به اعتقاد کارشناس راهبردی غرب آسیا، اظهارت صالح مسلم بیانگر سرگردانی کردهای شمال سوریه و ناچاری آنها برای پرداخت هزینه‌های پذیرش قمار در شمال استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه است.

 به گزارش مشرق، «هادی محمدی» کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا، در خصوص نگرانی صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) از حضور کردها در عملیات رقه، با اشاره به دخالت ترکیه در شمال سوریه اظهار داشت: اقدامات ترکیه در دو ماه اخیر کارکردهای بسیار خوبی را در صحنه معادلات مبارزه با تروریسم بر جای گذاشته است.

وی با توجه به تلاش آنکارا برای تأثیرگذاری بر کردهای منطقه گفت: ترکیه تقریباً بیش از 10 سال تلاش کرد که ظرفیتهای کردی همجوار در عراق و سوریه را در یک سیاست خارجی ویژه به نحوی تحت تأثیر سیاست‌های خود قرار دهد. سیاست‌های امنیتی برای سرکوب و سیاست‌های همکاری جویانه با بخشی از کردها در شمال عراق از جمله این سیاستها بود. همکاری‌های گسترده ترکیه با مسعود بارزانی موجب اعمال سیاستهای آنکارا در شمال عراق شد.

کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا با اشاره به اقدام اخیر آنکارا در سوریه خاطرنشان کرد: ترکها در دو ماه اخیر مناطق شمال حلب و حاشیه مرز ترکیه با سوریه را مورد بمباران قرار داده‌اند تا برای گروه‌های وابسته به خود که عمدتاً ارتش آزاد هستند، مناطقی را دست‌وپا کنند و تدریجاً به مناطق کردی نیز حمله‌ور شوند؛ اما این رفتار آنکارا موجب شد که کردهای سوریه به این احساس برسند که رفتن به سمت بازی با بازیگران بزرگ‌تر به‌جز آسیب و زیان دستاوردی برای آنها در بردارد. همان‌طور که کردهای عراق نیز با یک تجربه تلخ همکاری کور با غربی‌ها و ترک‌ها قربانی سیاست‌های آنها شده‌اند.

وی با وابسته خواندن کردهای سوری به دمشق بیان داشت: کردهایی که امروز در محله شیخ مقصود شهر حلب یا در منطقه عفرین به سر می‌برند، به‌خوبی درک می‌کنند که حیات آنها در گرو حمایت دولت مرکزی سوریه است. وزارت دفاع دولت سوریه نیز در بیانیه رسمی خود حمایت از کردها را به‌ خوبی و قدرتمندانه به نمایش گذاشت. ارتش سوریه با بمباران مناطقی که ارتش آزاد به سمت کردها حرکت می‌کرد، این موضوع را به اثبات رساند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا کردهای مناطق شرق فرات را در فریب سیاستهای آمریکایی گرفتار دانست و اشاره داشت: کردها احساس می‌کردند که از طریق همکاری با آمریکایی‌ها می‌توانند به مناطقی دست یابند؛ اما آنها عملاً مشاهده کرده‌اند که پیاده‌نظام سیاستهای آمریکایی هستند.

وی حرکت کردها به سمت رقه و بعضی از مناطق مثل منبج در غرب فرات را که هیچ‌گونه شهروند کردی در برندارد، صرفاً هزینه کردن و از دست دادن بنیه نیروی انسانی کردها توصیف کرد و تأکید داشت: این امر در شرایط فعلی موقعیت بسیار پیچیده‌ای را برای آمریکایی‌ها به وجود می‌آورد. واشنگتن احساس می‌کند که مثلث ایران، روسیه و سوریه برای پاک‌سازی مناطق شرق حلب کاملاً مصمم است؛ لذا آمریکا باید یک موازنه قدرت را در شمال سوریه به اجرا گذارد که آنها تلاش کرده‌اند از آن به‌ عنوان حمله به رقه نام ببرند.

محمدی حمله به رقه را نیازمند نیروی زمینی قابل‌توجه خواند و افزود: نیروهای زیادی از داعش در مناطق پیرامونی رقه چون شهر «طبقه» و امتداد آن به سمت استان دیرالزور حضور دارند. نیروهای آمریکایی در این منطقه صرفاً با بمباران هوایی نمی‌توانند دستاوردی را برای خود ثبت کنند؛ لذا آنها نیازمند نیروی زمینی قابل‌اعتماد برای خود هستند.

وی کردها را یکی از گزینه‌های پیاده‌ نظام واشنگتن به شمار آورد و خاطرنشان کرد: یکی از مقامات آمریکایی روزهای گذشته به همین مسئله تأکید کرد که آمریکایی‌ها باید بین کردها و ترک‌ها یکی را انتخاب کنند؛ وگرنه حرکت به سمت رقه غیرممکن است. با این‌ حال کردها انگیزه‌ای برای مناطق غیر کردی ندارند و فقط در شرایط مزدوری و پیاده‌نظام قرار خواهند گرفت.

کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا نیروهای پیاده‌ نظام ترک یا ارتش آزاد را نیز از گزینه‌های دیگر آمریکا برای حضور در این مناطق دانست و یادآور شد: نیروهای ارتش آزاد در مناطق شمال حلب در مقابل کردها قرار دارند؛ لذا آنها نمی‌توانند به‌ عنوان پیاده‌ نظام آمریکایی در این مناطق ورود پیدا کنند. بر این اساس نیروهای آمریکایی بدون استفاده از نیروهای ترک، ارتش آزاد یا کردها در یک بن‌بست و پارادوکس قرار گرفته‌اند. واشنگتن در صورت انتخاب هر یک از این‌ طرف‌ها، از ظرفیت‌های دیگران محروم خواهد شد.

وی با بعید توصیف کردن حضور آنکارا در عملیات رقه گفت: پیاده‌ نظام ارتش ترکیه به‌ عنوان یک نیروی متجاوز شمرده خواهد شد و نیروهای ترکیه در یک جنگ رسمی با سوریه و همپیمانان آن قرار خواهند گرفت؛ لذا ترک‌ها به‌ شدت از این مسئله پرهیز خواهند کرد که نیروی زمینی خود را مستقیماً به چنین جنگی در رقه وارد کنند.

محمدی مشارکت ارتش آزاد سوریه و کردها را نیز در عملیات رقه ناممکن ارزیابی کرد و افزود: نیروهای ارتش آزاد که در شمال حلب دقیقاً در مقابل کردها هستند، به‌ هیچ‌ عنوان امکان ورود به این منطقه را ندارند. کردها نیز انگیزه‌ای برای عملیات در مناطق عرب نشین استان‌های سوریه ندارند؛ لذا اگر آنها در عملیات رقه شرکت کنند، خود را هزینه اهداف صرفاً آمریکایی می‌کنند. علاوه بر این، آنها در مناطق دیگر با واکنش بازیگرانی چون ترکیه، قطر و ارتش آزاد روبه‌رو می‌شوند که رفتار انتقامی آنها شدت خواهد گرفت.

وی با اشاره به نگرانی PYD اظهار داشت: اظهارات صالح مسلم از یک‌ طرف نشان‌دهنده سرگردانی کردهای شمال سوریه است که با فریب‌کاری آمریکایی‌ها و فشار ترک‌ها روبه‌رو هستند و از طرف دیگر بیانگر ناچاری آنها برای پرداخت هزینه‌های پذیرش قمار در شمال استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه است. صالح مسلم باید نگران باشد؛ چراکه نیروهای کرد برای حرکت به سمت رقه باید از تل ابیض و کوبانی خارج شوند. در نتیجه این مناطق ممکن است که در ظرف چند ساعت به اشغال نیروهای طرفدار ترکیه، ارتش آزاد در آید. امید می‌رود که سرگردانی کردها باعث حرکت آنها به سمت دمشق به‌ عنوان تنها گزینه نجات‌بخش شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 1
    کردها مردمی عاری از سیاست هستند و به جز جنگیدن چیزی بلد نیستن.و تا آخر زمان اسیر سیاستهای غرب و آمریکا هستند قومی که هنوز یاد نگرفت که زندگی در کنار سایر اقوام و ملل جهان امری اجتناب ناپذیر اس و همه انسان هستیم
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    اگر روسها حلب و دمشق پاکسازی شده را داشته باشند و رقه هم در محاصره سوریها باشد آمریکایی ها هم حاضر خواهند بود با روسها و هم بشار مذاکره کنند روسها بدون داشتن حلب و پاکسازی دمشق چیزی برای گفتن و رفتن پشت میز مذاکره ندارند معلوم است آمریکایی ها خیانت می کنند 2- باید بشار آمریکا را تهدید کند در صورت هرگونه اقدامی از سوی کشورهای ائتلاف علیه ارتش این کشور اسرائیل را با خاک یکسان می کند این تنها راه چاره برای سوریه است 3- ایران نیز هم باید بصورت هوایی وارد جنگ علیه تروریستها شود این ایران اندازه ترکها چرا عرضه ندارد ترکها می توانند از تروریستها حمایت زمینی و هوایی کنند اما ایران حتی حمایت هوایی نیز ندارد 4- ایران باید چند فرودگاه در اختیار روسها قرار بده تا هم داعش را زود از بین ببرند و نباید از حامیان داخلی داعش ترسید باید نمایندگان مجلسی که حامی داعش و مخالف بمبارانشان از خاک ایران بودند را تیرباران کرد 5- اینو به مقامات برسانید هدف ترکیه از دوستی با روسیه و معذرت خواهی از آن ورود نظامی به سوریه و همراه نمودن روسیه با طرح تجزیه سوریه بوده است 6- حشدالشعبی عراق 150 هزار نیرو دارد باید با اندکی هزینه 10000 نیروی اضافی سازمان بدر را روانه حلب جهت یکسره کردن شرق حلب و نیم دیگر را برای تصرف دوما آخرین سنگر جیش الاسلام بکار گرفت و این مقدار قطعا مازاد است این خیلی مهم است الان تمام تروریستها ملیتهای غیرسوری دارند 7- تصرف شهر الباب دو سوم اهداف امریکایی ها را محقق می کند چون آنها فعلا بدنبال تجزیه سوریه هستند تا سرنگونی اسد آنهم با دویست هزار نیرو 8- علاوه بر این خیلی از سرداران خوش خیال ایرانی و گول کودتای ساختگی اردوغان را خوردند مثل روسها بخاطر دارید درگیری ساختگی پاسگاه مرزی ام القصر عراق با آمریکایی ها در حالی که ارتش امریکا وارد بغداد شده بود برای فریب ایرانی ها از اینکه نفهمند صدام و اطرافیانش تسلیم آمریکایی ها شده اند این جنگ ساختگی مابین یک پاسگاه مرزی عراق تا ورود آمریکایی ها به داخل بغداد ادامه داشت و اهمیت شهر باب را از سه ماه پیش هر شب برای مشرق یادآور می شوم نمی دانم چرا هیچ موقع چاپ نمی شود و دست مسئولان شاید هم مسئولان برخی خائند خوب هستند
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    11 0
    كردها فريب امريكا و تركيه رو نخورند .
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 2
    سران برخی گروهك هاي كرد همواره سرشان در توبره بيگانه و بويژه آمريكا و اسراديل بوده و با پول مزدوري به حيات ننگين خود ادامه مي دهند اين افراد تجزيه طلب و قوم گرا (وساير عناصر قوام گرا از هر قومي كه باشند و دنبال تجزيه طلبي و ترور و.. هستند )
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    اتفاقا خیلی خوب بلده ولی گرفتار همسایه های وحشی و خونخوار شده
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    اینکه کردها در همکاری با امریکا ضرر کرده اند درست نیست چون مناطق زیادی(اطراف کوبانی -جنوب حسکه- گره سپی و منبج) رو توسط کمک های نظامی ائتلاف و نیروی هوایی اون آزاد کردن هر چند که تمام این عملیات ها در تعارض شدید با ترکیه بود ولی آمریکا خواسته ترکیه رو نادیده گرفت و کردها رو بر اونا ترجیح داد- اما از منبج به طرف غرب امریکا حمایتش رو از پیشروی کرده برداشته تا کمی هم هوای ترکیه را نیز داشته باشد . به قولی نه سیخ بسوزد نه کباب- اما یک مطلب مهم این به ظاهر کارشناس عنوان کرده عملیاتهای دو ماه اخیر ترکیه تاثیر مثبتی داشته کدوم تاثیر مثبت؟ اینکه از ارتش جنایتکار به اصلاح آزاد حمایت میکنه و آشکارا به خاک سوریه تجاوز کرده می گی مثبت ؟
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    آن دوستمان که اهمیت شهر باب را در اهداف مثلث آمریکا اسرائیل و ترکیه گفته اند کاملا درست است
  • قلی ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    ارتش سوریه باید حواسش به دمشق باشه
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    33 0
    احسنت و مرگ بر ترکیه و ترکیه پرستها
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    مگه همین کردهای سوریه نبودن تو حسکه علیه ارتش سوریه جنگیدن
  • آریایی ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    ناشناس 22:13 حقیقت تلخه.اون حرف دوستمون درسته متاسفانه کردها هیچ درکی از سیاست ندارن .همسایه های وحشی و خونخوار؟؟؟؟کردها مگر کشور مستقلی دارن که همسایه وحشی و خونخوار داشته باشن؟؟کسی با کردها کاری نداره تو کشورهایی که هستن.خود کردها با درک سیاسی پایین بیشتر از صد ساله که خودشون رو عروسک دست آمریکا و اروپا کردن.هر وقت آمریکا و اروپا کارش گیر میفته میاد یه وعده ای به کردها میده و کردها هم فریب میخورن و میشن مجری سیاست غرب و بعد از اینکه سیاست غرب رو اجرا کردن تبدیل میشن به مهره سوخته.متاسفانه کردها از این رفتارها درس عبرت نمیگیرن و حافظه تاریخی ضعیفی دارن و هنوز دارن به اشتباهاتشون ادامه میدن.اشتباهاتشون تا جایی پیش میره که وقتی کشوری که توش زندگی میکنن تو بد ترین حالت جنگه به جای کسرزمین مادری علیه کشور خودشون میجنگن.از زمان عثمانی گرفته تا زمان جنگ تحمیلی خودمون و جنگ خلیج فارس و حمله آمریکا به عراق و بعد قضیه سوریه و ترکیه کردها در حال اجرای نقش اشتباه هستن و هنوز که هنوز عبرت نگرفتن و تبدیل به عروسک های تحت کنترل غرب شدن که به صورت مقطعی غرب با اونها بازی میکنه و بعد اونها رو دور میندازه.متاسفانه.
  • آریایی ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    200 0
    اولا که روسها بیشتر از شما علاقه دارن که قضیه تموم بشه ولی به این راحتی ها که شما تایپ میکنی نیست..دوما اگر بشار اسد آمریکا رو تهدید به نابودی اسراییل کنه بهانه خیلی خوبی به آمریکا و ناتو داده تا سوریه رو شخم بزنن و اونوقت از دست ایران و روسیه هم کاری ساخته نیست کمی فکر کنی خوبه.سوم ایران با کدوم هواپیما و با پشتیبانی کدوم کشور وارد حمله هوایی بشه؟؟درسته ترکیه عددی نیست ولی با پشتیبانی و تجهیزات ناتو و آمریکا داره مزدوری میکنه پس اینم نمیشه.چهارم روسیه به هیچ وجه طرفدار و متحد ایران و قابل اعتماد نیست روسیه فقط منافع خودش براش اهمیت داره و تو این مورد با آمریکا فرقی نداره مگه بقالیه که پایگاههای نظامی کشور رو در اختیار روسیه بزاریم اونم نه یکی.قرار نیست که برای کمک به سوریه خودمون رو نابود کنیم نابغه.پنجم این رو همه میدونن که ترکیه هدفش چیه ولی فعلا نمیشه باهاش سرشاخ شد و باید از طریق دیپلماتیک و سیلسی حل کرد..ششم حشد الشعبی تحت فشار ائتلاف قرار دارن و محدود شدن تو عملیاتهای خود عراق چه برسه به اینکه به سوریه اعزام بشن واقعا هیچ چی از سیاست که نمیدونی هیچ از تحولات هم چیزی متوجه نشدی.و آخر اینکه وقتی شما که تو خونه گرم و نرم نشستی و و پشت کیبورد داری دکترین صادر میکنی مطمئن باش همون سرداران خوش خیال ایرانی که تو قلب عملیاتها هستن بیشتر از شما که معلومه سواد درستی هم نداری از تحولات سر در میارن و بیشتر میفهمن ولی تو خونه نشستن و تایپ کردن فرق داره با محیط واقعی که مطمئنا شما تو محیط واقعی یک ثانیه هم دوام نخواهی آورد.اگر سرداران ایرانی خوش خیال بودن شما الان به جای پشت کیبورد اسیر داعش بودی.
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    اون جنگ یک اشتباه بود برای دو طرف و خیلی زود یک روزه تموم شد با پادر میانی روسیه اسرای دوطرف مبادله شد و نیروهای دولتی در مربع امنیتی در حسکه باقی ماندن و الان یک ائیتلافی رو بر علیه متجاوزین(ترکیه) و تروریست ها در حلب به وجود اورده اند
  • آریایی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    ناشناس 22:38 شما کلا در هپروت به سر میبری مثل اینکه.جوجه رو آخر پاییز میشمارن.
  • محمد ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    9 0
    متاسفانه نقشه آرزوهای کردها در تشکیل کشور مستقل همون نقشه ای است که انگلیسی ها در صد سال پیش بینی کرده بودند. یک جستجوی ساده در گوگل اثبات می کنه. غرب ایران، شمال عراق، شمال سوریه و جنوب ترکیه. آمریکاییها خوب کردها رو شناخته ان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس