بررسی ها درباره نحوه مشخص شدن راهبردهای امور دفاعی در برنامه ششم توسعه نشان می دهد حجم کمی و کیفی توجه به این حوزه، در مقایسه با برنامه پنجم توسعه بسیار کاهش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز تلاش های گسترده نظام برای بازسازی و توسعه کشور بود که سخن از برنامه ‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به میان آمد و مقرر شد به کمک این مجموعه برنامه ‌های میان مدت و 5 ساله، راهبردها و خط مشی های توسعه کشور مشخص شود.

در این برنامه ها که از سال 1369 آغاز شده و طبق رسوم معمول، توسط دولت وقت تنظیم و تقدیم و به تصویب مجلس شورای اسلامی می ‌رسد، بخش های مختلف و موضوعات اساسی مورد توجه و تحلیل قرار می گیرد که یکی از مهمترین آنها، امور دفاعی و نظامی کشور است.

بررسی ها درباره نحوه توجه و مشخص شدن راهبردهای این موضوع در برنامه ششم توسعه که چند روزی است توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شده، نشان می دهد حجم کمی و کیفی توجه و مشخص شدن اولویت های این حوزه، در مقایسه با برنامه پنجم توسعه بسیار کاهش پیدا کرده است.

اگرچه در همه برنامه های گذشته نیز موضوعات مربوط به مباحث نیروهای مسلح و ارتقاء توان دفاعی کشور، به دلایل مختلف همچون مسائل امنیتی، با خلاصه سازی و مشخص شدن کدهای کلی همراه بوده اما در برنامه ای که دولت یازدهم به مجلس ارائه کرده و اکنون منتظر بررسی نمایندگان ملت است، این موضوع در حد اعلام چند خط کلی و فاقد برنامه مشخص است.

بررسی های گروه دفاعی مشرق نشان می دهد، عناوین مطروحه در لایحه پیشنهادی دولت برای تصویب به عنوان برنامه ششم توسعه، صرفا شامل مواردی چون "توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی"، "توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف"، "توسعه و به روزرسانی شبکه های ارتباطی امن"، "هوشمند و متحرک سازی تمامی سیستم های تسلیحاتی"، "تحقیق و تولید اقلام مورد نیاز برای مواجهه و تقابل با گروههای مسلح تروریستی"، "توسعه توان دریایی"، "تقویت جنگ الکترونیک"، "افزایش سهم تقویت بنیه دفاعی از بودجه دفاعی"، "اجرای طرح آمایش و نوسازی زیرساخت های صنایع دفاعی و انتقال پادگان ها"، ارتقاء کیفیت مراکز آموزشی نیروهای مسلح" و "صرفه جویی در حوزه های انرژی و آب در نیروهای مسلح" است.

برنامه ششم توسعه
مجموع بندهای لایحه ششم توسعه در خصوص ارتقا توان دفاعی

این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه، بندهای متعددی به موضوعات دفاعي و امنيتي اختصاص یافته است که حجم آن، حدودا 10 برابر پیشنهادات ذکر شده در لایحه جدید دولت است. از سوی دیگر، علاوه بر این کاهش قابل توجه در بخش کمی (که البته در اکثر بخش های این لایحه پیشنهادی، چنین کاهشی مشاهده می شود) موارد مهمی مورد توجه قرار نگرفته است که در برنامه پنجم توسعه، به وضوح و شفافیت، درباره آن بحث و تاکید شده است.

از جمله این موارد، می توان به "پشتیبانی ویژه از رده های مقاومت بسیج"، "کمک به مقابله با جنگ نرم و سایبری دشمن"، "پشتیبانی از بسیج دهها میلیونی"، تولید محصولات بدیع و نوین دفاعی"، "ارتقاء منزلت اجتماعي و معيشت كاركنان نيروهاي مسلح"، "توسعه و تقويت ناوگان هوايي نيروهاي مسلح" و توسعه فناوريهاي نوين به ‌ويژه در حوزه هاي ناوبري، ريزالكترونيک، ليزر، اپتيك، نانو و ساخت و پرتاب ماهواره امن و پايدار" اشاره کرد.

البته در برنامه ششم توسعه، موارد نوین و مهمی چون ضرورت آماده سازی برای هرگونه مواجهه احتمالی با گروههای مسلح تروریستی به چشم می خورد، اما هنگامی که سخن از راهبردهایی چون کاهش مصرف آب و برق در نیروهای مسلح و ارتقاء کیفیت مراکز آموزشی این نیروها، به میان می آید، مشخص می شود که نوع اولویت های اعلام شده در این لایحه، در مقایسه با برنامه پنجم، رشد کمی و کیفی خاصی ندارد.

همچنین برخی از بخش های ذکر شده در لایحه مذکور، همچون ساماندهی موسسات و بازارهای غیرمتشکل پولی از نظر کمی و مصداقی، در حد و اندازه های امور نظامی و دفاعی تشریح شده اند که نشان می دهد در این موضوعات، کارشناسان دولت با مطالعه و برنامه ریزی دقیق، موارد را احضا کرده اند اما در خصوص مباحث مهم تری چون امور نیروهای مسلح، این ریزبینی دیده نمی شود.

اگرچه می توان بخشی از این خلاصه سازی را به کلیات کاهش متن لایحه برنامه ششم توسه مرتبط دانست، اما بخش دیگری از این موضوع و اولویت های تعیین شده در آن، از جمله موارد مبهمی است که باید با تدبیر مجلس، تبدیل به امید روزافزون برای توسعه اقتدار دفاعی کشور شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 202
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    2 0
    احتمالا این آقایون برنامه ریز یادشون رفته اگر مقاومت بسیج در ۸ سال دفاع مقدس نبود این حضرات ظاهرا معتدل به جای تکیه زدن بر مسند قدرت که خون هزاران شهید بسیجی برای آنها داده شده کجا بودن و چه وضعی داشتن
  • رهگذر ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    . . . خدا روزی رسونه ، هیچ بن بستی وجود نداره.
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    چقدر شما بی صداقتید تو یادداشت قبلی از دولت انتقاد کردید که چرا هزینه هاش انقدر زیاد شده الان تو این مطلب انتقاد میکنید که چرا هزینه نمیکنه و مواردی رو ذکرنکرده! حداقل با خودتون روراست باشید
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    واقعا مشرق فکر کردی با این قیمت نفت چه قدر قرار باشه؟؟؟
  • فلانی ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مگه آمریکا نفت داره ؟ چطور کشورش رو مدیریت میکنه ؟ حداقل ما برای هر بشکه 20-30 دلار گیرمون میاد. اون کشورایی که نفت ندارند چیکار میکنند؟ فقط آمریکا نیست . کشور های اروپایی چی ؟ تفکر شما مثل تفکر لیبرال هاست. صادرات رو فقط توی نفت و گاز میدونند.
  • علی ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اون پست قبلی که نوشته بودی خوندم درباره هزینه های دولت که ما انتقاد داشتیم که چرا زیاد شده ،در جاهایی خرج می شود که امثال تو توی امریکا را پولدار تر می کند و سفره مردم مستضعف را خالی تر می کند و از این طرف هم که کمی بودجه برای کسانی است که مملکت را نگه داشتن کم می شود. بفهم ن.....
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    پشتیبانی ویژه چه معنایی داره؟؟ همه در برابر قانون یکسان هستند
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    آقای فلانی، آخه اقتصاد ایران رو با اقتصاد آمریکا مقایسه می‌کنی؟ بله ما همه می‌دونیم نفت لازم نیست. الان تلاش همه ما هم همینه برادر!
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    یاد بگیریم الکی بدون اطلاع از همه‌ی حقایق قضاوت نکنیم. (مگر اینکه مقرض باشیم)
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    جالبه آمریکا بودجه براندازی تصویب می کنن آقایون بودجه ناچیز مقابله رو حذف می کنن!!! این مدیریت یا ....!
  • majid ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    فلانی امریکا اگه نفت نداشته باشه اقتصادش اصلا بهم نمیخوره.
  • حسینی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    یک نکته جالب رو می‌خواستم تذکر بدم. الان بسیاری از بسیجیانی که به عنوان مدافع حرم به سوریه اعزام شدند مجبور شدند از کارشون در ادارات دولتی استعفا بدهند و تسویه کنند. یا در حالت خوبش به اونها مرخصی بدون حقوق داده بشه. فکر نمی‌کنم تو دنیا هیچ کشوری باشه که با مدافعانش چنین رفتاری رو بکنه. به رغم قوانینی که وجود داره مانند مصوبه نحوه فراخوانی بسیجیان شاغل در ادارات، سازمانها و نهادهای دولتی و وابسته به دولت مصوب 5/10/73 ظاهرا دستگاهها بعد از جنگ تحمیلی دفاع از کشور رو فراموش کردند
  • اصلاح طلب ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هه هه هه
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    اگه با هوش بودی میفهمیدی که دقیقا چون قیمت نفت پایین، باید نیروهای دفاعی کشور تقویت بشن!
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    شما چقدر بیصداقتی که نمیگی اون وقت گفته بود چرا جاهای تشریفاتی خرج میکنه و اینجا میگه جاهای لازم رو حذف میکنه! کافر همه را به کیش خود پندارد البته!
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    فعلا که میبینیم جاهای تشریفاتی یکسان ترند!
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    با سواد سفارتی مغرض نه مقرض
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    فقط گفتن این نکته کافی است که بسیج ریشه درخت انقلاب است.کم توجهی به ریشه کل درخت را بخطر می اندازد
  • جناب خان ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هه هه هه و ...
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    فلانی نگه نمیدونی آمریکا داره با نفت شیل تبدیل به بزرگترین تولید کننده نفت میشه؟
  • افشین تهران ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    شما مثل اینکه فرق هزینه بجا و نا بجا رو نمیدونی؟کسی برای هزینه کردن در عرصه دفاع و امنیت اعتراضی نداره.مشکل هزینه هایی هست که امثال شما رو گردن کلفت میکنه و قشر مدافع این کشور رو که همیشه فداکاری کردن رو ضعیفتر میکنه.
  • افشین تهران ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    تا دیروز که تحریم بود حالا هم تا چند وقتی نفت بهانه هست.اگه به عنصر دیگه ای برای عدم مدیریت درست محتاج هستید به طرفداراتون بگید از همین الان دنبالش باشن.برای کشوری که در ده سال پیش زیر 10میلیارد دلار صادرات هم نداشت و الان به گفته خود اقایان بالای 50میلیارد دلار صادرات غیر نفتی دارد که نباید روضه نفت ارزان خوند.چطور میشه برای واردات انواع خودرو های لوکس و اجناس انچنانی ارز بود و هست اما به خرجهای واجب که میرسیم نه ارز داریم نه درامد؟؟از همین گردن کلفتهایی که خون مردم رو میمکن و مالیات نمیدن بگیرید تا محتاج نفت نباشید.
  • افشین تهران ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    پشتیبانی ویژه چه ربطی به برابری در مقابل قانون داره؟؟پشتیبانی ویژه یعنی وقتیکه شما و من در خطر هستیم مردان و زنانی هستند که مثل شما طلبکار نیستند و به دفاع از ملت و کشورشون میپردازن و انها باید امروز تربیت و اماده بشن نه وقتیکه دشمن پشت در باشه.یه سر به مزار شهدا بزن تا بفهمی پشتیبانی ویژه یعنی چی؟؟؟
  • علی ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    واقعا یعنی چی که بند توسعه ناوگان هوایی رو نیاورده باشن ! نه میشه گفت خلاصه شده نه میشه گفت محرمانه است . ادم واقعا تو یک سری کاره گیج گیج میشه
  • علیا ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مگه بسیج ادعا نمیکنه که مردمی هست و به بودجه نیازی نداره؟ خب بودجه ی مربوط به بسیج صرف تجهیزات پیشرفته برای نیروهای حرفه ای بشه بده؟ در ضمن در صورت بروز حادثه همین سپاه و ارتش باید بسیج رو مسلح کنند
  • کارشناس علوم اقتصادی ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    نگران نباشید در سال 1396 همه چیز درست می شود این برنامه مورد پذرش نیست زیرا بودجه 5 سال آینده برابر بودجه سال 1390 می باشد که قطعا سال 1396 باید اصلاح شود وگرنه ایران از داخل فرو می ریزد امیدتان به خدا باشد انشاالله همه چیز با یک حسین دیگر درست می شود
  • كارشناس نفتي ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    عزيزان هم وطن.آمريكا بزرگترين ذخاير نفتي دنيا را دارد.بزگترين واردكننده وبزرگترين مصرف كننده نفت جهان است.با كشف ذخاير نفت (شيل)ازسنگواره هاي جديد (به اضافه نفت ايالت هاي جنوبي مثل كاليفرنيا)هم اكنون از بزرگترين توليد كنندكان نفت جهان نيز هست .منتها به علت صرفه هاي اقتصادي بيشتر متمايل به واردات نفت است .آمريكاي خبيث پس از اتمام نفت جهان.از محل ذخاير خود قادر به تامين حدود يك سال مصرف نفت دنيا را خواهد داشت .بهتراست بدانيد همين الان در امريكا بيش از 180ميليون خود وجود دارد .مزيد اطلاع فقط روزانه درامريكا حدود (1/5)ميليلرد ليتر بنزين مصرف ميشود .اين مسايل ومشابه آن باعث زياده خواهي سياست مداران امريكاست كه دست از سر هيچ كشور ي برنمي دارند.
  • خدام البسیج ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    از توکلت خوشم آمد. داداش خیلی میخوامت . از جیب خودمون میزاریم . نفری 2000هزار تومان هم بزایم یک بودجه میلیاردی درست میکنیم.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اصلا فهمیدی موضوع درباره چیه؟
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    ای بابا مشرق جان مگر نمی دانی برنامه 6 توسعه قرار است همزمان با برجام اجرا شود خوب موشک و دفاع و ... را برای ایران ممنوع کرده اند دولت مدبرین!!!!!!!! فقط خدا به دادمان برسد
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    کارشناس نفتی حرف مفت نزن بیشترین ذخایر نفت دنیارو کانادا داره بعد عرعرستان بعد ایران بعد روسیه بعد امریکای مرگ بر آمریکا
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    1 0
    هدف تیم هاشمی رفسنجانی اینه که بسیج و سپاه رو تضعیف کنن ولی کور خوندن
  • fbynldbt ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس