوا رو هم میزنه و صد البته خیلی موارد دیگه که اعلام نکردیم و ....
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    دلم خواست :)
  • امیر ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ای خاک بر سر روس ها که با اتش بس های بیجاشون اینجور آب میریزن تو اسیاب دشمن
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    عزیزم تاریخچه لیزر رو بخون بعد حرف بزن
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    آسیاب به نوبت
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    حالا چه ربطی داره؟
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    فیلترشکن که داری، خودت برو از زبان اونوری ها بشنو!
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    حالا کی گفت وارد نکنیم؟
  • مهدی ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    همون داعشی های حرووم لقمه که میان تو قلب اروپا و تو قلب بروکسل و فرانسه بمب منفجر میکنن ما با امنیت و آسایش نشستیم چون شهید دادیم تو خان طومان که همه در آسایش, بتشیم
  • مهدی ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    همون داعشی های حرووم لقمه که میان تو قلب اروپا و تو قلب بروکسل و فرانسه بمب منفجر میکنن ما با امنیت و آسایش نشستیم چون شهید دادیم تو خان طومان که همه در آسایش, بتشیم
  • میثم ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    اون ناشناسی که نوشته از خان طومان بگو دشمن نیست که اینطور جوابش رو میدید. منظورش اینه که اگه همچین امکاناتی هست به دست نیروهای خودمان هم بدید که به راحتی کشته نشن.
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    برای همین بود که واله و شیدای برجام هستید.
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    قبل از انقلاب ارتش اجازه نداشت که حتی یک پیچ تاو را باز کنه چه رسد به لیزری کردن هدفگیری
  • محمود ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    اون داعشی که گفته از خان طومان بگو شک ندارم تو داعشی هستی و وهابی یه چیز میگم تو اربابان بسوزید ایرانی همه جا هست که چشم تو اربابات کور کنه تا این سرزمین هست و تا ایرانی هست و تا شیعه هست و علمه علمدار کربلا که همان هیهات من ذله است نخواهیم گذاشت وهابیت و صهیونیسم نفس بکش بگردید تا بگردیم
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    امام خمینی عزیز قبلا پاسخت رو دادند و آن این است که خون بر شمشیر پیروز است. خان طومان برای ما کربلایی دیگر است. ما در خان طومان چیزی جز زیبایی ندیدیم.
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    بنده خدا ما الان موشک هایمان با تخریب و برد فراوان به تاسیسات هسته ای اسرائیل می رسد. مطمن باش که اگر دشمنان بخواهند از سلاح اتمی استفاده کنند فتوای رهبری و مراجع ما در آن صورت پاسخی کوبنده و غافلگیر کننده خواهد بود. ما از سلاح دشمن نمی ترسیم بلکه از خیانت داخلی و خودی ها واهمه داریم. که آن هم با مددهای غیبی خداوند حل می شود. یادآور می شوم برای شما حادثه طبس را که خداوند با طوفان شن استکبار را ذلیل و خوار کرد.
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    باور کن نسل اول تاو هم لیزری هستش
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    خداوند به دانشمند سپاه کواعب بهشتی دهد
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    همه چی کپی برداریه
  • مهیار ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ایرانی با هر خط فکری به خان طومان افتخار میکنه چون مردانه جنگیدنو شهید شدن شما از فلوجه بگو از لباس زنونه داعشیا بگو موقع فرار.
  • ناشناس ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    تفاوت خان طومانی ها وخان تومانی ها اینجا مشخص میشه وطن فروشهای خائن
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    الان تانک تی نود اصلن ارزش خرید ندارد و اگر روی ان سیستم ارنا نباشد دو ریال هم نمی ارزد و فقط منجر به شهید شدن افراد در اثر برخورد موشک با ان میشود. شما حتی میتوانید بشکه انفجاری پرنده با جی پی اس و بالن هلیوم و ارزان قیمت و با وسایل موجود در بازار بسازید که ارزان باشد و شبها در محل حضور داعشی ها سقوط کنند و منجر به انفجارهای بزرگ و عمیق شود.
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ما هم اتمی میزنیم از کره شمالی دو تا رزرو کردیم
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    اندکی صبر سحر نزدیک است
  • شهیدی ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    به ب رادران حنفی مذهب خوددرخواف توصیه می کنم این قدرسنگ وهابی های سعودی را به شینه نزنید به خدا سوگند انان ذره ای امام اعظم را قبول ندارند واورا سنی نی شناسند وفقط ابن تیمه را قبول دارند.همه احناف یمن درکنار انصارحزیب الله با وهابی ها می جنگند از مولوی مطهری خواستاریم نماینده ای را از خواف به یمن اعزام فرماید تا از نزدیک ببیند که چگونه وهابی ها احناف را می کشند از شما تقاداریم که برای احناف بی نوای یمن کمک جمع کنید خواف از شهرهای ثروتمند خراسان رضوی است وملیلدرهای بزرگ دارد برای خدا انفاق کنید واندکی از اموال خودرا برای احناف بی نوای یمن بفرستید.
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    سلام علیکم راستش خان طومان همونطور که از عکساش پیداست یه شهرک بسیار کوچیکه که داعش با استفاده از ابزار تبلیغی که غرب در اختیارش گذاشته اشغالش رو گنده نشونش داده، همین. چیز خاصی نیست
  • ناشناس ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    بنده خدا ، اولاً طوفان یک مهندسی معکوس تاو بود ، در حالی که الان تا طوفان 5 هم ساخته شده و هر کسی می فهمه که نمونه های جدید طوفان با تاو قدیمی خریداری شده زمان شاه زمین تا آسمان فرق داره، چون قبل انقلاب اصولاً چیزی به نام زره واکنشگر در دنیا مطرح نبود ، در ضمن مگر همه چیزهایی که در صنایع دفاعی ساخته شده ، مهندسی معکوس بوده ، خیلی از سلاح ها و ادوات نظامی در کشور ساخته شده که هیچ نمونه مشابهی در کشور نداشته، در ضمن مهندسی معکوس وکپی کردن تفاوت هایی با هم دارند ویکسان نیستند.
  • ناشناس ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    متن را درست بخون نوشته نسل یک طوفان مهندسی معکوس تاو بوده ، نه نسل های جدید طوفان(طوفان 2و 3 و4 و5)، تاو های قدیمی که زمان شاه خریداری شده، توان مقابله موثر با زره واکنشگر را نداشتند ، چون قبل انقلاب اصولاً چیزی به نام زره واکنشگر مطرح نبود، ولی نمونه های جدید طوفان این توان را دارند در ضمن طوفان یک هم کاملاً همان تاو نیست وتفاوت هایی دارد، در ضمن ایران موشک دهلاویه را هم دارد که قابلیت های زیادی دارد، پس اینقدر کپی کپی نکن چون خود آمریکاییها هم خیلی چیزها را کپی کرده اند (موشک ساخته شده توسط نازی ها در جنگ جهانی دوم) یا چینی ها ، ولی نکته مهم اینه که عرضه و توان مهندسی معکوس داشته باشی ، چون بسیاری کشورهای جهان چنین توانی ندارند.
  • ناشناس ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    میثم جان ، ناشناس انگلیسی با کنایه صحبت کرده و توهین او کاملاً مشخصه، وگرنه همه می دانند که وضعیت سوریه با عراق متفاوت است و امکان انتقال سلاح به این صورت به سوریه امکان پذیر نیست،و گرنه وقتی برای عراقی ها چنین سلاح هایی ارسال می شه ، برای سوری ها هم ارسال می شد و نیازی به دستور امثال ناشناس انگلیسی نبود.
  • ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    بگذار از خان طومان بگويم خان طومان جاي رشادت وقهرماني فرزندان اين ملت است . شما داعشي هاي وحشي زاده امريكا واسرائيل وانگليس به زودي نابود مي شويد .
  • shadman ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    اصلا کپی کردن هم خودش هنر میخواد چرا اعراب که صلاحهای پیشرفته میخرن بعضا بلد نیستن استفاده کنن چه رسد که بخوان کپی کنن.
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    مرد میخوام جرات داشته باشه با ایران بجنگه فهمیدی مرد؟؟؟ تو دولت امریک و اسرائیل پیدا نمیشه فهمیدی؟ مرد؟؟؟
  • قاسم م ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    داداش میدونی قضیه چیه! ما به "ید الله فوق ایدیهم" و "ما به ما رمیت اذ رمیت" اعتقاد و ایمان داریم. حالا شما میخوای اسمشو هر چی بذاری بذار، بیشعوری سیاسی یا...
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    0 0
    طوفان درسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس