کد خبر 649958
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان فردا برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های 3 گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزراتخانه‌های «آموزش و پرورش»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «ورزش و جوانان» صبح فردا (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان هفته گذشته در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان گزینه‌های پیشنهادی خود برای تصدی وزراتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را معرفی کرد و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس قرار است وکلای ملت در جلسه علنی فردای خود پس از بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، به آنها رای اعتماد یا عدم اعتماد بدهند.

براساس تبصره یک ماده 206 آئین‌نامه داخلی مجلس در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در صورتی‌ که تعداد آنها کمتر از نصف مجموع وزرای کابینه باشد، رئیس جمهور فرصت دارد به مدت یک ساعت بدون بحث در باره کلیات برنامه‌ها و ترکیب هیئت وزیران تنها در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی صحبت کند.

براساس قانون، پس از سخنان رئیس‌جمهور، برای هریک از وزرای پیشنهادی دو مخالف و دو موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام به مدت حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند. البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان، برنامه‌های هر وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد تا از برنامه‌های خود دفاع کند. این روند برای هر سه وزیر پیشنهادی تکرار می‌شود.

صلاحیت وزرای پیشنهاد براساس نام وزارتخانه‌ها و به ترتیب حروف الفبا بررسی می‌شود که بر این اساس ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و سپس وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رای‌گیری وزرای پیشنهادی به طور همزمان و در پایان جلسه علنی مجلس انجام می‌شود.

براساس زمان‌های پیش‌بینی شده در آئین‌نامه داخلی پارلمان، مجلس برای بررسی برنامه‌های هر وزیر پیشنهادی 90 دقیقه زمان می‌گذارد که در مجموع و با احتساب فرصت سخنرانی رئیس جمهور، بررسی صلاحیت این 3 وزیر 330 دقیقه به طول می‌انجامد.

از آنجا که هر جلسه علنی مجلس حدود 240 دقیقه است در صورت صحبت تمام موافقان و مخالفان برنامه‌های وزرای پیشنهادی، مجلس برای ادامه بررسی صلاحیت‌ این 3 وزیر پیشنهادی، عصر فردا هم تشکیل جلسه خواهد داد.

براساس اعلام هیئت رئیسه مجلس، ثبت‌نام از نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های هر یک از 3 وزیر پیشنهادی عصر امروز (دوشنبه)، به تفکیک هر وزیر در دفتر هیئت‌رئیسه و در برگه‌های جداگانه صورت می‌گیرد و قرعه‌کشی برای انتخاب موافقان و مخالفان از میان ثبت‌نام کنندگان، پیش از آغاز جلسه علنی صبح فردا صورت می‌گیرد.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس