کارشناس راهبردی غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها برای مرحله پس از پیروزی بر تروریسم داعش تردیدهایی دارند و وزن ابزارهای خود را چندان برجسته ارزیابی نمی‌کنند.

 به گزارش مشرق، «هادی محمدی»، کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا، در خصوص آزادسازی موصل و پیامدهای متأثر از آن، با اشاره به تأثیر این عملیات بر داخل و خارج از عراق اظهار داشت: عملیات آزادسازی موصل تا به‌ حال مسیر خوبی را طی کرده است. آزادسازی موصل و بقیه مناطق باقی‌مانده در مرز عراق و سوریه یک رخداد بسیار مهم است که پیامدهای روشنی در ابعاد سیاسی و نظامی در داخل و خارج عراق بر جای می‌گذارد.

وی حضور بازیگران مداخله‌گر را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: اهمیت عملیات آزادسازی موصل باعث شده که مشارکت در این عملیات برای بسیاری از بازیگران مداخله‌گر بمانند ترکیه و عربستان و ائتلاف به رهبری ایالات‌ متحده آمریکا جذاب باشد؛ لذا آنها تلاش می‌کنند که به نحوی در این عملیات حضور داشته باشند. مداخله گران در عراق تصور می‌کنند که آینده سیاسی در این کشور و ترکیب و معادلات قدرت در بغداد متأثر از کیفیت نتیجه جنگ علیه داعش است.

کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا با اشاره به اصرار ترکیه برای حضور در عملیات آزادسازی موصل بیان داشت: جذابیت این مسئله به‌اندازه‌ای است که اردوغان حاضر به زیر پا گذاشتن کامل حقوق بین‌الملل و منشور ملل مبنی بر احترام به حاکمیت کشورها شده است. وی یک رفتار غیرعادی از خود بروز می‌دهد و حضور در موصل را برای آینده ترکیه حیاتی تلقی می‌کند.

وی دخالت ریاض در عراق را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: عربستان سعودی مداخله‌گر دیگری در عراق است که سعی می‌کند تصویری وارونه از جنگ در موصل علیه داعش ارائه کند و آن را بسیار غیرعادی نشان دهد. این رژیم به‌ جای اینکه این جنگ را جنگ علیه تروریسم، تکفیری گری و نیروهای مرتبط با جریانهای فرا منطقه‌ای و پیاده‌نظام سیاست‌های غربی معرفی کند، آن را یک جنگ شیعی و سنی می‌نامد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تأثیرات عملیات علیه داعش در عراق را منطقه‌ای خواند و عنوان کرد: مسئله امنیت در منطقه چون عراق و سوریه جدا از رفتار بازیگران، موضوعی پیوسته و وابسته است. پاک‌سازی داعش در عراق صرفاً به معنای پایان رنج و محنت مردم این کشور نیست، بلکه در خارج از مرزهای عراق چون سوریه نیز تأثیراتی بر جای می‌گذارد.

وی موضع گیری‌های غربی‌ها در قبال عملیات آزادسازی موصل را برخاسته از تردیدهای آنها دانست و اشاره داشت: آمریکایی‌ها که برای استفاده از ثمره اقدام ضد تروریستی در عراق عجله داشتند و به دنبال بهره‌برداری از آن در انتخابات ریاست جمهوری خود بودند، در حال حاضر برای مرحله پس از پیروزی بر تروریسم داعش تردیدهایی دارند و وزن ابزارهای خود را چندان برجسته ارزیابی نمی‌کنند. بر این اساس واشنگتن صحبت از طولانی بودن این عملیات می‌کند. فرانسه و انگلیس نیز که اهداف مشترکی با آمریکا دارند، همین موضع را دنبال می‌کنند و از طولانی بودن آن سخن به میان می‌آورند.

محمدی هدف اصلی غربی‌ها را تداوم دخالت در عراق برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد که غرب با طولانی کردن این فضا به دنبال مهیاکردن ظرفیت‌ها و ابزارهای مداخله‌گری در جریان جنگ علیه داعش در موصل و دوره پسا داعش در عراق است. آمریکایی‌ها حاضر نیستند در جنگی مشارکت داشته باشند که حاصل آن نابودی تروریسم داعش است؛ چراکه این جریان ابزار جنگ نیابتی آن‌ها در سطح منطقه است.

وی با توجه به عدم تمایل آمریکا برای پاک‌سازی کامل داعش از منطقه گفت: طبیعی است که باید گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای انتقال رهبران داعش و بخشی از امکانات و ادوات این گروه تروریستی به سوریه را جدی تلقی کرد. واشنگتن با این اقدام ضمن حفظ بخشی از ظرفیت‌های داعش به‌عنوان یک گروه بزرگ تروریستی، از آن در جهت تغییر وضعیت امنیتی و معادله قدرت در سوریه استفاده لازم را می‌برد.

کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا امکان انتقال گروه‌های تروریستی داعش به سوریه را موجب تقویت موقعیت واشنگتن توصیف کرد و بیان داشت: هر میزان از نیروهای داعش که بتوانند به داخل سوریه منتقل شوند، شرایط این کشور را با وضعیت و پیچیدگی جدیدی همراه می‌سازند. این فضا ممکن است بحران سوریه را طولانی‌تر کند که همین موضوع هدف آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهد؛ چراکه واشنگتن با طولانی و فرسایشی کردن جنگ در سوریه، موقعیت خود را در سه استان شمال شرقی سوریه تحکیم می‌بخشد.

وی با یادآوری حضور واشنگتن و آنکارا در سوریه اشاره داشت: آمریکایی‌ها مناطق شمالی سوریه را در پوشش همراهی با جریان‌های کردی به اشغال خود درآورده‌اند؛ لذا طولانی شدن بحران سوریه موجب تقویت موقعیت زیرساختی آنها در این مناطق خواهد شد. اگرچه گروه‌های تروریستی موجود در حلب یا مناطق باقی‌مانده در سوریه امکان تغییر معادله جنگ را ندارند؛ اما آمریکایی‌ها و ترکها با آوردن بخشی از نیروهای داعش از عراق به سوریه سطح جدیدی از بحران را در سوریه مدیریت می‌کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس